Utställning
Under påskhelgen är det traditionsenligt konstrunda på Österlen i Skåne som lockar konstintresserade från hela landet. På fotogalleriet Fabriken i Bästekille premiärvisas Thomas H Johnssons nya fotoprojekt ”Swedish Blue I”. Här visas också bilder av nyligen bortgångne Lennart Nilsson.
– Vi är några fotografer som ställer ut tillsammans. Men även andra konstformer är representerade och flertalet fotografier av Lennart Nilsson kommer också att visas, du vet, han som gjorde den klassiska boken ”Ett barn blir till”. Lennart betraktas idag som Sveriges internationellt mest kända fotograf och han sa ofta att han vill göra det osynliga synligt. Och så skulle man även kunna sammanfatta min intention med ”Swedish Blue I”, säger Thomas H Johnsson.
Det samtida Sverige verkar allt som oftast handla om våra storstäder. Ändå är det utanför våra storstäder den största delen av befolkningen lever. ”Swedish Blue I” är en fotografisk undersökning av dagens anonyma Sverige och utställningens kärna är brinnande aktuell då bristande resurser till landsbygden idag debatteras flitigt.
– Det är givetvis komplext. Landsbygden blir satt på undantag när samhälleliga funktioner centraliseras till storstäderna. Och det går inte att förneka. Men ”Swedish Blue I” är inte glesbygdspolitik eller en objektiv och heltäckande skildring. Snarare gestaltar fotografierna ett känslomässigt och mentalt personligt tillstånd med starka beröringspunkter till begrepp som identitet och levnadsvillkor, säger Thomas H Johnsson.
Thomas H Johnsson
Om man ser till Johnssons under åren samlade produktion är det nästan uteslutande närmiljön som gestaltats. Efter den uppmärksammade och avslutade trilogin från Landskrona, där han också är född och uppvuxen, har Johnsson vänt blicken mot Sveriges småsamhällen. I tidigare böcker och utställningar har det oftast varit fokus på småbild och svart vit fotografi. Nu har han laddat Hasselbladskameran med negativ färgfilm.
– Fotografera med analog film är en långsam metod som jag sympatiserar med. Och kanske är uttryckets form en reaktion i en tid där mycket ska dra åt det spektakulära och glittrigt förföriska. Jag vet inte. Men kan konstatera att ”Swedish Blue I” har en dov och krävande ton som överensstämmer min uppfattning av det vardagliga och hemtama, det vi ständigt ser men sällan reflekterar över, men också det vackra i det lilla. Jag tror på att skildra det man har en personlig relation till, berättar Thomas H Johnsson.
Sedan våren 2016 har Johnsson fokuserat på arbetet med ”Swedish Blue I” i sin nuvarande form. Nu är det alltså premiärvisning för allmänheten.
– Även om jag aldrig någonsin har fått så pass mycket positiv respons på mina arbeten som jag fått av ”Swedish Blue I” känns det nervöst. Eller kanske inte direkt nervöst, men det skapar en viss anspänning att presentera något nytt, något som är så djupt förbundet med mig själv. Samtidigt ska det givetvis ska bli oerhört roligt att möta publiken. Jag har ju tidigare endast visat materialet för redaktörer och curators, berättar Thomas H Johnsson.
OM FABRIKEN OCH GALLERI FINAL
Fabriken i Bästekille på Österlen är en filial till Galleri Final i Malmö. 1997 öppnade Galleri Final och de arbetar företrädesvis med samtida skandinaviska konstnärer och är idag ett av Sydsveriges ledande gallerier. 2011 köpte Galleri Final de gamla fabrikslokalernai Bästekille och öppnade "Fabriken". Varje år arrangeras en stor samlingsutställning på Fabriken under påsken samt en separatutställning varje sommar och höst.
6 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Lite frågande dock till denna inställning till analog fotografi: ”Fotografera med analog film är en långsam metod som jag sympatiserar med.” Är det inte lite övernostalgiskt? Det beror ju helt på vilka redskap man använder, enda skillnaden är väl att man får byta film var 36:e ruta
Alltså fotar jag ogärna med helautomatiska analoga kameror eftersom jag tycker att dom är för lika digitalkameror i handhavandet. Så för mig funkar detta med långsamhet enbart med helt manuella analoga kameror.