Specialmotiv
Paraplyreflektorer
De kan vara vita, silver och vit/transparenta. Silver ger hårdare ljus med mera kontrast, vita är något mjukare, och transparenta ännu mjukare. Samtliga bilder här där paraply har använts
är vita.
Bouncer
En bouncer är en slags "ljuslåda". Svart tyg på sidorna och vitt, "mjölkfärgat" på framsidan. Blixten placeras inuti bouncern. Den ger ett bra allmänljus. En tumregel med bouncer är att ju närmare objektet du placerar den, desto hårdare och mer markerade skuggor får du.
Bouncrar finns i en mängd olika storlekar, allt ifrån 30*30cm som kan fästas på en vanlig blixt, till flera meter. Stora bouncers kan ha flera blixtar monterade i sig. Jag använder en Photoflex 0,8*1 meter och en Chimera med Pro-Globe 1,20*1,6meter. För att lysa upp en modell i helfigur bör du ha en bouncer på minst 80cm.
Blixtar
Vanliga kamera-blixtar typ Nikon och Canon är oftast i svagaste laget och för långsamma. En bouncer stjäl mycket ljus. Sen har studioblixtar ledljus som gör att du kan se hur ljuset faller.
Elinchrome och Pro gör mycket bra blixtar. Pro är modefotografernas favvo. Snabba, pålitliga och otroligt stryktåliga. Extremt dyra dock. Men begagnat finns det rätt mycket. En Pro 3 kan du hitta för runt 15-25000:- med tre blixthuvuden, eller "skallar" som man också kan säga. Multiblitz gör budgetgrejer som räcker långt, finns starpaket från runt 7-8000:-. Men även här kan du leta beggat. En tumregel är att hålla sig till kända märken, har du väl blivit "studiobiten" vill du skaffa fler tillbehör.
Det finns två huvudtyper av studioblixtar
Fristående generator
En stor låda med två eller tre uttag för själva blixtarna. Du styr styrkan från generatorlådan.
Fördelen med det är att du har alla kontroller på ett och samma ställe.De riktigt kraftiga blixtarna är nästan alltid av den typen. Har du blixten högt placerad behöver du inte riskera att slå halvt ihjäl dig stående på pallar för att nå upp till kontrollerna. Nackdelen är att inte alla aggregat tillåter att variera styrkan på varje blixt var för sig. Har du tre skallar kopplad till den, följer alla med när du vill variera styrkan. Aggregat med individuella kontroller kostar pengar... Sen är de ganska tunga och inte så praktiska att bära med sig om du gör jobb utanför studion.
Kompaktaggregat
Kompakterna har blixtrör och generator i ett, som en vanlig blixt alltså. Fördelen mot kompaktaggregat är att du kan variera styrkan individuellt på varje blixt, de är billigare och mer portabla.
Ringblixt
Jag använder två typer, dels Pro-Ring, ett stort åbäcke som kopplas till en Progenerator. Den har ett otroligt ledtal. På två meter och ISO 100 ger den bländare 22 på lägsta effekt. Därför
använder jag ibland en Sunpak DX-12R som drivs med batterier.
Bakgrunder
Vanligast är pappersfonder på rulle. Madeco, Yfo och andra yrkesbutiker säljer såna. Runt 350:- spänn plus moms kostar en rulle. Jag använder Colorama Polarwhite. Papper är en förbrukningsvara, räkna med att det går åt en hel del om du jobbar mycket. Manfrotto gör bra fondhållare som skruvas fast i väggen.
Blixtmätare
I studion kan du inte lita på TTL och annan automatik. Studioblixtar har inget sådant, så allt ljus mäts manuellt. Minolta gör bra mätare. Dyra, men går att hitta begagnade, räkna med 2-3000:- för en Flashmeter IV. Sekonik är lite billigare och är helt ok.
…och kamera förstås!
Men där vet du bäst själv vad som passar. Tänk bara på att när du börjar behärska ljussättning, är det roligare med mellanformat, kvaliteten är överlägsen 35mm. Digitalt är väl inte så mycket att hurra för just nu, men de tar sig. Fördelen är förstås att du kan se resultatet direkt. Men om du ändå lägger du ner din energi på att jobba med studioljus, finns det ju ingen anledning att snåla med kvaliteten.
Tänk på att enklare systemkameror inte alltid har PC-synk. Då måste du skaffa en adapter som du sätter i blixtskon och kopplar synksladden till.
Och filmvalet, färgbilderna här är tagna med Kodak VHC och GPH. Numera använder jag 160 VC. Diafilm framkallad i C-41, då har jag använt Kodak EPP. Svartvit är antingen Plus-X eller T-Max 100. Håll dig till Iso 100, snyggare korn. Är blixtarna dessutom kraftiga, måste du blända ner för mycket på högkänslig film. Försök att hamna runt bländare 8-11.
Kaffe och CD-spelare!
Det är en av fördelarna med att jobba i studio.
Stänga av mobiltelefonen är också en bra idé.
Regler och sånt?
Till för att brytas! Det sätt jag plåtar på kanske inte passar dig, jag berättar bara hur jag gör. Du kommer säkert att hitta egna knep efter en tid.
-Men allt kan jag väl fixa i Photoshop om jag skulle misslyckas i studion?
Nä, det kan du inte, fuskis!
Läs Calles rikt illustrerade
artikel med bilder och bildkommentarer.
21 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Men, en från jag lade ut men ej fick svar på...
Jag navänder nu Pentax 67II, men hittade en Mamiya RZ76proII, tänte byta.
Vad tror du om det?
En större och klumpigar kamera stör mig inte längre...
Vad tror du om det?"
Inte en aning, har bara använt Pentax 67 ett par gånger, den är rätt trevlig. Har aldrig provat RZ, men man bör väl ha den på stativ? Jag plåtar helst på fri hand, så Mamiyan har inte varit så intressant för mig. Men om du inte stör dig på vikten och klumpgheten är det bara att prova den. RZ:an är ju rätt så vanlig, så den är nog bra, men det är bara du själv som vet vad som passar.
Vet du något bra forum där man hittar begangnad studioutrustning
Peter
Mvh
/Lasse
// Anders
Är lite trött på alla som tycker att photoshopredigering är fusk. Är det inte resultatet som är det som räknas?