Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
38 Kommentarer
Logga in för att kommentera
DL 18-50 väcker ett visst habegär, skulle bli en bra fortsättning på min gamla LX3.
Dock, optiken måste hålla samma klass.
/Stephan
Har du reflekterat över hur stora "kompaktkameror" med motsvarande bildvinklar som de här (eller Sonys RX100-varianter, RX10, Canons G3/5/7/9 X-modeller) skulle bli om de var byggda runt en ap-c-sensor? Och hur dyra sådana kameror skulle bli?
Det finns liksom en orsak att de kompaktkameror med aps-c-sensor som hittills släppts (Leica X, X-2, Coolpix A, Ricoh GR, Fujifilm X70) har haft fast brännvidd , inte zoom. Och att de kameror som har hyfsat stora (men ändå mindre än aps-c) sensorer som Canons G1 X eller Panasonic LX100 har ganska begränsade zoomomfång.
Den har en liknande bra men också ljussvag zoom som Leica X-Vario. 24-85mm för Ricohn och 28-70mm för Leican.
Ricohs GRD kompakter hade dessutom sedan tidigare ett ganska stort följe som sannolikt bidrog till att många valde GR.
Sen har ju Ricoh hållit på med deras GRD kompakter i många år och vet vad deras användare vill ha samt eventuella fallgropar som bör undvikas. För Nikon var det ny mark när de tillverkade Coolpix A men dem gjorde det ganska bra ändå och det vore roligt om den får en uppföljare. Antingen en med 28 eller 35mm och lite snabbare AF.
D7100 för strax under 8 k känns mer ok .
Kan detta verkligen locka en större publik?
Canon G3 X - 8000 kr
Jämför du Canon G3 X och DL24-500 så har Nikons variant 100 mm kortare maxbrännvidd, men i gengäld inbyggd sökare och 4k-video. Ett ganska bra pris skulle jag säga.
De övriga DL-modellerna kan du ju jämföra med följande entumskompakter ...
Sony RX100 IV - 10500 kr
Sony RX10 II - 15300 kr
Och den där "ultravidvinkeln" på Nikon DL18-50 blir blygsamma 36 mm.
Hur kul är det?
Men nu har DL18-50 ett objektiv som motsvarar bildvinkeln för ett 18-50 på en 24x36.
Verklig brännvidd blir något i stil med 6,7-18,5 om jag inte minns fel.
Sen har Nikon annat som säkert Sony kan vara avundsjuka. Nikon vet hur man bygger professionella kamerahus som håller att plågas år in och år ut och Nikon vet hur man gör en effektiv autofokus (D5 och D500).
PS.
Magnus, hur skulle det vara om ni gjorde något åt Kents inlägg ovan? Förslagsvis raderas både mitt namn såväl i modifierad tillmälesform såväl som i dess riktiga form.
DS.
Det tror jag Sony fortfarande tjänar på idag att vara först med både PR-mässigt och försäljningsmässigt, och med Canon på en förmodad stark andraplats.
Tror det kan bli väldigt svårt för Nikon att slå sig in här, men bra att de iaf försöker (och har ju lite egen design/variant på de, precis som Canon).
Tycker dock att Sony fortfarande leder totalt sätt genom den inbyggda EVF:en på alla deras modeller (iaf ver 3 och senare). Kanske inte alltid nödvändigt för all typ av fotande, men jag tycker iaf att det är ett stort plus och väldigt trevligt att den finns där om man behöver den.
Men jag håller med om att Sony gjorde mycket rätt med RX100 (och med RX1 som ju faktiskt dök upp i samma veva). De hittade en mycket lyckad och trevlig designfilosofi och en stil som de sedan mycket konsekvent hållit sig till och som dessutom spridit sig till deras systemkameror.
Rent tekniskt skulle jag kalla RX100 ett logiskt steg snarare än en stor innovation, det hade ju under några år funnits en trend med lite större sensorer (främst 1/1,7) i kompaktkameror som sålde bra. Och med tanke på att Nikon J1/V1 faktiskt sålde bra i början (de kom ju ett knappt år före RX100) hade ju Sony en indikation att marknaden accepterade entumssensorer.
Jag har iofs kommit att tänka på att det egentligen nog var Canon som var innovativa (i just detta fallet) och lite av en trendsättare på området. Detta pga att de nog får sägas ha startat hela trenden med fokus på kvalitetskompakter med släppet av PowerShot S90 år 2009, och efterföljande S95, S100, etc. Sedan fortsatte denna trenden med egentligen exakt samma koncept ifrån Sony och Canon, men med den lite större 1"-sensorn.
Den lilla EVF:en som Sony dock lyckats klämma in på RX100 ver. 3/4 tycker jag dock iaf är tekniskt kreativt och innovativt. Även om den ibland är lite praktiskt krånglig att fälla in och ut så imponeras jag av kompaktheten och tekniken, och uppskattar att den finns där om man behöver den.
Jo, gällande video så kan jag 100% hålla med dig om GoPro, och att de faktiskt skapat ett helt nytt segment på marknaden för sig själva. Där har ju Sony snarare försökt att kopiera GoPro och hänga på exakt samma koncept (men inte alls lika framgångsrikt). Så kan helt köpa, att inkluderar man som sagt video, så har nog de varit absolut mest innovativa på marknaden.
Jag anser, det kan vara riskabelt, att låta en annan tillverkare gå först "över bron"!
Kan lika gärna gå så långt, att den som tittar på och inväntar, inte alls hinner ifatt!
Ett bra exempel, Nokia trodde inte på känsliga tryckskärmar, till sina mobiltelefoner, lätt alla de andra testa först, - de hann aldrig ifatt konkurrenterna, loppet var kört!
När det systemet kom hängde jag på alla andra och tyckte det verkade som något riktigt dåligt.
Sen blev jag nyfiken när jag läste om några fågelfotografer och lite andra som använde V1 och sen V2. Så jag köpte ett begagnat paket med V1, kitzoomar och blixt.
Tog ett tag att vänja sig... men jag måste säga att rätt skött upplever jag att min V1 och min antika D2Xs inte har några problem att vara rätt jämna. Vad gäller bruset ser de ungefär lika ut. Så 7-8 års utveckling kanske innebar att man lyckades krympa APS-C sensorn från 2005 till en 1"-sensor år 2011 typ.
Fördelen med de kamerorna (inte DL som inte testats utan V1/V2//V3 och J1-5 och S1/2 torde vara att även om inte är tekniskt lika bra för "perfekt brusfritt" foto sätter de bilden rätt bra. Autofokusen är väldigt snabb för det mesta. Bästa fördelen är att den kameran funkar perfekt för socialt foto. Diskret, skrämmer inte de flesta och är tyst.
Sen har ju den sina nackdelar.
Vad gäller fortsättningen på Nikon 1" sensor... dessa får mig att känna mig lite kluven. Jag vill kunna byta objektiv. Men är de så kompakta som det ser ut är det givetvis rätt bra. Nackdelen är alltid densamma, Nikon sätter priset på dem rätt högt.
De har infört nackdelen: går ej att byta objektiv
Men åtgärdat:
- Snurrhjulet
- FOCUS PEAKING! Är inte det första Nikon kamerorna med Fokus peaking?
- Blixt kompatibilitet.. tog bara 5 år för Nikon att komma dit.
De två senare borde ha varit en firmware update för de tidigare 1-kamerorna.
Nu lovar de mycket i denna reklamfilm https://www.youtube.com/watch?v=XAK4lvh3gGc&ebc=ANyPxKpYTK-IY01QsQvjqc1Au3KVleiW3PIsxCIGqTWWTdUYQwgPs5O5PTpTyLGpf46M9KPlXKp2_nRO3tAyWLuicJcVpDlOYQ , återstår att se om de klarar av att rulla ut firmware uppdateringar i samma takt som Samsung och om deras app är bra.
Nikon är dock sena av sig, så jag håller med dem som tycker Sony är mer innovativt.
Lite intressant fea
Vad gäller blixtarna så är det inte så enkelt som en uppdatering. Det krävs en adapter, i och med att Nikon 1 har en annan blixtsko.
*Mätmässigt är de första Nikon 1 något sämre än D80, kanske kan tilläggas. Dock uppför de sig nog lite mer städat.
Canon gör inte sina egna sensorer för kompaktkameror, utan är beroende av vad Sony gör här. Vid tidpunkten för S95/S100 så fanns förmodligen inte Sonys 1"-sensor att tillgå till rätt pris och i rätt kvantiteter (om än alls).