Annons
Artiklar > Ricoh GR III Diary Edition – en exklusiv dagbokskamera

Ricoh GR III Diary Edition – en exklusiv dagbokskamera

Ricoh GR III är inte bara en utmärkt kamera för gatufoto. Det kompakta formatet gör också kameran lämplig för dagboksfotografering, det har Ricoh tagit fasta på.

Ricoh GR III Diary Edition görs i en varm silverfärg istället för den vanlig svarta och kommer med en handrem i läder och en liten väska.

Kamerans funktioner är samma som för GR III förutom att det tillkommit en extra bildstil som simulerar negativ färgfilm. Troligen kommer detta även som firmware-uppdatering till den vanliga modellen, ty så har Ricoh gjort tidigare.

2 000 exemplar kommer att tillverkas av kameran och i skrivande stund är det inte klart om den här versionen kommer till Sverige. USA-priset är 1 150 dollar, 150 dollar mer än standardmodellen. Leveranserna startar under våren.

Läs testet av Ricoh GR III



Publicerad 2023-01-11.

13 Kommentarer

Chasid 2023-01-12 08:02  
Diary Edition? Jag vill se en ny GR IV med bättre egenskaper på höga ASA, rappare autofokus, bättre stabilisering och vinklingsbar skärm.
Svar från froderberg 2023-01-12 10:11
Ricoh har som du säkert vet ont om pengar. Att göra en specialversion är ett billigt sätt att tjäna extra pengar på en befintlig modell. En uppföljare är dock antagligen under utveckling. Bättre ISO-egenskaper är nog inte att vänta annat än med jpg. Men rappare AF och stabilisering är nog inte omöjligt, Ricoh jobbar ju redan med IBIS.
Chasid 2023-01-12 12:45
Med tanke på att Ricoh är ett av världens 500 största bolag så lider de nog inte av någon akut penningbrist! :) Ricoh GR III är en utmärkt fickamera, och det vore trevligt om Ricoh kunde göra den ännu bättre!
PMD 2023-01-13 01:16
Ricoh tycks tjäna bra med pengar, men hur går kameraavdelningen? Den ska nog helst vara lönsam i längden.
landberg 2023-01-13 06:32
Ricoh/Pentax hat en lång tradition av olika specialversioner av sina kameror, framförallt i Japan. Det betyder inte att dom inte jobbar på en ny modell. När Leica släpper alla möjliga versioner hör jag aldrig något ”gnäll” men när Ricoh gör det så blir folk lite lätt upprörda.

Jag använder bara Ricoh GR, både för jobb och privat. Personligen ser jag inga större behov av uppgradering. Hastigheten på AF stör mig inte, hela grejen med en GR är att använda snap focus med en liten bländare, snabbare fokusering än så finns inte?
x-country 2023-01-13 07:16
Håller med. Skulle också vilja säga att man anpassar sig efter kameran. Ju mer man använder den kamera man har och slutar tråna efter nytt och slösar tid på det istället för fotograferandet desto mindre behov av nytt känner man. Man kunde ta bra bilder även förra decenniet och innan det.
ztenlund 2023-01-13 09:32
”När Leica släpper alla möjliga versioner hör jag aldrig något ”gnäll” men när Ricoh gör det så blir folk lite lätt upprörda.”

Du måste befinna dig i ett parallellt universum…
luminousoctaves 2023-01-13 13:25  
Av de digitala kompakter jag har ägt och använt (Sony RX1, Sony RX100, Fuji X100 och Ricoh GR II) måste jag medge att Ricoh är i särklass den roligaste att använda och ger dessutom fantastiska bilder med sin Positive Film-preset. Det märks så tydligt att de som ligger bakom kameran verkligen är passionerade och förstår vad användaren vill ha. I jämförelse är t.ex. Sonys kompakter tekniskt och optiskt överlägsna på flera sätt – men design, ergonomi, funktioner och användarvänlighet ligger långt efter. Ricoh är kung kort sagt!
PMD 2023-01-13 15:23
Alla versioner av GR saknar sökare. Jag har inte använt en Ricoh GR men erfarenheter av andra kameror utan sökare är tillämpliga.

En lös sökare gör underverk för ergonomin men minskar fickvänligheten. Det finns ingen EVF utan bara en OVF att montera i tillbehörsskon.

Det är tur för Ricoh (och en massa andra kameratillverkare) att det finns folk som står ut med att fotografera med skärmen som "sökare".
luminousoctaves 2023-01-13 20:59
Faktiskt ett bra exempel på hur Ricoh-teamet tänker och är duktiga/originella på att prioritera. Ricoh GR-serien saknar en massa ”bra” och för många självklara saker: inbyggd sökare, vinklingsbar skärm, sensorstabilisator etc. Anledningen är att man har prioriterat att hålla huset fortsatt kompakt. Kollar man Youtubeklipp om Ricoh GR-serien (och det finns många) råder det en slags koncensus om att ”javisst, det vore kul med inbyggd sökare, vinklingsbar skärm och sensorstabilisering, men inte på bekostnad av storleken!”. Ricoh GR är en pocketkamera i verklig bemärkelse, grymt snabb och dessutom ovanligt smart – den har en massa coola funktioner som jag aldrig har sett hos andra fabrikat och som känns väldigt genomtänkta av passionerade användare – inte av ingenjörer.

När man har använt den ett tag (testa den!) upptäcker man att den är otroligt kompetent i sin begränsning. Det låga pixelvärdet kompenseras av den sjukt snygga filmsimuleringen.

Har för övrigt kört mycket med andra kompakter MED sökare, och visst har det sina fördelar ibland. Men sällan i de situationer som en point&shoot är till för.
ztenlund 2023-01-13 21:18
Ehm, nu blev du nog lite för glad i att försvara serien, för GR III och IIIx har sensorstabilisering. Och huset är något mindre än GR/GR II. Blixten fick dock stryka på foten och det drabbade batteritiden lite. Objektivet blev också bättre, förutom att vinjetteringen är värre och inte vill försvinna ordentligt med nedbländning (GR III, x-modellen har jag inte).
PMD 2023-01-14 04:26
Det finns andra kompaktkameror som har inbyggd sökare och som trots det är fickvänliga. Kompaktkameror utan inbyggd sökare som istället har påhängssökare är mycket svårare att få fickvänliga.

Jag har en sån (inte Ricoh) och köpte den efter moget övervägande fullt medveten om bristen. Jag gillar den faktiskt trots detta tillkortakommande, men den hade förstås varit ännu perfektare med en inbyggd sökare.

Man behöver inte försvara sina kameraval med näbbar ock klor när någon påpekar att kameran har nackdelar. Idealiskt sett skaffar man sig insikten om nackdelarna innan köpet så slipper man lida så mycket efter köpet.
ztenlund 2023-01-14 12:42
Mig veterligen finns ingen så liten som GR III med så stor sensor, än mindre med stabilisering. I den gamla modellen kanske man de hade kunnat ersätta blixten med en sökare av RX-100-typ dock. Med den nuvarande tror jag att de måste göra huset större igen, eller lyckas krympa något i det, vilket troligen inte är lätt.
luminousoctaves 2023-01-15 08:29
Yes! Du har rätt! Mindes helt enkelt diskussionen efter GRII då Ricoh hävdade att sensorstabilisering var ett framtida alternativ så länge man lyckades få in det i kameradesignen. Principen är densamma.

För övrigt är det fortfarande många som föredrar GR I och GRII, inte bara pga blixten, utan framför allt pga gamla sensorn i kombination med positive film-läget, som jag har förstått ser ut och fungerar annorlunda på de tidigare modellerna.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar