Annons
Artiklar > H&M satsar på AI-modeller i sina kampanjer

H&M satsar på AI-modeller i sina kampanjer

Modellen Mathilda Gvarliani som sig själv och sin AI-tvilling.

 Foto / AI: H&M

Artificiell intelligens gör nu intåg i modevärlden. Den svenska klädjätten H&M håller på att utveckla 30 digitala AI-modeller, som är exakta kopior av riktiga människor – inklusive detaljer som födelsemärken.

De digitala tvillingarna ska främst användas i reklamkampanjer på sociala medier, där det tydligt kommer framgå att modellerna är AI-genererade.

Genom tekniken kan kroppsspråk och poser justeras i efterhand, och kunderna får möjlighet att se hur kläderna ser ut i olika sammanhang. H&M:s syfte är att bli snabbare och mer flexibel i sin marknadsföring.

En viktig aspekt i projektet är att de mänskliga modellerna behåller rättigheterna till sina digitala kopior. De har dessutom möjlighet att licensiera ut sina AI-versioner till andra varumärken. Enligt H&M är detta ett sätt att säkerställa modellernas inflytande och skydda deras rättigheter i en bransch som snabbt förändras. Samtidigt medger företaget att det är oklart hur AI-tekniken kommer att påverka modeindustrin på sikt.

Satsningen har väckt reaktioner. Kritiker varnar för att tekniken kan leda till förlorade jobb – inte bara för modeller, utan även för fotografer, stylister och makeup-artister. Sara Ziff, grundare av den amerikanska organisationen Model Alliance, har i ett debattinlägg uttryckt stark kritik mot initiativet. Även flera modellagenturer som tidningen Resumé talat med delar oron.

Men det finns också röster som lyfter fram fördelar såsom minskade utsläpp från resor – eftersom det inte längre krävs att modeller flygs in från olika delar av världen. 



Publicerad 2025-04-10.

14 Kommentarer

scrappy 2025-04-11 20:31  
Framtiden är här. Vem behöver en fotograf och modell när man kan göra AI-bilder?
Kemal Sahacic 2025-04-12 00:14  
Nästa i rad är skådespelare.
Benganbus 2025-04-12 07:28  
Man har ju skyltdockor i skyltfönster, så varför inte?
Sten-Åke Sändh 2025-04-12 22:47  
Jag undra ju vem som kommer orka bry sig i vardagen om hur bilder verkligen kommit till framöver när det bara kommer välla ut mängder av alster genererade av Gemini, OpenAI och allehanda andra liknande verktyg.

Det verkar ju som om de nya AI-modellerna verkligen passerat en milstolpe eller två nu på våren. De genererade bilderna är mycket bättre nu och det är lättare att förfina som man vill ha dem genom att systemens användardialog är mycket bättre och effektivare. Nu finns ett system för mycket effektivare "feedback" till systemet på ett annat sätt än förr och det kommer nog inte vara så uppenbart längre att händer har sex fingrar eller så som tidigare avslöjat det som varit AI-genererat. Bildtolkning och texter som genereras är också mycket bättre än tidigare språkligt.

Jag har svårt att se att den kritik som tidigare hade verklig relevans (för i början blev ju en del taffligt) och som kom från de yrkesgrupper och fackföreningar m.m. som då kände sig hotade av denna utveckling nu kommer få lika lätt som då att vifta bort det som AI nu är kapabelt att generera - av rena kvalitesskäl.

Det är faktiskt helt otroligt det som nu sker. När det gäller bilder generellt så bara måste detta komma att påverka hur vi ser på bilder. Dels kommer det ju att bli svårare att kunna ta betalt för bilder rent generellt när vem som helst nu med lite hjälp av AI och lite kreativ promptdialog med AI - till och med röststyrt i stor utsträckning - själva kan skapa den konst de vill ha och behöver.

En bilds "värde" bara måste komma att deprecieras ordentligt rent generellt av denna utveckling. Det kommer bli intressant att se hur fort det kommer att göra avtryck i fotografernas listor för rekommenderade priser.

Det kommer nog att bli så svårt att upprätthålla någon rågång mellan digitalt födda bilder tagna med kamera som efterbehandlats kreativt och det AI-genererade.

Genom att företag som kameratillverkarna (i mitt fall Sony) och även tillverkarna av RAW-konverterarna (exv Capture One som lagt detta i de dyraste versionerna) verkar prioritera sina intäkter mer än att ge så många som möjligt tillgång till verktyg för att enkelt kontrollera och verifiera C2PA-status på bilderna, så kommer nog C2PA bli en verklig papperstiger. Det är synd för det gör ju att det kommer bli onödigt dyrt och svårt att värna authenticitet och proveniens.

Så svårt borde det inte behöva vara. Till och med iMatch DAM som ju inte kostar mer än runt 1700 kronor har ju åtminstone en möjlighet att verifiera C2PA-status på bilderna.
Finn Calander 2025-04-13 16:54  
AI-modellandet kan ju också leda till en ökad efterfrågan på äkta människor och riktig fotografi bland reklambeställarna. Som en slags "statusmarkör" eller vad man ska kalla det.
Sten-Åke Sändh 2025-04-14 11:01
Vad händer med fotomodellerna som statusmarkörer om en majoritet skulle föredra de AI-genererade modellerna och var går gränsen mellan den riktiga modellen och en AI-klonad modell av denna?? Det man diskuterat i artikeln suddar ju gränserna när man börjar att rättighetsskydda sina "avatarer". Hur ska folk kunna se skillnad på sånt framöver?

Om fotomodeller börjar klona sig och hyra ut sina avatarer istället för att själva jobba? Var hamnar vi då?

Tack för inspelet David. Det var verkligt intressant för det här inspelet tog ju detta med AI-generering ett steg längre än mycket annat som man tidigare hört kring AI-genereringen av bilder. Det här har redan nu komplicerat det hela en hel del. Verkligheten och det AI-genererade har ju redan gift sig och verkligheten blir inte bara exploatead av AI utan en del aktörer ser t.o.m. ut att kunna ta peronlig kontroll över det AI-genererade och vända allt detta till sin fördel istället.
Macke86 2025-04-13 22:01  
Lågpriskjedjorna kommer satsa på lågpris produkter som ai.. medans dom stora märkena kommer göra prestige i att kunna anlita riktiga modeller och fotografer.. marknaden kommer alltså bli mindre men inte försvinna.. det blir bara ännu svårare att nå dit.. sen bröllop, familjefotograferingar osv. Lär ju aldrig ersättas av ai. Sen gör ju vi konsumenter aktiva val också.. vem handlar på HM liksom 🤮
Sten-Åke Sändh 2025-04-14 11:15
Det kommer nog inte finnas någon fotografi som inte kommer påverkas av detta. Varför skulle bröllopsfoto vara undantaget?? Jag ser framför mig att avatarer av de älskande kommer att sändas ut på rymdresor och andra virtuella happenings av de som kommer erbjuda den typen av tjänster. Spänn fast säkerhetsbältena, för nu kommer vi alla att få vara med på en sjuhelvetes resa som ingen vet var den kommer sluta..

Jag tror f.ö. inte alls att detta bara kommer vara styrt av "lågpris"-premisser. Vissa saker/ effekter m.m. som tidigare bara kunde åstadkommas med verkligt dyra insatser och inte ens det, kommer nu enkelt att åstadkommas av AI. Så vissa sker kommer ju bara kunna göras med AI och då behövs vanligt foto möjligen bara som en första input i sådan processer. När avatarerna av modellerna är skapade så kan de leva sitt eget liv i en ny skön evig värld - om man så vill. Vad ska man med porträttfotografer till då?
Macke86 2025-04-14 18:10
Lätt.. det finns ingen vits att titta på ai genererade bröllopsbilder, familjebilder.. hela poängen där är ju att de är en minneskapasel..
janc 2025-04-16 16:33
Jag tror att få upplevelser kommer att ersättas av bilder som visar vad en extern betraktare ev. skulle ha sett som om upplevelsen verkligen ägt rum.
mats lindfors 2025-04-14 10:16  
Inom mode och reklam kommer nog dessvärre AI att ta över mycket. Det var väl de lönsammaste och mest eftertraktade fotojobben tills nu.
Macke86 2025-04-14 18:10
Ja mycket helt klart.. men troligen inte allt..
janc 2025-04-16 16:36  
Varför bry sig om att anväda verkliga personer som förlagor till datorgenererade bilder istället för att använda en slumpmässigt genererad icke-existerande individer och slippa allt vad rättigheter heter? Annat än om modellen som känd person förmedlar något om produkten till mottagaren.
Sten-Åke Sändh 2025-04-16 19:14
Precis Jan Karlsson, det är precis det jag talade om. Dagens AI kan ju generera fotorealistiska bilder efter en förlaga om man vill.

Har ni missat demos där man tar en utgångsbild och sedan fixar AI att generera en 3D bild typ framifrån och sedan skapas en sidovy eller baksida av den eller vad man nu låter den göra.

Det kommer att se exakt ut som om det älskade paret sitter i en rymdkapsel på väg till Mars eller Vintergatan om man nu vill det istället.

Varför skulle folk inte tycka det är kul. På en del turistställen kan man ju stoppa in sitt eget ansikte i en bild med huvudstora hål i. Har ni aldrig sett något sånt så har vi haft det även i Vaxholm på Kastellet. I det fallet en bild från 1800-talet med ett gammalt motiv med gamla soldater. Senast jag såg det var på en gammal befästning i Bodrum, Turkiet.

Det här är samma sak fast 2.0.

Merläsning

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Götaplatsens Foto anordnar kikar- och fotomässa den 26:e april