Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Olympus OM-D E-M1X: Ny proffskamera

Olympus OM-D E-M1X: Ny proffskamera

Olympus OM-D E-M1X är en ny toppmodell med bland annat integrerat vertikalgrepp, 18 bilder per sekund och 7,5 stegs bildstabilisering. Olympus kommer även med en lång telezoom med inbyggd telekonverter och en ny blixt.

På pappret ter sig inte Olympus E-M1X så ny. Liksom E-M1 Mark II har E-M1X 20 megapixel, 121 AF-punkter och kan ta 18 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus (60 bilder/s med låst fokus) . Men det räcker att ta en titt på kameran för att se att det är stor skillnad mellan kamerorna.

Olympus OM-D E-M1X har ett integrerat vertikalgrepp vilket vi annars bara finner på toppmodellerna från Canon och Nikon. Olympus har alltså inte försök utnyttja Micro Four Thirds-systemet för göra kameran så kompakt som möjligt. I stället ska kameran utstråla att det är ett tåligt yrkesverktyg med god ergonomi. Olympus skriver i sitt pressmeddelande att E-M1X är den bäst tätade systemkameran i världen och att kameran uppfyller IP X 1-standarden.

Olympus framhäver även att autofokussystemet är omgjort från grunden jämfört med E-M1 Mark II. Det är nya algoritmer som ska ge effektivare autofokus. Och AF-systemet har även fått en del nya funktioner. Bland annat så kan AF-systemet känna igen en del typer av motiv (exempelvis bilar och  flygplan) och på så sätt lättare följa motivet med skärpan.

Även Olympus stolthet bildstabiliseringen har vässats och uppges nu klara att dämpa rörelseoskärpa med motsvarande 7,5 steg enligt Cipa-standarden med vissa objektiv med inbyggd bildstabiliering och 6,5 steg med alla objektiv. På köpet har Olympus kunnat utveckla sin högupplösningsfunktion så att den både kan användas på frihand och med stativ. Funktionen flyttar sensorn lite mellan varje exponering för att öka detaljåtergivningen. På frihand går det att ta bilder med 50 megapixel och med stativ 80 megapixel.

En liten, men välkommen, förbättring gentemot E-M1 Mark II är att E-M1X kan använda dubbla SD-kort av UHS-II-typ. Det innebär att man kan lagra på dubbla kort samtidigt utan att göra avkall på lagringskapaciteten, vilket kan vara viktigt vid snabb seriebildstagning i råformat.

Nytt i kameran är en antiflimmer funktion som tajmar slutarutlösningen så att man inte får bilder mörka när lysrör blinkar.

En ny och spännande funktion för landskapsfoto är elektroniskt ND-filter som kan ge upp till 5 stegs längre exponeringstid.

Från Olympus Tough-kompakter kommer inbyggd gps, kompass, höjdmätare och termometer.

Att lansera en toppmodell utan 4K går inte 2019. Och naturligtvis kan Olympus OM-D E-M1X lagra video i 4K. Det går att välja mellan 4K UHD  30p 16:9 (3840 × 2160 pixlar) och 4K DCI 24p 17:9 (4096 x 2160 pixlar). Bitdjupet är 237 Mbit/s vid 4K DCI och 102 Mbit/s vid 4K UHD.

För den som vill optimera förutsättningen för efterbehandling av video går det att lagra video med OM-Log400 som optimerar tonomfånget genom att använda en flack kontrastkurva. För den som håller sig till full-HD (1920 x 1080 pixlar) går det att filma med 120 bildrutor per sekund. 

Det integrerade batterigreppet rymmer två batterier som tillsammans uppges räcka för cirka 2500 exponeringar. Det går att ladda upp batterierna direkt i kameran med hjälp av en powerbank.

Olympus OM-D E-M1X börjar levereras i slutet februari. Det rekommenderade priset är 34 990 kronor.

Ny blixt och sändare 

Samtidigt med E-M1X lanserar Olympus en matchande vädertätad blixt och blixttillbehör.

Den nya blixten Olympus FL-700WR uppges vara rejält vädertätad och har inbyggd radiomottagare så att den kan fjärrstyras från Olympus nya blixtsändare FC-WR.

Äldre Olympus-blixtar utan radiomottagare kan styras trådlöst om de används med den nya radiomottagare FR-WR.

Det svenska priset för blixten Olympus FL-700WR är satt till 3590 kronor. Blixtsändaren FC-WR kostar 3190 kronor och mottagaren FR-WR 2190 kronor.

Lång telezoom med inbyggd telekonverter

Olympus meddelar att de håller på att utveckla en lång telezoom som kommer ut på marknaden år 2020.

Objektivet heter M.Zuiko Digital ED 150-400 mm f/4,5 TC 1.25x IS PRO och av namnet kan vi utläsa att objektivet med sin mazbländare f/4,5 är ljusstarkare än Panasonic motsvarande 100-400 mm telezoom som har maxbländare f/6,3 vid 400 mm.

Med den inbyggda telekonvertern når man 500 mm och f/5,6. Olympus skriver i sitt pressmeddelande att de även utvecklar en telekonverter kallad M.Zuiko Digital 2x Teleconverter MC-20 som kan användas med den nya 100-400 mm zoomen. Med den kombinationen kan man få 1000 millimeters brännvidd, vilket motsvarar 2000 millimeter med småbild.

Några prisuppgifter för telezoomen och telekonvertern finns inte i dagsläget. Men räkna med en rejäl prislapp för telezoomen med tanke på dess ljusstyrka.



Publicerad 2019-01-24.

23 Kommentarer

A.Dent 2019-01-24 08:12  
Olympus själva har sagt att 6,5 stegs bildstabilisering är teoretiskt max pga jordens rotation. Jag har inte sett matematiken bakom påståendet.
https://petapixel.com/2016/09/26/olympus-says-earths-rotation-limits-image-stabilization-6-5-stops-max/
Svar från froderberg 2019-01-24 10:48
Om man läser originalartikeln så är det två förbehåll, ”teoretisk” och ”för närvarande”. Jag vet inte hur Olympus har löst tekniken, men det finns en kompass i kameran och jag har sett spekulationer på nätet om att den kanske används.
A.Dent 2019-01-24 12:03
Jag läste lite mer om det. För att få bättre stabilisering än 6,5 steg så måste följande tas med i beräkningarna.
Var på jorden man befinner sig.
Vilken riktning man riktar kameran mot.
Vilken höjdvinkel man riktar kameran mot.
Mina gissningar:
Höjd
Lokala gravitatationsskillnader
Månens position
PMD 2019-01-24 17:22
Äntligen en teknisk pryl som faktiskt är beroende av månens fas! Det var på tiden. :-)
The_Crow 2019-01-24 08:18  
”Nytt i kameran är en antiflimmer funktion som tajmar slutarutlösningen så att man inte får bilder mörka när lysrör blinkar”

Detta fanns som jag minns det även i OM-D mkII?

I övrigt en mkt spännande kamera, även om jag nog hade hoppats på en helt ny sensor samt 60/b 4K. 7,5 stegs bilstabelisering är grymt. Minns att jag redan var förälskad i MKII bildstabelisering. Hade helt missat att det även tänkt lansera en ny blixt(!)
Hade jag fortfarande ägt ett m4/3 system hade jag nog tittat över dem ordentligt. Folk kommer garanterat att klaga på priset och det hade jag nog också gjort när jag ser till hur fort värdet sjunker på just dessa m4/3 prylarna. Annars kan jag säga att jag var grymt nöjd med Olympus OM-D mkii och för de pengarna de kostar idag på beg är de verkligen ett kap. Jag körde med bat.grepp på konstant, så denna hade passat mig ännu bättre.
pdahlen 2019-01-24 08:28  
AF system som känner igen flygplan är väl inte så användbart, men fåglar det hade ju varit något, undrar om den har valet fågel eller om den kan tolka en fågel som flygplan :)
horvendile 2019-01-24 08:53
Och förstås, vad den tolkar Stålmannen som - fågel eller flygplan?

(jag hittar ut själv)
cango 2019-01-24 22:07
till min förvåning, så finns det faktiskt en å annan (man säkert) som sysslar med "plane spotting" (och även fotar dom)
pdahlen 2019-01-24 22:19
Jo det gör det säkert, men flygplan är oftast väldigt enkelt att följa med vilken kamera som helst, fåglar däremot är lite mer utmanade
Bussmicke 2019-01-24 09:07  
Olympus sista försök att hålla sig kvar och överleva? De kanske blev desperata när Nikon och Canon kom med sina spegellösa proffskameror.
m4/3 trodde jag nästan var dött..
Har ju varit ganska tyst om Olympus så man nästan trodde de hade försvunnit.
Svar från froderberg 2019-01-24 09:26
Varken Nikon eller Canon har kommit med några riktiga professionella spegelfria proffskameror. Och frågan är om det påverkar de kameror som Canon och Nikon har släppt har påverkat Olympus.

Olympus har hittat en nischer i naturfoto och uv-foto som de kör hårt med. Billigare kameror och en rad nya objektiv är på gång. Olympus fyller 100 år i höst och då kan vi nog räkna med en ny Pen F.
Bussmicke 2019-01-24 09:49
Ser man på, trodde nästan m4/3 var dött men då hade jag fel då.
cango 2019-01-24 22:08
Ja, världsaltet snurrar ju inte runt canikon...
MattiasL 2019-02-02 21:58
Hoppas att UV-satsningen skulle kunna innebära en Tough-kamera med micro 4/3-sensor och gärna en fast, ljusstark 12 mm.
paddmannen 2019-01-24 09:27  
Olympus är inne i en återvändsgränd. Hur mycket pengar är de beredda att slänga bort innan de inser att deras tekniska plattform inte håller för den tilltänkta kundgruppen? ...Det har runnit ganska många kubikmeter vatten under broarna det senaste decenniet.

När ett företag vägrar ta en "sunk cost", utan blint fortsätter att kasta resurser på ett dödsdömt projekt så kan det gå riktigt illa. Troligtvis är det en känslomässig reaktion bland Olympus-folket som har förblindat deras omdöme, vilket man kan ha förståelse för.
Svar från froderberg 2019-01-24 09:36
Vad menar du med att deras tekniska plattform inte håller måttet?
paddmannen 2019-01-24 10:03
Magnus,

Sensorformatet är helt enkelt för litet. Olympus kan klämma in alla möjliga finesser i sina kameror (vilket de också gör), men om själva "hjärtat" i systemet inte håller måttet (jämfört med konkurrenterna) så är slaget förlorat.

Problemet är att Olympus försöker ta sitt system dit det inte kan gå. En flugviktare bör hålla sig borta från tungvikten.. Om Olympus istället hade utnyttjat det som micro 4/3 är bra på (kompakt, lätt och billigt) så hade det varit en sak. Men nu bygger de kameror och objektiv som varken är lättare, mindre eller billigare än fullformatsystemen från de andra. Det går ju inte ihop.

Systemkameramarknaden är kanske en av de svåraste nötterna att knäcka, eftersom man bygger ett helt system och olika delar måste vara kompatibla med varandra under lång tid. Om BMW bygger en bil där bara fyrcylindriga motorer får plats men Mercedes lyckas klämma ned en sexa i sin motsvarighet, så är det bara ett temporärt problem. BMW behöver inte bry sig om någon bakåtkompatibiltet och kan bygga sin nya modell så att allt får plats.

Men den som lanserar ett sensorformat och ett tillhörande obketivprogram har inte den friheten. Man måste ha en bra kristallkula i kamerabranschen...

Sensorns del av totalkostnaden för kamerasystemet har minskat kraftigt under åren och det har slagit omkull hela filosfin för 4/3-sensorn. Olympus måste haft en dimmig kristallkula..

Därmed inte sagt att systemet är dåligt, när det utnyttjas rätt. Är själv nöjd micro43-användare.
Svar från froderberg 2019-01-24 11:44
Jag har lite svårt för att så kategoriskt säga att sensorformatet är för litet. För gatufoto är det absolut inte sensorn för liten och jag vet ju att en del fågelfotografer uppskattar att få lång räckvidd med relativt lätta telen som Olympus 300/4.
pdahlen 2019-01-24 12:25
Vem vet, kanske sportfotografer skulle vara intresserad av ett sådant här system, för tryck i tidningar och på webben så bör 3/4 räcka. Ett system som är mycket lättare att hantera/bära för fotograferna
paddmannen 2019-01-24 13:25
Magnus,
Nej jag tycker inte heller att man kan säga att sensorformatet kategoriskt är för litet. Som sagt, har ju ett kit själv, bestående av köttbullsstora primes som ändå är hyfsat ljusstarka och det funkar kanon. Högsta betyg i bärbarhet i allafall...

Men det är när Olympus tar sin "folkracebil" för att tävla i Formul 1 som det blir fel. Jag tror inte de på långa vägar de kan räkna hem sin investering på den sektorn av marknaden och att stasningen kan göra att de förblöder. Det vore synd.
paddmannen 2019-01-24 13:45
Peter,

Fast när Olympus tar i allt vad de kan för att mäta sig med andra system så blir oftast varken mindre eller lättare.

Exempel: Olympus 40-150/2.8 som i fullformatsekvivalens motsvarar 80-300/5.6 (samma bildvinkel, brus och skärpedjup). 880g, 160mm långt.

Ett sony FE70-300/4.5-5.6 väger 30g mindre och är 20mm kortare, har större omfång och är ljusstarkare i kortändan.. Och då har vi inte ens pratat om bildkvalitén som är möjlig med en 4x större sensor.

Men för den som inte är så intresserad av ljusstarka objektiv så kan det finnas fördelar med M43. En Panasonic 50-200 är tex mycket lättare än ett 100-400 för fullformat. ..Men så släpper det in mycket mindre ljus också. Så länge fullformatselefanterna inte lanserar riktigt långsamma telezoomar så finns det just där en fördel med micro43.
Svar från froderberg 2019-01-24 13:47
@Peter. Sportfotografer vill ofta kunna sudda ut bakgrunden rejält och tvingas ofta köra höga på ISO:n. Båda sakerna gör att fullformatare och 400/2,8 är närmast industristandard bland sportfotografer.
Sabud 2019-01-24 14:20
Kommer ihåg den teknikspäckade Olympus E1. En snygg och ergonomisk sak som jag var lite `kär´ i en gång i tiden. Promotad hårt mot sport/action lånade Olympus ut ett par E1 med lämplig optik till fotoproffs för F1 på Monza. Resultatet fick inga Canon-Nikon fotografer att byta system. Nya E-1MX är säkert bra men jag får lite E1-vibbar och undrar hur klokt (ekonomiskt) Olympus agerar när de siktar på denna nisch.

/Stephan
Der Steppenwolf 2019-01-24 14:47
@Magnus
"Jag har lite svårt för att så kategoriskt säga att sensorformatet är för litet. För gatufoto är det absolut inte sensorn för liten och jag vet ju att en del fågelfotografer uppskattar att få lång räckvidd med relativt lätta telen som Olympus 300/4."

Jag har grymt svårt att se folk konka denna kamera för "gatufoto"...Sett vad man brukar använda på gatan ???
Fågelfotografer uppskattar AF och hög ISO förmåga, inget av dessa är M43 direkt känd för.
Svar från froderberg 2019-01-24 16:27
@Elvir. Det är knappast gatufotografer som kommer att köpa E-M1X, men andra Micro Four Thirds-kameror är populära i gatufotokretsar. Jag kan tänka mig en kommande Olympus Pen Mark II med fasdetekterande autofokus.

För fågelfoto har den lilla sensorn en fördel. E-M1 Mark II har ganska bra rykte i fågelfotokretsar och E-M1X lär inte vara sämre.
Tonyeagle 2019-01-24 17:23
Enligt dxo har redan den gamla olympussensorn från 1 mkII bättre dynamiskt omfång och bättre högisovärde än Canons toppmodell 7D MKII och bara ytterst lite sämre än D500 som är Nikons toppmodell i DX-format. Vad är det som säger att en proffskamera måste ha fullformat. Många proffs föredrar att släpa med sig lite mindre vikt. Tror att Olympus har en bra chans inom sin nisch för denna kamera. Dessutom finns ju nu billiga em1 mk II att komplettera med de gånger man vill bära ännu lättare.
Der Steppenwolf 2019-01-24 14:42  
Så denna kostar mer än dubbelt så mycket som en Nikon D500, har sämre AF än Nikons kamera, är tyngre, större, har mindre objektiv urval, har mindre sensor och följaktligen sämre bildkvalitet.
Just det ja skrev jag att den kostar DUBBELT så mycket !
Någon hos Olympus har rökt tunga grejer...
equa 2019-01-24 19:12  
Är det den lilla sensorn (liten massa) som möjliggör denna fantastiska stabilisering?
Svar från froderberg 2019-01-24 19:22
Ja, men inte massan utan den mindre ytan. Ju mindre en sensor är desto kortare förflyttning av sensorn behövs för att kompensera för skakningar. Större sensorer kan kanske förlyttas lika i sidled men det får mindre stabiliserande effekt på bilden.
equa 2019-01-24 22:23
Tack! 👍
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar