Annons

Proffsfoto

Artiklar > Fujifilm X-Pro3 har gömd skärm

Fujifilm X-Pro3 har gömd skärm

Fujifilm X-Pro3 kommer att lanseras den 23 oktober. Men redan nu avslöjar Fujifilm en del om den nya kameran, bland annat att skärmen blir gömd.

Fujifilm vill förstärka den "analoga upplevelsen" och därför får X-Pro3 en skärm som man får fälla ner om man vill kolla på den. Fujifilm har fått en hel del önskemål om en vinklingsbar skärm, bland annat från gatufotografer som fotograferar från höften.

Istället för en stor skärm har baksidan istället en liten kvadratisk LCD som visar kamerainställningar, eller som kan visa vilken filmsort som simuleras. Visningen påminner om hur man kan fästa en del av filmasken på många analoga kameror.

Med X-Pro3 introduceras också en ny filmsimulering, Classic Negative.

En tanke med skärmlösningen är också att fotografen ska koncentrera sig mer på motivet. Och som en led i det har sökaren förbättrats med ett större okular. Sökaren är som tidigare både optisk och elektronisk. Led-panelen till den elektroniska sökaren har förbättrats med högre kontrast, bättre ljusstyrka, högre upplösning, större färgomfång och snabbare uppdateringsfrekvens.

Fujifilm X-Pro3 kommer att säljas i tre olika färger. Alla har metallskal i titan, två av den har en skyddande beläggning som gör kameran mer motståndskraftig mot repor.



Publicerad 2019-09-21.

47 Kommentarer

joakim d 2019-09-22 09:36  
Kul att se att det finns fler än Leica som vågar introducera en kamera som avviker från de gängse normerna, jag gissar att den här kameran verkligen kommer dela Fuji följarna i en jag älskar och en jag hatar grupp. Bra initiativ tycker jag.
Makten 2019-09-22 10:05
Eller gruppen "det hade varit en fin kamera om den inte haft den där skärmen". Om den kunnat vändas helt så hade det varit smutt, men att behöva fälla ut den för att kolla på bilderna varje gång man tagit en, är rena vansinnet tycker jag. Det är lagom kul att komma hem med oskarpa bilder i onödan. Med film får man liksom leva med det, men varför med digitalt?
joakim d 2019-09-22 11:09
Poängen är väl att man inte ska titta på skärmen varje gång efter att man tagit en bild, vill man det finns det ju många andra kameror att välja på. Som sagt, denna kamera blir nog en vattendelare här på nätet.
Lobbamobba 2019-09-22 22:07
Kollar aldrig på skärmen, får aldrig oskarpa bilder. Dessutom ser du bilden i sökaren. Och om det inte duger heter lösningen XT3.
Makten 2019-09-22 23:43
Mattias: Då antar jag att du aldrig fotograferar handhållet i dåligt ljus? Själv ligger jag väldigt ofta på gränsen till för lång slutartid för att få bra skärpa, just för att jag kan kolla om bilden blev skarp, annars försöker jag igen. Kortare slutartid = mer brus, och det vill jag inte ha. Att kolla på bilden i sökaren är ju helt idiotiskt när det finns en skärm.

XT3 är ju en helt annan kamera. Verkar mer logiskt att se till vad X-Pro3 ersätter.
Jonah Lake 2019-09-23 00:07
Jag föredrar att se bilden i EVF istället för på skärmen Så X pro 3 hade passat mig utmärkt. Nu gäller det bara och se vad kalaset kommer gå på.
esbtse 2019-09-22 12:22  
Har pro 1 en mycket trevlig kamera. Kanske uppdaterar efter jag har uppgraderat min Nikon D300 till fullformat.
HaraldN 2019-09-22 13:09  
Synd på en trevlig kamera... Fattar tanken, men den som inte vill titta på skärmen kan ju lätt stänga av den, så använder jag ofta min X-E2. Nu måste den ju fällas ut för att gå att använda, om jag tolkar det rätt.

För mig är avsaknaden av vikbar skärm en stor poäng med X-Pro och X-E, eftersom det gör att hela kameran känns ”solid”. Är allergisk mot de skramliga skärmar som sitter på nästan alla kameror idag, synd att X-Pro ska sälla sig till den skaran.
Calle S 2019-09-22 16:34
Jag håller med, tycker Fuji krånglat till det.
PMD 2019-09-24 23:26
Men att en skärm är "skramlig" behöver inte betyda att den är klen.
https://www.youtube.com/watch?v=c6bVqtb5SdI
Benganbus 2019-09-22 14:01  
Tycker det hela blir litet motsägelsefullt! ;) Man skall koncentrera sig mer på motivet, å så e hela fotoapparaten fylld med funktioner! Å många nya funktioner också! Men Ok, det här går säkert att sälja!
/B
Ps. Vad gäller att inte titta på displayen hela tiden efter en bild, så satte en kompis en svart tejp-bit på displayen! Men jag misstänkte att bilden ändå glimmade till i sökaren efter att han tagit den! ;)
Sven Blomquist 2019-09-22 16:26  
Har använt XPRO-1 sedan dag 1 och numera XPRO-2 så fort den gick att köpa. Jag har undrat lite över vad Fuji kan komma på att leverera med XPRO-3, och inte väntade jag mig en vikbar skärm som kan döljas!? Det måste till bra mycket mer om jag skall frestas att köpa en XPRO-3! Det blir snarare en T-3 eller T-4 om jag får ett nytt habegär för en nya kamera.
Jag har precis kommit hem från 11 dygn i Berlin och konstaterar att jag använt EVF hela tiden, trots att den optiska sökaren egentligen var skälet till att jag kom in på FUJI-spåret.
x-country 2019-09-22 20:34  
Vänta så ska ni få se, om den inte redan är planerad så kommer det en Xpro3 II med ”normal” skärm.
Lobbamobba 2019-09-24 18:07
Mycket tveksamt.
martinot 2019-09-22 22:00  
Måste säga att jag är rätt skeptisk till denna skärmlösningen.
Lobbamobba 2019-09-22 22:08  
Äntligen någon som fattar hur många vill använda skärmen.
Flash Gordon 2019-09-22 23:33  
Vad bra att de satte dit den där skärmen. Då slipper jag bli lockad att upgradera min X-PRO2.

Jag får instället fortsätta vänta på X-H2. DEn får nog en skärm ganska lik den som jag har på X-H1.
En skärm man kan vinkla och är utmärkt till att ta diskreta gatubilder med.
luminousoctaves 2019-09-23 09:09  
Kameratillverkarna kommer allt närmare att plocka bort den digitala sensorn och sätta in en filmtransport istället.
Svar från froderberg 2019-09-23 09:37
Haha, dream on!
Torgny Åström 2019-09-23 11:13  
Vik- och vridbar skärm är väl inget nytt. Det har ju funnits på Lumix G kamerorna sen första början. Visserligen utan litet fönster för ISO mm, men ändå...
Flash Gordon 2019-09-23 13:54
Det handlar inte om vikbar skär eller inte. Det har flera Fuji kameraror sedan länge.
Det är hur man implmenterat det på just X-PRO3 det är frågan om.
Personligen gör det att jag aldrig kommer uppgradera min X-PRO2 till X-PRO3. Hade de valt samma lösning som på flera av sina andra kameror som X-T2, X-T3 eller X-H1 hade jag nog gjort det.
Johan Pihl 2019-09-23 15:20  
Spännande det där med skärmen, jag har för mig att den första digitala mätsökarkameran, Epson RD1/RD1s också hade en sån.
Svar från froderberg 2019-09-23 15:24
Vad jag kan se av bilder har Epson en vanlig vridbar skärm som kan vridas och två led och därmed vridas inåt eller utåt. Det har många Canon-kameror.
Lobbamobba 2019-09-24 18:08
Epson rd1 har inte live view, skärmen som gick att vicka helt runt var bara för meny.
Johan Pihl 2019-09-24 18:56
Epson RD1 kom väl ut runt 2003/04, och då fanns nog inte live view.
Men visst kunde man ha skärmen att titta på bilderna man tagit (man kunde även välja att se bilderna i sv/v på skärmen fast man sparade bilderna som RAW-filer i kameran, vilket var ovanligt på den tiden).
Sen kom uppföljarna: R-D1s, R-D1x och R-D1xG, och då ändrades nog skärmen något.
Men vad jag menade att jag gillar, är att man kan vrida skärmen bak, så att man slipper störas av en blank skärmyta när man fotograferar. Man slipper även att "fetta" ner skärmen med näsan då man tittar i sökaren, och det blir lite som att fota med en analog kamera.
PMD 2019-09-23 19:38  
På min Canonkamera kan man vrida ut skärmen, vända den, och vrida in den igen så att displayen vetter inåt. Då har man eliminerat frestelsen att chimpa hela tiden, men man kan vända på skärmen och använda den som vanligt om man vill.

Det tycker jag är en mycket mer praktisk lösning.
martinot 2019-09-23 23:18
Mycket bättre. Hade Fuji gjort så med X-Pro3 så hade jag köpt idén.
Lobbamobba 2019-09-24 18:09
Så har min Canon och jag hatar det. Tar två år bara att få ta en bild från midjenivå. Applåderar denna lösning.
PMD 2019-09-24 23:20
Vad har du för Canon? På min viker man ut skärmen och vrider den för att kunna ha den som "sökare" vid lågnivåfotografering. Det går rätt fort.

Men att man kan man vika in skärmen med bildsidan inåt så att man slipper se den och att den då är skyddad tycker jag är mycket praktiskt.
rronnbac 2019-09-23 21:22  
Rykten säger att det ska komma en variant där Fuji satt dit en spak så man kan låtsas mata fram en filmruta i taget, precis som på en analog kamera , samt begränsat antal bilder som kan tas till max 36. Allt för att skapa den rätta, nördiga känslan.
Svar från froderberg 2019-09-23 23:18
Det vore i så fall inte den första digitalkameran med frammatningsarm ;)

https://www.fotosidan.se/cldoc/prylnytt/leica-m10-d-saknar-inte-skarm.htm
martinot 2019-09-23 23:44
Tänkte precis säga att jag hört det skämtet om Leica M10-D, men Magnus hann före. 😃
PMD 2019-09-24 00:05
Att spänna slutaren med en arm (som då kanske inte ska kallas frammatningsarm) borde kunna spara ström och ge längre batteritid.
HaraldN 2019-09-24 07:04
Epson R-D1 funkade precis så!
Bengf 2019-09-24 17:20
Det fans/fins Klockor som drevs genom skakning, kanske skak-kamera kan bli något nytt. skaka 10 sek för 36 bilder.
Lobbamobba 2019-09-24 18:11
Inte skakning. Automatiska ur, som fortfarande är så populära att man får köa flera år på vissa modeller, drivs av en rotor.
Anders F. Eriksson 2019-09-24 19:41  
För mig skulle den här skärmlösningen fungera utmärkt, men jag förstår att den inte tilltalar alla. Ska bli intressant att få veta vad mer som är nytt i kameran.
Photocon 2019-09-26 12:17
Tilltalar även mig. Om jag inte tar fel går ju säkert resultatet av den tagna bilden att betraktas i EVF:n.

Men här tycker jag det känns lite som en utmaning att ge tusan i att betrakta skärmen. Uppmanar liksom till att "Gör rätt från början". Precis som med analoga kameror (om man så vill).

Sedan är det ju valfritt att använda display eller inte så jag förstår inte de negativa reaktionerna riktigt. Därtill är ju displayen väl skyddad i infällt läge.

Ändå sitter jag nog kvar på min "gamla" X-Pro 2. Vet inte om upplösning och andra saker ändrats i skrivande stund.
Flash Gordon 2019-09-26 14:29
Jag har haft X-T2 och har nu X-H1. X-T2 är skänkt till dottern.
De båda har ju samma lösning av vinkligsbar skärm. Den går att vinkla uppåt när man fotar lågt eller på stativ. DEn går att vinkla nedåt när man fotar över en folkmassa eller andra hinder. DEn går också vinkla när man fotar i porträttläge. DEt enda som inte går är att vinkla skärmen framåt för selfies.

Vill man inte använda skärmen kan man slå av den med ett knapptryck.

X-PRO2 har en fast skärm vilket begränsar hur man kan använda den.
Nu har ingen av oss provat X-PRO3 men den skärmlösningen verkar var mycket mindre användbar än än den som finns på X-H1 och X-T2&3.
Photocon 2019-09-27 15:50
Även jag har en X-H1 och använder ofta skärmen. Håller med Alm om att den är användbar vid många tillfällen.

X-Prokamerorna oavsett version däremot är ju andra fåglar s a s och för min del används den på ett helt annat sätt än X-H1. Jag tycker alltså ff att version 3:s koncept är ganska sympatiskt.

Men "uppgradering" från version 2 till 3: Nej!
Tomasz 2019-09-25 13:48  
Inte så dumt.
Men för höftskott hade Nikon coolpix 950 en ännu bättre lösning med sitt delade och vridbara kamerahus. Med den kan man titta ner i skärmen medan både objektiv och avtryckare pekar framåt, mycket bekvämt.
Bokeh 2019-09-28 20:32  
Cool kamera, kul med tillverkare som tänker lite utanför boxen, filmfacket i bak gav mig nostalgivibbar, troligen den perfekta SOOC kameran.
Benganbus 2019-10-04 20:56  
Mycket nya teknik er'e i kameran! :)
/B
Bokeh 2019-10-18 22:07  
Min drömkamera för tillfället, den är ju hur cool som helst, det blir troligen en sådan när priserna stabiliserar sig.
Damm på sensorn 2019-10-23 08:12  
Riktiga fotografer fotar väl RAW.
20000:- för denna känns ju löjligt.
Anders F. Eriksson 2019-10-23 23:37
Finns det någon annan modern kamera med titanchassi billigare? Jag fotograferar uteslutande i råformat och har beställt denna :)
PMD 2019-10-23 23:54
Det är karossen som är av titan. Enligt dpreviews "testvideo", https://www.youtube.com/watch?v=yRGF8wo2up4, är chassit av magnesium.
(6:40 i videon).
Anders F. Eriksson 2019-10-24 00:48
Ojdå! Tur att du finns för att märka ord, men frågan kvarstår; finns det någon annan modern kamera med titanskal?
Flash Gordon 2019-10-24 01:27
Spelar det någon större roll om det är titan eller magnesium? Titan är ju inte direkt stötdämpande så åker X-PRO3 i gatan från lite höjd riskerar väl saker gå sönder på samma sätt som på en X-PRO2.

Att Fuji valde Titan beror på att de ville försöka hålla samma vikt som på X-PRO2 samt att en av deras gamla modeller har jubileum och i den använde man titan.
PMD 2019-10-24 08:30
Chassi och kaross är olika saker så det handlar inte om ordmärkning. Det spelar väl viss roll om det är chassit eller karossen som är tillverkad av titan?

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar