Prylnytt
I vanlig ordning
kallar jag inte det här för en kameratest, för det tycker jag är förbehållet de
tidningar och sajter som verkligen objektivt och systematiska kan gå igenom en ny kamera,
jämföra med alla konkurrerande märken och modeller, göra systematiska och konsekventa tester av brusnivåer
etc. Här kommer istället lite tankar och betraktelser efter några veckor som D200-ägare.
Jag är själv
Nikon-fotograf sedan tidigare; D100 vart min första digitala systemkamera i slutet av 2003 men när D70
kom ett halvår senare kom bytte jag till den. Som nybörjare på DSLR tyckte jag
den var lite enklare att jobba med, lite snabbare på råfiler och jag tyckte även bilderna såg lite bättre direkt
ur kameran utan större efterbehandling (något jag gillar, för att sitta framför datorn
gör jag nog ändå... ) I den här artikeln kommer jag göra lite betraktelser och jämförelser mellan min nya D200 och den
”gamla trotjänaren” D70.
Varför byta till D200?
Det är som bekant
lätt att förtrollas av nya prylar, och man sätter igång att ”hitta på” behov
för att motivera sig själv (och hustrun :-) att investera i en ny dyr kamera.
Faktum är D70:n har passat mig jättebra under åren och fortsätter att göra så,
jag är helnöjd med den. Jag har aldrig upplevt att ”endast” 6 megapixlarna
eller bruset på höga ISO har varit något problem. D70:s största svaghet är väl
tendensen till moirémönster och -artifakter i vissa bilder, något ju våra
noggranna läsare hittade direkt i mina
första D70-bilder från Gran Canaria, före jag själv hade sett dem.
Moiré har dock aldrig förstört någon viktig bild för mig, men risken finns ju där
- vilket kan ses i detta
skräckexempel.
Men det finns ju så många andra faktorer som kan sabba en bild (oftast
den som håller i kameran :-) så det har aldrig känts som ett problem.
I och med att jag
har lärt mig mer om foto har jag dock längtat tillbaka till en del av de
funktioner som fanns på D100:an; speciellt de olika inställningsbankarna,
möjlighet att ändra fler saker via knappar istället för via meny (speciellt
AF-C), vertikalgreppet i vissa lägen odyl. Och efter att vi fått
en förhandstitt på D200 uppe hos Nikon var jag snabb och lade en order
direkt, för den har funktionerna och är svår att motstå när man väl en gång haft den i handen…
Kölistan på
D200 inför lanseringen var lång, mycket lång, och väldigt få kameror kom till
Sverige. Men jag hade tur, så strax före jul dök den upp – dock utan det
beställda nya objektivet 18-200 och vertikalgreppet. (Jag fick dock möjlighet
att testa det nya objektivet under en helg då jag lånade ett från Nikon, så
några bilder med det finns också med).
Första intrycket består
D200 är en
grymt gedigen kamera, märkbart tyngre än D70 med sitt magnesiumchassi. Kamerahuset
andas precision och kvalitet. Av de kameror i liknande prisklass jag kännt på så kommer KonicaMinolta D7D, som jag tog en vinterpromenad med
för ett år sedan, mest lik i känslan. Dock var det inte det
metallchassit som var viktigt för mig när jag valde att köpa D200, för
D70 verkar palla en hel del den också, utan att det är tätat med
O-ringar och packningar. Jag gillar både regn och dammiga öknar,
så ju mer kameran är skyddad mot elementen desto bättre.
Handgreppet har en annan utformning,
lite kantigare än D70s runda grepp för fingrarna. Först tyckte jag det var
obekvämare och sämre, men efter att ha plåtat en hel del nu vinter med vantar
på så gillar jag det lika bra, om inte bättre, än D70:s.
Displayen
Displayen
på
baksidan är ju betydligt större än den på D70, så det går att granska
skärpan
bättre och betraktningsvinkeln är större. På D200 kan man få både det
klassiska
histogramet, och ett uppdelat på fyra små histogram (YRGB). (Hur man
använder och
tolkar dessa har jag dock inte lärt mig än…)
Nytt är även ett läge där man ser vilken fokuspunkt som valdes och var
i
bilden den hamnade. Det går smidigt att bläddra runt och det går att
zooma in i bilden betydligt mer än på D70. Dock kan visning av bild
efter exponering kännas lite segt, det tar någon sekunder innan bilden
dyker upp på displayen.
LCD-panelen på ovansidan som visar
vald bländare mm är också rejält stor och visar nästan allt man vill veta och
lite till. Dock ser man inte ISO normalt --
det behövs ett tryck på ISO-knappen för att se detta (och man ser det
alltid i sökaren).
Sökare
Om skärmen är ett lyft från D70 så är sökaren ännu mer det. Även om man inte riktigt kommer i närheten av
sökaren i en fullformatskamera, tex analoga F6, så är den klart bättre än D70, större och möjligen även
ljusstarkare. Det finns två uppsättningar fokusområden, dels en layout med små
punkter men man kan också byta till en annan layout med färre men större
områden vilket kan vara en fördel om man fotograferar tex rörliga motiv där det
kan vara svårt att ”pricka” rätt.
Ett annat riktigt
lyft är att man nu ser ISO i sökaren, inga mer tabbar att man råkar fotografera
med fel ISO inställt – nåja, man kan i alla fall inte längre skylla på kameran för
att man inte såg värdet. Att se ISO-talet i sökaren gör också
Auto-ISO-funktionen riktigt användbar, mer om den nedan.
Knappar, spakar och vred
Knapparna
på
baksidan är som D70 med en extra för att välja fokuseringsmetod (fyra
olika
val). Det finns även separata knappar för att låsa exponering och
fokus, D70
har som bekant endast en för dessa funktioner. Man väljer P/S/M/A med
en knapp+rattvridning till skillnad från D70, lite omständligare men
enklare att utföra medans man kikar i sökaren.
Till skillnad från D70 har D200
också fått egna knappar för ISO, Quality och WB. På D70 delas ju dessa med
knapparna för att styra bildvisning, låsa bilder odyl vilket gjorde att man
ibland råkade ändra visningsläge när man ville ändra ISO tex. Dessa sitter nu mycket bra till på vänstra
delen av kameran, där man väljer exponeringsval/program på D70.
Man kan ställa in
hur D200:s alla olika knappar skall fungera.
Till skillnad från D200 finns det två knappar nåbara med tummen, som
kan
ställas in för att låsa exponering och/eller fokus på en mängd olika
sätt. Under
fokuspunktsväljaren sitter en knapp för att styra fokuseringsmetod -
det finns fyra lägen men jag har inte bekantat mig med de mer
automatiska än. Knappen
för AF-C/AF-S/M är liten och sitter av tradition på framsidan – för mig
så hade den gärna fått
flytta till baksidan den också, nära fokusmetodsvalet - lite mer
logiskt och enklare att komma åt med
vantar på.
Kameran har
dessutom en extra knapp, kallad ”FUNC” (nedanför nedbländningsknappen),
som man
kan ställa in att utföra olika inställningar. Jag har en
inställningsbank för blixtfoto, där har jag ställt in den knappen till
att fyra av förblixtarna
och sedan låsa exponeringsläget inför exponeringen – som då inte kör
förblixtar. Det är smidigt om motivet (ofta barn)
reagerar på förblixtarna och hinner blinka till. I banken för normalt
foto har jag istället ställt in så spotmätning aktiveras när den trycks
in.
En odokumenterad finess
Man kan också
ställa in vad som skall hända om man trycker mitt på fokuspunktsväljaren, den
stora runda på baksidan. Här finns en mycket smidig, delvis odokumenterad
funktion: när en bild visas på displayen kan man trycka till och kameran zoomar då in
i bilden till önskad förstoring, och dessutom direkt till den fokuspunkt som var aktiv. På så sätt kan
man snabbt kolla om skärpan sitter där man avsåg – smidigt!
Känslighet och brus
Kameran har 100
som lägsta ISO-tal, mot D70 som har lägsta på 200. Resultatet på 100 är mycket
fint, men jag har märkt att jag gärna går runt och plåtar på ISO200 också av
gammal vana. Bruset är inget att prata om på dessa nivåer, och inte heller är
det farligt uppåt mot de högre nivåerna – men det skall noteras att jag är
mer tolerant för brus än vad vissa forumstyckare verkar vara, i alla fall det brus
som D70 och D200 genererar -- ett tämligen jämnt brus utan stora färgfläckar. Jag
är nöjd ända upp till 800 och även på 1600 är det helt OK. Ett plus är att ISO
kan stegas upp i 1/3-steg, tex 100, 125, 160, 200 etc. Kameran har dessutom tre
HI-lägen över 1600, upp till motsvarande 3200 som man kan ta till ifall det är riktigt
dåligt ljus och man hellre får brusiga bilder med sig hem än inga alls...
Det finns
inbyggda brusreduceringsläg i kameran men jag har inte nyttjat dessa så mycket;
hellre lite brus än förstörda detaljer och är det något utsnitt jag vill ta ut så efterbehandlar
jag hellre bort det.
”Auto-ISO äger…”
…skulle min son uttryckt
sig. D200 har nämligen fått en förbättrad Auto-ISO-funktion som jag är
förtjust i. På D70 och D100 vart det ju en överraskning efter
exponeringen hur
kameran hade valt ISO, och man exponerade lite i blindo – det var för
automatiskt. På D200 har den blivit mer användbar; när
exponeringsmätaren är på ser man i sökaren vilket
ISO-värde kameran kommer välja och kan då välja tex att ändra
slutartid/bländare, eller acceptera och låta kameran exponera med det
ISO-tal
den valt.
Man kan nu även sätta
en max ISO-gräns som kameran får ”pressa” exponeringen till, tycker man
tex bruset
är acceptabelt till ISO640 sätter man max där och kameran kommer då
inte välja
högre utan istället underexponera. Man kan även sätta den en längsta
slutartid
som accepteras innan kameran börjar pressa ISO uppåt när man är i
A-läge tex
(däremot inte den största bländare som får väljas, den kan öppna helt).
Man kan även köra i M-läget och få ett läge där man själv har koll på
tid och bländare, och kameran justerar med ISO för att exponera rätt
med de valen. Så Auto-ISO är klart smidigt i vissa situationer,
speciellt där ljuset varierar mycket och
tiden att ändra är knapp.
Märkligt nog kan
man inte välja de tre HI-lägena när Auto-ISO är aktiverat, och man kan inte
heller tillåta Auto-ISO:n att gå så högt upp. Varför denna begränsning finns
vet jag inte; vill man nu gå så högt skall man väl få det också, på eget
ansvar förståss. Men det är väl något elektroniskt….
Batteritid
Batterikapaciteten
får jag utnämna till D200:s stora svaga punkt. Med D70 kunde man plåta i vad
som tycktes en evighet innan det var dags att byta batteri. Inför en veckas
fjällresa i somras, utan tillgång till elström, köpte jag på mig några extra
batterier för säkerhets skull, men behövde inte byta batteri på hela veckan
-- trots att jag även körde flitigt med VR-objektivet!
Men med D200 verkar
den tiden tyvärr vara förbi, kameran slukar betydligt mer ström än D70
och trots
att Nikon har tagit fram ett nytt batteri till D200 med mer kräm i
(D70:ns
batterier går inte att använda, synd att jag har fyra st…) så har jag
fått
sätta det på laddning redan efter en dags frekvent fotograferande
(några hundra
bilder). Man kan gissa att det är den stora displayen som drar ström,
den kan
man förvisso undvika att använda - men hur kul är det nu när den blivit
så bra... Så det blir till att köpa på sig några reservbatterier. (Det
kan noteras här att Nikon har byggt in teknik i de nya batterierna som
skall göra det omöjligt att använda piratbatterier!).
Jag har inga specifika fakta på hur många bilder man kan ta men enligt Bjørn Rørsletts noggranna test av D200 är datatransport i kameran (NEF drar mer batteri än JPEG) och den stora displayen båda stora batteribovar. Nå, jag vill varken ge upp NEF eller att använda displayen, så två batterier är redan beställda (men restade på Dustin, utan känt leveransdatum...)
Bildkvalitet
Bildkvaliteten
är ändock det viktigaste. Här har jag inte
hittat något att klaga på, vad jag kunnat se från mitt normala
fotograferande
sedan jag fick hem den så exponerar D200 mycket bra, och färger,
hudtoner,
omfång, vitbalans mm verkar överhuvudtaget vara mycket bra. Tekniska
tester på tex dpreview.com kommer skärskåda kameran på alla dessa
punkter, jag kan bara konstatera att de blir minst lika bra som D70 och
i många fall jämnare och med bättre detaljupplösningen. Jag länkar till
ett helt gäng bilder längre ner, kolla och bedöm själva.
Lite fundersam
vart jag på en del av mina första blixtbilder med SB800:n, som plåtats med autovitbalans – vitbalans skall ju då
skall anpassas efter blixten. De såg lite väl blå och kalla ut, förmodligen är det mer
”korrekta färger” men ändrar jag till ”Flash” eller mäter in mot en grå yta mha Nikon Capture
så får jag en mer behaglig hudton. Det här är något jag skall undersöka mer.
Kameran har ett
nyutvecklat IR-filter framför sensorn som skall reducera mer infrarött ljus än
tidigare. Detta skall ge mer naturtrogna mörkgröna och bruna färger. Nackdelen
med detta blir dock att D200 inte blir lika bra på att ta infraröda bilder som
D70. Det går fortfarande, men man måste ta använda betydligt längre
exponeringstider än med D70.
Skärpa
Skärpan på D200
har debatterats en hel del på tex dpreview sedan D200 började
levereras, några
har tyckt den ger mjuka bilder och även jag har funderat på varför
D70:ns bilder vid betraktning på skärmen upplevs skarpare. Vid en snabb
jämförelse mellan bilder
zoomade till 100% från D70 respektive D200 får man onekligen intrycket
att
D200:ans bilder är aningen softare. Inte direkt oskarpa, men inte med
riktigt samma knivskarpa
skärpa man kan få till i en D70-bild.
Jag har funderat en del på det här, testat lite och tror mig kommit fram till några
slutsatser:
D200 har ett
effektivare sk lågpass/antialias-filter framför sensorn. Detta motverkar de otrevliga
moiréeffekter som D70 kan visa i vissa motiv, men ger å andra sidan aningen
mjukare bilder - de kan behövas skärpas lite mer.
D200 har högre
upplösning vilket medför att en liten darrning på handen ger större effekt än
på en 6 mpix sensor med samma fysiska storlek. Kameran är också tyngre och
ligger på ett annat sätt i handen, så det är uppenbart att här krävs lite mer
övning och tillvänjning innan jag plåtar med samma slutartider som på D70 med
samma resultat. De skarpaste bilder jag tagit med D200, och som är helt i klass
med D70:s skärpa, är närbilder med blixt i mörk miljö som ”fryst” motivet
effektivt och eliminerat ev skakningsoskärpa. Jag kan konstatera att det inte
är fel på kameran eller objektivet, utan personen bakom kameran…
Att upplösningen
är större påverkar ju också hur man ser bilden när man zoomat 100%, bilden är
ju större så alltså har man egentligen zoomat in mer än man gör i en 6
mpix-bild. Så för en rättvis jämförelse bör man betrakta bilder från D70 och D200 förminskade till samma format.
En kamera med
högre upplösning kräver också bättre objektiv för bra resultat, så att skramla
ihop för att ha rår med ett D200 och sedan inte ha råd att köpa kvalitetsobjektiv till den är ingen bra
idé.
Så slutsatsen är D70 är lite mer förlåtande vad gäller skakningsoskärpa, D200 kräver lite tillvänjning - iallafall i mitt fall.
Svartvitt läge
D200 har, förutom
de ”Optimize Image”-inställningar man har på en D70, även ett läge för
svartvitt. Det är trevligt att kunna gå runt och fotografera som om man
hade
svartvit film i kameran; visning på displayen är s/v och alla
bildfilerna (JPEG
och/eller NEF) är i svartvitt när man tar in dem i datorn - man kan
tänka "i svartvitt" hela vägen. Jag har känt att när jag plåtat
färgbilder tar det emot att göra dem svartvita sedan - bildupplevelsen
har blivit färgad av att ha sett färgen så att säga. Färgerna kan
återkallas i en NEF:en via Nikon Capture om man ångrar sig!.
Tyvärr kan man
inte förändra skärpan, kontrasten odyl i kameran när man är i
svartvitt-läget
– detta ställer man ju in via ”Optimize: Custom” men då kan man bara ta
färgbilder. För svartvitt väljer man ”Optimize: Black/white”, och då
kan man inte påverka något själv.
I ”Nikon Capture” är dock svart/vitt istället bara en av
inställningarna i
”Color Mode” – hade det varit det så även i kameran hade man ju kunnat
få till
svartvitt via Custom-inställningar.
Enligt Nikon är det
svartvita läget mest tänkt för yrkesgrupper som tex poliser som vill ha
enkel inställning, och det skall dom ju få förståss men med bara lite
mer möda hade man kunnat få till ett svartvittläge med samma
flexibilitet som man har i färgläge, ett läge där man kan minimera
efterbehandlingen
Ett litet mörkt moln: bandningsproblemet
Det finns ett känt
problem D200 som diskuterats mycket på Internet-forum; den sk ”bandningseffekten”. På vissa typer av
exponeringar kan
man i mörkare partier se tunna vertikala ränder i bilden, det kan
liknas vid
manchester eller wellpapp. En del exemplar verkar känsligare för detta
än
andra, tex den första testkamera tidningen Kamera&Bild fick låna visade detta
överallt på helt normala motiv (bilder man nu tagit bort från sajten),
och jag har sett liknande hemska exempel på nätet. På de flesta kameror
är det dock inte alls så markant, men man kan provocera fram det genom
att
överexponera på mellanhöga ISO-tal tex.
Jag kan se
tillstymmelse till detta även på några av mina bilderna, men först när
jag
verkligen zoomat in 100%-200% och letat runt efter detta. Det
förekommer då i mörkare partier nära ett
större helt överexponerat område – ingen av bilderna jag sett det på
har varit
något att spara ändå, men helt klart är det något som inte är som det
skall.
Svenska
Nikon
vet om detta problemet och har sagt att detta inte är acceptabel kvalitet. Får man detta problem med sin kamera är det bara att kontakta Nikon Service och få den fixad enligt uppgift.
Några bilder tagna med D200
Jag har samlat ihop några av mina bilder tagna med D200:n. Här finns bilder som är efterskärpta, justerade kurvor etc.
Till bilderna
Jag har också några bilder där jag försökt jämföra D70 och D200 med samma objektiv. Tyvärr missade jag att ställa in ton likadant på bägge kamerorna ... den ena står på Auto, den andra på Normal - vilket förklarar den skillnad i nyans man kan se i bilderna.
Till bilderna
Slutsummering
D200 är en
proffskamera, det märks direkt när man tar i den. Rejält chassi i magnesium,
rejält tätat mot fukt och damm (sökaren på min D70 är full med damm…).
Bildkvaliteten är suverän, det finns inställningsmöjligheter för att passa
alla typer av fotografering och fotografer, och priset är mycket rimligt -- man får verkligen valuta för pengarna.
Lite
smolk i glädjebägaren är dock det där bandningsproblemet, men där får
man lita på att Nikon gör sitt till för att få en snygg och snabb
lösning på detta. Risken är väl att detta gör att man stoppar
produktionen av nya kameror ett tag tills det är fixat, så att det då
dröjer ännu längre innan kunderna får sin efterlängtade godbit.
Vem skall köpa en D200 då? Skulle jag rekommendera den som
första digitala systemkamera? Mja, kanske - det är lite som att
köpa cykel till barnen; antingen köper man en liten enkel så de kommer
igång att cykla direkt och ofta. Eller så tar man i och köper en lite
finare, dyrare, fler växlar, lite för stor ram då så det finns att
"växa i" - cyklar är ju dyra. Den där cykeln är dock svårare att komma
igång med, det blir lite vingligare i början, några skrapsår medans man
lär sig - men när man väl fått koll på allt cyklar man om dom andra.
Om
du skall köpa din första DSLR och har en tajt budget; köp då inte en
D200 med ett billigt objektiv, för på den här upplösningen krävs det
bra objektiv och sådana är dyra. Kika då en betydligt billigare hus
initialt, för tex Nikons D50 och D70 räcker mycket långt och du kan
lägga ev överblivna slantar på gluggar eller en eller två riktigt bra
blixtar istället.
Har du dock redan en Nikon D50 eller D70
som du tycker du börjar växa ur är valet självklart. Men fundera på om
du verkligen växt ur din kamera, är det verkligen de tekniska
finesserna som saknas eller är det din kunskap och teknik som
brister? Jag kan ärligt erkänna det senare och att jag gott skulle kunna
köra D70 ett par år till....
(Men jag kommer faktiskt behålla min gamla D70
också, det kan vara bra med en backup. Kanske skall man ta pilla bort
lågpassfiltret helt och få en dedikerad kamera för att plåta infrarött... :-)
Jag har bara känt min D200 i någon månad nu, och det känns om jag
bara skrapat lite på ytan till dess fulla potential. Det kommer bli en bra och lång bekantskap känns det som; jag har helt klart köpt en "cykel att växa i".
Uppdatering 2006-01-17: om 18-200 VR-ojektivet
Flera har frågat vad jag tycker om det nya objektivet. Som jag skrev ovan så har jag inte fått det än, men fick låna ett från Nikon under några dagar. Jag tycker inte jag kan ge något direkt omdöme baserat på de få bilder jag plåtat; för att bedöma skärpa etc krävs lite mer systematiskt test på olika bländare och brännvidder. Men så vitt jag kan se är det ett trevligt objektiv i klass med 18-70mm, och jag ångrar inte att jag har beställt ett. VR är smidigt bra och kan till viss mån kompensera att det är så ljussvagt. Jag tyckte mig uppleva viss vignettering på 18mm och skärpan är ju inte i klass med mitt 70-200/2.8VR men något annat är väl inte att vänta - det är en viss prisskillnad... Jag har sett viss CA på några bilder men inte alls störande och lär inte synas vid normal bildanvändning, och det är definitivt mycket bättre än mitt enkla 70-300 G som är hemskt på den punkten.
Det är ett allroundobjektiv som passar sig till alla de tillfällen då man inte är ute för att enbart fotografera, resor, aktiviteter med barnen etc - men skall man utnyttja D200 till fullo får man nog också investera i lite finare objektiv också. Om man skall göra cykeljämförelsen igen så är detta objektiv en "hybridcykel" -
inte speciellt bra på någonting, men tillräckligt bra på allt.
18 Kommentarer
Logga in för att kommentera
En oerhört genomtänkt kamera helt enkelt, som jag mer än gärna vill lägga vantarna på!
Min D70 har jag klämt ur 48400 bilder på 12 ½ månad utan minsta bekymmer. D200 har funktioner jag önskar men är helnöjd med D70:n ett tag till.
Mina enda klagomål är batterikonsumptionen (gentemot D70an) och bruset vid högre ISO (fast jag tenderar mest att köra på ISO 100-400 så det är inget större problem).
Har läst om striping/bandingsproblemet men det är inte något jag märkt av alls på min kamera.
I min mening så har Nikon fått in en fullträff! Kameran kan bäst beskrivas som en digital F100. Om jag nu bara kan få en AF 24/2.0 glugg att använda på denna kamera :-)
Artikeln fick upp mina ögon för den nya gluggen Nikon 18-200 med VR. Den gluggen kan vara ett bra alternativ även till min D70. Satt upp den på önskelistan.
Mera synpunkter, tester, bilder, mm. varmt välkomnas.
Först battriet. Tråkigt men hanterbart.
Eftersom jag sysslar med astrofoto och använder D70 just nu har jag dels saknat möjligheten att fälla upp spegeln före exponering och dels saknat känsligheten i låga ljusnivåer och i IR-området. Spegel-lås finns i D200 men ett nytt IR-filter som blockerar ännu mer IR gör situationen ännu värre och det var ju inte det jag hoppats på. /Uffe
Jag vore tacksam om Du kunde lägga ut ett par ojusterade testbilder från D200 i NEF format.
Mvh
Micke
En intressant artikel. Jag har beställt ett 18-200VR och har därför tittat extra noga på dina bifogade bilder med jämförelse D70 - D200. Vad jag ser med viss häpnad är att objektivvalet slår så hårt på resultatet medan det är oerhört små skillnader mellan d70 och D200. När jag tittar noga på flaggstängerna tagna med 18-200VR ser de hemska ut!!! Röda på ena sidan och gröna på den andra. Detta syns inte alls när du använt 12-24 i samma zoomläge. Är 18-200 så dåligt som bilderna visar ?
det som jag skulle vilja läsa nånstans är funktionerna i kalla förhållanden. Hur månne D70 ell D200 fungera
under en några timmars fotografering vid -10 grader? Eller bara något under 0 grader ? Vore tacksam om nån visste hur det går till då?
http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/
Men en tveksamhet med Nikon är att programmet för att konvertera raw-formatet kostar 2000 kr hos Nikon. Kan någon säga mig om man kan konvertera Nef/raw-formatet på ett billigare sätt?
Tack för de fina artiklarna! De beskriver på ett enkelt och bra sätt precis det man vill veta.