Photokina 2016
Vi avslutar rapporteringen från Photokina med att berätta att vi nu har en ny fotodistributör i Norden som bland annat tar in märken som 3 Legged Things, Magmod, Irix, Leofoto, Genesis, Quadralite, Uniqball och Peak Design.
Under förra Photokina 2014 berättade vi om det då nya stativmärket 3 Legged Things. De representeras i Sverige och Norden av Electra, en distributör med fler tillbehörsmärken varav flera nog är nya för många läsare: Irix är ett schweziskt företag som gör objektiv, Magmod gör ljusformare för kamerablixtar som enkelt fästs via magneter, Quadralite gör blixtar, Uniqball gör kulleder och kamerafästen, Gensis Imaging Gear gör i första hand videotillbehör, Peak Design gör ett flexibelt bärsystem samt väskor och sist men inte minst Leofoto som gör stativ och kulleder.
Det är en intressant nyhet att Electra gett sig in i fotobranschen. Företaget är en sedan många år stor och välkänd distributör i elektronikbranschen, men har bara ganska nyligen börjat distribuera fototillbehör.
Irix
Om vi börjar med Irix så är det alltså ett schweiziskt företag. Än så länge har de bara två objektiv i sitt utbud, ett 15 mm f/2,4 och ett 11 mm f/4. Bägge skall ha mycket låg distorsion och, förstås, bra skärpa. Vi kommer redan i nästa nummer av Fotosidan Magasin testköra 15 mm f/2,4.
Irix 15 mm f/2,4
Irix 15 mm f/2,4 tecknar ut småbild, har en närgräns på 0,28 meter, en bländare med nio rundade blad och en filtergänga på 95 mm. Den optiska konstruktionen består av 15 linselement i 11 grupper. Du har ett fäste baktill i objektivet för 30 x 30 mm stora gelatinfilter. Måtten är 114 x 100 mm, vikten är mellan 581 och 685 gram beroende på fattning och utförande. Den finns för Canon EF, Nikon F och Pentax K.
Irix 11 mm f/4
Irix 11 mm f/4 tecknar ut småbild, har också en närgräns på 0,28 meter, en bländare med nio rundade blad men saknar filtergänga. Den optiska konstruktionen består av 16 linselement i 10 grupper. Äavn det här objektivet har ett fäste baktill för 30 x 30 mm stora gelatinfilter. Måtten är 118 x 103 mm, vikten är mellan 730 och 790 gram beroende på fattning och utförande. Den finns för Canon EF, Nikon F och Pentax K.
Exempelbild tagen med Irix 11 mm, vid f/4, 1/125, iso 800 (D810)
Både Irix 15/2,4 och Irix 11/4 kommer i två varianter, den kraftigare och vädertätade Blackstone och den lite enklare men också lättare Firefly. Optiskt och sett till intern mekanik är de identiska, det är skalet som skiljer. Utöver vädertätningen har Blackstone också självlysande markeringar så objektivet blir lättare att använda i mörker. Bägge har en låsring för fokus och bägge saknar bländarring.
Peak Design
Vi pratade med Luke Roberts en snabbpratande representant för Peak Design. Han berättade att Peak Design är ett ganska nytt företag. De har från början finansierat sitt utvecklingsarbete via så kallad crowdfunding på Kickstarter. En fördel med den modellen är att företaget har en mycket engagerad grupp tidiga användare och testare som utvärderar nya produkter.
Luke Roberts som berättade om Peak Design
En av de som redan 2012 satsade på systemet var Fotosidanprofilen Christer Lindh som lite senare berättade om dem i sin blogg. Kameraremmen som Christer skriver om har uppgraderats och de som säljs idag heter Slide eller Slide II.
Den produkt i deras sortiment som gjorde oss mest nyfikna är kamerafästet Capture Pro. Vi har genom åren sett många försök att lösa det här med att fästa kameror i bältet och på ryggsäcksremmar, en del fungerar i vissa sammanhang, men få har varit riktigt bra. Den här ser riktigt lovande ut, det verkar som man lärt av de många föregångarnas misstag.
Fästanordningen Capture Pro som kläms fast över ett bälte eller en ryggsäcksrem och faktiskt sitter mycket stadigt. Du har sedan ett snabbfäste av Arca Swiss-typ för att fästa kameran i Capture Pro. Kändes riktigt stadigt när vi provade.
Fästet skall klara upp till 90 kilo, begränsningen ligger nog snarare i hur tunga saker som är bekvämt att bära. Sedan kan man utöver en kamera fästa en objektivhållare i Capture Pro vilket också verkar användbart, i alla fall för måttligt stora objektiv.
En kamera fäst i bältet med Capture Pro. Att lossa eller fästa kameran går blixtsnabbt och den sitter stadigt, plus att du enkelt kan dubbelsäkra den med en Slide-rem och dess små listiga fästen. Systemet verkar ovanligt genomtänkt.
Du kan även sätta en objektivhållare för två objektiv i Capture Pro, ringen i mitten sitter i fästet och har en objektivfattning åt vardera hållet. Hållaren kan roteras fritt. Verkar smart, i alla fall för måttligt stora objektiv.
Leofoto
Vi gick vidare till Leofoto, en för Nordiska marknaden ny stativtillverkare. Där hittade vi Niklas Andersson som fram till nu jobbat med Benro. Leofoto tillverkar stativ och stativdelar till andra märken, men gör också egna produkter. De har en stark betoning på kvalitet och känsla i prylarna. Niklas var noga med att poängtera att de inte har några gjutna metalldelar, allt är CNC-fräst vilket ger högre precision.
Niklas Andersson som numera arbetar med Leofoto.
Utöver de frästa metalldelarna jobbar de med 10-lagers kolfiber i stativben och de ger 10 års garanti på stativen och kullederna. Stativfötterna är gediget gjorda och skall hjälpa till att dämpa vibrationer. Niklas plockade isäer ett stativben så som man skulle göra om man gör rent det, benlåskonstruktionen är enkel utan lösa små delar som lätt ramlar bort och försvinner.
Om du tar bort mittpelaren kan du sätta fast toppfästet direkt i stativet utan att behöva använda en kort mittpelare som hos konkurrenterna, en stadig lösning. Låsen för vinkling av benen dras rakt ut och är inte fjäderbelastade vilket faktiskt gör dem enklare att att använda.
Leofoto gör även kulleder där du låser alla rörelser med ett vred. De är onekligen trevligt lättmanövrerade och känslan i dem fick oss att tänka på huvuden från det det dyra amerikanska märket Really Right Stuff.
Stativhuvudet LG-44 från Leofoto, fästet är av Arca Swiss-typ och hela leden känns riktigt stabil och lättjobbad.
Marknaden vimlar av stativ och själva grundprincipen är ju densamma oavsett märke. Men Leofoto verkar ha riktigt trevliga och välbyggda grejer. Vi gillar enkelheten med få delar och saker som lås, vred och fästen har en riktigt trevlig kvalitetskänsla. Det här skall bli intressant att testa framöver.
Läs alla artiklar från Photokina här!
5 Kommentarer
Logga in för att kommentera
En del i detta är sannolikt lite som Sandisks svar på varför de bygger ett Secure Digital-kort på 1 terabyte - "Because we can". Programvaror för objektivdesign har tagit stora skutt framåt senaste åren och där det förr var smärtsamt dyrt och krävde stora resurser och mycket tid att designa ett kraftigt vidvinkel med bra prestanda har det på några få år blivit väldigt mycket mindre resurskrävande och därmed nåbart även för små tillverkare. Och det här är en kategori av objektiv som det fortfarande är jämförelsevis lätt att få hyfsat bra betalt för.
När det gäller 15 mm är det sagt preliminärt pris 7290 kr för Blackstone-varianten och 5290 kr för Firefly-varianten. Cyberphoto verkar ha lagt sig strax under detta (7000 kr resp 5000 kr).
https://www.cyberphoto.se/search?q=irix
Det blir alltmer bråda dagar för testarna för att hinna med allt, samtidigt som marknaden för prylmagasin, både i tidningsstället och på nätet, ökar.
Jag undrar om alla "tester" kan hålla kvaliteten uppe när det blir alltmer att testa, eller blir alla nya prylar bara en orsak att skriva feta rubriker?
Hur ska man som konsument hantera det här på bästa sätt?
Sedan har vi som testar ibland svårt att veta exakt hur vi skall prioritera när vi väljer vilka tillbehör att testa - vilken typ av prylar är mest intressanta just nu, vilka modeller och varianter är mest intressanta? För oss är de faktiskt en hjälp när läsare hör av sig med frågor om saker de gärna skulle vilja se testade, det ger oss bra tips.