Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Ett tungt reportage med stort genomslag

Ett tungt reportage med stort genomslag

Flickorna har precis räddats ur en bordell av polisen.  Här är de på väg i polisbilen till indiska antitraffickingenhetens kontor.

 

I juni publicerade Aftonbladet reportaget Barn till salu, ett oerhört svårt och tungt reportage om sexhandeln och i synnerhet barnsexhandeln i Indien. Reportaget har fått ett oerhört genomslag bland läsarna. Vi har pratat med fotografen Andreas Bardell.

Vad var bakgrunden till projektet?

- Det här är en historia som vi tyckte var otroligt viktig att berätta. Både jag och Staffan hade börjat göra research på ämnet på egen hand och till slut satt vi på redaktionen och insåg vi att vi satt och jobbade på samma sak.

Från reportaget: GB Road löper mellan två av de största järnvägsstationerna i Delhi. Vid en första anblick liknar gatan vilken som helst i 25-miljonerstaden, med sin kaotiska trafik, sina lågt hängande elledningar och de oräkneliga järnaffärerna, som säljer pumpar, fläktar och motordelar.


Hur har gensvaret varit?
- När man gör sådana här reportage som ligger utanför det vanliga nyhetsflödet, så vet man aldrig hur det ska tas emot. Men det var ett fantastiskt gensvar; över 13 000 delningar på Facebook och drygt 650 000 unika besökare. Det i sig är fantastiska siffror, men det som stack ut var att lästiden på longread var 13 minuter. Så läsarna har verkligen tagit till sig reportaget.


Hur hanterar man känslorna när man arbetar med så här tunga ämnen?
- När man befinner sig på sådana här platser så stänger man av, man använder sig av yrkesrollen för att skydda sig, kameran blir ens sköld så att säga. Men som i det här fallet, när de försöker sälja barn till oss, det var svårt att hantera.


Materialet har både stillbild och video, hur viktig är den kombinationen i sådana här reportage?
- Otroligt viktigt! Men det är något vi jobbat med länge på Aftonbladet. Så det ter sig naturligt numera att köra både still och video på sådana här reportage. Jag tycker det är otroligt kul att kombinera. Däremot var det väldigt utmanande att göra det under det här reportaget, man kunde inte vara lika diskret.

Från reportaget: Fönstren högre upp har galler, som om de vore medeltida borgar. Och det sitter kvinnor och flickor därbakom. Bakom fasaderna säljs barn dygnet runt. Det går inte att föreställa sig


Är det inte problematiskt att gå runt med en kamera i sådana här miljöer?
- Det var inte alls lätt, jag hade kameran i en liten ryggsäck hela tiden och var verkligen på min vakt när tillfället dök upp. Jag försökte verkligen vara så diskret som möjligt, det hade inneburit problem annars om jag gått med den synligt. Det var flera tilllfällen när jag verkligen inte kunde fotografera för att inte riskera säkerheten för oss båda


Har du några allmänna råd kring att ta bilder i känsliga och jobbiga situationer?
- Det är aldrig lätt oavsett om man står personen nära eller inte. Allt handlar om känsla och att visa respekt i känsliga situationer. Det är en stor utmaning för oss bildjournalister när vi träffar människor i utsatta situationer att snabbt bygga upp en förtroende och tillit för att inte bara trycka upp en stor kamera i ansiktet. Det har hänt mig flera gånger att jag avstått från att fotografera för att det känts för påträngande för att man inte hunnit bygga upp något förtroende ännu.

Läs Andreas Bardells och Staffans Lindbergs reportage i Aftonbladet här.

Staffan Lindberg och Andreas Bardell i Indien.



Publicerad 2017-07-21.

26 Kommentarer

alfin 2017-07-21 17:52  
Märklig publicering på Fotosidan. Handlar det om bilder förstår jag ingenting. Handlar det om ämnet begriper jag inte vad det har på Fotosidans förstasida att göra. Tragiskt, javisst, men hur kopplar det till Fotosidan? Vill jag läsa vänsterpressreportage går jag väl till Aftonbladet och dess likar direkt? Vadan denna sponsring?
Christian Hemborg 2017-07-21 18:45
På vilket sätt är en intervju med en fotograf så otroligt märklig på Fotosidan?
luminousoctaves 2017-07-21 19:19
Och när blev sexhandel med barn något som bara angår vänsterväljare? Lars Möllerströms kommentar väcker många frågor...
Per Bengtsson 2017-07-21 20:01
"Handlar det om bilder förstår jag ingenting. "
Ja, det handlar om bilder och det verkar som att du har helt rätt.
Anders F. Eriksson 2017-07-21 20:27
Märklig kommentar skulle jag säga! Notisen handlar om en fotograferande och en skrivande journalist som gjort ett reportage om ett angeläget ämne. Det kopplar till Foltosidan på precis samma sätt som notiser om andra fotografer som gör intressanta reportage.
Svar från Grevture 2017-07-21 23:00
Lars, som du kan se finns det andra uppfattningar också. Fotosidan skriver om hur fotografer jobbar, svårare än så är det inte.
gladers 2017-07-22 23:15
Vänsterpressreportage??!! Kamma till dig!
alfin 2017-07-23 11:57
@luminousoctaves; Du kan inte ha haft det roligt i skolan Erik Danielsson med den fullständiga brist på läsförståelse som du uppvisar i dina inlägg. Ingen av bilderna tillför någonting ur fotografisk synvinkel eftersom de är förstörda av textblaffor. Vore det ett unikt bildreportage som t.ex DN brukar ha, skulle jag tittat på det med behållning. Nu finns det såvitt jag kan se två små bilder som inte är förstörda med överlagd text i bilden. Bilderna används som bakgrund till texten som för fram budskapet och därför har reportaget inget på fotosidan att göra. Det har publicerats på FS pga att Agfors berörs av ämnet. Fine. Publicera det då i något sammanhang där det hör hemma, men jag tycker inte man ska använda FS som plattform för personliga budskap.
alfin 2017-07-23 11:58
@gladers; Ett reportage i vänsterpressen blir per definition ett vänsterpressreportage. Aftonbladet tillhör vänsterpressen i Sverige, på samma sätt som SvD tillhör högerpressen. Inget konstigt med det.
El-Bonko 2017-07-23 12:34
Problem med läsförståelsen är det nog Möllerström som har, om han har läst denna artikel och inte begripit att den huvudsakligen handlar om fotografier, filmer och skapandet därav. Att reportaget på Aftonbladet har ett annat huvudfokus är knappast relevant.
luminousoctaves 2017-07-23 13:05
Förstår fortfarande inte riktigt kopplingen höger/vänster... SVD skulle alltså inte publicera ett reportage om barnsexhandel eftersom de tillhör.... "högerpressen"?
Svar från Grevture 2017-07-23 13:53
Lars: Så vi borde inte berätta om bildreportage som kombinerar bild och text på ett sätt som skiljer sig från det traditionella? Det resonemanget känns lite stelt. Berättartekniken med text och bild i det här reportaget kanske känns ovan för en del, men blir faktiskt allt vanligare. Här ett annat exempel från ett helt annat sammanhang men med en liknande berättarteknik, som jag också tycker fungerar bra:
https://geoscience-au.maps.arcgis.com/apps/Cascade/index.html?appid=038a72439bfa4d28b3dde81cc6ff3214

Huvudorsaken att vi tog upp reportaget på FS är att det är ett av de mest uppmärksammade och mest lästa svenska bildreportagen i år. Och därmed en naturlig nyhet för oss. Att det sedan tydligen retar upp några medlemmar får vi nog helt enkelt lära oss att leva med.
larsborg 2017-07-24 19:16
Det är så här Lars, - Reportage från misär och fattigdom säljer i alla kvällstidningar! Aftonbladet har även varit i Afrika, tidigare fotoreportage om svälten. Kvällstidningar är beroende av, att sälja sina tidningar, så självklart visst, men dess läsare kan mycket väl leva utan, att köpa dessa tidningar, så gör jag!
MattiasL 2017-07-25 14:56
Mer uppenbar koppling till Fotosidan och fotografi är svårt att finna, då det handlar om bildberättande, dessutom av mycket hög klass.

Ni som tror att det handlar om pengar och att sälja har nog inte förstått riktigt hur det funkar. Nästan alla sätt att tjäna pengar är lättare. Sådana här projekt ger man sig på för att det är viktigt.
esbtse 2017-07-22 12:17  
Det är bra att de belyser Feminismens sexistiska och totalitära syn på västerlenska män och deras totala ointresse att förbättra livet för islamistisk kvinnor.
luminousoctaves 2017-07-22 12:39
Haha alltså, var får ni allt ifrån?

... den tusenårigt förtryckta västerländska mannen.... den har man ju hört talas om... stackarna har aldrig fått styra och ställa över någonting.
Anders F. Eriksson 2017-07-22 12:50
Vad har detta med feminism och islam att göra?
Per Bengtsson 2017-07-22 23:04
Varför har du alltid en så negativ inställning?
Visst, jag vet att du hatar Fotosidan (vilket gör det märkligt att du lägger din tid här), men är det verkligen skäl nog, eller drivs du av att sprida skit?
--
"...sidan drivs ju av fotoamatörer som inte verkar vara så insatta i fotografering."
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2149600.htm?set=mp
--
Varför kan du inte bara antingen uppskatta att Fotosidan skriver artiklar om fotografer, eller scrolla vidare?
Alla andra (bortsett från två andra personer) klarar av att göra det.
Det du gnäller om finns inte ens att läsa om på Fotosidan. Möjligen i någon kvällstidning, men varför ska Fotosidan få skit för vad en kvällstidning skriver?
Det är ungefär lika logisk som att kalla dig för pedofil, bara för att en annan vit man är det.
tormig 2017-07-22 23:00  
Inget fel på reportaget i Aftonbladet. Och inget fel på bilderna i sig heller. Men som oftast undrar jag vad bilderna egentligen tillför. De kunde lika gärna tagit bilder från en katalog: indiska kvinnor, indiska poliser, indisk snubbe i kostym osv. Hade antagligen varit mkt billigare och fyllt ut lika bra (för jag antar att bilderna var enorma i pappersupplagan och tog upp sådär 70% av utrymmet).
Svar från Grevture 2017-07-23 02:54
Bilder och text i tidningsreportage hör samman, det handlar om att text och bild stödjer varandra. Text är effektivt för att förmedla uppgifter, åsikter, fakta - saker som talar till vårt intellekt, medan bilder är bra på att förmedla närvaro och väcka känslor.

Menar du att berättelsen hade gjort samma intryck utan bilder? Jag är mycket skeptisk till det, då hade det mer blivit en rapport, eller ett pm. Torrt och ganska haltande. Och visst, bilderna utan text hade också haltat, då hade man tappar sammanhang och hur de hör ihop.

För att ställa en konkret motfråga: Hur hade du velat utforma berättelsen på ett effektivare sätt?
tormig 2017-07-23 09:09
Efter några veckor med SvD på en mobiltelefon, den kompakta varianten, kan jag konstatera att det går utmärkt att klara sig utan bilder. Om man vill kan man se hela sidor och bilderna men det är oftast det gamla vanliga, jättestora bilder på dem artiklarna handlar om. Tämligen meningslöst. Men man kan bläddra direkt mellan texterna och slippa nästan alla bilder. En bra text klarar sig nästan alltid utan bild, det ska vara något alldeles särskilt för att en bild ska behövas, som att någon hittat Elvis.
luminousoctaves 2017-07-23 09:18
”Bilden överflödig!”
Anmärkningsvärt uttalande från Fotosidan-medlem. ;)
tormig 2017-07-23 10:11
Ska man använda citationstecken kan man åtminstone bemöda sig om ett riktigt citat och inte tillskriva någon något de inte har skrivit. Och jag visste inte att ett medlemskap på Fotosidan innebar att man i varje givet ögonblick och varje situation måste försvara bildens förträfflighet.
luminousoctaves 2017-07-23 10:56
Ja, det var inkorrekt med citattecken (även om det fångar innehållet i det du skriver).

Ditt påstående är väldigt svepande. Fotografi har haft en avgörande roll inom journalistiken, även bilder som inte direkt avslöjar något kan bidra med viktiga pusselbitar. Ta översiktsbilden på kvarteret, den etablerar massor av viktig info och känsla.
tormig 2017-07-23 14:12
" Vid en första anblick liknar gatan vilken som helst i 25-miljonerstaden" enligt bildtexten. Behövde man köra ned en svensk fotograf för att ta en bild på vilken gata som helst?
luminousoctaves 2017-07-23 14:38
Ja, det är klart man ska flyga ner en fotograf för att göra en seriös skildring av barnsexhandeln i Indien. Något annat vore journalistisk halvmesyr.

Det är givetvis hopplöst att försöka trycka ner en grundkurs i bildjournalistik i dig här och nu, men det finns några enkla och bra deviser på hur man arbetar som fotojournalist och ett par av dem kan du hitta i det här sevärda klippet med Anna Clarén.
https://vimeo.com/61712038
Svar från Grevture 2017-07-23 14:52
Torbjörn, jag upprepar min fråga: Hur hade du velat utforma berättelsen på ett effektivare sätt?
tormig 2017-07-23 15:47
Kära Erik, jag behöver ingen grundkurs i bildjournalistik, jag tänker nämligen inte ägna mig åt det. Jag är konsument i detta fall av förmodad bildjournalistik. Menar du att man behöver en kurs i bildjournalistik för att förstå poängen med bilderna i detta reportage?
tormig 2017-07-23 16:05
Martin, jag har inget svar på din fråga. Varför är det självklart att ett reportage blir bättre med bilder? Är den största bristen med t.ex. romaner bristen på bilder? Det finns tjocka reportageböcker med knappt några bilder alls, är det en brist?

Texten kanske rent av hade blivit bättre om den där fotograferen inte varit med. För av din artikel får jag intrycket att han var i vägen, skrämde folk med sin kamera osv.
Svar från Grevture 2017-07-23 16:48
Torbjörn: Om man kunde få fler tidningsläsare att också läsa böcker vore mycket vunnet ur kunskapssynpunkt. Så långt kan jag hålla med. Men faktum är att många inte läser böcker utan hellre tidningar. Och både en överväldigande mängd erfarenhet (i tidningsvärlden) och akademisk forskning (säg till om du vill ha litteraturhänvisningar) visar att text och bild tillsammans (eller bild och en berättarröst, som i TV) är oerhört berättartekniskt effektivt tillsammans.

Hade reportern varit där för att researcha en bok eller formell rapport hade jag hållit med dig. Men nu var han där för att skapa något som får många människor att få syn på och skapa sig en första uppfattning om ett problem (ett arbete som vi i dagligt tal kallar 'journalistik' :) och då är verkligen bilderna viktiga för att ge närvarokänsla, för att konkretisera texten.

Jag skulle också hävda att siffrorna kring det här reportaget talar sitt tydliga språk - det är helt exceptionella siffror för ett svenskspråkigt medie. Att så oerhört många människor lagt uppemot en kvart på en enskild artikel är faktiskt extremt ovanligt i dagstidningsvärlden. Det är en bra siffra för ett magasin, en tidningsform som är helt byggd kring längre läsning.

Och jo, jag är ganska säker på att bilderna spelar en mycket stor roll i detta.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar