Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
21 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Vad som blir besvärligt är tolkningen av vad som är avslöjande av missförhållanden. Det blir lite av ett lotteri för den journalist som vill trotsa förbudet och hoppas på att inte bli åtalad.
F.ö. så gäller väl undantaget alla, och inte bara journalister?
Jag citerade tidigare i går i aktuell tråd från just sida 13.
"Vidare behöver möjligheten att publicera bilder i grundlagsskyddade medier och meddelarskyddet beaktas. Dessa rättigheter bör inte inskrän- kas. Friheten att yttra sig i vissa medieformer ges ett särskilt starkt skydd i tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. En viktig del av skyddet är att straffrättsliga ingripanden på grund av innehållet i yttranden i de medier som omfattas av dessa grundlagar endast får göras om tryck- respektive yttrandefrihetsbrott föreligger (7 kap. 2–20 §§ TF och 5 kap. 1 och 2 §§ YGL)."
(https://www.regeringen.se/493f41/contentassets/be1cd51885054d0aa026624b90a13079/prop-201920-88.pdf)
Jag tror att exemplet som Regeringskansliet och du använder syftar på den sista meningen i citatet ovan, eftersom exemplet nämner just uteblivet straffansvar. Som du ser gäller det uteblivna straffansvaret bara publicering i just grundlagsskyddade medier. Och det rimmar med att lagändringen tar sikte på i första hand sociala medier och liknande.
/F
Det är DÄR skon klämmer, inte att det finns bilder som i regel är utav de åtalade.
Jag sitter som nämndeman så jag har viss erfarenhet av rättssystemet och praxis.
Det nya problemet är nog att det är extremt lätt att sprida information idag.
Som jag ser det ur min erfarenhet är det viljan att agera på information, organisationernas omfång i den mån det är organiserat och våldskapitalet som de besitter.
Än en gång; lagstiftaren har gjort flera försök att driva igenom lagstiftning som begränsar vem som kan få komma åt information om domar, alternativa medier och även styra diskussioner på sociala medier till den graden att Morgan Johansson kallade upp chefer för Facebook och Google (YouTube mfl tjänster) och krävde att de självreglerar eller de kan komma att lagstifta.
Att påstå att det är för att skydda vittnen är i min mening långsökt när den information är något de som kan utgöra ett hot redan besitter.
Läs vad jag skrev innan.
Det är långt mellan den typen av personer som begick övergrepp i rättssak av igår om vi tittar bara 20 och 30 år bakåt och av idag och hur de är organiserade, för att inte tala om 70 år.
Eller är det något annat problem du syftar på i inlägget med dateringen 2020-07-09 13:44?
Retorisk fråga i så fall kanske.
(F.ö. så tror jag att ditt påstående kan vara en myt. Jag har aldrig sett någon leda det i bevis med någon form av statistik).
Vilket jag inte alls tror är lagstiftarens mening här, om du snarare studerar Morgan Johanssons historik med att försöka begränsa det fria ordet förutom via medier som anses vara skyddade, det vill säga beroende av statsbidrag i form av mediestöd.
Klappjakten på en ledande person för påstått jaktbrott med uthängning av bild och det beryktade dubbelmordet i Linköping är två goda exempel; men vi kan ju citera Morgan Johansson igen från när diskussionerna gick angående huruvida BRÅ borde ta med i sin statistik gärningspersonernas ursprung så "behöver vi inte utreda det vi redan vet".
I propositionens inledning står det: "Det är förbjudet att fotografera under rättegångar. Däremot finns det inte något förbud mot att sprida bilderna. Risken för att bli uthängd med bild på exempelvis internet eller i sociala medier kan medföra att personer inte vill medverka i rättsprocesser."
Jag har inte läst hela propositionen, eller ytterligare förarbeten, men peka gärna på något i dem som talar för att avsikten är något annat än vad som sägs i propositionen.
Propositionen finns här:
https://www.regeringen.se/493f41/contentassets/be1cd51885054d0aa026624b90a13079/prop-201920-88.pdf
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/7l4vG3/stenhard-kritik-mot-regeringens-andringar-av-grundlagarna
https://www.dagensmedia.se/nyheter/medievarldens-arkiv/regeringen-kallar-google-och-facebook-till-mote/
Du får nog spåra ursprung något längre bak och gå djupare.
Menar du att vi ska dra slutsatsen att alla som skriver utredningar och underlag gör det på samma sätt som du gör?
F
De artiklar du länkade till handlar om annat. Förslag om ändringar av yttrandefrihetsgrundlagen kan vi diskutera på annan plats. Det är en intressant fråga!
Är bilden som ligger som illustration olaglig? Annars är det olagligt att ta bilder under pågående rättegång, men inte med en tom rättsal, eller?