ANNONS
Annons
Artiklar > Skannern gick varm inför Anders Petersens nya bok

Skannern gick varm inför Anders Petersens nya bok

Världskände Anders Petersen har kommit ut med boken Soho med svartvita bilder från London. Vi ringde upp Johannes Frandsen som kopierat bilderna.

Den nya boken Soho är ett resultat av att Anders Petersen bjöds in till London av en grupp fotografer som kallar sig The Photographers Gallery.

Anders Petersen blir ofta inbjuden för att dokumentera olika städer eller stadsdelar mot att han får boende och andra kostnader betalda. Den här typen av projekt kallas residence. I det här fallet var uppdraget att dokumentera den kända nöjesstadsdelen Soho i London.

Hur kom det sig att du fick uppdraget att kopiera bilderna?
– Jag känner Anders Petersen genom andra personer på fotolabbet Piripiri som jag är medlem i. Flera där har gjort liknande uppdrag åt honom.

– Tidigare har jag gjort bilderna till nyutgivningen av Café Lehmitz. Då skannade jag 300 bilder. När Anders fick det här uppdraget för 1,5 år sedan frågade han om jag kunde ställa upp som digital kopist.

Johannes Frandsen arbetar till vardags som fotograferande bildredaktör på Kyrkans tidning på ett längre vikariat. Soho-projektet har gjorts på semestern, kvällar och helger.

– Anders tog omkring 200 filmrullar. Jag skannade 350 bilder varav 140 redigerades helt klara. Av dem kom cirka 85 med i boken.

Anders Petersen har uppmärksammats för att han börjat kopiera i mörkrummet igen, varför inte denna gång?
– I det här var uppdraget främst att göra en bok och då är det mycket enklare att skanna bilderna. Sen är det ju bra att ha digitala bilder för bra för bildspel och föredrag.

– Det blir också väldigt dyrt att få bilderna kopierade i mörkrum. Förr hade han en egen kopist anställd. Anders har provat att lägga ut kopieringen men resultatet blir inte tillräckligt bra och det blir för dyrt. Enskilda bilder som beställs av samlare kopierar han själv i mörkrummet.

Hur är det att försöka få till samma känsla i de skannade bilderna som i riktiga mörkrumskopior?
– De digitala bilderna kan lätt bli för perfekta för att man har sådan kontroll. Då blir de inte lika levande. I mörkrummet är resultatet lite mer slumpmässigt.

– Vi sitter tillsammans vid datorn. Anders är van att granska kopior och vet ofta direkt vid fotograferingen hur han vill ha bilden kopierad. Vi hittar gemensamt en stil. Efter varje dag skrivs dagens bilder ut. Då ser vi att de hänger ihop stilmässigt.

Totalt tog det cirka 250 timmar att skanna och kopiera alla bilder.

Vad har du lärt dig av det här projektet?
– Det här arbetet är en bra träning i att se ljuset i bilden. I att se vad man kan förstärka. Och jag har lärt mig jobba snabbare.

 Läs mer om den nya boken Soho här



Publicerad 2012-05-24.

19 Kommentarer

MrKarisma 2012-05-25 01:08  
Åh, den här boken ser jag fram emot! Riktig fotografi gör mig lycklig!
Användarnamn:Morot 2012-05-25 07:56
"Riktig fotografi".... Finns det låtsasfotografi också?
ekfeldt 2012-05-25 13:52
Kanske inte menat som nedlåtande men man vet aldrig...
MrKarisma 2012-05-26 12:21
Jag har en förmåga att provocera bara jag öppnar munnen.. I detta fall menade jag fotografi som berättar något, fotografi med ett syfte, bilder som handlar om något. Förstår du nu?
Användarnamn:Morot 2012-05-27 19:23
Det vet jag inget om. Jag försökte skoja till det men jag ska vara tyst nästa gång.
alf109 2012-05-25 01:31  
Man kan inte annat än imponeras av Petersens produktivitet vid 68 års ålder.
Hoppas att han gått tillbaka till ett lite mjukare anslag i den här boken.
-affe
Tomasz 2012-05-25 23:24
Enligt min tro så blir fotografer bara bättre med åldern, så länge man bara orkar lyfta kameran till ögat. -Så vi får hoppas att några tillverkare låter oss slippa glo på en skärm på armlängds avstånd :)
Anslaget antar jag du avser kopiornas gråskala/kontrast och där tycker jag mig se ett "mode" inom det "erkänt seriösa" fotoetablissemanget, för visst existerar sådant även bland självständiga konstnärer.
De två bilder jag kan se i den här artikeln slår mig med häpnad när jag inser hur mycket kopieringens utförande påverkar slutresultatet och mig som betraktare, samtidigt som de avslöjar fotografens avsikter och åtminstone i AP:s fall, en del av fotografens själ. Samma bilder körda genom fujicenters semesterbildsmaskiner skulle nog ge mig en annan upplevelse.
alf109 2012-05-26 01:30
Som jag skrev till Nils kommentar menar jag inte kopieringen även fast jag tycker den blivit väl hård med åren, utan mer att bilderna inte är lika "råa" som i hans senare arbeten.
Nils Bergqvist 2012-05-25 09:21  
Av bilderna som visas att döma ser det ju inte direkt mjukt ut? Utan karaktäristiskt Petersen-läge med hårda skuggor. Det är hans stil och signum och det kan vi nog inte ändra på? Första bokprojektet,Café Lemitz, kopierade han lite mjukare, men sen har hans bilder alltmer antagit den här karaktären med djup svärta och hårda skuggor. Café lemitz och en del annat fotades väl utan blixt, men sen skaffade han sig en Contax kompakt med inbyggd blixt, vilken kommit till användning i många av hans bilder. Visst kan man tycka det är hårt, men personligen tycker jag det passar rätt bra för den bildtyp han står för. Känslan i bilderna finns där och det kan det ju göra även med mjuka och välgraderade landskapsbilder?
alf109 2012-05-25 16:17
Med mjukare anslag avsåg jag att bilderna inte är lika "råa" som de varit en längre tid, av det lilla jag sett verkar det vara en lite "mjukare" skildring i denna serie. Vi får väl se när boken kommer.
-affe
Nils Bergqvist 2012-05-25 16:48
A, då uppfattade jag helt fel. Ja kanske är skildringarna mera "varma" än en del annat som kommit ur hans kamera de senaste åren?
Anders F. Eriksson 2012-05-25 17:37
Det verkar poppis med jämngråa bilder i vissa kretsar. Måste man verkligen välja mellan hög kontrast eller ingen alls?
morgondotter 2012-05-25 11:54  
jag tycker att den förmåga, som människa, att närma sig sina avfotograferade människor - är storslagen
det är närheten och respekten för andra som ger Anders Petersen möjligheten till detta arbete - inte kamerans märke
under årens lopp har jag sett en del av hans ömsinta bilder av människor som far/farit illa
han har förmågan att förmedla genom bilden
varje människoöde träder fram och bär sin egen berättelse - utan att jag som betraktare/mottagare känner skuld
flera av hans tidigare bilder finns på min näthinna och jag kan ta fram dom när jag vill
en viktig länk till de andra som finns runt oss

/inger
boken är beställd
luminousoctaves 2012-05-25 18:49
Petersen satsar så sjukt mycket av sig själv för att kunna ta dessa bilder. Och det är det som är de flesta fotografers största hinder, att våga, och som Petersen brukar beskriva det, ”att inte vara rädd för att vara rädd”. Jag har personligen insett att jag inte pallar att skala av min pyramid i petersen-style. Kanske någon gång i framtiden vågar man gå all-in, men just är nu är jag alldeles för bekväm.

Han är en stor förebild!
morgondotter 2012-05-25 22:28
tack för din personliga och ärliga beskrivning av
hur det kan vara, i detta sammanhang, att vara du
skönt med personer som ger kontakt
/inger
Johan Pihl 2012-05-25 12:07  
Ska genast ner på bibblan och be dem att de tar in den. Har beställt "City Diaries" också, men de påstår att den inte givits ut än!?
Björn Stridh 2012-06-04 12:19
City Diary kom alldeles nyss ut på Steidl, så den ska finnas att beställa.
jkm 2012-05-25 12:29  
Såg Anders P s samlingutställning på Abecita i Borås. Grym närvaro... Jag ser fram mot att ta del av hans nya arbeten! Ha det gött!
Björn Stridh 2012-06-04 12:17  
Fick hem boken idag. Jättefin bok! Jag var rädd att det skulle kännas som att det var en hel del upprepningar, att man sett honom göra det förr, men den är fantastisk. En av hans bästa böcker hittils enligt mig. Klart köpvärd. Fick även hem Paul Grahams The Present, även den mycket intressant. Köp!
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar