Fotobok
Felix Swensson har med kamera och blixt utforskat det sociala fenoment »finlandsfärja« med en konsekvent stil som för tankarna till Lars Tunbjörk.
Boken »Dreams on the Baltic sea« är en berättelse om att fly vardagen och om drömmen att hitta kärleken - ofta med alkohol som den gemensamma nämnaren. Berättelsen sker främst med bilder av Felix Swensson, men även med text av Hannes Ahbe.

Bilderna är tydligt inspirerade av Lars Tunbjörk med blixtljus, analog känsla, kraftiga färger och en slags anti-komponering - vilket förstärker realismen i berättelsen. Felix har fastnat för den kitschiga miljön ombord, vilket ibland kan ta fokus från berättelsen.
Ett så spritt fenomen som finlandsfärjorna måste dokumenteras och Felix är ambitiös i sitt arbete och håller ihop den närmare 150 sidor tjocka boken med en konsekvent bildstil. Men innehållsmässigt dippar det lite för ofta. Bildmaterialet räcker inte riktigt till för att göra en så här pass tjock bok. Samtidigt finns det tillräckligt många bra bilder för att ger läsaren behållning av boken.
Titel: Dreams on the Baltic Sea
ISBN: 9789188671202
Förlag: Mondial
20 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Mvh
Fredrik
Bilden ovan ser ut att vara tagen av en full gäst med en mobilkamera.
Jag tycker att det finns kvaliteter i bilderna ovan. Jag ser ett svett-hjärta på mannens skjorta och det symboliska i två likadana färgade drinkar osv.
Om du lägger lite tid och energi på att försöka förstå vad andra uppskattar i konstbilder som du själv inte gillar, då kommer du antagligen börja se mer och det kan utveckla ditt eget fotograferande.
Absolut Elvir! Här finns knappast någon "verkshöjd"...
Anders, "verkshöjd" är inte ett "kvalitetsbegrepp", utan en juridiskt term som används i ett sammanhang för att avgöra huruvida ett verk har originalitet, såsom i upphovsrättsfrågor/plagiarism etc!
Jag vill ställa frågan: om du inte kan se ”konst” eller ”verkshöjd”, hur skulle det som uttrycks uttryckas bättre? Kan det finnas en poäng i om bilden ser ut att vara tagen av full göst med mobilkamera (vilket jag i och för sig inte håller med om)?
"Om du lägger lite tid och energi på att försöka förstå vad andra uppskattar i konstbilder som du själv inte gillar, då kommer du antagligen börja se mer och det kan utveckla ditt eget fotograferande."
Om du lägger lite mer tid på att försöka förstå att andra har olika åsikter som du själv inte gillar kommer du växa som människa och utvecklas som en sådan.
@Elvir Jag har inget emot din åsikt. Jag försökte i all välmening ge dig ett råd som jag vet brukar ge resultat.
Det konstnärliga värdet har ingenting med fotografisk teknik eller nykterhet att göra så om fotografen är full och använder mobiltelefon har ingen betydelse. Här visas två bilder med härligt inbyggda tolkningsmöjligheter och utmaningar av fördomar om idéer om kärlekslängtan i allmänhet och finlandsfärjor i synnerhet. Men så har jag ju alltid gillat Lars Thunbjörk. Får även lite vibbar av Esko Männikkös fantastiska bilder av finska ungkarlar.
Suck. En berusad person med mobilkamera hade möjligen av en ren tillfällighet lyckats ta EN sådan bild, men aldrig i livet kunnat ta flera liknande "tillfällighetsbilder". Den här typen av på ytan enkla, men under den ytan mångfacetterade, bilder är oerhört svåra att fotografera – försök själv så får du se. Bara att gratulera fotografen till ett utmärkt arbete. Jag kan bara tycka synd om den vars blick inte förmår att tränga genom bildens yta och utforska vad som döljer sig därunder.
/ FiCa1
@Elvir,
Jag gissar att de utvalda bilderna inte är helt orepresentativa för bildstilen i boken. Fotosidans redaktör är för rutinerad för att inte fixa det.
Men man bör antagligen titta på något fler bilder ut boken för att få en bra uppfattning om stilen, och det kan vara lämpligt att ha en bra uppfattning om stilen innan man uttalar en dom över den.
Det kan också vara bra att ha hyfsad koll på lite olika bildstilar som har förekommit genom åren. Då har man något att referera till när man ser de här nya bilderna.
Det som på ytan verkar banalt och enkelt kan ofta vara svårast att få till.
Enligt Wikipedia:
Verkshöjd innebär att ett verk inte ska ha kunnat framställas av någon annan, oberoende av den förre. Verkshöjden inbegriper inte idéerna, motivet eller innehållet i ett verk, utan dess unika form, uttryck och gestaltning.
Ett verk som vem som helst skulle kunna komma på har mycket låg verkshöjd och ger inte de speciella förmåner till skaparen av verket, som ett verk av godkänd verkshöjd ger.
Verkshöjd för fotografier bygger, liksom för andra konstformer, på i vilken grad fotografiet avspeglar skaparen. Ett fotografi som kunde ha tagits av någon annan i samma situation bör i allmänhet inte räknas som ett fotografiskt verk.
Håller med, ser ingen konst. Men om man tvingar sig själv och går allt djupare med tankarna om bilderna så kan allt bli konst. Kan blunda och ta en bild rakt ut genom fönstret och skriva en hel novell om den. Så bara för en bild ger ett mönster eller känsla som du upplever konst behöver det inte betyda att andra gör det. Så att försöka övertyga folk om det är bara fel.
Smaken är olika, för egen del har jag otroligt svårt att se "konst" i knivskarpa bilder på fåglar (ju skarpare ju bättre som det verkar) eller alla dessa landskap med forsar där vattnet ser ut som fluffiga moln (någon gång borde väl folk tröttna på det där). Om bilderna här är representativa för boken ska jag verkligen överväga ett köp, är helt såld på Tunbjörk, Parr och liknande fotografer. Eller egentligen allt som inte innehåller landskap och fåglar :-)
Gillar konceptet Finlandsfärja. Känns som ett universum väl värt att utforska.
Vad säger ni som har köpt den?
Mycket? För en fotobok? En vanlig pocket tryckt på dasspapper kostar närmare en hundring; i storformat på bättre papper runt 200. En fototidning går loss på 100–250 spänn. En biobiljett kostar 125–150 riksdaler och en kopp vanlig java går loss på cirkus 30 bagare. 350 kronor är ett mycket bra pris för en juste fotobok.
/ FiCa1
Kanske det, men frågan är inte om det är ett lagom pris för en fotobok utan om det är ett bra pris för just den här boken.
300 – 500 kr är normalpris för fotoböcker idag. Såvida inte förlaget har snålat på tryck och papper.