Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
44 Kommentarer
Logga in för att kommentera
https://ibb.co/album/316QzX
- Är bilden AI genererad?
Möjligen i en egen avdelning, i så fall.
Nej, egentligen inte. Det är inte ett foto som vi definierar det idag. Men undrar om det i praktiken går att hålla AI genererade montage borta från ex Fotosidan?
De kommer, som jag tror, att dyka upp i olika slags forum, artiklar, som reklambilder, illustrationer, web-sidor etc. AI genererade bilder kommer att bli vardag. Tyvärr.
En person i en fotoklubb kunde skapa bilder i Photoshop ung som bilder från Elsa Beskow eller John Bauer motiv. Riktiga bilder lagda ovanpå varandra som blev ett nytt motiv. Personen fick mycket beröm och många ville göra som hon. Tangerar ju också. Att använda AI kommer förmodligen att göra det enklare
Med det resonemanget finns det väl ingen orsak till att redigera sina bilder öht?
För det är ju vad som kommer från kameran som är det intressanta?
Ändå finns det folk som använder program för att redigera sina bilder tror jag på de ondare delarna på fotosidan.
Halvskämt åsido så förståer jag inte alls vad du menar?
FS är en plattform som alla, folk använder den för att nå ära och berömmelse och tjäna pengar och då har jag inte ens nämnt trollen.
Till och med jag (nåja ingen hög tröskel för mig) skulle tycka att det skulle vara kul att sabba en sida med fantastiska bilder som folk blev imponerade av som var fejk.
Om det är det som kommer från kameran som är det intressanta, så är datorgenererade bilder helt ointressanta. Jag tycker dock att datorgenererade bilder kan vara intressanta.
Fotografier och datorgenererade bilder är olika genrer.
Tack fär spännande länk!
Här är mera intressant i ämnet! :)
"the fact that AI could take away jobs from real artists or people in the creative fields is so scary. this infuriates me.
https://twitter.com/anikagobrrrr/status/1565020020312137729
En klassisk åsikt som har yttrats många gånger sen Ned Ludd i vrede hade sönder ett par stickmaskiner.
Undra vad man skulle kalla folk som tycker att det är "för mycket teknik och alldeles för lite prat om bilder"!? :)
Annars är ju träskor en annan symbol för en del anarkister och det franska ordet för träsko (sabo) sägs ju ha givit namn åt dessa tidiga aktioner när man förstörde den tidiga industrialismens maskiner genom att skicka in en trädoja in en maskin som var i drift - "sabotage". Blir ju lite lustigt i dessa dagar när North Stream-ledningarna utsatts för sabotage. (funkade nog inte med några träskor där). Namnet "Alpine Luddities" är ju verkligt fyndigt och kul om det valts av någon som fortfarande lägger en särskild ära i handarbetet i sig.
Wiki
"Träskon (på franska "sabot") har använts som symbol av anarkister i framförallt Frankrike under 1800- och tidiga 1900-talet. Symbolen kan ha sitt ursprung i att arbetare kastade sina skor i maskiner och skördare för att sabotera dem, och lät bli att arbeta till dess att maskinerna reparerats Se sabotage, etymologi). I Bonn finns en kollektiv bokhandel som heter Le Sabot. I Wiesbaden finns en vänsterkulturklubb med bar och festlokal som kallas Sabot. I Philadelphia, Pennsylvania, finns den syndikalistiska bokhandeln The Wooden Shoe, och från 2001 till 2003 gavs en anarkisttidning ut i Danmark med namnet Sabot."
På 70-talet var det många vänstermänniskor som gick just i träskor som med fördel skulle vara köpta hos "Knulp", som f.ö. fortfarande finns kvar på Kungsgatan 53 i Stockholm där man än idag säljer s.k. "fotriktiga eller foträta skor som man också sade förr".
Det är ju knappast den som har tillverkat en kamera eller en pensel som får upphovsrätten till ett fotografi eller en målad tavla.
En kamera kan inte skapa något utan en fotograf hur mycket du än skriver in en förklaring till kameran.
Men detta verktyg skapar något egentligen utan din hjälp. Annars skulle det ju bli så att jag ber dig ta en bild på en katt vid en fontän och att jag då plötsligt skulle äga copyrighten.
Hursomhelst, har de skrivit någonstans om copyright och hur bilderna får användas?
Visst har verktyget en massa inlärda data som används när bilden skapas, men det har även en modern kamera.
Ett AI-verktyg är inte en person (varken fysisk eller juridisk) med rättskapacitet så din analogi med att be mig ta en bild som du får upphovsrätt på är inte giltig.
Dessutom är det väl värre att en automatisk kamera tar en bild när dessa bilder sedan dessutom analyseras av AI-system som i sin tur kan få oanade saker att hända med motiven IRL. Det tycker åtminstone jag är betydligt mer oroande än att IR skapat en bild utifrån en immatad text.
Redan om en vecka är det bättre och det går vansinnigt fort.
Ta en titt på hur man snabbt lägger till en verklighetstrogen "kompis" i bilden.
https://www.youtube.com/watch?v=XpbXC9eOrgY
https://www.thispersondoesnotexist.com/
Dvs, när själva kontexten – ”detta hände på en särskild plats i verkligheten” – plockas bort så försvinner även det mesta av bildens värde. Kvar finns en i första hand dekorativ funktion, som möjligen kan fyllas med innehåll från en tillhörande text.
Exempelvis ”Havsörnarna ökar i antal för tredje året i rad”.
Med följden att bilden då blir än mer underställd texten än någonsin.
Jag tror nog jag håller med Tommy. Det är nästan alltid så att vi fotonördar och yrkesproffsen spelar ner AI och många andra yrkesgrupper har också spelat ned AI och i princip all automatisering - ända till den dag då de blir överkörda av tekniken och bortrationaliserade och man missar nästan alltid att det faktiskt inte spelar någon större roll att i detta fall bilderna inte är "top notch". Det det nästan alltid handlar om är att de faktiskt är tillräckligt bra för tillräckligt många.
Nu vet väl faktiskt de flesta här att exv. DAM-system som FotoWare och liknande större system idag justerar (efterbehandlar) bilderna automatiskt i bildflödena. Detta fanns redan för 10 är sedan i den programvaran som hade två moduler för automation och efterbehandling (Color Factory och Smart Color). Jag vet exempel på tidningshus som börjat med parallela flöden - ett automatiskt och ett som medgav viss manuell handpåläggning och det slutade till sist med att man stängde av det halv manuella flödet eftersom det automatiska gav "tillräckligt" bra kvalitet. Så den vägen försvann alltså den största delen av behovet av manuell efterbehandling och en stor del av yrkesfotografernas yrkesinnehåll.
Vi som var med på 70-talet och såg effekterna av den stegvisa datoriseringen av exv. DN/Expressen när först "fotosättning" och "Direktlito" infördes och sedan i nästa steg den fullständiga datoriseringen genomfördes genom hela produktionen av både text och bilder ända ner i de nya till stora delar automatiserade tryckpressar, som till sist även gjorde en stor del av tryckarna överflödiga också, har nog svårt att inte se att även denna nya AI-teknik kommer mogna och till sist ersätta en del fotoprocesser som vi tar för självklara idag.
Grafikerna lyfte även de fram kvalitetsaspekter som att tidningen skulle bli sämre språkligt. Vad spelade det för roll att avstavningar blev sämre och stavfel och meningsbyggnadsfel vanligare när företaget tjänade stora pengar på rationaliseringarna. Grafikerna åkte till sist ut och landets äldsta fackförening slogs till sist helt följdriktigt ihop med en massa andra yrkesförbund som redan tidigare sugits upp i en större men avsevärt mer anonym branchorganisation.
Min blogg om den fackliga kampen på DN/Expressen:
https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/index.htm?tag=DN+-+Datorisering+och+stenh%C3%A5rd+facklig+kamp+fr%C3%A5n+70-talet+till+nu
Det är faktiskt inte särskilt svårt att se att ett AI-verktyg som detta skulle kunna appellera till en del som vill kunna skapa bilder "on demand". Visst ryker "authenticiteten" men vilken skillnad gör det för många när så oerhört många bilder ändå saknar en kontext idag???
Yrkesfotograferna ska också ha i minnet att de har en mycket sämre sits nu än exv. grafikerna hade på 70-talet. Grafikerna var en del av den verkliga arbetararistokratin och de var organiserad i grafikerfacket som var det äldsta i landet. Dessutom hade de en väldigt stark lokal klubb i GPK. De var pålästa och fackligt enormt drivna. Så de lyckades mot alla odds vinna de första ronderna i kampen på DN/Expressen och det gjorde de genom att kräva att de skulle utbildas och få fortsätta göra sitt jobb men med nya verktygen. De var verkligt konstruktiva men hade också en unik maktställning på DN/Expressen eftersom de producerade "färskvara" som måste ut ur huset enligt tidtabeller. Strikt deadline gällde. Fick de inte gehör så gick någon emot en pappersbana i tryckeriet så pappret brast och då blev det inga tidningar på Gotland exv. den dagen. Baksidan av denna makt var att DN/Expressens grafiker kunde driva upp sina löner och villkor genom sin unika ställning som exv. veckotidningsarbetarna inte kunde. Så när de lyckades på DN/Expressen så drabbade det direkt vecktidningsarbetarna, som istället fick se sina tryckerier läggas ned ett efter ett och jobben t.o.m. flytta utomlands. Ett tag trycktes veckotidningar i både Ungern och Finland som exempel.
För fotografera har det dessutom varit så att antalet yrkesfotografer fördubblades på fem år mellan ca 2008 och 2012, förmodligen som ett resultat av att digitalkamerorna sänkte den professionella ribban i yrket. Även om få skulle visa sig vara utvalda i den stenhårda konkurrensen så var det mängder som kände sig kallade. Sedan kom pandemin ovan på detta och alla evenemang dog, krogarna stängde .... Det blev ättestupan för många.
Yrkesfotografer är både anställda, frilansar och är egna företagare så ni har inte en chans att organisera er som grafikerna kunde.
Inom kort kommer den önskelistans punkter att kunna knappas in i AI-generatorn och ut kommer bilden man önskar utan att någon fotograf är inblandad.
Och att skapa en egen unik bild utifrån egna önskemål är det nog många som föredrar jämfört med att leta igenom en bildbank.
Ser framför mig hur det kommer integreras i Microsoft Office t ex. där man istället för att bara ha de färdiga clipartbilderna, få möjlighet att skapa något eget.
Det blir mer en fråga om att vara duktig på att regissera och förstå att förklara på bästa möjliga sätt för AI-generatorn.
Lite som hur man bäst formulerar sitt önskemål om att få köpa ny kamera för frugan.
För bästa möjliga resultat :-)
Den här typen av integration har länge funnits i DAM-system som Fotoware. De har haft plugins till både Word och PowerPoint, samt InDesign och en del CMS system.
Det har även varit så att en del bildbyråernas material kunnat länkas samman med Fotowares Fotowebb och den vägen kunnat göras sökbara i ett enda sammanhang med exv. det lokal materialet i exv. ett företag.
Det enda som behövs är väl att det utkristalliseras några tunga spelare inom denna nya "bransch" som utvecklar dessa AI-system, som mjukvaruföretagen kan förhålla sig till.
https://learn.fotoware.com/On-Premises/Getting_started/Configuring_a_system_with_FotoWeb_and_Index_Manager/18_Using_the_FotoWeb_plugin_for_Microsoft_Office#:~:text=Using%20the%20FotoWeb%20plugin%20for%20Microsoft%20Office%201,Embedding%20other%20media%20types%20in%20the%20document%20
Dessa plugins installeras bara och sedan skriver man in adressen till sin egen webb med lösen så när man både lokalt och länkat material som kan dras in i moderdokumentet från en sökpanel till höger. Sedan kan bilderna skalas, beskäras m.m. i samma sammanhang.
De företag som fattat vad ett DAM-system verkligen kan göra, har råd med det och fullt ut utnyttjar dessa möjligheter kan ta hem betydande rationaliseringsvinster. Ett sånt här AI-system skulle säkert jacka in väldigt bra i ett sånt sammanhang.
Cirkeln kommer slutas den dag någon tar bildbyrån på orden och lägger upp AI-genererade bilder av just de motiv de efterfrågar och den dag de släpper in dessa bilder kommer vara den dag då bildbyrån började avskaffa sig själv.
Tiden då ett fotografi ännu sågs som bärare av "sanningen" tog nog slut för betydligt längre sedan än när digitalkameran skapades. Det skedde inte heller i övergången när analoga bilder skannades och efterbehandlades i Photoshop - ett av datorvärldens äldsta grafiska program.
Alla här vet väl vem John Hartfield var och har sett hans fotomontage som häcklade nazismen och vi har alla sett de ryska bilder där misshagliga toppolitiker som hamnat i onåd redigerats bort från analoga bilder. Så jag vet inte riktigt vad en del är upprörda över. Man har egentligen aldrig kunnat lita på authenticiteten ens på den analoga tiden. Skillnaden mellan då och nu är bara sättet bilderna skapas på. Det är i grunden bara en teknisk fråga som dock har en kulturell dimension också.
Detta med AI bilder är ett enormt genombrott som bara är i sin linda.
Fatta när folk äntligen kan slippa klä upp sig, sminka och klippa sig för att ta porträtt utan bara säga åt datorn hur man vill ha bilden.
Slippa åka iväg med en bröllopsfotograf för att hitta sceniska vyer för att ta några bilder som bara ska "se bra ut" och alla får vänta. (Man var ju ändå aldrig där och gjorde nåt vettigt utan det är ändå fejk)
När man vill ha en naturbild på väggen så kan man bara be datorn generera den och skriva ut den (om man inte har den i en digital ram)
Att äntligen bildtävlingar kommer handla om bilden istället för tekniken för tekniken är inte relevant.
Äntligen kommer tidningsredaktioner kunna få sina genrebilder precis som de vill bara genom att beskriva i text och välja och vraka.
Äntligen kommer kraften att skapa näst intill perfekta bilder i var mans hand så man slipper vara beroende av andra personer för att tillfredsställa sina estetiska behov.
Dock kommer många tår att bli trampade på, men tår är till för att trampas på och kapas bort i kapitalismens och lättjans evigt snurrande hjul.
Och förstår inte heller resonemanget att bildbyråerna skall "haka på" och/eller tillåta AI-genererade bilder. Vi behöver dem överhuvudtaget inte längre.
Det enda vi behöver är en sökmotor typ google där vi specar vad vi är ute efter.
Och de finns redan här i form av DALL-E och liknande. Med en kostnadsmodell där man antingen prenumererar eller köper krediter.
Finns kanske plats för att nischa sig med dokumentära, äkta, ögonblicksbilder, men de flesta bildbyråer kommer ersättas av AI-byråer inom en inte allt för lång framtid är min profetia.
Exemplet med porträtt och bröllopsfoto är redan verklighet. Det behövs ingen AI för det, men man kommer nog att kunna få roligare bakgrunder med lite AI.
Annars håller jag med om att bildbyråerna kommer att få det svårt att sälja genrebilder framöver. En smart bildbyrå erbjuder därför en bildskapartjänst för att täcka bortfallet av försäljning av stockfoto.
https://youtu.be/ZK1lsnWEbj8