Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
14 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Ansel Adams var med och grundade 'Group f/64'. Denna grupp var en motreaktion mot den då rådande piktorialismen. Gruppen förespråkade fotografi med tekniskt fulländade bilder: full skärpa, korrekt exponering etc. Vad jag vet uttalade de sig inte specifikt mot manipulering. Ansel Adams citeras ofta för hans uttalande
"The negative is the equivalent of the composer's score, and the print the performance."
Tvärtemot vad som sägs i denna artikel tolkar jag detta citat som att man inte alls försöker skapa kopior som är negativet troget till 100%, utan mer ser negativet som ett "rå material" från vilket man i mörkrumet skapar den kopia som bäst efterliknar den bild man *visualiserade* vid fotograferingstillfället. Visualisering var ett begrepp som verkade vara viktigt för Ansel och han skriver om förmågan att på förhand (vid fotograferingstillfället) kunna visualisera den färdiga bilden och skapa det negativ som ger bäst förutsättningar för att i mörkrummet sedan kunna jobba fram den bild man önskar....jag skulle vilja påstå att Ansel med flera nog "manipulerade" i mörkrummet så gott de kunde för att skapa de bilder de tyckte var mest trogna de intryck de hade vid fotograferingstillfället.
Men det är ju en tumregel, och bråttom var det, så visst gjorde Adams ett rejält mörkrumsarbete sen för att få till en bra bild.
https://www.google.se/search?q=jerry+uelsmann&client=firefox-b&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwix6fnburnWAhVkG5oKHR7NALYQ_AUICigB&biw=1920&bih=971
(F ö tycker jag att Fotosidans regler om manipulation är tydliga och bra och har stått sig bra.)
Den allvarliga sidan av begreppet är väl en nyhetsbild eller reklambild som används för att visa eller bevisa en allmänt viktig situation eller egenskap men som är fake news eftersom man har retuscherat bort eller lagt till något väsentligt som förändrar budskapet till något annat. Idag när nästan allt som skrivs är fake news på det sättet att man bara belyser en sida av en situation eller händelse, och ignorerar en balanserad neutral beskrivning, så skulle man först kunna kräva av en fotograf att vända sig om och ta bilder på allting. Om bara en bild av dessa sedan kommer i tidningen är det i så fall en redaktionell bildmanipulation fast inget har gjorts med den enskilda bilden. Bäst är att ta både bilder och text för vad det är och låta bli att känna sig kränkt för att någon har manipulerat sanningen. För den kan ändå nästan aldrig beskrivas förrän senare.
Ordet "manipulation" i sig betyder enligt SAOL "omärkbar påverkan/styrning" - vilket i sig är ett negativt begrepp i paritet med att föra någon bakom ljuset. Det betyder också att bilden inte är "manipulerad" i den stunds man erkänner det, eftersom delen om "omärkbar" då utgår.
Ett bättre ordval är retusch som i sig inte har en negativ innebörd utan endaste beskriver att bilden är omarbetad - oaktat syftet. Man får även skilja på att arrangera en bild/ett motiv - vilket sker innan man trycker av och retusch/manipuation av bilden som sker i efterhand. Dock kan ju även motivet manipuleras - att till exempel rent fysiskt byta ut Monalisa mot en propagandaffisch - före fotot tas - frågan är då om även bilden som kameran lämnar i från sig är manipulerad...