Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Bättre sensor i Nikon P7700 – och Coolpix som kan surfa

Bättre sensor i Nikon P7700 – och Coolpix som kan surfa

P7700 är Nikons mest avancerade kompaktkamera. Jämfört med föregångaren P7100 har P7700 fått ljuskänsligare sensor och objektiv. Samtidigt lanseras en Android-kompaktkamera som kan allt som en sufplatta kan och lite till.

Ljusstyrkan f/2–4,0 är ett steg bättre vid alla brännvidder än hos P7100. Zoomomfånget motsvarar en bildvinkel på 28-200 mm jämfört med småbildsformatet.

I Nikon Coolpix P7700 sitter en bakbelyst CMOS-sensor istället för en CCD. Nikon uppger att den nya sensorn ska vara ljuskänsligare och därmed ge lägre brus vid höga ISO-världen. Storleken är 1/1,7¨.

P7700 har en vridbar skärm. På P7100 var skärmen bara vinkelbar. En del kommer säkert sakna den optiska sökaren som nu försvunnit. I starkt solsken kan en optisk sökare vara en tillgång.

Kameran är också snabbare än sin föregångare: 8 bilder per sekund istället för 1,2. Det går också att använda filter utan adapter.

En annan förbättring är full-HD-filmning med full manuell kontroll.

P7700 kan styra externa blixtar (CLS-systemet) och kan användas med GPS-enheten GP-1. Vikten är 392 gram.

Rekommenderat butikspris är 5 190 kr inkl moms och säljstart 27 september.


Foto: Martin Agfors

Samtidigt har Nikon lanserat kompakten Coolpix S800c som har 16 megapixels bakbelyst CMOS-sensor.

S800c har ett Android-baserat operativsystem. Det innebär att kameran kan göra mycket mer än en vanlig kamera. Det går att e-posta, använda kalendern, installera fotoappar, använda kartor med mera. Det går även att ansluta en mikrofon via trådlös blåtandskoppling.

Kort sagt är det en liten surfplatta med påkostad kameradel.

COOLPIX S800c finns i vitt och svart, och säljs till ett rekommenderat butikspris på 3.990 kr inkl moms. Säljstart i butik är den 27 september.

S800c-sensorn sitter även i Coolpix S6400 som ska kostar 2.390 kronor enligt Nikons lista.

Nikon har även lanserat en riktig minikamera kallad Coolpix S01. Fonten är mindre än ett kreditkort. S01 har ett internminne på 7,3 GB som kan lagra upp till 3000 bilder och således behövs inte lösa minneskort.

S01 har en 10 megapixels CCD-sensor och en zoom med tre gångers zoomomfång, 720p-filmning och 3-tums skärm. Pris 1.590 kronor med säljstart den 27 september.



Publicerad 2012-08-22.

27 Kommentarer

andersm73 2012-08-22 11:32  
Blir säkert en kompetent, entusiast-kompaktkamera, med många små förbättringar. En märkbar försämring är väl att optiska sökaren försvinner, och inte ersätts med annat än mer vridbar skärm. Undrar även när/om CX-formatet (1"-sensor) kommer till Nikon kompakt? Kan krävas, nu när så många andra, såsom Sony RX & Canon G1X har det...

Annars verkar även S800c som en smart mellanväg att gå; goda kameraegenskaper med ganska lång (10x) zoom, och användarvänligt gränssnitt samt anslutningar.
/A.
microo 2012-08-22 11:33  
" en bakbelyst CMOS-sensor"? Har Sensorena belysning, trodde det var motivet som via objektiv och slutare belyste sensorn, men vad vet jag är ju en stofil från filmtiden!?!
FlyerOne 2012-08-22 11:58
Ja, det är en inte helt igenom lyckad benämning. I samband med sensorer så betyder bakbelyst således att det är objektivets infallande ljusstrålar som träffar den del av sensorplattan som normalt är vänd bakåt (man har alltså vänt runt sensorn bak-och-fram).

När det gäller sensorer, som ju "sväljer" ljus, menar man alltså att det infallande ljuset träffar sensorn från det som normalt brukar vara sensorns baksida.

För LCD- skärmar som däremot emitterar ljus, så menar man som du vet med bakbelysning att det bakom panelen finns en belysning, vilken ju gör att man kan se informationen även när reflektionen av det påfallande ljuset blir för svag för att kunna ses.
.
Atropine 2012-08-22 13:21
Pimpar till Gunnars svar med en illustrativ animerad förklaring från Sony.
http://www.sony.net/SonyInfo/technology/technology/theme/images/exmor_r/orion.swf
JohanHelgeAndersson 2012-08-22 13:15  
Jag blir så trött på denna förlegade standard att ange sensorstorleken som ett heltal slashat med ett tumtal, det är ju hart när omöjligt att få en känsla för dels - hur stor sensorn är - och dels dess relativa storlek gentemot t.ex. en DX-sensor (16mmx24mm) eller ännu bättre en FX sensor (24mmx36mm). Mitt förslag för att slippa en massa små mm-tal med decimaler och skit är att helt enkelt införa crop-faktorn mot FX-formatet som standard när det gäller att ange sensorns storlek.
/Helge
JazzBass 2012-08-22 14:24
Håller fullständigt med, extremt förvirrande uttryck. De har väl kvar de där beteckningarna för att folk inte ska fatta hur otroligt små sensorer det faktiskt sitter i kompaktkamerorna rent allmänt. Och då tillhör den här en av de större. Den har enligt en tabell på wikipedia storleken 7,6 x 5,7 mm, cropfaktorn 4,55 och en ...räknar.... 20ggr mindre yta än FX. Jättekul.
Atropine 2012-08-22 14:56
Håller med. Sen har vi systemet med bländartalen som också är väldigt förvirrande. Inte för oss som är vana, men den totala förvirringen man ofta ser hos nybörjare skvallrar om hur ologiskt det är. Olympus försökte att införa ett nytt system på sextiotalet med sina PEN-kameror, men det föll inte i god jord.
Linmajon 2012-08-22 22:27
Ja, det måste vara rekordet av trippelidiotisk standard. Inversen av ett decimaltal (bråk) och enhet i tum(!) av ett inbillat gammalt videorör som är för stort. Man tror att man drömmer... Varför inte bara skriva ut måtten av bredd o höjd i mm?
Magnus kan ha en poäng. Man vill förvirra kunden eftersom sensorerna är så ohyggligt små.
För APS etc. är det minsann mm som gäller.
horvendile 2012-08-23 20:45
Fast... angående bländartalet håller jag inte med för-föregående skribent. Hur man benämner sensorstorlekar är galet, ja, men bländartalet har en definition som både är relativt enkel och fysikaliskt relevant. Jag tror att mycket av den förvirring som råder kring hur bländare mäts härrör från att det för nybörjare ofta presenteras som magi. Jag har flera gånger sett hur man helt hoppat över definitionen och sagt i stort sett "det här är jätteknasigt, men det är bara att lära sig att mindre tal är större. Jätteknasigt. Verkligen."
Ja, då skulle jag också bli förvirrad.
Atropine 2012-08-23 23:07
Ok, vi rör inte bländartalen. Jag var bara ute och flummade lite. :) Men vad är det som gör dem så svårbegripliga för nybörjare? Varför skulle de få dem presenterade som något slags magi? Är inte ISO-tal lika abstrakta egentligen?
George Steij 2012-08-25 11:57
Håller med, det vore mycket enklare.. Många stirrar sig dessutom blinda på megapixel.. Det blir ju inte bättre bilder om det inte kan komma in ordentligt med ljus bara för det finns en massa MP på kameran.. Tänker på alla dessa kamera surrogat med där linsen är ju inte större än röven på en katt ens..

..Sen varför ska man kunna surfa på kameran, helt onödigt.. Eller kanske allt för den pryltokige där ny teknik är viktigare än bilden & skapandet..
Mesch 2012-08-22 15:39  
Attans ingen CX sensor? Självklart borde Nikon ta fram en CX kompakt.
Undrar varför Nikon inte klarar av att göra det uppenbara när det gäller kompaktkameror?
Svar från froderberg 2012-08-22 16:01
Nikon 1 J2 är väl rätt kompakt? (även om jag inte jämfört mot P7700)
Mesch 2012-08-22 17:08
@magnus: Jo det är klart fast den har ju bara sensorn, allt annat luktar nybörjarkamera. "Inga" knappar, allt via menysytemet.
Sedan är den ju väldigt stor för att vara en kompaktkamera, vilket ju oifs devis förklaras med att det är en systemkamera :-)

Tyvärr är båda lite vid sidan av vad jag vill ha :-(
Dennis_foto 2012-08-24 13:50
Vad vill du ha Kjell?
En liten rackare till kamera med stor fin sensor och en massa knappar, misstänker jag.
Gör den stöt- och vattentålig också så ska jag börja spara till den.
Mesch 2012-08-24 21:18
@dennis: P7700 med CX sensorn hade ju varit mer eller mindre perfekt :-)
Fast nu får jag ju nöja mig med min D800 ;-)
x-country 2012-08-22 18:28  
S800c - ett steg i rätt riktning men fortfarande så går det trögt. Jag saknar plats för SIM-kortet. Nu måste man ändå ha tillgång till WiFi eller ansluta via annan pryl. Då kan jag lika gärna fortsätta använda Eye-Fi och hantera bilderna via min smartphone.
Grevture 2012-08-22 22:34
Jörgen: Fast jag tror du missar lite av poängen om du tycker det är samma sak med en vanlig kamera + EyeFi.

Kan du mejla iväg bilder direkt från en sådan kamera? Eller bearbeta dem med ett redigeringsprogram innan du skickar? Eller ladda upp dem i ett publiceringsverktyg och skriva in en bildtext? :-)

Visst du sköter de sakerna i telefonen, men här kan du göra allt på en gång direkt i kameran och sedan låta telefonen vara wifi-hotsport. Eller ännu bättre, om du är någonstans med ett wifi-nät (som ju inte är direkt sällsynta numera), bearbeta, mejla och skicka iväg bilderna utan att blanda in telefonen.

Visst hade det varit ännu smidigare med inbyggt 3G-/4G-modem, men faktum är att telefonen gör det jobbet rätt bra.
matsjak 2012-08-24 10:08
Om man installerar Dropbox och camera upload-funktionen så laddar den upp bilderna så fort du kommer till ett trådlöst nätverk. Perfekt backup på resan, när du kommer tillbaka till hotellet så laddas dagens bilder upp automatiskt utan du behöver tänka på saken.
MrDip 2012-08-22 21:27  
Kul med Android i bilar, kameror, telefoner mm. Google närmar sig total världsdominas, hoppas ingen drar ut sladden till deras server(ej bokstavligt talat :)
Lothar Marunga 2012-08-22 22:40  
Varför inte en mobil i d800, så hade man sluppit släpa på en separat mobil hela tiden...

lma
matsjak 2012-08-24 10:12
Utomlands, när man ändå mest använder Whats app och Skype så kan du ju lämna telefonen hemma ...
Lega 2012-08-24 16:46  
En Nikon med anderoid, verkar vara gjord för scoopshot äppel.
ronny vervaart 2012-08-24 16:54  
finns ingen sökare.det räcker...
Mesch 2012-08-25 15:17
Fast tittar man på föregångare från Canon & Nikon så har ju sökare varit mer av nålsöga än sökare. Inte mycket att hänga i julgranen med andra ord.
ronny vervaart 2012-08-25 15:54
men bättre än ingen sökare alls,går att beskära till då det kommer mer på sensorn än sökarn visar.
Peter Thållen 2012-08-30 07:08  
Samsungs Android-kamera verkar bättre/mer lovande än Nikons S800c

http://www.dpreview.com/news/2012/08/29/Samsung-Galaxy-Camera
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar