Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > 20 megapixel i Samsung NX200

20 megapixel i Samsung NX200

Visa bildspel

Samsung tar nästa steg i NX-systemet med NX200 som har en ny sensor på 20 megapixel. Samsung NX200 kan ta 7 bilder per sekund.

NX200 är tänkt för avanderade hobbyfotografer och konkurrerar närmast med Sony Nex-5N som också har sensor i APS-C-storlek.

Samsung framhåller att den största fördelen med deras system är enkelheten. De har en funktionsknapp på objektiven som kan programmeras för att ge olika funktioner. De menar också att deras nya sensor ska vara ledande i sin klass.

Kameran innehåller flera funktioner som idag är standard, som stort antal effektlägen, HD-filmning, panoramafunktion med mera.

Förutom ny sensor och design har Samsung snabbat upp autofokusen jämfört med tidigare modeller. Samtidigt med NX200 kommer nya objektiv ut på marknaden som tidigare presenterats. Det kommer en kompakt vidvinkel 16mm/2,4, en långzoom 18-200mm/3,5-6,3 OIS, ett makroobjektiv 60mm/2,8 OIS och ett ljusstarkt tele 85mm/1,4.

Objektiven börjar levereras i butik i september och oktober. Samsung NX200 kommer i oktober och riktpriset är 8.000 kronor med 18-55/3,5-5,6 OIS.



Publicerad 2011-09-01.

14 Kommentarer

Peter Thållen 2011-09-01 11:15  
Verkar riktigt lovande och med Samsungs små pannkaks objektiv 16mm/f2,8 , 20mm/f2,8 och 30mm/f2,0 borde den vara ett attraktivt alternativ för den som söker en liten och lätt "systemkamera" med APS-C objektiv....hoppas verkligen Sony kommer med liknande pannkakor när det gäller storlek,vikt och prestanda.
tommyw 2011-09-01 12:32  
Håller med Samsung, fördelen med deras system är enkelheten, speciellt på syskonserien NX10-11. När jag väl testade NX10, insåg jag att den var fullständigt överlägsen användarmässigt jämfört med Sony NEX & Panasonic GF. Pekskärm är bra till webben (GF2 & GF3), men i skarpt läge är dedikerade knappar överlägsna. Väntar på en riktigt ljusstark 24mm (motsv 35mm småbild), den lär komma, Samsung verkar ha vägen utstakad :-)
Peter Thållen 2011-09-01 12:41
Ja dom har många objektiv på roadmapen för 2011/2012...hade denna kameran haft en inbyggd EVF likt Nex-7an så hade den varit ännu mer intressant...ska blir intressant o se hur deras nya sensor presterar....en 24mm/f2,0 finns med på deras roadmap.
Knight Palm 2011-09-01 18:02  
Elektronikgiganten Samsung kommer alltid att vara en ensam Korean, utan partners från den Japanska ön, som därmed alltid hamnar i skuggan av Sony , Panasonic m.fl. Men visst är det bra med ett varierande utbud för oss konsumenter och Samsung har lyckats väl med att erbjuda ett brett objektivutbud och attraktiva kamerahus som det här nya NX200.

Med en pixelstorlek på 4.5µm för Samsung relativt 3.9µm för Sonys nya sensor, så torde pixelkvaliteten vara till Samsungs fördel, eftersom totalarean på sensorn är densamma. I jämförelse så har en Olympus-kamera pixelstorleken 4.3µm med en 12 Megapixel-sensor.

Samsungs tidigare sensor var inte speciellt vass, låt oss se om den här nya pixeltätare är mer konkurrenskraftig, mot t.ex. Sony NEX5N och Panasonic G3.
Shompis 2011-09-01 18:47
Förstår inte vad du menar ensam. Samsung samarbetar med flera japanska företag. I kameraindustring kan vi se det i Pentax K7 sensorn, och nu senast i SONY A77 OLED skärmen i EVF'n. Att japanska konsumenter ratar Samsung är en helt anann sak.

Tror inte de kommer alls att hamla i skuggan. Tvärtom så tror jag det är Samsung som en dag kommer att roffa sig stora marknadsandelar och inte SONY som vissa tror.
Sture E. 2011-09-02 09:16  
Håller med Peter Thållen fullständigt. Om det blir ett lyckat koncept så höjer den kanske den digitala gatufotografen ytterligare en nivå.

Fast andra sidan, när jag tänker efter, behöver vi verkligen denna kamera? Måste vi följa med i megapixelracet för att få bättre och skarpare bilder? Eller är tanken bakom detta att vi ska beskära bilderna. Kan man inte helt enkelt nöja sig med bra ljusmätning och skarp optik?

För trots allt; hur bra kamera du än har så blir du aldrig bättre än fotografen som står bakom. En kreativ bild i sinnet ger bättre foton än en avancerad kamera.
Robert L. 2011-09-03 12:24
Klart att du inte behöver byta ut din kamera bara för en ny kamera kommer ut på marknaden med ytterligare mera megapixels. Teknik går alltid framåt men man får inte låta ny teknik gå ut över sin egna kreativitet.
EGW 2011-09-24 07:16
Jag har själv en NX100 och är väldigt nöjd med den. Den är mångsidig och smidig. Jag ska komplettera den med en elektronisk sökare tror jag. Behövdes en ny modell i år? Sanningen att säga så är det bra att de kommit med en ny sensor, den som sitter i NX100 har jag ibland önskat skulle vara bättre. Det handlar inte i första hand om megapixel utan om dynamiskt omfång och brus. Om den nya sensorn inte är bättre i dessa avseenden är det bara dumt med fler megapixel.
Joi 2011-09-03 16:28  
allvarlig talat behöver vi verkligen 20 MP, för mig räcker det med 12 MP och superbra sensor som har bra dynamiskt omfång och brusfri på högt ISO men de säljer inte lika bra som många pixlar.
Blir roligt att se bilderna.
David Wargert 2011-09-05 12:11
Instämmer helt, jag ryggar tillbaka när jag läser rubriker om 20MP, det är ju inte ens en fullformatssensor heller. Jag har 10 MP och har aldrig blivit begränsad av upplösningen, inte ens då jag jobbat professionellt, däremot så är jag ständigt begränsad av iso (resulterat i brus och långa slutartider) och dynamiskt omfång. Trodde megapixelracet hade dämpats, trist. Denna kamera hade varit väldigt intressant om de hade prioriterat annorlunda angående detta, nu lägger jag den snarare i högen "marknadsföringstrick på bekostnad av användbarhet".
Joi 2011-09-05 17:04  
Kollade på bilderna på Cyberphoto tagna mad NX 10 som har 14MP och de var inte bra på ISO 1600 så hur ska de klara 20MP?
Svar från froderberg 2011-09-05 18:39
Det säger inget. Det kommer nya generationer av sensorer då och då som både ger mindre brus och högra upplösning.

En Canon 60D med 18 megappixel är tydligt bättre än 50D med 15 megapixel, som exempel. Två olika generationers sensorer.
David Wargert 2011-09-05 23:17
Sen kan jag nyfiket undra hur den "senaste generationen" då skulle ha sett ut med 14MP, rent spontant så borde den ju kunnat varit hyfsat trevlig då (förutsatt att man då anpassat den för det). Den bäste kameranyheten jag varit med om var nog när Nikon släppte D3:an och visade att man satsade på bildkvalité istället för stoltsera med megapixlar som få egentligen behöver...men men, jag är väl kanske gammalmodig ;)
Joi 2011-09-06 13:35
De kan vara men de låter otroligt att de har utväcklas så mycket på den korta tid, sen är fråga hur optiken funkar med tanka på den höga upplösningen för den måste hänga med också annars vinner man inget på så hög upplösning. :-)
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar