Småstaden som många kör förbi

Många har nog missat småstaden Fritzlar, när man kört  genom Tyskland på A7:an. Staden ligger 25 km sydväst om backarna vid Kassel, och där kan man med fördel göra en övernattning på väg söderut.

Fritzlar är en gammal domkyrko- och kejsarstad  och den tyska småstaden som har mest medeltida hus. Den 2,5 km långa försvarsmuren med 10 torn från 1200-talet finns kvar.

Fritzlar grundades på 600-talet och kristianiseringen började där år 723, när munken Bonifatius fällde en ek och byggde en kyrka och ett kloster. Domkyrkan  började byggas år 1085.

I Fritzlar valde en riksdag den första tyska kungen Heinrich I  år 919.

Staden blev ej bombad av de allierade under kriget utan intogs av amerikanerna, men den fick stora vattenskador, när engelsk flyg bombade Ederdammen som ligger 15 km väst om Fritzlar.

Brunnen är från 1564

.

Rådhuset omnämndes  redan 1109 och är därmed det äldsta i Tyskland.

.

Munken Bonifatius som fällde eken för att bygga sin kyrka på den plats där domkyrkan står nu.

.

Inlagt 2015-06-01 12:10 | Läst 6046 ggr. | Permalink

"Jättefin bildsvit och intressant text. Man tackar! (Kommer ihåg filmen The Dam Busters som heroiserade de brittiska dammbombarna. Den strategiska tanken bakom dessa var enligt filmen att förstöra infrastruktur och industriell kapacitet. Filmen visade väldigt lite av resultaten, då den kom 1955 var det ju fred, och man undvek nog att visa sånt som att en fin medeltidsstad drabbades.)"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Det är häftigt med platser där man känner historiens vingslag. :)
-affe
Svar från Wolfgang 2015-06-02 20:11
Tack, Alf, jag är intresserad av historia och fotograferar historia när jag kan.
Hej,
Vacker välbevarad historik fångad fint i bild.
Ha det bra
Bob och Ninni
Svar från Wolfgang 2015-06-02 20:12
Tack skall ni ha, Ninni och Bob!
Så intressant något som jag aldrig hört talas om.
Inte så underligt för det finns platser i Sverige med
som jag inte känner till.

Det var mycket bra tagna bilder samt lärorik text.
Tänk så gammalt mycket är där nästan svårt tänka sig det.
Bilderna är som du vet helt inom det jag tycker så mycket om
att se. Arkitektur på bästa sätt även inne i kyrkan.
Ha det gott
Gun-Inger
Svar från Wolfgang 2015-06-02 20:14
Tack så mycket, Gun-Inger! Tyskland är intressant till vänster och till höger om motorvägen :-)
Påminner mig om en by i närheten, Melsungen, som ligger nån mil österut. Där brukade vi övernatta när jag var liten och åkte till Österrike med mina föräldrar. Första gången var nån gång under andra halvan av sjuttiotalet. Vi körde med familjens Volvo Amazon. Det var lite skillnad mot dagens bilar.
Svar från Wolfgang 2015-06-02 20:24
Tack skall Du ha, Jörgen! Ja, Melsungen ligger alldeles i närheten och dess centrum liknar Fritzlars och är även en gammal stad från 800-talet.
Jag bodde denna gång norr om Melsungen i Wellerode/Söhrewald hos goda vänner. Amazonen var en bra bil på den tiden. Jag hade också en :-)
Jag har praktiskt taget ingen egen erfarenhet av Tyskland och har givetis aldrig hört talas om Fritzlar. Jag var också tvungen att googla och se var i Tyskland det är beläget. Dina bilder visar något, som jag tänker mig är typiskt tyskt. Som illustrationer i gamla sagoböcker. Och din berättelse är ju nästan sagolikt otrolig. Vilken tur, att staden inte blev jämnad med marken. Vilken lycka (säkert i kombination med mycket arbete och stora kostnader) att den kunde räddas undan vattnet. Alla byggnader ser oförskämt fräscha ut trots sin ålder och det är med andäktighet jag insuper dina bakgrundsfakta. Jag tittar på bilderna och njuter av byggnadernas skönhet. Så långt från det mesta som byggs idag och som jag vanligen ser. Möjligen ser jag någon gång en enstaka gammal byggnad men det måste vara en upplevelse av rang, att kunna vandra omkring i en hel bibehållen stad och känna dess historia.
Tack för rundturen!
Eva
Svar från Wolfgang 2015-06-02 20:30
Eva, stort tack för Dina tankar och Din fina kommentar!
Mvh Wolfgang
2015-06-01 18:16   Kjell Edholm
Har inte varit i Fritzlar ännu, men det ser väldigt trevligt och fint ut. Så kanske det blir ett stopp där så småningom.
Fantastiska bilder som vanligt!
//Kjell
Svar från Wolfgang 2015-06-02 20:26
Tack så mycket, Kjell, kul att Du tittade in.
/Wolfgang
Ser väldigt mysigt o välbevarat ut, kan gissa att denna lilla stad klarade sig undan krigets förödelse, fina bilder! Må gott, LO
Svar från Wolfgang 2015-06-02 20:27
Tack så mycket, Lars Olov! Den blev inte bombad under kriget, men drabbades av stor översvämning på grund av att Ederdammen blev bombad och brast.
Trevligt litet reportage
Jag har inte bilat så mycket i Tyskland ännu
Ser fram emot lite turer kommande år
Svar från Wolfgang 2015-06-02 20:29
Tack så mycket, Bengt! Det finns en bok "Links und rechts der Autobahn". Kan rekommenderas!
Jättefin bildsvit och intressant text. Man tackar!

(Kommer ihåg filmen The Dam Busters som heroiserade de brittiska dammbombarna. Den strategiska tanken bakom dessa var enligt filmen att förstöra infrastruktur och industriell kapacitet. Filmen visade väldigt lite av resultaten, då den kom 1955 var det ju fred, och man undvek nog att visa sånt som att en fin medeltidsstad drabbades.)
Svar från Wolfgang 2015-06-02 20:42
Tack så mycket för Din kommentar, Måns! Det var ju så att Ederdammen levererade strömmen till Kassel, och där fanns en stor krigsindustri. Av den anledningen bombade engelsmännen Ederdammen och även staden Kassel som förstördes till 80%.
Att bomba Ederdammen direkt från luften gav inget resultat, eftersom bara överdelen av dammen blev förstört. Det krävdes en bomb som exploderade under vattenytan som engelsmännen fick uppfinna för ändamålet. Den släpptes ungefär 200 m från dammen och studsade rullande på vattenytan, och när den träffade dammen så sjönk den och exploderade tidsinställt 10 m under vattenytan. På så sätt brast dammen vertikalt och en 5-7 m hög våg av vatten kom fri och dränkte förutom Fritzlar även Kassel som låg 5 mil öster om dammen.
Det var en stor framgång för de allierade. Jag har även sett filmen som Du talade om.
1957 besökte jag med min skolklass Ederdammen och vi lärde oss dess historia.
Den byggdes 1912 med gråsten, alltså inte med betong, vilket är ovanligt, men det gjorde att den gick snabbt att reparera.