WOLFGANGs BLOGG
Analogt är även mörkrumsarbetet
I mitt förra blogginlägg beskrev jag kortfattat ett ädelförfarande som heter Cyanotopi. Man blandar ljuskänsliga järnsalter som man penslar på ett akvarellpapper i mörkrummet. Sedan kontaktkopierar man ett storformatsnegativ under en UV-lampa eller i solljus mellan 30 och 60 minuter.
Om man inte har ett storformatsnegativ kan man göra ett från ett småbildsnegativ antingen i mörkrummet eller nuförtiden i Photoshop och skriva ut det på speciell folie.
Efter exponeringen sköljer man i vanligt vatten och då får man en blåtonad bild. Den kan man dock tona brunt i kokande ekbark eller kaffe.
Se först originalbilden som jag har kopierat i mörkrummet och bild nr 2 är en Cyanotopi från samma negativ i original blått.
Bilden visar tornruinen av Gedächtniskirche i centrala Berlin.
Så mycket analogt att det skriker om det!
För några år sedan gick jag en kurs i Cyanotypi som är en bildteknik som ingår i beteckningen "ädelförfarande". Det är en av de gamla fototeknikerna från slutet av 1800-talet.
Jag har glömt detaljerna, men jag skapade i alla fall ett storformatsnegativ från ett småbildsnegativ som jag kontaktkopierade på ett akvarellpapper.
På detta 300 gr akvarellpapper hade jag penslat i mörkrummet en ljuskänslig blandning av vetemjöl, Ammoniumferricitrat och kaliumferricyanid.
När blandningen hade torkat läggs storformatsnegativets ljusa sida på och med en glasskiva ovanpå. Allt detta belyses med UV-ljus i ca 1 timme.
Sköljning ser i vanligt vatten och fram kommer en blåtonad bild. För att få den bilden istället bruntonad, så läggs bilden i ett bad med vatten som kokas upp med ekbark.
Den här bilden har jag skapat på det viset. I min förra blogg kan man se den vanliga bilden.
.
För mig är den historisk
Denna bild fotograferade jag med en Leica M2 och Summicron 2/50 mm som jag ägde på den tiden för 25 år sedan. Den visar porten i Berlin, där vi bodde och där jag växte upp.
Jag provade Nikon FM2N
I förra blogginlägget berättade jag om den nyförvärvade Nikon FM2N och dess historia. Nu vill jag visa något resultat. I går fotograferade jag med en T-max 400 som jag framkallade i Rodinal 1+50 under 12 minuter. Exponeringen på hela negativlängden ser jämt ut. Jag har hittils bara scannat in 12 rutor som jag har fotograferat i Pildammsparken. Jag valde mitt Nikon 50 mm f/1,8 AF-D till FM2:an som funkade utmärkt, dock endast manuellt så klart.
Trollskogen med T-Max 400.
I Trollskogen vid Torna Hällestad utanför Lund finns den största ansamling av vresbokar i världen.
Jag har fotograferat den här bilden för 1 månad sedan med en analog Zeiss Contaflex och en Tessar 2,8/50 mm (småbild).
.