Någon gång då och då pockar en bild på att få lite uppmärksamhet och har kanske en historia att berätta. Då hjälper jag den att synas.

Skottland 2023 - del 3: Oban

Vi har varit i Oban förut så denna gång är staden ett transportnav för oss. Stannade en natt på B&B och tog sen bussen till Fort Williams.

En mulen morgon lämnar vi Tobermory för färd mot Oban.

Först återlämning av bil vilket vi befarade kunde ta lite tid på grund av missödet dagen innan men det var inga problem med bilen och vi blev klara så tidigt att vi kunde ta en tidigare buss 95 till Craignure. Där stod färjan Loch Frisa inne och klar för avgång så vi hann precis med den och åkte en timme tidigare än planerat.

Vi väntar på bussen och spanar ut över Tobermorys omgivningar. Den här färjan, Loch Tarbert, går mellan Tobermory och Kilchoan på Ardnamurchanhalvön. En genväg till Mallaig och Skye härifrån.

En rödhake spanar ut över parkeringen.

Delfinsafari med Caledonian MacBrayne

Inget vidare väder att sitta ute på däck men en hel del passagerare trotsade vädret och det var tur för plötsligt blev det ett väldigt spring till fören på färjan för där framför lekte en hel familj med delfiner och hade uppvisning i alla möjliga hopp och dykkonster. De höll på rätt länge och det var otroligt kul att se. Alla på färjan blev rätt upprymda av skådespelet. Det händer rätt ofta att delfiner och valar syns från färjorna mellan öarna i Skottland men så här lekfulla har vi inte sett förut.

Sadeldelfin. Delphinus delphis. De hade cirkus för oss under överfarten mellan Craignure på Mull och Oban på fastlandet.

Den här sam på stjärtfenan så här vertikalt en lång bit.

Definskutt.

Sälsafari är populärt. Det finns flera företag i Oban som ordnar utflykt med båt till olika säkra sälställen. Vi fick sälsafari med färjan.

Vi mötte flera andra färjor på överfarten till Oban. Den här färjan, Loch Striven byggd på 80-talet, går mellan Oban och ön Lismore.

Färjan MV Isle of Lewis går mellan Oban och Castlebay på Isle of Barra i sydligaste delen av yttre hebriderna. En tur på minst 4 tim 45 min. På onsdagarna tar det 7 timmar för då angör den även öarna Coll och Tiree. Över 100 m lång tar den rätt många passagerare.

Oban

Branta backar är vår grej tydligen för det var likadant i Oban som i Tobermory att vårt boende, Failte B&B, låg högt uppför en brant backe som gjorde det jobbigt att släpa resväskorna. Vi ställde in bagaget där och gick ned till centrum i Oban igen. Fikade på Julie's Coffee House, cappucino morotskaka och chokladkaka. Vi fick paltkoma av fikat så det blev ingen lunch, vi åt ju rejäl Scottish Breakfast i Tobermory. Strosade runt i Oban och besökte många affärer för att hitta kul presenter till barnbarnen.

Loch Frisa heter färjan vi åkte med mellan Craignure och Mull.

Tyvärr hade vi inte koll på att Oban Games går av stapeln så i morgon åker vi härifrån.

En ung trut på stenstranden mitt i Oban.

Vuxen trut. Kan vara mamman till ungtruten för de höll sig nära varandra men "mamman" vägrade hjälpa till med matanskaffningen trots flera försök från ungtruten.

Oban Distillery

På Oban Distillery hade vi och 14 andra bokat en rundtur kl 15.00. Amerikaner, Kanadensare, ett par från Nederländerna och vi. Guiden var en ung kille som inte var född år 2000 då jag besökte destilleriet första gången. Han var en kunnig och bra guide som skämtade lagom mycket och kunde svara på de frågor som dök upp.

År 2000 fick vi inte fotografera p.g.a. brandrisken, dessutom var det väldigt smala branta trappor, trångt, mörkt och svårframkomligt på destilleriet. Nu har de förbättrat åtkomligheten på alla områden så det var inga problem att gå runt. Många destillerier har utökat och moderniserat sina besöksfaciliteter och så även här.

Efter turen provade vi 3 olika whisky. Little Bay, 14 Years Old och Distillers Edition.

Oban distillery ligger vid en smal gränd och intryckt bland alla husen i Oban. Det gör att de inte kan utvidga sin verksamhet utan kör den produktion de har möjlighet till.

Innan allt hamnar i Washback (jäskaret) så extraheras sockret ur det mältade kornet här i Mash Tun (mäskkaret) som de är väldigt stolta över som varande en av de få återstående av traditionell typ i Skottland.

Washback (jäskar) som fått nytt lock.

Kopparpannorna på Oban Distillery. I den högra (Wash still) pumpas vätska från jäskaret in och kokas. För att undvika att det kokar över finns 2 små fönster på sidan där det ska synas bubblor i det nedre men inte i det övre. Det kondenserar i övre krökta delen till ca 25% alkohol och destilleras sedan i den vänstra (Spirit still) till ca 68% alkohol.

Spritskåpet, The Spirit Safe, som är det centrala verktyget för att få rätt alkoholhalt och ren sprit i faten inför lagringen.

Här rinner alkoholen från kopparpannorna. Armen vänds mellan de två glasbehållarna vid speciella tillfällen i processen så att endast drickbar vätska utan gifter, det s.k. hjärtat, blir kvar till slut.

Kväll i Oban

Efter destillerituren checkade vi in på vårt B&B där vi blev bjudna på väldigt gott eftermiddagste med hembakta kakor.

På Waterfront Fishouse, No 1 Railway Pier, åt vi sedan god mat. Vi satt med utsikt över hamnen och såg färjorna komma och gå. Vi delade på en förrätt med krabbkött, varmrökt och kallrökt lax, coleslaw. Som varmrätt blev det pilgrimsmusslor på blackpudding, en utsökt klassiker. Sugna på något sött gjorde vi misstaget att ta varsin pannacotta till dessert men det blev alldeles för mycket och skapade lite koma.

Promenaden efteråt var nödvändig och precis när vi gick ut från restaurangen så hade det slutat regna och regnbågarna lyste upp himlen över Oban medan vi stretade uppför backen till Failte B&B.

Ser smarrigt ut va? Det var det också. The Waterfront Fishouse i Oban.

Kväll i Oban.

Regnbågen ser ut som om den kommer från destilleriet.

Rockfield Road, halvväg upp. Det var rätt jobbigt att släpa resväskorna uppför backarna här. Rätt mycket trafik också faktiskt.

Fortsättning följer...

Inlagt 2023-10-12 16:49 | Läst 417 ggr. | Permalink
Kul med delfinerna och vilken show de bjöd på. Du hade inget tele med dej antar jag? Whiskydestillerier ser ungefär lika ut oavsett var man är. Jag såg ett antal då jag jobbade i Skottland och är inte så angelägen längre, men däremot gillar jag provningar på lokala ställen när tillfälle ges. Pilgrimsmusslor och black pudding, sedan vårt besök på Skye vet jag hur gott det är tillsammans.
Svar från stenp 2023-10-15 10:31
Jag hade min Olympus med 12-200 zoom (24-400 ff) och regnväder så det var en utmaning men lite efterbehandling räddade dem rätt okej. Vad gäller whiskydestillerier så håller jag inte med dig. Jag har besökt ett 60-tal i Skottland och gått på visning i nästan alla dem och de skiljer sig åt en hel del om intresset är lite nördigt :)
Har rest en del i Skottland (för gammal nu) och det ser mycket trevligt ut det du visar. Använder inte alkohol, men hade innan en arbetskamrat som brukade ensamsegla till en vik vid något distelleri där han enligt egen utsago "nollställde hjärnan" sen seglade han hem igen.
Svar från stenp 2023-10-16 13:33
Låter riskfyllt att nollställa hjärnan. Själv dricker jag inte så mycket, det roliga med destilleribesök är miljöerna och människorna. Tyvärr har besöken kommersialiserats rätt hårt de senaste 20 åren. Förut kunde man bara dyka upp vid nåt avlägset udda destilleri och få en visning av någon i personalen, nu måste det bokas på webben veckor i förväg och visningen sker av guider som har ett intränat budskap att förmedla, ibland totalt okunniga om verksamheten.