Stefans Fotoblogg
Sökmotorernas kommersiella självmord?
Det har blivit legio att den som betalar bra hamnar högst upp på sökmotorerna. Det är säkert jättebra för den som vill köpa sig någonting nytt och trendigt. Om man vill komma åt lite äldre information så är det dock värre.
Idag konstaterade jag att generatorn i bilen har slutat ffungera - säkert bara kolen som ska justeras så jag började söka efter instruktioner om hur man gör det. Jag befinner mig på sommarstället på landet så det är ju bäst om jag kan fixa det själv. När jag söker efter hur man gör så får jag emellertid inte alls upp någonting matnyttigt. I stället kommer det informationoim diagnostikprogram som kostar något hundratal dollar och som jag inte vet om det överhuvudtaget behandlar den bilen jag har utan bara betydligt nyare modeller.
Likadant var det när det gällde att få tag i information om en fästanordning för en gammal kamera. Nästan bara en massa köpeböcker som man inte har en aning om ifall de behandlar det jag vill ha.
Jag har lagt upp några bilder som jag vill sälja på en webbsida, men hur länge jag än väntar så dyker den inte upp särskilt bra på någon sökmotor. Enda metoden att få upp den bland top 10 är att lägga in nästan all text som sökbegrepp. Ska jag behöva betala för att få den synlig?
Kan det vara så att sökmotorerna håller på att begå en kommersiell harakiri där den information man vill ha hamnar i mitten på ett hav av spam?