To stay or not to stay analogue,
Putins borttappade fredsduva?
Den här bilden tog jag under mitt enda (sista?) besök i St Petersburg. Det var påsken 2016 då världen ännu såg rätt så normal ut. St Petersburg var åtminstone då en vacker stad värd att besöka och det gick smidigt med direkt tåg från Helsingfors. Som det ser ut nu blir det knappast fler resor i den riktningen!
Vi kan bara hoppas att diktatorn och hans maroinetter tar sitt (ringa) förnuft till fånga och stoppar galenskaperna.
Bilden tagen med en Olympus OM-2 och Zuiko 50 mm 1,4. Fomapan 100 framkallad i HC110 1:63.
Vart är världen på väg?
För tillfället känns det lite svårt att visa färgglada "tjosan hejasan" bilder på grund av vad en idiot i öst håller på med.
Det får bli en bild från Porkala i Kyrkslätt som Sovjet "arrenderade" av oss på 50 år 1944. Till all lycka fick vi det tillbaka redan 1956. På området hittar man ännu massor av lämningar, bl.a bunkrar och andra byggnader, från våra "hyresgäster". På just det här området den här bilden är tagen finns det flera liknande byggnade som står kvar och förfaller och används av traktens konstnärsbörjan.
Olympus XA-3, Fomapan 100, HC110 1:63 10 min i 20 grader.
Här finns lite att läsa, ifall det intresserar, om Porkalaparentesen som det kallas i folkmun:
Världen genom en roterande lins
Jag har äntligen haft tid att sitta i mörkrummet några kvällar och både framkallat och kopierat. Jag har för vana att göra kontaktkartor på alla filmer, jag tycker jag får en bättre överblick av det hela på det sättet, är lite dålig på att läsa negativ.
I fjol fotade jag några rullar med en Noblex 135 sport. Det är en kamera med ett roterande objektiv. Objektivet har en brännvidd på 29,85 mm och en ljusstyrka på 4,5. Den tar normal 35 mm film och negativen blir i format 24x66 mm. På jobbet har jag laserskurit insatser för den här negativstorleken som passar in i negativhållaren på min försotringsapparat som tar upp till 6x9 negativ. Men jag har ännu inte testat dem.
Här kommer några skannade negativ från fjolårets filmer:
Junkarsborg - Raseborg
Karitunturi - Posio
Jyrävä - Kuusamo
Korouoma - Posio
Hiljainen kansa - Suomussalmi
Stormossen - Ingå
Kopparnäs - Ingå
Bild 1 och 2 Ilford HP5 ISO 400 XTOL 1+1, 12 min i 20° C
Bild 3 och 4 Kentmere 400 XTOL 1+1, 13 min i 20° C
Bild 5 - 7 Ilford Delta 400 XTOL stock, 7 min i 20° C
Lomo Berlin
Det har blivit lite klent med bloggandet på senaste tiden. Men efter att ha läst Nils B:s och Jerry S:s diskussioner om Orwo så beslöt jag skriva ett inlägg. Innan hade jag ingen aning om att Lomo Berlin är samma film som "nya Orwo", men enligt Nils så är det så och det kan jag gott tro.
Jag testade ett par rullar Berlin och har ännu nån i frysen. De här bilderna är för nästan exakt ett år sedan, en härlig solig men -17º kall dag på Sveaborg ytterom Helsingfors. Det är ett ställe jag varmt rekomenderar om nån är på väg över viken. Under turistsäsong trivs jag inte där, det är trångt om saligheten som i alla turistfällor. Men om man besöker ön t. ex på hösten eller vintern får man vara rätt så i fred.
De här bilderna är tagna med en Leica M4. "Berlin" är exponerad enligt ISO 400 och framkallad i HC110 1:31 7 min i 20º C. I min smak har det varit rätt så lite kontrast i Berlin-negativen, kan förstås bero på framkallningen (och i det här fallet definitivt också på scanningen). Här har jag använt ett orangefilter för att försöka höja på kontrasten. Jag har också mörkrumskopior på dem och där har jag fått till kontrasten bättre.
Ihagee upp till bevis
Jag skrev i ett tidigare inlägg i maj om en Ihagee-Photoklapp-Patent Duplex 710 från 1927 som jag hittade, eller rättare sagt hittade den mej. Jag försökte googla om kameran men det finns en hel massa liknande så jag kom ingen vart. Sedan hittade jag en väldigt bra Exakta / Ihagee sida och kontaktade Michael Soms som upprätthåller den och det tog bara en timme så fick jag svar. Dessutom fick jag en kopia av 1927 års försäljningskatalog! Här är hans utredning om hur han slagit fast åldern på den:
"die Laufbodenkamera ist die Ihagee-Photoklapp-Patent Duplex 710 (6,5x9 cm). Sie wurde von 1925 bis 1939 gebaut. Die größeren Modelle 720 (9x12 cm), 730 (10x15 cm) und 740 (13x18 cm) gab es schon seit 1914. Frühe Kameras bis 1927 hatten ein Gehäuse aus Holz, später war es Aluminium. Der Brillantsucher war bei frühen Kameras bis 1926 in der Mitte über dem Objektiv, später dann an der Seite der Objektivstandarte angeordnet. Ihre Kamera besitzt noch ein Holzgehäuse aber schon den Brillantsucher seitlich, sie dürfte aus dem Jahre 1927 sein.
Sie kostete in Deutschland (Katalog 1927) 98 Reichsmark mit dem Meyer Doppel-Anastigmat 1:6,8 und dem Ibsor-Verschluss. Eine gute und teure Kamera."
Här finns mer att läsa för den som är intresserad: www.dresdner-kameras.de - die private Homepage zur Geschichte der Dresdner Fotoindustrie
Efter lite putsning osv var det dags att ladda kameran med rullfilm, en kompis råkade ha ett Rollex bakstycke som passar den här. Egentligen skall den köras med glasnegativ men sådana hittar man inte i vaje bybutik längre...
Nå ja, man får åtta 6x9 negativ ur en film så ni förstår säkert att det har tagit hela sommaren att få slut på filmen, men igår var det äntligen dags att framkalla den. Filmen är inte den på bilden ovan utan en Fomapan 400 som jag framkallade i XTOL stocklösning i 7 min 20 grader. Alla åtta bilder var rätt så skapligt exponerade, aningen över vilket tyder på lite för långa tider. Slutartiderna styrs av en luftcylinder (det där blanka "röret" uppe bakom tidsratten) som om jag förstått rätt släpper ut luft den tid man valt och på det sättet hålles slutaren öppen enligt vad man ställt in. Inte direkt nån urverksprecision alltså. Skärpan är det lite si som så med, det var verkligen svårt att ställa skäpan direkt på mattskivan. I solsken är den som en spegel och i övrigt som ett immigt bastufönster. Nu förstår jag verkligen varför fotograferna förr kröp in under ett svart skynke. För att göra det hela ännu knepigare är bilden upp och ner på mattskivan.
Bilderna har varit en sväng via photoshop närmast för att rätas upp lite och så har jag tagit bort en del damm. En aning har jag korrigerat exponeringen och ökat kontrasten, men inget märkvärdigt.
I stark sol blev det en del speglingar och lite ljussläpp som jag skar bort, med det senare skyller jag på filmhållaren. Här är frun i växthuset
På följande bild är det havtornsplockning på agendan. Den här tycker jag blev rätt så bra.
Sedan har jag läst här bland bloggarna att allt utom full öppning är fegt, så jag är väl tvungen att ta med en sådan också ;)
Största problemet är nog att få skärpan rätt... Men resultaten är såpass lovande att det blir nog flera tester framöver. Och så skall göra nån mörkrumskopia också som jag sätter lite mera tid på.
















