Jul i stan
Tredje söndagen i advent och en fotorunda i Malmö city. Julen står vid dörren och det innebär bråda tider och mycket folk på stan, som verkar ha väldigt brått att ta sig från butik till butik. Den svenska julskyltningen har sin början från 1840-talet, när butikerna tog plats i husens bottenvåningar i städerna. De små fönsterna som fanns i butikerna användes för att skylta varorna för butikens konsumenter. Under denna tid såldes butikens varor över disk och merparten av produkterna var nedpackade. Därmed fyllde skyltfönster en viktig funktion, man visade upp varorna för konsumenterna och fick dem därmed att drömma om framtida investeringar. När affärsgatorna började växa fram under 1800-talet blev både butikerna samt skyltfönstren fler och större. På 1870- och 1880-talet var städernas gatubelysning mycket dålig eller fanns inte alls. I skenet från lamporna, som då drevs av fotogen eller gas, kunde butikerna dock dra till sig konsumenternas uppmärksamhet. När elektriciteten sedan infördes blev den så kallade fönstershoppingen ett folknöje. Denna skyltning av butikernas varor gav uppkomst till ett nytt yrke, dekoratör, denne hade till uppgift att göra konst av butikens skyltfönster med hjälp av dess varor. När handeln via skyltfönstren uppkom var julhelgen den viktigaste perioden för butikerna, med andra ord det tillfälle på året då de omsatte mest kapital. När 1900-talet nådde sin mitt var det en fest för konsumenterna att gå förbi butikernas julskyltningar. Det var bättre förr, eller ////// Robert G