Rggus Reflections "Malmö med omgivning"
En stad i utveckling och växtverk
En stad i sin ständiga utveckling på alla plan, när det gäller stadsmiljön. En process som alla städer genom går. Den här bilden är tagen i Nyhamnen. Nyhamnen ligger vid havet, i direkt anslutning till Malmö Centralstation. Här växer en ny hållbar stadsdel fram med en blandning av bostäder och verksamheter, handel och service.
Utbyggnaden av Nyhamnen kommer att ske etappvis under flera decennier. Norr och öster om centralstationen är utvecklingen redan igång. Den sista etappen beräknas pågå och vara klar, under åren 2040-2050. Det man kan se nu är hur gamla fabriks byggnader, som Kockums t.ex. rivs och en del får stå kvar och byggs in i det nya. En intressant utveckling att följa ///// Robert G
Årets badväder
Årets sommar och badväder, lyser med sin frånvaro, Scaniabadet i Västra Hamnen i Malmö, där brukar vara mycket folk dagtid som kvällstid. En och annan entusiast finns det som trotsar vädret. Inte ens badvakterna har nått att göra, går runt på bryggorna för att kolla om där är någon som badar, det är väl så här i hela landet, ungefär ////// Robert G
En gata med fart
Till helgen var jag ute på Malmö Raceway och fotograferade Dragracing tävlingar, Summer Nationals som ingår i European Dragracing Championchip. Den här Top Fuel Dragstern på 14000 hästkrafter, satte nytt banrekord. Hastighet 375,48 km.t, reaktionstid o,o921 och sluttid 3,21 sek, banan är 201 meter. Det är enorma krafter på de här motorerna när de drar igång, en tryckvåg slår emot en där man står, svårt att hålla kameran stilla. Men en fantastisk upplevelse som alltid //// Robert G
Gamla tider eller turer
Här är några gamla analoga bilder från old times eller turer från den tiden då man som Malmöbo kunde åka färja mellan Malmö Köpenhamn eller Dragör. Och sedan Öresundsbron blev byggd upphörde färjetrafiken, man saknar färjorna än idag, snart 25 år senare //// Robert G
Den Röda Övergången
Några bilder från Malmös senaste bro i hamnen. Styrmansbron sträcker sig 82 meter över Södra Varvsbassängen och är mellan 18 och 27 meter bred. Den har en överbyggnad som väger ungefär 3000 ton, med en underbyggnad som väger 5200 ton. Sammanlagt väger konstruktionen cirka 8200 ton. Styrmansbron kommer ha två körfält för bussar omgivna av röda vägräcken, cykelbanor på varje sida och gångvägar längst ut mot vattnet. Och är uppbyggd på röd betong. Bild 2 ser man Kockumsbron i bakgrunden som fick öppna sig, för att transportera igenom den nye bron. Det kan bli siste gången Kockums bron får öppna sig, men vem vet det kanske blir fler broar i Malmö hamn ///// Robert G