Rggus Reflections "Malmö med omgivning"
Malmö Raceway en raksträcka med fart
Vem var snabbast, om jag inte mins fel så var det Top Fuel Door Slammer, full body racing, som var snabbast, och hade bäst kvaltid, ambulansen stod stilla. Top Fuel Door slammer är en professionell (Pro) klass Dragracing. Som är kopior av amerikanska produktionsfordon, eller andra produktionsfordon. Klassen använder 514 cu. in. slagvolym (8,5-liters), mekaniskt överladdade V8- motorer som drivs av metanol . Minsta viktavbrott för dessa fordon är 2700 lbs (1225 kg). Som namnet antyder har dessa bilar driftdörrar.
Kontroll av banan, när något hänt med bilarna. Oljespill eller delar som lossnat och hamnat på banan.
Starten är öronbedövande och kräver sina hörsel skydd
Säkerheten på banan och runt om är väldigt hög, banan kontrolleras hela tiden, den måste vara ren, inget oljespill eller delar från kaross eller motorerna får ligga kvar. Och inför varje säsong besiktas en Dragracing bana av Svenska Bilsportförbundet med underlag av Rikspolisens författningssamling , när det gäller riktlinjer och regler för bankörning och för uppdatering av banlicens //// Robert Rggus G
Malmö Raceway en raksträcka med fart
Räddningspersonal och funktionärer agerar snabbt när något är fel med bilarna. I det här fallet en överhettad motor. Då gäller det att agera snabbt, eftersom det används ett väldigt högexplosivt bränsle. En Top Fuel Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi nitromotor genererar många hästkrafter. På full gas drar en Nitro motor 5.68 liter nitro per sekund, ungefär samma bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747, nitron har dock 4 gånger högre energivärde per liter, ett rullande kraftpaket / Robert Rggus G
Kramkalas eller speltaktik
Australisk Rugby var på besök i Malmö 2009 med en turnering, ingen skyddsutrustning här inte / Robert Rggus G
Malmö Raceway en raksträcka med fart
Top Fuel klassen, 0-100 km/h på sådär en halv sekund. Toppfarter som snuddar vid 500 km/h. Räkna med en hisnande upplevelse när du står vid starten vid start ögonblicket. Men först en burnout, så däcken får bättre fäste. Och så den förväntansfulla entusiastiska publiken. Där har vi Dragracing i sin linda ////// Robert Rggus G
Malmö Raceway en raksträcka med fart
Tre viktiga komponenter när det gäller Dragracing, team buss, "racebuss", så teamen kan åka runt till olika tävlings banor och ha utrustningen med sig, och familj. Bra uppsättning med däck, de håller över säsongen och en bra preparerad bana, det är viktigt att däcken får ett bra grepp, så att det blir en bra "burnout" och start. Bilderna är från säsongen 2008 på Malmö Raceway ///// Robert Rggus G