Rggus Reflections "Malmö med omgivning"
Ebbas hus - Ett hus med intressant historia
Malmö's minsta gatuhus, numera Malmö's minsta museum, gamla staden, Snapperupsgatan 10. Ebbas farfar köpte huset 1873, då det redan var nästan hundra år gammalt. 1911 tog hennes pappa över huset, och Ebba bodde där med sin familj tills hon flyttade hemifrån för att utbilda sig till hattmodist. När pappan blev sjuk flyttade hon dock tillbaka för att ta hand om honom, och tillsammans med mamman arbetade hon hemma som snörmakare. När den stora rivningsvågen kom på 1960-talet vägrade Ebba att sälja huset, och hon kom att bo kvar där med utedass och kallvatten ända till 1984. När hon dog 1989 donerades huset till Malmö Museer, som även köpte möblerna till huset och öppnade museet för besökare 1991 //// Robert Rggus G
Från svinaryssland till mångkulturell stadsdel
Sofielund ett gammalt arbetarklass boställe med en lång historia. //Lantbrukare Anders Nilsson ägde hemmanet Västra Kattarp nr 1 samt mark där järnvägslinjen drogs fram, det vill säga den mark som tidigare tillhört Sofielundsgården. Anders Nilsson började på 1870-talet också att sälja tomtmark för småhusbebyggelse. Det var början till ett sammanhängande bostadsområde med småhusbebyggelse inom Sofielund. Området kom att benämnas "Sofielundshusen" och omfatta både Norra och Södra Sofielund. Sofielund blev en arbetarförstad med angränsande mark omedelbart innanför Malmö stadsgränsen i åtskilliga decennier förblev obebyggd. Vid denna tid myntades begreppet "Svinaryssland" som i folkmun beskrevs som att man hade grisar och andra husdjur samt slakterier i området samt att Sofielund låg långt från Malmö stadskärna, en intressant historia som sträcker sig långt mer än detta i skrivandes stund //// Robert Rggus G
Under ombyggnad inför
Så här såg det ut när Malmö Centralstation byggdes om och renoverades inför byggandet av Citytunneln 2007. Citytunneln började byggas 2005 och var klar för trafik 12 december 2010. Ett omfattande byggprojekt som tog fem år att bygga. Hela förbindelsen är 11 kilometer, varav 6 kilometer är tunnel under centrala Malmö. Med anslutning till befintliga spår så är spårlängden 17 kilometer. Visst det går snabbare att komma över till Köpenhamn, men det är inte detsamma som att tura med båtarna //// Robert Rggus G
Det bästa med framtiden är att den kommer en dag i sänder
Den urbana baksidan
Den urbana baksidan en transport sträcka till framsidan för att gå in på Triangelns köpcentrum, eller ta sig ner i Citytunnel stationen för att transportera sig vidare till annan destination. Eller vidare upp till Malmöcity ///// Robert Rggus G