Öresund

Man ser i fartygstrafiken i sundet att covid är glömd, det är nu oftast 3-4 kryssningsfartyg som passerar varje dag, mot för något år sedan då det var 3-4 fartyg på hela året. Turistandet har satt en otrolig fart både på land, vatten och luft inte konstigt att bränslepriserna pekar uppåt, det var ju härligt för två år sedan när ingen behövde drivmedel och bensinen kostade 14:-. Ett kryssningsfartyg drar ungefär 6000l olja i timmen och då denna olja är smutsigare än bilbränslet så motsvarar det 5 miljoner bilar, siffror från 2016, jag antar att man även i kryssningsbranschen nu strävar åt mer miljövänligt bränsle 


AidaLuna, Italien, 252m

Enchated Princess Bermuda, 330m, tar över 3000 passagerare 

MSC Preziosa, Panama, 333m, i motljus 

en solnedgång kom med också 

danska kungaskeppet Dannebrog, nedan en länk till danskTV om kungaskeppet. Programmen är öppna för Sverige så man behöver inte logga in.

Kongeskibet - I dronningens tjeneste: Nye forpligtigelser | DRTV https://www.dr.dk/drtv/episode/kongeskibet-_-i-dronningens-tjeneste_-nye-forpligtigelser_309202


Aida Prima, Italien, 300m, tar också över 3000 passagerare 

kustbevakningen, här passerar den utan att transpondern är påslagen, iaf för allmänheten. Det är väldigt sällan det passar fartyg i sundet som inte finns med i fartygsappen 

Rotterdam, Nederländerna, 296m lång 

Inlagt 2022-05-29 07:48 | Läst 720 ggr. | Permalink
Hej. Pampiga kolosser. Kanske dom snart är eldrivna? Hälsar NL
Svar från pdahlen 2022-05-30 06:21
Jo de ser pampiga ut, tyvärr är det nog svårt att se hur man kan göra något åt miljöpåverkan. Ett mindre kärnkraftverk är nog den enda möjligheten, de förbrukar något enormt både i hamn när de ligger still i elförsörjning och i olja under färd. Men det går säkert att göra något. Hur kryssningsfartygen förbrukning är jämfört med flyget vet jag inte.

Hittade en artikel om att kryssningsfartygs miljöpåverkan är 3 gånger större än flygets per passagerare. Men eftersom fartyget inte tar fågelvägen så kan det bli upp till tio gånger högre
De där kryssningsfartygen känns skrämmande för mig på en rad sätt, tacka vet jag Dannebrog alla dar i veckan!
Svar från pdahlen 2022-05-30 06:17
Håller med dig där. Man har svårt att se hur de kan minska sin miljöpåverkan, de har reningsverk för vatten ombord men svårt att se att de kan göra något åt motordriften
Jodå, kryssningsfartygen har ökat här också.. mycket också för att Ryssland idkar överfallskrig så fartygen åker inte längre till Leningrad, och 'fastnar' då ibland lite längre i Stockholm.. kanske Visby också! När pandemin fanns här lite mer 'stadigt' så kom det också kryssningsfartyg men dom gjorde oftast en 'handbromssladd' där Stockholms Ström är som bredast, sen kunde dom lägga sig vid kaj i 1 timme sen drog dom vidare, eller åkte vidare direkt och inga passagerare släpptes heller iland.. Dannebrogen fotade jag nära vid kajen i Gamla Stan för kanske 3 år sen, den är fin! Men det blev aldrig nån blogg vad jag minns..
Hälsn!
Svar från pdahlen 2022-05-30 06:12
I 2020 så var det nog inte så många som passerade här, men i 2021 så var det som du säger en del fartyg som bara åkte omkring utan att några gick av. Har också några närbilder av Dannebrogen, kommer inte ihåg var vi stötte på den, om det var i Skagen kanske, det var inget planerat utan den låg helt plötsligt där.
Fina bilder på fartygen, men vilja kolosser! Dom där blir nog inte eldrivna förrän små kärnkraftverk blir mer allmänt accepterade. Dom finns i dom stora ubåtarna sedan länge så tekniken finns ju redan.. Hälsningar/ Björn
Svar från pdahlen 2022-05-30 06:09
Jag tänkte också på små kärnkraftverk, att gå på bara batteri är inte möjligt. De hade nog inte ens klarat elförbrukningen ombord med batterier, och de vill ju inte ens idag ansluta till eluttag i hamnarna. Kanske kunde de ha batterier så de klarar elförbrukningen när de ligger i hamn och ladda batterierna när de är ute på havet?
Jag är inte imponerad.De är fula och ser ut som flytande höghus. Dieselmotorerna är även igång, när fartyget ligger vid kaj i hamn. I Geirangerfjorden blev luften så dålig av alla kryssningsfartyg, så att de får inte gå in i fjorden längre.
Svar från pdahlen 2022-05-30 06:04
Jag håller med dig om miljöpåverkan. En kryssningsfartyg av denna storlek i hamn motsvarar 1000-2000 långtradare med motorerna i gång på kajen. Venedig har väl nu också stoppat fartygen då husen vittrar sönder. I Köpenhamn var det stora protester från de boende vid hamnen då fartyget hade motorerna igång, det var även ljudet från motorerna. Tror det fanns el men båtarna ville inte ansluta, om det var för krångligt eller dyrt vet jag inte. Men läste att både i Göteborg och Stockholm så har de nu iaf några elplatser
Ja, det var värst så många kryssningsfartyg du fångat här. Jag hoppas verkligen att man lyckas få ett mer miljövänligt bränsle i dem, skulle verkligen behövas.
Hälsningar, Bjarne
Svar från pdahlen 2022-06-01 13:05
Jo man får hoppas att de kan hitta något mer miljövänligt. Det är klart vanliga lastfartyg släpper säkert ut en hel del de också, men de känns ändå som mer nödvändiga.