Man lever bara en gång...

RETRO-THAI (Ännu en Ytterligare en dag på jobbet)

Idag var THAI AIRWAYS här med sin retromålade Boeing 747-400.

 

ATOS Wictor har på väg till tornet träffat på förvirrad äldre dam, som irrar runt utanför tornet och letar efter sin försvunna hund. Wictor kallar på hjälp och Securitas hjälper damen till rätta. Hennes söner kommer och hämtar henne. Sönerna berättar att hunden varit död i 15 år.

Thai-jumbon pushar. Om ni undrar varför Thais Retro målning är så lik SAS retromålning beror det på att det var SAS som startade upp Thai Airways, med utlånade SAS-plan som bara fick Thai text men behålla SAS drakskepp.

Vi går ut på balkongen igen för att fota starten 01L.

Får man vara med utan kamera frågar SMHI:s Axel. ...Nja..Okeydå.
 
Motorena startas upp, alltid motor 1 först.





Taxar till 01L.


Ytterligare en skön dag i tornet.

Tornet här speglat i Clarion Hotell 

Inlagt 2013-03-09 23:02 | Läst 2691 ggr. | Permalink
Men Per, du får inte visa flygbilder.... :) Ta bilder på hissen upp till ledarrummet istället....
Att bli pilot va ju min våta dröm, som började när jag va typ 13 år.... :) Kul med SAS målningen på Thais kärra...
Flög mycket med Thais 747-400 ett tag.... Vid ett tillfälle, en vinter, så avbröt de landningen ca 200 meter över marken.... Kaptenen påstod att det fanns ett fordon på landningsbanan.... Kan, det va sant??? Med en sådan fågel påväg ner??? Det blev i varje fall fullt gaspådrag och en ny final....
Tjusig bild den sista!!! //Peter
Svar från Otten 2013-03-10 14:22
Troligen inget fordon men föregående landning som inte hunnit av ännu. Och inom flyget tar man alltid det säkra före det osäkra och gör en GA. (Go Around) . Helt vanlig rutin som vi ser ofta. Bland annat därför det är så säkert å flyga.
Härliga bilder
Bra arbetsplats du har med möjligheterna att fotografera
Jag visste inte att SAS startade THAi
Svar från Otten 2013-03-10 09:15
Early BeginningsTHAI has its origins in 1960 as a joint venture between Scandinavian Airlines System (SAS), which held a 30 percent share of the new company valued at 2 million Baht, and Thailand's domestic carrier, Thai Airways Company (Thai: à´Ô¹ÍÒ¡ÒÈä·Â). The purpose of the joint venture was to create an international wing for the domestic carrier Thai Airways Company. SAS also provided operational, managerial, and marketing expertise, with training assistance aimed at building a fully independent national airline within the shortest possible time. Thai nationals, through training and experience, were gradually able to assume full managerial responsibility and the number of expatriate staff duly decreased, with expatriates accounting for less than one percent of staff based in Thailand in 1987.[9]
The carrier's first revenue flight was on 1 May 1960. Flights were operated to nine overseas Asian destinations from Bangkok[when?]. The first intercontinental services started in 1971 to Australia, and then to Europe the following year. Services to North America commenced in 1980.[9]
On 1 April 1977, after 17 years of capital participation by SAS, the Thai government bought out the remaining 15% of SAS-owned shares and THAI became an airline fully owned by the Thai government.[9]
Fin samling bildet! Retro-Thai'en ser riktigt läcker ut! Men, de andra som går är lite större väl...?Eller ser jag fel...?
Trevliga bilder på dina kollegor också. :)
/Anna
Svar från Otten 2013-03-10 14:19
Större? Nä alla Thai är Boeing 747-400 så du ser fel. :-)
Härliga bilder. Men du har ju första parkett ;-) Trots de härliga flygbilderna gilla jag nummer 2 mest. Finns nå'nting där som kan vara stress eller rädsla eller lägg ner nu.
Ha de' bra//Kurre
Svar från Otten 2013-03-14 07:14
Tack. Är nog mest koncentration och lite stress. Stress för han vill lösa problemet med damen innan Thai 747 lyfte :-)