Ottens Fotoblogg
Besök hos lillebror.
Den rubriken kan kanske reta nån, inte meningen iså fall. Bromma är ju faktiskt mycket äldre än Arlanda. I vilket fall som helst, i torsdags var vi där på ett besök ordnat av deras ADO (AIRPORT DUTY OFFICER) Camilla Vinje.
På många sätt känns Bromma som den blivit kvar lite på 60-talet. Men Camilla var en perfekt värd, och då hon jobbat i tornet på Arlanda, kan hon ju verkligen jämföra.
Vi kom upp i deras nya torn...
Vi kom in i deras gamla torn...
Tack Camilla för ett underbart studiebesök. :-)
Uppriktning av gamla vrak på Arlanda
Idag fortsatte arbetet med att röja upp på RAMP KALLE på Arlanda. Jag hade bokat SAS bogser-grupp prick klockan 11:00, och de dök som SAS oftast gör exakt på tid.
Den här supertrucken väger 50 ton och behövdes för att få loss kärrorna som stått på samma ställe ett tag.
MD 80-kärrorna väger den del...
Men en efter en hamnar....
hamnar de där jag bestämt de skall stå...
Och rampen börjar se riktigt snygg ut...
Jag kände mig verkligen nöjd efteråt, och måste säga att det är en fröjd att samarbeta med SAS TOWING-grupp. (Hade iofs säkert gått bra med Menzies eller Aviator med). Jag måste säga att jag trivs bra att jobba på Swedavia och Arlanda. Ingen dag är den andra lik. Tack oxå till kollegan som tipsade om att böja på gammelbenen och få lite lägre vinklar på bilderna :-)
Vad gör man på jobbet? Städar...Koordinerar ...
Ja det undrade Lars Olov Jonsson i förra blogginlägget från i fredags. Jag jobbar ju inte bara uppe i tornet utan även mycket med annat. Denna veckas projekt är att röja upp och städa på en Rampyta som heter RAMP KALLE.
Vi har en yta som kallas Kalle Grus där mer eller mindre fallfärdiga flygplan fått förfalla. Men nu har vi målat upp platser även på gruset och det kommer börja kosta (massor) att parkera sina vrak här. Så steg 1 dag var att jag bestämde att alla lösa vrakdelar måste bort. Ibland måste man rensa!
Fick kolla med brand om de kunde lagra delarna först. (tack Christer W).
Eftersom de fortfarande tilhör ägarna till planen kan vi inte bara kasta dem. Sen kontakta fältet som fick hämta delarna. (Tack Stefan) .
Medans de lastar delar åkte jag till SAS TOWING och bokade stor bogsering på onsdag 11:00. Planen har stått så länge att de sjunkit ner i marken så en vanlig bogsertraktor orkar inte. SAS planbärgare måste bokas.
Här ses de nya strecken planen skall parkera på...
Tar mer på onsdag från bärgningen/bogseringen. Hann fota några plan som funkar med...
Jobba en fredagkväll...
är kanske inte så roligt? Fast som skiftjobbare vet man man får göra det bästa av det och ha så kul det går..
Och det var en lugn fredagkväll, så det var ok.