Ottens Fotoblogg
Nattfototest Uppsala
Sitter vid datorn och surfar efter objektiv. Klockan är 20:30, 90 minuter tills jag skall ta bilen och hämta grabben på innebandyn. Då ringer Johan.
-Ska vi ut och fota lite nattbilder? Första tanken är ju nej, nej nej. Men så snabbt på med varma kläder, fotoväskan står klar (alltid) ryck med sig stativet och iväg. Inne i Uppsala på 10 minuter :-)
Eftersom jag ännu inte fått fjärrutlösaren och inte hunnit lära mig timerutlösaren blev det lite skak när bilderna togs, men de får duga som övning så länge. Vi skall snart göra om det med mer tid, fjärrutlösare och kanske med fler tex Pantzar och Godisfisken.
Tittar ni noga på denna bild ser ni Johan i rött under bågen.
Vi hann inte så mycket, men jag funderar på bättre (stadigare) stativ och trådutlösaren är redan beställd.
Och jag hann hem igen tills innebandyträningen var slut :-)
LH A380-800 @ESSA
Det betyder Lufthansa Airbus A380-800 at Arlanda :-) Ibland är det härligt att jobba på en flygplats...Nästan jämt faktiskt.
Det var många som sökt tillstånd att få stå på Arlandas kontrolltorns balkong och fotografera den första landningen nånsin med A380 på Arlanda. Just Lars F. här var en av några få officiella fotografer.
Här har bjässen (526-850 pax) landat på Arlandas RWY 19R. Kolla Deltas Boeing 757-200 i förgrunden så liten den verkar.
Taxar ner mot brandstationen på RWY 01R-19L...
Bara väldigt VIP inbjudna fick komma ombord, och nej jag ingick inte den lilla klicken.
Vilken maskin.
Vänta nu, Otten, du smet väl inte in fast du inte var med i "klicken"?
First Class
Hon hade rätt å vara där :-) AKS
Trevlig Lufthansa personal ombord.
Vänta nu? Vad sa han nu?
Mer personal...
- WOW jag var oxå ombord, sa Lotta A.
Vi har kul nästan jämt på Arlanda.
Träffpunkt 80 Sportbilar i massor + några hojar
19 september ordnades för fjärde året i rad Träffpunkt -80, en samlingsplats för fordon och prylar från -80-talet. Eftersom jag har en -86;as motorcykel ville jag gärna dit. Av olika skäl kom ingen annan med mig dit och min bror fick inte sin -82;as bil klar. Men jag åkte ändå ner, trots ganska nehativ väderprognos. Och jag ångrade inte det, även om jag var rätt trött när jag parkerade hemma efter 35 mils körning med hojen.
Ferrari 365 GT från 1968!!! med 320 hästar.
Min kompis Tapio;s 924 från 1980 med 125 hästar.
En likadan hoj som min på utställningen, fast detta är en 1988, det ser man på färgställningen. Verkade orginal förutom dynan som skall vara svart. 115 hästar.
Suzuki RG 500 Gamma 98 hästar i en våldsam 4 cylindrig tvåtaktare på 150 kg. Vass på sin tid!
Två 900:or närmast Honda CB900 F2 med 95 hk från cirka 82 och min Gpz 900R från 1986 med 115 hk.
Porsche 911 Turbo 1985, 300 hk
En till 911 Turbo 1988 med 300 hk.
Suzuki XN85 Turbo, en 650 cc med turbo som gav 85 hk, 1983.
Avslutar med en snygg De Tomaso Panthera, italiensk sportbil med FORD V8.
Botaniska Uppsala (Turistar i hemstan, är det OK?) :-)
Tog en stund häromdagen och tog några bilder i Uppsala Botaniska Trädgård. Jag njöt av det fina septembervädret och kände mig som turist i min egen stad.
Första bilden är faktiskt inte Botan utan gatan mittemot.
Valv.
Påminner om Kanarieöarna va? Inte så konstigt
Utan POL-FILTER
Med POL-FILTER (Kolla skillnaden i himlen.)
Att fota är nog en av de bästa avkopplingarna som finns, avstressar mig mer än det mesta...
Äntligen fotosugen igen...
Som vanligt på sensommaren avstannar fotointresset lite. Mycket pga av att jag fotat mycket med min nya IPHONE 4 som tar kanonbilder som duger mycket bra för hemsidan jag gör åt vår MC-klubb, www.rahc.se/tigermcua.htm. Men efter inköp av en engelsk fototidning och tömning av några minnen jag haft liggande vaknade det till igen. Att jag här på sidan såg att även brorsan lagt upp lite nytt gör det inte sämre direkt.