Klimatet..
Det finns ju mycket att säga om detta.. alla vill ju rättfärdiga just sina CO2 utsläpp och helst kunna fortsätta med dom, eller kanske t.o.m. utöka dom.. och även har råd att kanske försöka att 'klimatkompensera' bort sina utsläpp.. och det är detta som den här bloggen lite kort handlar om.. 'klimatkompensering'.. Har själv känt mig väldigt skeptisk till det, hur skulle det kunna fungera i praktiken? Ska man plantera en massa träd som på sikt ska ta upp den mängd CO2 som jag på några timmar släpper ut högt upp i atmosfären vid en flygresa (eller annat färdsätt som släpper ut mycket CO2).. hur lång tid tar det för dom träden att ta upp den mängden CO2..? Utsläppen från ett flygplan sker ju momentant, upptagning av CO2 av ett träd tar ju årtionden/århundraden för ett träd att ta upp.. kanske trädet inte tar sig heller, det kanske dör av torka.. skogsbrand.. 'what ever'.. Enligt FN:s klimatpanel så måste minskningen av CO2 utsläppen börja minska rejält inom 10 år.. då fungerar det väl inte med något som 'kanske' tar upp CO2 på lång sikt..
Jag brukar lyssna på 'Vetandets värld' på P1 i Sveriges radio, ett program som kan handla om precis vad som helst! Det är ett program som jag lyssnat på nästan varje dag i c:a 45 år.. det går varje vardag 12:10 - 12:30 i P1 med ett par repristider dessutom, det är ett program som levererar mycket fakta och ofta från forskare själva, och inte så mycket tyckanden, man slipper alltså en massa 'fejk' och 'alternativa fakta' som numera tycks florera lite överallt i vissa 'bubblor'.. Idag handlade programmet om 'Klimatkompensation', finns HÄR att lyssna på i efterhand på webben.. programmet bekräftade min skepsis som jag har 'känt' till detta med 'klimatkompensering', så min skepsis lär fortsätta.. även vissa forskare här i programmet klimatkompenserade, trots sin insikt om att det ju inte riktigt fungerar på sikt.. och dom flög också då och då..
Tack för mig!
/MA
Hälsn!
En gårdagens nyheter var att man forskar på att tillverka flygbränsle av sågspån och kutterspån och med hjälp av en särskilt finurlig jästsvamp förvandla det först utvunna sockret till oljor. Och jag tvivlar inte på att det går. Fast det kanske dröjer fem-tio år innan en storskalig produktion är igång. Ja, just de där tio åren. Och vad är det som säger att just den nyttigheten ska användas för just flygbränsle?
Och hur bär man sig åt för att få ner koldioxiden till marken igen? Den trillar ju inte ner. Gravitationens påverkan på gaser jämfört med luftströmmar orsakade av, ja där dyker Joules lag upp, rörelser på grund av värme kanske kunde få vara med i debatten och önsketänkandet. Lev väl! Gunnar S
Hälsn!
Ha det gott /Stig
Om man flyger idag så kan man 'klimatkompensera' för det, man betalar en summa till något bolag som i sin tur planterar träd (någonstans, men var..?) som då i sin tur ska 'suga upp' koldioxiden på sikt.. För mig känns detta konstigt! Flyger man (eller annan resa som släpper ut CO2) så sker ju det utsläppet direkt, där och då! Planterar man ett träd så lär det väl ta årtionden eller kanske mer, innan motsvarande mängd har sugits upp av trädet/träden.. Därför har jag alltid känt mig skeptisk till det här med 'klimatkompensering'.. fungerar verkligen det? Om du lyssnar på programmet (20 min.) i länken ovan så får du en del svar om det hela! Själv är jag fortsatt skeptisk till det hela, att tro sig att kunna 'köpa sig fri' och ändå fortsätta att släppa ut en massa CO2.. Tack! Stig. Ha det så bra, och Glad Midsommar!
Hälsn!
Hälsningar, Bjarne
Hälsn!