Att spegla det jag gillar.

'Getingmidjan' forts..

En fortsättning på den förra bloggen om 'Getingmidjan' som är fjärrtågens genomfart genom Stockholm, en passage som varit i allt annat än fint skick.. men som nu renoveras under flera somrar där man just nu byter ut hela broarna över Söderström. Här finns förra bloggen.. och Här finns en en bra video som beskriver det hela.. I veckan så har man lyft bort den mindre kortare tågbron som går över Söder Mälarstrand och dagen efter så lyftes den nya bron på plats. På måndag morgon så lyfts resterande nästan 200 meter långa och 1300 ton tunga tågbron på plats, den har tydligen monterats ihop i Västerås och kommer hit på pråmar nu under helgen.. Fotat med 20 mm. och 28-300 mm.

Här ligger både den gamla och nya delen av den mindre sektionen på samma pråm.

Man ser att det är andra 'fackverkslösningar' på nya bron jämfört med den gamla..

Här syns den nya bron med en liten del av gångbron också monterad..

Allt dokumenteras med drönare, troligen av Trafikverket själva..

Och här ligger redan den nya sektionen på plats..

Och den gamla sektionen med delar av gångbanan ligger tillfälligt vid kajen för att senare transporteras bort..

Komplicerade fordon används för att vrida broarna ovanpå pråmarna.. Lyftning och sänkning av de tunga brodelarna sker genom att fylla eller pumpa ur pråmarna med vatten från Mälaren..

Nya bron på plats..

Här är norra delen av bron uppallad på betongfundamentet, troligen i väntan på resten av den 1300 ton tunga bron som monteras på måndag.. Ett 'mekano' i storformat..

Och straxt intill monteras nya stålbalkar på tunnelbanans broar, också ett jobb som är flerårigt och pågår under sommaren..

Tack för mig!

Inlagt 2019-07-13 13:01 | Läst 1825 ggr. | Permalink
Det låter så himla komplicerat, de e väl bara å ta nåra lösdrivande gubbar på stan och så kan dom med gemensamma krafter lyfta de där grejerna på plats. Hur svårt kan de va?!
Svar från ehrsa 2019-07-13 13:43
He he.. ja, eller be till någon om hjälp.. :-) Tack! Ragnar.
Hälsn!
light 2019-07-13 17:48
Javisst, tron kan förflytta berg, som han sa. 😉
2019-07-13 14:13   Mia Bovin
Hej! Hörde på lokala nyheterna i Västmanland i går att den stora sektionen till Getingmidjan har svetsats ihop i Västerås hamn och ska köras med prom till Slussen under morgondagen. Enligt projektledaren i Västerås var färden dock beroende av vindförhållandena. Promen väger nog en del!
Hoppas kunna få en bild på den i morgon.
/Bobs corre, Mia
Svar från ehrsa 2019-07-13 18:20
Hej! Tack för info! Ja, det är väl ett rejält 'ekipage' som ska hit från Västerås, troligen lite krångligt att styra den rätt.. och fort går det nog inte.. Troligen har dom en tidsplan som gör att dom tänkt sig lyfta dit bron under måndagsmorgonen, men är väder och vind 'knepigt' så ändras nog den tidsplanen! Dom ser proffsiga ut på det lilla jag sett av hanteringen hittills.. Tror att det är hela 'team' som har gjort det här med lyftning av broar många gånger förut.. kanske i många länder.. Håller nog utkik också imorgon! Tack! Mia.
Hälsn!
Intressant dokumentation! Och det verkar som om dom vet vad dom gör (det finns tillfällen då man verkligen undrar). Bild 10 väcker minnen, för länge sen gick jag på den gångbron varenda dag till och från jobbet, bodde vid Slussen och jobbade på Kungsholmen. Då kändes den frisk, nu ser den trött ut, bra att man bytte ut den.
Svar från ehrsa 2019-07-14 11:38
Hej! Det känns som de är proffs på detta med att lyfta och byta ut broar så här, jag tycker jag ser det i logistiken, ingen gör något 'onödigt'.. det här har nog de inhyrda 'lyftarna' gjort många gånger förut.. det är inget som Trafikverket själva har organiserat ihop.. De 'vakter' som stod på Söder Mälarstrand medans det här 'lilla' brolyftet gjordes talade inte Svenska heller, så även dom ingick i det utländska företagets organisation.. Det står 'NL' på pråmarna så dom kanske är från Nederländerna allihop? Jag kan ju se framför mig att dom har en hel del broar att byta ut själva med alla deras kanaler.. så troligen är dom specialister på just detta!

Den gamla gångbron har jag också gått på många gånger, speciellt vintertid! Där ligger eftermiddagsljuset kvar längst ihop med Riddarholmen när jag ibland går en runda runt hela Riddarfjärden, det blir gärna så att man söker ljuset den årstiden.. Har många gånger fascinerats av dimensionerna på stålbalkarna där, som var ihopsatta av rejäla nitförband.. Jag hade ingen aning om att det var utbyte av hela broarna på gång.. men det blir nog jättebra det här, det var lite 'snubbelvarning' borta vid trappan vid Gamla Stan, det översta trappsteget var kanske 5 cm. högre än alla andra trappsteg, så jag snubblade ofta till där när jag gick mot Södermalm.. nu kanske jag slipper det! :-) Tack! Måns.
Hälsn!
Fantastiskt fina bilder på ett intressant jobb! När man ser broar färdiga tänker man sällan på hur de byggts, det här är riktikt intressant att följa, hälsningar Björn T
Svar från ehrsa 2019-07-14 13:14
Hej! Ja, det här blev intressantare än vad jag hade föreställt mig.. Allt är rejält större än man tror, det märker man när man står nära den gamla bron, men även när man står under den nu ditlagda nya bron, och ändå är det här bara den lilla nya delen.. Imorgon bitti börjar man montera den nya långa delen som väger drygt 1300 ton.. men det går nog bra, dom verkar vara proffs på detta med att lyfta bort gamla broar och lägga dit nya.. Tror den nya långa delen kommer in på Riddarfjärden under dagen idag, de två större delarna har monterats/svetsats ihop i Västerås och kommer hit via bogsering på pråm .. har ändå tänkt mig en cykeltur runt stadens kajer i det fina vädret här idag, så jag lär nog se den om den finns här redan nu? Tack! Björn.
Hälsn!