Bara en dagstur..
Jag har en favoritö i Stockholms ytterskärgård som jag gärna återkommer till varje år, och den har jag ju bloggat en del om även under tidigare år, och ön heter Tärnskär och ligger Här! 'Flygfotovarianten' finns Här! Den är fantastisk på många sätt, inte minst fågelmässigt! Eftersom den ligger ytterst av alla öar och är relativt stor (800 m. lång) så är det mycket flyttfåglar som gärna stannar till här både under vår och höst, flyttande fågel som då följer Sveriges kustlinje och som inte vill flyga ut över havet.. det är en bra rastplats helt enkelt! Ejdersträcket brukar vara magnifikt under våren, och tusentals Alfåglar brukar övervintra här och då oftast i vattnen utanför ön, men även på öppna fjärdar innanför. Men det är också en ö dit fritidsbåtsägare gärna åker till sommartid, den har en unik och badvänlig lagun på sin utsida där vattnet ofta är lite varmare än i havet, det kan skilja hela 5°! Det här besöket i veckan som gick innebar 38:e året som jag har besökt ön, och det blev likaså att ännu en båtsäsong kommit till.. den 38:e med samma båt..
Nu för tiden blir det bara något enstaka besök på ön per år, förr blev det ofta besök under nästan alla årets månader, och något enstaka år även besök under 'alla' årets månader.. Eftersom jag valt bort att ha bil som boende i stan sedan år 2008, så krävs det en del logistik för att komma iväg numera.. När jag vill ut så brukar jag hyra en bil med dragkrok hos OK/Q8, så jag får hålla lite koll på väder och vind i förväg för att jag sedan ska kunna ta mig ut till Tärnskär, blåser det lite för mycket så kommer man helt enkelt inte iland där.. hela havets vågor ligger ju på..
Fotat mestadels med Nikon1 AW1 och 6,7-13 mm. telebilderna togs med D800E och 80-400 mm.
Djuröbron med Djurö till vänster, där är jag född och uppväxt..
Nämdöfjärden.. Här!
Här börjar skärgården öppna upp sig och man kan ana en fri horisont.. i höjd med Rågskär..
Men än finns det några skärgårdar att ta sig igenom, t.ex. Långviksskärsområdet borta till vänster i bild..
Kisspaus.. Hallskär i bakgrunden till höger, och Bullerö bakom den gröna ön lite till vänster i bild..
Äntligen 'havet' med Tärnskär där ute..
De buskage (Gråvide) och Rönnar som ses här brukar alltid innehålla en hel del småfåglar, nu när det blivit 'flyttider'..
Inloppet till lagunen, fick ro in.. det är en tröskel just där, innan det blir djupare..
Lagunen har sandbotten och är som djupast kanske 1,5 m. innan den grundar upp mot en sandstrand..
Fortsättning följer.. Tack för mig!
Hälsn!
Ute på havet åker jag aldrig när det blåser för mycket! Om jag åker ut själv (gör jag nästan alltid) så har jag en gräns vid 7-8 m/s beroende på vindriktningen, kommer vinden inifrån land så finns det många öar att ta lä ifrån, men blåser det utifrån havet får man bedöma där på plats om det ens går att gå iland på Tärnskär.. Även dygnet efter att det har blåst mycket utifrån havet så går det ofta så stora dyningar där ute att det inte går att ta sig iland.. Man kan inte åka i planingsfart i för mycket motvåg, det slår för hårt.. då får man åka i icke planingsfart, däremot går det bra med 'sidvåg', då fungerar det med planingsfart.. stora medvågor går jättebra, då surfar man på vågorna.. Båten står alltid uppblåst på en båtkärra, året om. Och har gjort så sedan 1982.. Och den har alltid en presenning runt sig med en typ av nockbräda (rundstav) som vilar på motorkåpan bak och på vindrutan med ett par 'krysstöttor' (rundstav det med) mitt på. Så regnar det eller snöar så rinner nederbörden oftast av, även snö bara det blir blidväder.. Båten är i princip alltid 'vinterförvarad/täckt' när den står på land, och den står alltid utomhus, kyla konserverar! Och det tar drygt 15 minuter att iordningsställa den för sjösättning, och ungefär samma tid för att göra iordning den efter en båttur. Så båten är alltid vinterförvarad kan man säga.. Det som 'sliter' på en 'gummibåt' är solens strålar (som all plast) och så kan sand skava en del under durkarna eftersom båten rör sig om det är en del vågor, så det är bra om man undviker att dra in sand i båten, sen kan man smörja in båtmaterialet med lite medel ibland som kan hindra ytan att torka ut, men det är mer än 10 år sen jag gjorde något sådant.. Det enda jag helst bör göra framöver är att när det blir kallare ute (+-0°) så bör jag åka ut och pumpa upp den med luft igen, den kommer att sjunka ihop rejält bara av att luften blir kallare, då börjar presenningen hänga löst och kan blåsa sönder i höststormarna, det hände förra hösten.. det var bara trasor av presenningen och båten var fylld över durkarna med regnvatten, lite is och löv.. men det fixade jag och i våras när jag var där så var båten uppblåst av sig själv (varmare ute, därmed expanderade luften i pontonerna) och inget vatten eller fukt fanns, och alla löv tycktes ha lösts upp av sig själv, och inget mögel fanns heller! Och nu fungerade allt som om ingenting har hänt.. Även jag blev imponerad! Men gummibåtar används ju ofta på diverse expeditioner även i Arktisk miljö, så det är robustare båtar än man tror! Men man ska vara försiktig med att törna emot något som kan bli 'skärande', även is kan bli skärande om det går fort, men är annars extremt halt mot skrovmaterialet!
Hälsn!
Hälsn!
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Hilsen!
Finns det havsörn där ute? Har hört att det skall häcka några i Stockholms trakten
Hälsn!
Den båten känner man igen från tidigare bloggar. Jaså det är 38:e året. Bra exempel på att grejer håller bara de får lite ompyssling.
MvH
Johnny
Hälsn!
Med vänlig hälsning/Gunte..
Hälsn!
Hälsningar, Bjarne
Hälsn!
Ser fram emot fler bilder.
/ Bengt H
Hälsn!
En främmande värld för mig, då jag sällan vistas på vatten. Men det måste vara fantastiskt att kunna åka ut som du gör.
Grejerna var nog bättre förr då din båt har levt i så många år.
ing-marie
Hälsn!