en dagbok med inriktning på småprat

Naturfotograf kallas det, men vad betyder det om hur bildens förutsättningar varit

vad betyder ordet Naturfotograf

frågar jag mig

när jag ser denna filmen

allt är så bra

och

gulligt

djuren

hans kunskaper mm

tills jag förstår 

att 

kunskaperna används för att manipulera djuren

dom blir

manipulerade foto-objekt

jätte-gulligt med simmande ekorrar

som vill åt nötterna

i bäcken

men inte så gulligt när mården

lockas dit

för att ta ekorren

då stängde jag av

jag hade fått nog

naturfotografen bygger upp falska skogsområden 

med döda träd

lockar med frön mm

bygger ett gömsle

som hyrs ut till

filmbolag mm

som tar vissa djurscener där

jag trodde

i min naivitet

att

naturfotografer satt och väntade

på rena, äkta 

ögonblick att föreviga

att manipulera djuren

som vissa gör med äpplen

under rådjursjakten

med godis till fåglar och andra djur

fisk säkert till fågelfoto med örnar

stör mig

min blick

mitt förstånd

inser att jag är förd bakom ljuset

vad är sant

vad är falskt

jag känner mig lite chockad

/inger

bilden har jag fotograferat av direkt från SVT Play

Inlagt 2024-01-24 15:50 | Läst 563 ggr. | Permalink

"Du har blivit förd bakom ljuset 😉 Att ett stort filmbolag som BBC tex, skulle sitta och vänta i veckor, ja till och med månader för att få en filmsekvens när tex en kungsörn slår en räv är inte möjligt. Finns även ett avsnitt på svtplay som heter Skandinaviens kust från BBC och SVT. Där finns en sekvens med just havsörn som fångar fisk. Filmat i Norge. Från en båt. Fisken är utslängd… Som sagt, det skulle bli alldeles för dyrt för ett sådant bolag att ”sitta och vänta” tills det händer något… Många lever ju idag på att hyra ut gömslen till fotografer för att just få bilder på kungsörnar/havsörnar/varg/ Björn tex. För många är det nästan omöjligt att komma rovfåglarna/djuren så nära utan att hyra in sig i gömslen. Sen är det väl jättebra att djuren/fåglar får tillgång till mat under vintern? Du skriver att du stängde av för att mården eventuellt lockades dit pga ekorrarna. Hur är det då med en vanlig fågelmatning där man matar småfåglarna vintertid. Då lockar man ju till sig sparvhöken? Samt även kanske sitter och fotograferar dessa vackra småfåglar vid fågelmatningen en dag. Jag är en av dom som åtlar för havsörn speciellt. Jag gör det själv, för egen skull. Och det är något som jag brinner för. Är ute på våren med fiskarna och vittjar nät. Får en del så kallad ”skräpfisk” som jag fryser in i frysboxen. Och där får de ligga tills hösten/vintern. Kan nämna att fiskarna (de jag känner/vet om) slänger inte tillbaka ”skräpfisken” för enligt dem så blir det fel att bara ta upp rovfisken/matfisken och slänga i mört/braxen/björkna osv. Obalans som det så fint heter. Finns även en hel del fiskare här som slänger i fisk till både havsörn och fiskgjuse när de vittjar. Rovfåglarna lär sig att känna igen deras båtar och vågar gå ner för att plocka upp fisken. I mitt tycke så är det jättebra. De får en lätt måltid att ge till sina ungar under vårkanten. Men de har ingen kamera med sig för att fotografera. De gör det av en god vilja för rovfågeln. För dem är det som om att ge vilken djurart som helst en bit mat. Inget särskilt speciellt alltså. Sen håller jag med Jan till mycket som han skriver. Då jag lägger ner ofantligt mycket tid bakom det här så kallade ”havsörnsprojektet”. Vilket en ”vanlig” människa skulle säga. -Du är inte klok! Men i gengäld så blir den där upplevelsen av att befinna sig så nära dessa stora rovfåglar, en helt makalös mäktig känsla. Den kan jag aldrig få om jag inte lägger ut fisk och förblir gömd där ute vid sjön innan ljuset anländer. Alla har ju inte den möjligheten som jag har haft att kunna hålla på med ett sådant här mastadonprojekt. Men visst fara kors och tvärs över jorden för att fånga ”pangbilder” är inte min grej. Men förstår dem som gör det och säger inte heller emot. Du får tänka om lite. Vi människor, vi jagar rådjur/hjort och älg med jakthundar, vi skövlar skog, vi tömmer haven, åtlar till vildsvin för att sedan skjuta dem osv… Att då åtla till djur för fotografering är väl bara ett plus. Win-win 👍 Så med största sannolikhet, de porträttbilder som du ser, på rovfåglar speciellt är ju tagna från något slags gömsle. Själv så tycker jag att Jostein verkar vara en riktigt härlig människa. Måste tillägga också. Byggde en holk för kattugglan här hemma i trädgården förra året. Fick ett kattugglepar med tre st ungar. Kunde sitta och se dem från köksfönstret, när de tittade ut under maj månad. Men det är ju fel då? Jag byggde ju den holken och satte upp?…. Mvh Joakim"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Ja, så där är det.. Många kan göra allt för att få ett unikt foto, resa världen runt som ökar CO2, eller åker många mil med bil, hyr in sig på ofta dyra gömslen.. Känslan blir annorlunda då för mig som betraktare, jämfört med någon som jobbat hårt för att få till ett eget gömsle och sen bara 'kanske' får nån enstaka bra bild eller två.. det känns mer 'äkta'! Själv hörde jag vinterns första sjungande Koltrast för 1 timme sen.. hörd från min balkong trots mörker, halvt dimma och 'smådroppigt' regn! Den kändes 100% äkta, och helt omanipulerad.. Ett vårtecken kanske, i så fall mitt första! Grattis till mig! Hälsn!
Svar från morgondotter 2024-01-24 20:44
koloni-lotterna på Söder
fin bild du tagit

jakten på att alltid vara bäst
ta dom häftigaste djurbilderna
prestige

det värsta är, för mig, manipulationen
att utnyttja djurets beteende
för att sen fotografera

jag såg idag bilder som två jägare lagt ut som skjutit två lodjur från mc
hetsat djuren till döds
något annat än manipulation
men lika djävligt

ibland händer det att en koltrast sjunger i januari
jag brukade mata dom i smyg under ett bord på balkongen med äpplen som satt fast på en bräda
så ser inte måsar och andra fåglar
dom kom en timma senare, fantastiskt luktsinne
sannolikt från Tanto och åt äpplen hela våren
mycket skit att skyffla bort
men, härligt var det

det är redan några minuter ljusare

tack för vårtecknet
/inger
Du har blivit förd bakom ljuset 😉

Att ett stort filmbolag som BBC tex, skulle sitta och vänta i veckor, ja till och med månader för att få en filmsekvens när tex en kungsörn slår en räv är inte möjligt.
Finns även ett avsnitt på svtplay som heter Skandinaviens kust från BBC och SVT. Där finns en sekvens med just havsörn som fångar fisk. Filmat i Norge. Från en båt. Fisken är utslängd…

Som sagt, det skulle bli alldeles för dyrt för ett sådant bolag att ”sitta och vänta” tills det händer något…

Många lever ju idag på att hyra ut gömslen till fotografer för att just få bilder på kungsörnar/havsörnar/varg/ Björn tex. För många är det nästan omöjligt att komma rovfåglarna/djuren så nära utan att hyra in sig i gömslen. Sen är det väl jättebra att djuren/fåglar får tillgång till mat under vintern?

Du skriver att du stängde av för att mården eventuellt lockades dit pga ekorrarna.
Hur är det då med en vanlig fågelmatning där man matar småfåglarna vintertid. Då lockar man ju till sig sparvhöken?
Samt även kanske sitter och fotograferar dessa vackra småfåglar vid fågelmatningen en dag.

Jag är en av dom som åtlar för havsörn speciellt. Jag gör det själv, för egen skull. Och det är något som jag brinner för. Är ute på våren med fiskarna och vittjar nät. Får en del så kallad ”skräpfisk” som jag fryser in i frysboxen. Och där får de ligga tills hösten/vintern. Kan nämna att fiskarna (de jag känner/vet om) slänger inte tillbaka ”skräpfisken” för enligt dem så blir det fel att bara ta upp rovfisken/matfisken och slänga i mört/braxen/björkna osv. Obalans som det så fint heter.

Finns även en hel del fiskare här som slänger i fisk till både havsörn och fiskgjuse när de vittjar. Rovfåglarna lär sig att känna igen deras båtar och vågar gå ner för att plocka upp fisken. I mitt tycke så är det jättebra. De får en lätt måltid att ge till sina ungar under vårkanten. Men de har ingen kamera med sig för att fotografera. De gör det av en god vilja för rovfågeln. För dem är det som om att ge vilken djurart som helst en bit mat. Inget särskilt speciellt alltså.

Sen håller jag med Jan till mycket som han skriver. Då jag lägger ner ofantligt mycket tid bakom det här så kallade ”havsörnsprojektet”. Vilket en ”vanlig” människa skulle säga.
-Du är inte klok!
Men i gengäld så blir den där upplevelsen av att befinna sig så nära dessa stora rovfåglar, en helt makalös mäktig känsla. Den kan jag aldrig få om jag inte lägger ut fisk och förblir gömd där ute vid sjön innan ljuset anländer.
Alla har ju inte den möjligheten som jag har haft att kunna hålla på med ett sådant här mastadonprojekt. Men visst fara kors och tvärs över jorden för att fånga ”pangbilder” är inte min grej. Men förstår dem som gör det och säger inte heller emot.
Du får tänka om lite. Vi människor, vi jagar rådjur/hjort och älg med jakthundar, vi skövlar skog, vi tömmer haven, åtlar till vildsvin för att sedan skjuta dem osv…
Att då åtla till djur för fotografering är väl bara ett plus. Win-win 👍
Så med största sannolikhet, de porträttbilder som du ser, på rovfåglar speciellt är ju tagna från något slags gömsle.

Själv så tycker jag att Jostein verkar vara en riktigt härlig människa.

Måste tillägga också. Byggde en holk för kattugglan här hemma i trädgården förra året. Fick ett kattugglepar med tre st ungar. Kunde sitta och se dem från köksfönstret, när de tittade ut under maj månad. Men det är ju fel då? Jag byggde ju den holken och satte upp?….

Mvh Joakim
Svar från morgondotter 2024-01-24 21:13
hej
tack för din fina uttömmande kommentar
jag förstår det du säger, håller med helt om fisken och maten dom får av det

jag tror att det som upp-rörde mig mest var det när mården skulle in i bilden för att fånga ekorren
ren manipulation , jag såg aldrig hur det slutade
då blev jag förbannad och undrade hur en man som verkade så fri och djur-kunnig
ville utnyttja sina kunskaper på så vis

jag har själv inga erfarenheter av djurfotografering
men anar att mycket är manipulerat med djuret som statist

med dagens livsregler
som för en del människor är helt hänsynslösa
det skall bara vara det häftigaste
tävlingar, vinnande koncept osv

kan det gå illa för djur som utnyttjas

Joakim
jag uppskattar det du berättar om
jag har tidigare bott på plats där fågelföreningen gjorde mycket för örnarna, lade ut mat osv
nu har örnarna kommit bra igång
jag bodde ett tag bara några hundra meter från ett örnbo och fick vara med om ungarnas första flygturer
dom lär sig direkt
men, dom tog min tupp Knut som gick med sin flock på min lilla ö

jag hittade den första Berguven som dött av fågelinfluensa
var med på aktuellt och berättade om det
i början på tvåtusentalet
den stora vackra fågeln med klor stora som händer
jag ringde efter hjälp direkt

i alla fall är säkert filmens fågelfotograf bra på många sätt
gör säkert ett bra jobb
men, jag gillar inte hans manipulativa

/inger
Joakim88 2024-01-24 21:32
Hej igen. Jag förstår dig fullt ut. I ärlighetens namn så är mården ingen höjdare då den kan plundra väldigt mycket fågelägg som minken på kort tid…
Man fick aldrig se vad som hände, men förmodligen så klarade sig ekorren då den skuttade iväg har jag för mig.

Jag håller med dig även där, att allt för bilden utan hänsyn för djuren. Det händer tyvärr ofta.

Vad bra att du förstår min synpunkt där ang örnarna tex. Har ju själv kontakt med örn-72 som stödmatat genom åren.

Varför jag åtlar med fisk till just havsörn (den behöver absolut ingen hjälp idag) är just för den känslan av att sitta där i deras miljö, så extremt nära är obeskrivlig. Man är osynlig samtidigt som minsta ljud kan skrämma iväg dem på stört. Det är svårt att förklara, men just känslan. Fotona är bara en stor bonus.

Tråkigt att höra att de tog din tupp Knut. Men för dem var ju tuppen ett byte precis som en grågås kan vara. Men visst är det tråkigt när det blir så. Min bror fick två stycken hönor bortrövade av en duvhök förra året. Han var inte glad….

Bra att du hjälper fåglarna. Som sagt jag förstår dig, ville bara förtydliga att allt är inte som det ser ut, eller svart och vitt kanske man ska säga.

Ge honom en chans :)

Mvh Joakim Öhrn
Svar från morgondotter 2024-01-25 14:18
Hej
ang mården kände jag att han la upp till fortsatt scenario - en slags reklam för att det kunde han också
men som du säger
han är ok

vi människor skövlar för mycket
hänsynslösa för andras livsvillkor
såväl människor som djur och natur

det var tom en granne några km bort som blev jätteförbannad för att jag var den som hittat berguven och blev intervjuad i aktuellt

han gör själv banor i skogen med belysning, föder upp vaktlar som sedan skjuts när han efter utsättning tänder ljuset på natten
jag var helt skakad när en från fågelföreningen berättade det
på gränsen till lovligt
inte foto men gevär
shot heter det ju

människor är verkligen bisarra

djuren är klokare än vi trodde
jag lärde mig det av hönsen som var lösa på min lilla ö
hunden skyddade dom om han var ute
Knut kände igen båtmotorns ljud och stod med flocken på klippan
han gol när han hörde min motor
grannar berättade det
det hördes i skärgården när jag kom hem
då gol Knut

fin a tider, men jag la märke till att ejdrarna la färre ägg
gudingarna kom in tidigare från yttre skären
flocken med ejder och ungar bestod av mycket få ungar dom sista åren
minken härjade och tog svanägg mm
dom där djävla vatten-skotrarna fick fågelfamiljer att skingras och dom små blev byten för andra fåglar

men det mest otroliga jag såg var att en måsunge och en skarv blev kompisar
skarven fiskade till måsungen
dom var i vattnet minst en vecka utanför mig
jag tittade med kikaren, så rörande, vilka kompisar

jag förstår precis att du byggde holken

/inger