För WePresents Manifesto-serie delar den brittiske fotografen med sig av sina tio regler för nya fotografer som vill fullända sitt hantverk.
morgon eller kväll
min lilla Malte skall till veterinären i morgon
så här söt råkade han bli för några år sedan
rena tillfället
vaccination, analsäckar tömmas, långa klor klippas och lite klåda på ett framben och lite röd på snoppen
han måste svälta från midnatt och får lätt natkos
dessa små gullegrisar vi har
som älskar en hur man än ser ut på morgonen
naturligtvis blir jag, lätt, oroad över narkosen
men
tänker jag han kommer att må mycket bättre
nu blir det varmare, vi går över Liljeholmsbron och han hämtas fyra timmar senare
då blir det lite kissande vid Strand Hornstull
sen får han sitta os mig i rullstolen hem
/inger
mörkare kvällar, även i Skagen
vid hamnens restauranger
på piren
händer av och till saker
som här
människor vill leva
människor vill leka
äta gott
umgås
kunna se frammåt
dom här två ger, mig och andra, en känsla av
att
det är möjligt
skönt att dom finns
/inger
regler om fotografering - pratas det om i Wepresent by WeTransfer
"vart tar barnen vägen när dom hoppar" kallar jag denna - tagen utan regler helt spontant
Vad gör en bild övertygande? För Martin Parr är det den väsentliga frågan som alla nya fotografer måste ställa när de tar bilder
är min bild övertygande, frågar jag mig för att prova hur frågan känns
följer jag dessa regler du kan läsa på affischen
- nej jag skiter fullständigt i alla regler
men frågan min bild ställer betraktaren inför är svår
vart tar barnen vägen när dom hoppar
lek eller för att dö
suicidantalet ungdomar och även barn, växer -
/inger
en obehaglig känsla kröp över min rygg - påslakanet måste fyllas med tunn filt, duntäcket får vänta
i Plåtparken blir det Chambre se'pare'e för dom kylslagna kvällarna
blommor har vuxit sig solmogna i kolonierna vid Vinteviken
fiskarna har ställt upp sina redskap
ännu blir det skönt ett tag
det blir nog fler utekvällar, men något har hänt med solens strålar
lampor tänds inne
/inger
allt prat om den rent tekniska kunskapen ang kameran och själva fotograferandet
har jag lämnat därhän
inte grundat överlägsna kunskaper
eller
ren mallighet
utan av rent fysiska skäl
en fungerande arm
oförmåga till objektivbyte
problematiska motivval, alltid spontana när något dyker upp, slå till
dessa skäl
har fört mig ut i kompaktvärlden
spännande att utmanas med oplanerade motivval
och
hur det har gett mig nya sätt att se
icke att förglömma mångas käpphäst
jag har allt automatiskt
allt
utom själva knapptrycket
frihand, alltid
så skönt att det finns teknik
så skönt att slippa tänka på tid, bländare mm
denna bild spontan vid fotandet av något annat
fri hand
dagsljus
jag tycker om den
/inger