morgon eller kväll
demokratiskt Val inom en snar framtid
ny myndighet ger information
och
varnar
Mikael Tofvesson förklarar att en eventuell påverkanskampanj skulle kunna vara ett angrepp mot en viss politiker.
denna text borde räcka
ett före och ett efter - bakom eller framför planket visar min bild
jag följer utvecklingen i utfrågningarna om 6 januari
hör alla vittnesmål
förstår manipulationens kraft
jag är inget offer, vill inte manipuleras till att bli ett
/inger
aktivister och press höjer temperaturen
att fler dör av kyla än värme
att det alltid varit så här
att aktivisternas stadda kassa betalas av någon
att tidningarna skriver om detta för lösnummerförsäljning
eller
sensation - säger andra
många icke troende är medlemmar i Svenska kyrkan
man vet ju aldrig säger dom
vad skall man tro - följ din väg så blir det nog bra
går det åt helvete kommer vi snart att märka det - det är ändå för sent att återställa
/inger
att se/skapa olika saker genom bilder
som man vill se
eller
inte se alls
bläddra förbi
det här trädet kan ge associationer till Grekland med härliga semesterresor
nästa bild kan ge obehagskänslor
eller undran, hur kan man publicera en sådan bild
den kan ge igenkännande tankar
fotografi med ett budskap som fotografen vill förmedla
ett personligt tillstånd som fick det uttrycket
ja
vad ser vi
vad vill vi se
jag tror att bilden är viktigare än kameran och tekniken
inget är bättre än något annat - än för betraktaren
men genrerna styr vissa av oss
jag tror vi underskattar det inre i bildskapandet och seendet
så här skrev jag igår
tillbaka till Stockholm
okänd miljö
jag har från andra sidan vattnet sett byggena startas sedan ca 2007
en kort utflykt till Göteborg
nu bor jag i det jag sa "aldrig" om
i dag första kamera försöken bland höghusen
min vana trogen
ändra lite med PS
la jag på en bild från ett elskåp och förvred bilden till att likna ett skepp
min tolkning blir att jag inte helt funnit mig tillrätta i den här miljön, men vänjer mig nog
/inger
utan begrepp kan vi inte se
minns filmen där coca-cola flaskan ramlar ned i öknen från ett flygplan
människor som hittar vet inte vad det är och använder tex att krossa korn med
det krävs alltså en hel del både biologiska förutsättningar samt ett stort erfarenhets område och en stor begreppsapparat
utan begrep om vad du ser - ingen bild att se
sen kommer det att associera bilden i dina begrepp, kunskaper och själsliga nivå för att tolka och förstå förutom det uppenbara
vi som är uppväxta i väst har oftast ganska liknande begreppsapparat om dom vardagliga tingen och kan därför oftast se bilden, bedömer den utifrån värde eller påverkan
vissa vill bara se naturbilder, nakna kvinnor eller mer ko,mplierade bilder
fördomar, politik och religion kan bestämma våra förutsättningar för att se och uppleva en bild
dom populära fotograferna är, oftast, dom vars bilder väcker igenkännande psykiska ytor hos betraktaren
att känna igen, bildens innehåll tex solnedgång eller fågelungar, gör dom flesta betraktare trygga och då är det bra
avancerade bilder som den vi ser i Björn Thundals blogg kräver mer
den kräver att man tittar
ser
känner efter
föreställer sig just detta ögonblick
och
inte tycker att bilden är tekniskt ofulländad eller på annat sätt meningslös
jag tror vi är olika som bildkonsumenter
en del vill bara ha bilder som minnen, barn, kärlek, landet resor mm
andra vill dokumentera liv, natur, musik eller annat, mode, konserter osv
några vill fånga människor utan masker, street mm
andra vill skapa situationen för bilden, bygga upp en sorts drama som Elisabeth Ohlsson
en och annan vill skapa politiska bilder
pressfotografer inom olika genrer mm
spontant uttryckt blev detta min reaktion på din utmärkta text
/inger