"Hjärtats tankar & funderingar"

Betalnings dilemma...

Jag har ett dilemma som jag hoppas att, framför allt Ni yrkesfotografer, kan hjälpa mig med. Det gäller betalning av fotojobb.

Hur gör man om en kund/uppdragsgivare och en fotograf inte bestämt ett pris innan fotograferingen och sedan när kunden/uppdragsgivaren får bilderna inte är helt nöjd med arbetet. 

Kunden/uppdragsgivaren har inte varit tillräckligt tydlig hur han/hon ville ha arbetet utfört och därför har en del missförstånd uppstått. Nu vill kunden/uppdragsgivaren endast betala för de bilder hon/han kan använda, trots att fotografen  lagt ned mycket mer arbete än så. Tycker Ni att det verkar rimligt eller borde kunden/uppdragsgivaren ha varit mer tydlig? Berätta gärna!

Kram Milla

Inlagt 2012-07-25 21:49 | Läst 1807 ggr. | Permalink

"Det går givetvis inte att svara på vad som är rimligt utan att veta mycket, mycket mer detaljer om vad ni har sagt och kommit överens om. Det är dock oftast två parter som är involverade när det blir missförstånd. Fundera på vad din del i det hela är. Vad hade DU kunnat göra för att det här inte skulle ha hänt? De flesta kunder är rätt ovana beställare så då blir det upp till fotografen att hjälpa till att få fram vad som ska göras så att de blir nöjda med slutresultatet. Att arbeta med uppdrag är bra mycket mer än att bara fotografera och det tar tid att lära sig att hantera olika situationer på ett bra sätt (och alla har säkert olika definitioner på vad som är ett "bra sätt"). Personligen tycker jag att det är a och o att kunden blir nöjd. Jag backar hellre än tjafsar. Det betyder dock inte att man ska låta sig utnyttjas. Jag försöker vara förutseende (tydlig i kommunikationen med kund) men när/om nya situationer/problem uppstår så får man helt enkelt lösa det på bästa sätt och lära sig av misstaget till nästa gång. Mitt råd är att du ska se till att få kunden nöjd (gör om jobbet om så behövs eller låt dom bara betala för de bilder de använder) och sätt "kostnaden" på vad jag kallar "utbildningskontot". Till nästa gång vet du mer om hur DU ska göra för att vara säker på att få rätt information så att du kan göra jobbet rätt direkt."


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Släng allt i spannen i stället.
Om inte kunden betalar fullt ut är det bättre att han eller hon vänder sig till en annan fotograf.
De kanske säger så för att få ner kostnaden.
Jag skulle slängt bilderna i spannen och låtit bli att ge några bilder.

Sedan är det dags att göra en prislista och informera innan. Då är det bara att hänvisa. En kund betalar inte för att du sitter ett antal timmar framför varje bild vid datorn. Detta måste bakas in i priset

Kunden skiter i antal timmar du lagt ner, de är pris på färdig bild den vill betala

lycka till
2012-07-25 23:37   Markus
Låter rimligt att dom bara betalar för bilderna dom vill ha när inte annat är överenskommit. Det är inte bara kundens ansvar att ni förstår varandra utan även ditt, det är ju faktiskt du som har mest att förlora på om du förstått uppdraget fel.
Se till att kunden blir nöjd, vilket i detta fallet betyder att du ska göra om de bilder kunden inte var nöjd med, och så ska du ta fullt betalt. Kanske
Det går givetvis inte att svara på vad som är rimligt utan att veta mycket, mycket mer detaljer om vad ni har sagt och kommit överens om. Det är dock oftast två parter som är involverade när det blir missförstånd. Fundera på vad din del i det hela är. Vad hade DU kunnat göra för att det här inte skulle ha hänt?

De flesta kunder är rätt ovana beställare så då blir det upp till fotografen att hjälpa till att få fram vad som ska göras så att de blir nöjda med slutresultatet. Att arbeta med uppdrag är bra mycket mer än att bara fotografera och det tar tid att lära sig att hantera olika situationer på ett bra sätt (och alla har säkert olika definitioner på vad som är ett "bra sätt").

Personligen tycker jag att det är a och o att kunden blir nöjd. Jag backar hellre än tjafsar. Det betyder dock inte att man ska låta sig utnyttjas. Jag försöker vara förutseende (tydlig i kommunikationen med kund) men när/om nya situationer/problem uppstår så får man helt enkelt lösa det på bästa sätt och lära sig av misstaget till nästa gång.

Mitt råd är att du ska se till att få kunden nöjd (gör om jobbet om så behövs eller låt dom bara betala för de bilder de använder) och sätt "kostnaden" på vad jag kallar "utbildningskontot". Till nästa gång vet du mer om hur DU ska göra för att vara säker på att få rätt information så att du kan göra jobbet rätt direkt.