"Hjärtats tankar & funderingar"
Betalnings dilemma...
Jag har ett dilemma som jag hoppas att, framför allt Ni yrkesfotografer, kan hjälpa mig med. Det gäller betalning av fotojobb.
Hur gör man om en kund/uppdragsgivare och en fotograf inte bestämt ett pris innan fotograferingen och sedan när kunden/uppdragsgivaren får bilderna inte är helt nöjd med arbetet.
Kunden/uppdragsgivaren har inte varit tillräckligt tydlig hur han/hon ville ha arbetet utfört och därför har en del missförstånd uppstått. Nu vill kunden/uppdragsgivaren endast betala för de bilder hon/han kan använda, trots att fotografen lagt ned mycket mer arbete än så. Tycker Ni att det verkar rimligt eller borde kunden/uppdragsgivaren ha varit mer tydlig? Berätta gärna!
Kram Milla
Inlagt 2012-07-25 21:49 |
Läst 1812 ggr. |
Permalink
Om inte kunden betalar fullt ut är det bättre att han eller hon vänder sig till en annan fotograf.
De kanske säger så för att få ner kostnaden.
Jag skulle slängt bilderna i spannen och låtit bli att ge några bilder.
Sedan är det dags att göra en prislista och informera innan. Då är det bara att hänvisa. En kund betalar inte för att du sitter ett antal timmar framför varje bild vid datorn. Detta måste bakas in i priset
Kunden skiter i antal timmar du lagt ner, de är pris på färdig bild den vill betala
lycka till
De flesta kunder är rätt ovana beställare så då blir det upp till fotografen att hjälpa till att få fram vad som ska göras så att de blir nöjda med slutresultatet. Att arbeta med uppdrag är bra mycket mer än att bara fotografera och det tar tid att lära sig att hantera olika situationer på ett bra sätt (och alla har säkert olika definitioner på vad som är ett "bra sätt").
Personligen tycker jag att det är a och o att kunden blir nöjd. Jag backar hellre än tjafsar. Det betyder dock inte att man ska låta sig utnyttjas. Jag försöker vara förutseende (tydlig i kommunikationen med kund) men när/om nya situationer/problem uppstår så får man helt enkelt lösa det på bästa sätt och lära sig av misstaget till nästa gång.
Mitt råd är att du ska se till att få kunden nöjd (gör om jobbet om så behövs eller låt dom bara betala för de bilder de använder) och sätt "kostnaden" på vad jag kallar "utbildningskontot". Till nästa gång vet du mer om hur DU ska göra för att vara säker på att få rätt information så att du kan göra jobbet rätt direkt.