"Jag älskar att fotografera i dåligt väder"
Det är Dokfotodag i Norrköping. Hösten pågår för fullt och Arbetets museum mitt i strömmen i Norrköping är fortfarande delvis täckt av byggnadsställningar och fasadputsskydd. På våning sju, högst upp i det ovanliga huset där Dokumentärfotosalongen 2019 finns är det vinter. Blåsten viner. Hundarna ylarna. Pulkorna har fastnat i en snöstorm. Stillbilderna som Ragnar Axelsson visar är så levande. Hundarna är inte bara dragdjur, de är personligheter. Ragnar är en fotograf som arbetat som pressfotograf och som nu fångar naturen och människornas liv i de arktiska områdena. Jag känner hans driv, vilja att dokumentera, hans nyfikenhet. Och när väderleken är som tuffast på hans bilder kommer bekännelsen "Jag älskar att fotografera i dåligt väder". Har du inte sett Ragnars bilder eller hans senaste bok som kom ut nu i höst? Här är länken till hans webb: https://rax.is/
Själv älskar jag hösten. Det eftertänksamma ljuset som inte lockar uppmärksamheten ifrån fotoobjektet. Eller också är jag bekväm, vill inte behöva bekymra mig om oväntade skuggor. I höst var det min debut på Dokumentärfotosalongen. Så tacksam över att bli utvald och så imponerad av Arbetets museums professionalism som genomsyrade salongen. Allt från hängning till utställningskataloger på både svenska och engelska. Min bild skildrar gatuköket med utemöblerna ordentligt utställda för att kunderna ska kunna njuta av sin hamburgare eller korv och så cementfabriken med tre cementblandarbilar och cementtornen direkt bakom. Jag kallar bilden "Utveckling". Genremässigt skulle den kunna kvala in chockturismfacket om den levt helt sitt egna liv, men nu ingår den som en del av min bildsvit "Där vi en gång var" - förorten och vardagslivet på 50- och 60-talet i kollision med dagens verklighet. På Dokumentärfotosalongen kändes den exotisk. En bild av förorten, en förort som ingen normalt ser eller bryr sig om. Passade in i årets tema "Ett annat sätt att se”. Naturligtvis är min bild tagen på hösten, på eftermiddagen vid två-tretiden i oktober-november 2017. Nu är utställningen stängd och bilden åter i Stockholm. Närmast väntar Salong CFF 2019.