En webblogg av David Elmfeldt kring fotosidan.se, foto, community och annat mys.

Brons/Silver/Guld blir PLUS

Vi har länge pratat om att förenkla de olika medlemsnivåerna och nu är det dags. Alla brons-, silver- och guldmedlemmar har nu precis blivit nya PLUS :)

Vi får ofta mail om att det är krångligt att förstå alla varianter av medlemskap och i kombination med Fotosidan Magasin. Det har vi verkligen hållit med om och efter ett långt projekt som vi startade redan hösten 2016 så har vi nu byggt om plus-medlemsnivåerna till en enda. Detta gör att det blir tydligt, enkelt och att alla medlemmar har samma förmåner.

Den nya nivån PLUS motsvara gamla Guld så att ingen kommer missa något utan merparten av er får mycket mer. Det innebär att alla som varit någon nivå av plus nu har:

- Fri uppladdning av bilder
- Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
- Egen blogg och portfolio
- Mindre reklam
- Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
- Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
- Rabatt på böcker och kurser i Fotosidans butik

Det slutdatum du hade på din nuvarande nivå gäller fortfarande, dvs om du var Brons-medlem med slutdatum 2017-10-23 så är du nu PLUS-medlem med slutdatum 2017-10-23.

Priserna är justerade så att nya PLUS kostar 14 kr månad (170 kr per år) och i kombination med Fotosidan Magasin 47 kr månad (560 kr per år). En ny variant är att man kan köpa PLUS per kvartal för 20 kr per månad med automatisk förlängning. 

Köper man komboprodukten PLUS + Fotosidan Magasin så får man förutom ovan:

- hela Fotosidan Magasins arkiv från 2008 och framåt som digital läsning
- 7 nr av Sveriges mest inspirerande fototidning med de bästa skribenterna. Det ger ca 700 genomtänkta tidningssidor om året.

Så om du har en guldstjärna bredvid ditt namn nu så vet du varför! 

Inlagt 2017-06-08 23:09 | Läst 7796 ggr. | Permalink
FOO

"Hej En stor förbättring av Köp/sälj skulle vara att kunna spara annonser. T.ex. så att när jag loggar in och väljer Köp/sälj skall jag få ett val "Sparade annonser". Att denna möjlighet inte finns på Fotosidan är en stor brist och har irriterat mig länge. Fotosidan står ut som den enda av de annonssidor jag använder som saknar den möjligheten. Hoppas verkligen att ni löser detta snarast. Mvh emcalk"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
  (Kommentarer granskas innan de visas för andra).
Sen får vi hoppas att ni koncentrerar er på att få saker o ting att fungera, kommentarer o inlägg försvinner och det går otroligt långsamt mest hela tiden. LO
Svar från David Elmfeldt 2017-06-08 23:43
Ja vi kämpar på. Igår försvann svar på kommentarer en liten stund men det var en oanad sidoeffekt av att vi löste ett annat problem. :)

Att det går oroligt långsamt vetekatten om jag håller med om eller känner igen. Tvärtom så tycker jag sajten är snabb.
MichaelB 2017-06-10 12:53
Långsam är den inte utan för mig är den normal snabb. D.v.s jag upplever inte att det tar onödigt lång tid att ladda något utan det flyter på fint. Det finns siter som är snabbare &
väldigt många som är långsammare.
Kommer det fortfarande innebära att ens blogg helt försvinner när man väljer att nedgradera för att man inte skriver några nya inlägg?

Jag är lite småförbannad över att flera hundra texter som jag skivit inte går att komma åt. Ska man betala varje år livet ut, och sen när man dör så är allt borta ändå? Det framgick liksom inte när man valde medlemsnivå förut.

Jag betalar gärna så länge jag är aktiv och det handlar inte om summan. Bara det ytterst märkliga att allt plötsligt är borta när och om man väljer att sluta lägga upp nytt material. Serverutrymmet har man ju redan pröjsat liksom.
Dubbelolle 2017-06-09 02:15
Är med dig på den kommentaren, satt just i liknande funderingar, LO
ztenlund 2017-06-09 08:03
Det är/ska inte vara borta, utan blogginnehållet dyker upp om du blir betalmedlem igen. Det fungerar ju likadant med bilderna. Jag tycker nog att man får finna sig i det. Slutar man betala för ett webbhotell så spar de ju knappast ens datan. I och med att det ligger kvar hade det dock varit önskvärt om man kunde komma åt innehållet själv. precis som man kan se bilder som ingen annan ser om man har för många.
Svar från David Elmfeldt 2017-06-09 10:43
Ja det blir så. Det är lite som massa molntjänster. Under perioden du betalar så har du tillgång. Jag tror vi måste ha det på det viset.
Erik Normark 2017-06-09 21:04
Med tanke på att bloggarna bidrar till innehållet på sajten och lockar många läsare och besökare så tycker jag att liknelsen med molntjänst/webbhotell haltar lite.
Anders F. Eriksson 2017-06-09 21:37
Om du köper en hårddisk idag har du betalt för det lagringsutrymmet tills dess att hårddisken går sönder - inte för all framtid. Jag tycker inte det är så konstigt att det är samma sak när jag lagrar data på annan plats än egna hårddiskar.

Visst är bloggarna viktiga och tillför mycket, men om allt alla skriver och alla bilder ska lagras för all framtid för att man betalat en gång misstänker jag att det blir ohållbart.
Erik Normark 2017-06-10 07:42
Men jag tolkar det som att bloggarna finns kvar, men endast blir osynliga om man slutar betala. Om det är så så ser jag inte riktigt logiken. Innehållet borde hanteras som ett värdefullt material som även gynnar Fotosidan.
Makten 2017-06-10 15:56
Om allt finns kvar men inte syns så är det rätt absurt att inte ens användaren själv kan komma åt materialet. Då används fortfarande utrymmet på servern, men till ingen nytta.

Det finns ju fasen mängder av gratistjänster för både bloggar och bilder där det man lägger upp finns kvar så länge tjänsten existerar. Jag får väl bli plusmedlem en gång till, tanka ner hela min blogg och sen lägga upp den nån annanstans. Det är fortfarande jag som har skrivit texten och tagit bilderna, så jag borde ha nån slags rätt till det materialet kan jag tycka.
Som gammal brons-medlem så är väl prishöjningen OK även om jag kanske inte kommer att utnyttja allt extra.

Att läsa Fotomagasinet digitalt skulle ni kanske kunna titta på, jag läser dagligen tidningar på min ipad, men med Fotomagasinet så går det inte. Jag kommer en bit ner i tidningen och så får jag att det ska laddas om och sedan kanske jag kommer några sidor till, att komma till sista sidan kan ta en timma bara i förflytningar, det måste vara en ganska seg process ni använder för läsning, kunde ni titta på en annan lösning. När ni låg i Readly så var det tex inget problem
Svar från David Elmfeldt 2017-06-09 10:42
Ja vi skall satsa mer på Fotosidan Magasin som digitalt. Jag har hört om detta felet men inte lyckats återskapa. Vet du om du sitter via wLan eller mobilnät?
pdahlen 2017-06-09 15:22
Det är snabbt bredband via wifi, det är inte det. Troligen är det något tungt att ladda och min äldre ipad2 klarar inte av att läsa på det sättet. De andra tidningar jag läser laddar jag först hem och sedan blir läsningen off-line, kanske blir inte så tungt på det sättet
Svar från David Elmfeldt 2017-06-09 16:53
Jo. Vi laddar ju ner allt eftersom man läser så det kan tänkas att paddans minne tar slut.
pdahlen 2017-06-10 13:49
Att kunna läsa Fotomagasinet, samt äldre nummer, över nätet är en bra förmån men ni kanske kan se över tidningsläsaren. Att kunna få överblick över sidorna i tidningen, snabbläddra, sätta bokmärken etc hade gett mycket mer jämfört med dagens läsare.
ajoe 2017-06-11 07:15
Att man bara kommer en bit in i magasinet och sidorna sedan blir gråa är ett problem som jag fick ett svar på i an annan tråd. Tricket är att gå in i magasinet och omedelbart skrolla till sista sidan. Sedan går det bra att läsa hela i lugn och ro.

En bugg.
Hej!

Så jag, som blev guldmedlem för ca 2 månader tillhör kategorin som "förlorar" på detta? Känns ärligt lite snopet att jag betalat en hel del mer för tillgången, men jag kanske skulle haft koll på denna information så hade jag kunnat vänta in det nya priset? Förstår att ni gör en hel del medlemmar glada och tycker att det är ett bra beslut att förenkla. Men jag känner mig ärligt besviken och lite blåst.

Rätta mig mer än gärna om jag missförstått detta,

Vänliegn

Maria
Svar från David Elmfeldt 2017-06-09 10:41
Nej du har inte missförstått och man kan se det så. Men hur vi än gör så skulle några komma i kläm när vi drar linjen. Mailar så kan vi reda ut mer.
Betalade precis guld enligt gamla prismodellen. Då borde väl mitt medlemskap gälla i flera år framåt, något i stil med 3,5 år? /Frode
Svar från David Elmfeldt 2017-06-09 10:39
Jag förstår men när vi än skulle dra linjen så skulle det inte bli helt perfekt. Och se det som det blir bra mycket billigare. Mailar så kan vi reda ut det mer.
tabugman 2017-06-09 11:04
Jag förnyade mitt bronsmedlemskap häromdagen och tillhör således vinnarna med detta systemet, men om jag ska se bortom det så förstår jag att man blir sned om man precis pröjsat betydligt mer och ändå får samma produkt.

Om ni har ekonomisk möjlighet så tycker jag det vore klädsamt att möta guldmedlemmarna halvvägs i alla fall och göra någon omräkning av deras kvarvarande tid, exempelvis med en faktor 2.

Sedan tycker jag också att förenklingen är bra i sig!
Diana Ramona 2017-07-13 13:12
Jag håller med, det borde ha tagits med i beräkning de av oss som betalat 549kr även om det var tidigare i år (jag gjorde det nog i slutet av februari) eftersom vi då betalar mer så det känns inte rätt. Naturligtvis så har fotosidan rätt att göra som de vill, beror ju mer på hur mycket de bryr sig om sina kunder. Plus att jag tycker att man ska inte behöva uttrycka sitt missnöje för att det skulle bli skillnad för personen. Då blir det ju bara de få som faktiskt vågar säga till som då kanske får någon form av kompensation (eller vad man nu vill kalla det) om det är det, det betyder med "mailar så vi kan reda ut mer".
Jag tycker nog ändå att det var ett bra system innan på så sätt att man kunde välja att betala efter behov om man kände att man inte ville betala för något man inte använde, men samtidigt är det ju enklare för vissa att minnas/förstå.
Vad innebär förändringen (för mig) som tidigare bronsmedlem, i kostnad av kronor och ören, på årsbasis ?

Om det bara är en marginell skillnad så gör det inte så mycket då jag får mer för pengarna, men frågan skall förstås i kontexten av att jag kommer (sannolikt) inte att använda mig av alla nya möjligheter som erbjuds i o m denna förändring.

Det är inte enbart av ekonomiska skäl jag har haft medlemsnivå Brons här på fotosidan.

Vänligen;
Tony Johansson.
Svar från David Elmfeldt 2017-06-09 11:52
Det är en justering från 119 - 170 kr.
Tony Johansson 2017-06-09 15:37
Jaja, 51 kr på årsbasis, det blir jag väl inte fattig på. Jag får väl kompensera den prishöjningen med att fortsätta förlänga mitt medlemskap och min prenumeration på Black Friday ;-).
Svar från David Elmfeldt 2017-06-09 16:52
Ja det brukar ju vara poppis! :)
Tony Johansson 2017-06-09 16:59
Kommer som en överraskning :-)))) !!!
Trevligt. Uppskattas.

Apropå buggar som några har rest har i svarsfälten så kan väl jag inte vara ensam om att tycka att den mobila varianten inte funkar så bra. När jag går inte på Gatufotopoolen (för att ta ett exempel) så syns inte innehållet i menyer. Har varit så länge nu. Hoppas på en fix.

Tack för en i överlag väl fungerande sajt ändå!

Mvh
Fredrik
Svar från David Elmfeldt 2017-06-09 16:59
Tack för påminnelsen! Consider it done! Hittar du mer så är det bara att höra av dig. Finns så oändligt med detaljer och pill. Trevlig helg!
Förståndigt att möblera om och förmodligen nödvändigt även om de som betalat mer kommer i kläm.
Innebär detta att jag som köpte brons+prenumeration för 2 veckor sedan nu ska kunna läsa tidningen här på hemsidan?
En sidofråga också, när kommer första tidningen för mig?
Svar från David Elmfeldt 2017-06-11 10:37
Ja digital läsning ingår i prenumerationen. Om man beställer pren i närheten av butiksdatum så har vi en logik där man skall få tidningen även om det precis kommit ut.
Nisse.K 2017-06-11 15:26
Tack, kan ni då kolla min prenumeration då jag varken fått någon tidning eller verkar kunna läsa dom på http://www.fotosidan.se/magasin/index.htm
Kanonbra! Jag har inte varit bronsmedlem på ett tag för att jag inte tyckt jag fick något för pengarna men varit sugen på att blogga men inte tyckt det varit värt pengarna eftersom det finns gott om grattis bloggsiter. Men nu köpte jag plus direkt. Bra förändring! Attraherar i alla fall mig att betala och att bli mer aktiv på fotosidan.
Tidigare guldmedlemmar som nyligen betalat sin årliga avgift har framfört att de känner sig missgynnade och anser att någon form av kompensation borde ske.
Instämmer i dessa synpunkter eftersom jag för inte så länge sedan betalade 549 kr för en tjänst som nu tillhandahålls för 170 kr.
Annars är det självklart bra med den förenkling av de olika medlemsskapsnivåerna och med prissänkningen som skett.
alfin 2017-06-10 20:26
Man kan ju se saker på olika sätt. Vi som inte önskar utnyttja bloggar och portfilio får nu betala +43% högre pris; 119-170 kr per år, jämfört med att ni som tidigare guldmedlemmar får en sänkning från 549-170 kr per år = -69% för samma tjänster. Vad är problemet långsiktigt? Fotosidan har naturligtvis räknat ut att de tjänar på det i slutändan eftersom fler är bronsmedlemmar än guldmedlemmar.
kn1 2017-06-10 21:59
Absolut, man kan se saken från olika sidor. Långsiktigt ser jag inga som helst problem, tvärtom bara fördelar.
Däremot kan hanteringen av övergången till den nya ordningen diskuteras.
Svar från David Elmfeldt 2017-06-11 10:33
Hej! Alltid svårt när man skall dra en linje! Men jag mailar så kan vi reda ut. Hälsningar David
Svar från David Elmfeldt 2017-06-11 10:39
Lars, jo det blir ju prisökning för brons och tvärtom. Samtidigt har vi sällan höjt priserna. Tror vi höjt två ggr sen 2001 då vi startade på 99 kr. Om jag inte minns fel.
Bra förändring, man tackar för uppgraderingen.
Hej
En stor förbättring av Köp/sälj skulle vara att kunna spara annonser. T.ex. så att när jag loggar in och väljer Köp/sälj skall jag få ett val "Sparade annonser". Att denna möjlighet inte finns på Fotosidan är en stor brist och har irriterat mig länge. Fotosidan står ut som den enda av de annonssidor jag använder som saknar den möjligheten.
Hoppas verkligen att ni löser detta snarast.
Mvh emcalk
Svar från David Elmfeldt 2017-06-11 13:51
Alla annonser finns kvar men är dolda så vi skulle nog kunna lägga ut så de syns.
PMD 2017-06-11 14:33
Jag är osäker på om det är det som Åke syftar på, men jag tror att det snarare handlar om att "bokmärka" annonser. Det är en finess som jag skulle uppskatta åtminstone.
emcalk 2017-06-12 18:49
Tack Per för din kommentar. Visst är det bokmärkning av annonser som jag önskar.
Mvh Åke
emcalk 2017-06-12 20:55
Tack Per för din kommentar. Visst är det bokmärkning av annonser som jag önskar.
Mvh Åke
Hej

Betyder detta långnäsa för den som betalade för Guld för bara någon månad sedan..?

Mvh Sten Blomgren
Varför anger ni en månadskostnad när det tydligen inte går att betala per månad?
Svar från David Elmfeldt 2017-06-12 01:44
Hej! Det är för att man skall kunna jämföra priserna lättare då Plus kan köpas per kvartal också.
Hans Meijner 2017-06-14 00:12
Väldigt vilseledande. Anger man en månadskostnad skall man också kunna erbjuda den betalningsformen.
Har nu beställt och betalt (banköverföring) Fotosidan Magasin och Fotosidan PLUS 12 mån (totalt 560 kr), men är "inte behörig" att skriva ut kvitto, via den bif. länken.

Dessutom har jag fått ett separat beställningserkännande (122011) på ett Fotosidan SILVERMEDLEMSKAP 1 år á 209,40 kr. Denna "beställning" går heller inte att skriva ut.
Rättning mittåt.

Skrev nyss att jag fått en bekräftelse på ett SILVERMEDLEMSKAP och vid närmare granskning, ser jag att det är en tidigare beställning från år 2016.
Jag tycker att vi som betalat "Guldpris" borde kompenseras på något trevligt sätt...

/ Bo
Är det meningen att man skall betala månadsvis istället för en gång om Året?
Att hålla på att fjutta med 14 kronor varje månad är jag inte intresserad av, om alternativet en gång om året inte finns, så tar min saga slut här.
ztenlund 2017-08-03 09:41
Nej, det finns inte ens som alternativ. Det är bara FS något förvirrande sätt att ange ett jämförpris per månad som kan ge det intrycket.