Flatljus
Var det bättre förr?
Framrutan är mindre än bakspegeln lärde jag mig av en legend i branschen som jag träffade häromdagen. Med det sagt så är det dumt att försöka tro att det man ser där bak är viktigare än framrutan. Så varför säger jag det? Jo för att det då och då startas trådar om att det var bättre förr. Inte orimligt att det var. :)
Ganska omgående efter att vi öppnade Fotosidan 2001 så dök den första tråden upp om att det var bättre förr och nästan ett år senare kom en tråd om att fotografer hoppat av. Men skall man höja på ögonbrynen eller är det helt enkelt så att människan väldigt ofta bäddar in nostalgi ett romantisk skimmer!? I början kunde jag känna stor frustration över såna trådar och försökta komma på vad vi gjorde för fel. Eller till och med blev stingslig kring sån kritik (nu tycker jag det känns lite juvenilt men även jag har blivit äldre och visare).
Vi skulle såklart också vilja ha tillbaka den enorma energi som fanns bland medlemmarna de första 10 åren. Men vi var tidigt ute. När vi startade så var vi pionjärer. Vi vann pris för bästa community i Sverige och fick en del andra utmärkelser. Då fanns inte internationella sajter med enorma muskler som lockade. Nuförtiden så delar vi folks tid med dagstidningar, Netflix, debattsajter, Instagram, Twitter, YouTube, bloggar, dejtingappar mm. Vill man förstå våra internetvanor så är rapporten Svenskarna och internet väldigt intressant.
Under 2001-2010 så var Fotosidan en sajt som man verkligen hängde på. Det var intensiva diskussioner och så fort vi släppte något nytt så blev det ramaskri om hur dåligt att blev. Alltid. En riktig klassiker var när vi släppte gruppen Den Högre skolan för 12 år sen. Det var ibland frustrerande men också utvecklande. Men likaså var det kritiska röster från i princip dag 1 ”det är för lite kommentarer! För mycket teknik! Varför fokuserar ni inte på bilderna? För mycket bilder! De bästa fotograferna har slutat vara på Fotosidan!”. Exakt samma saker upprepas med jämna mellanrum än idag.
Vi på redaktionen styrde inte inriktningen alls faktiskt. Vi byggde bara på plattformen och försökte bygga in saker som borde ge skjuts till interaktion och aktivitet. Vi valda dock att starta en fototidning 2008 som gjorde något nytt. Vi byggde den på bildkritik på medlemmars bilder och vi satte bilden i centrum.
Juni 2007 reggade jag mig på Facebook. 2007-2008 så var jag väldigt aktiv, mest med egna uppdateringar och hitta gamla vänner. Facebook var nytt och lockande.
Parallellt på Fotosidan så hade vi 2011/2012 som mest antal besökare men sen dess har vi tappat. Då hade vi ca 100-120.000 besök i veckan. Men sen 2017 har det planat ut och nu ligger vi stadigt på ca 50-70000 unika per vecka. Sidvisningar har såklart också gått ner iochmed konkurrensen om tiden. Ett spännande mått är sidor / besök. Under 2007 kunde vi har 50-60 sidor per besök men sen dök det snabbt och 2010 så var ni nere på 22-25 sidor / besök och 2013 till ca 12-15 sidor / besök och sen dess har var rätt stadigt ca 10 sidor per besök. Men vår spaning är att den hårda konkurrensen om tiden sammanfaller med branschen i stort. Runt 2010 var fullt ös och rekord med 121,5 miljoner sålda digital kameror men till 2018 har det blivit ett tapp på 84% ner till 19,4 miljoner sålda kameror https://www.statista.com/chart/5782/digital-camera-shipments/ via http://www.cipa.jp/stats/dc_e.html. Man ser en tydlig trend att fotografi inte längre är något alla gör utan det kokar ner till de verkligen entusiasterna. De som var tokheta foto-tokar 2006 gör förmodligen något helt annat. Förmodligen har de passerat förbi flera andra hobbies från kajakpaddling till att numera är det maratonlöpning med tillhörande träningslära-forum och produkter som tar allt fokus. Foto är något som de kanske håller på med. Inte omöjligt att de faktiskt börjar snegla på en lite mindre spegellös kamera och tänker att det skulle nog göra att fotointresset tar fart igen.
Ibland försöker medlemmar trigga igång debatter om Fotosidans utveckling men när de inte möts av mängder svar så tolkas det som att folk inte är här. Jag tror inte det riktigt stämmer utan jag gör en annan spaning. Folk har mognat och lärt sig att internetdebatter inte kan vinnas (speciellt inte de som redan diskuterats mängder med gånger under åren) och det är inte värt att skriva inlägg på inlägg. Folk säger vad de tycker om de har lust och sen är det bra. Sund utveckling. Och framförallt finns det mängder med folk som aldrig tycker men alltid läser. Jag minns själv när jag förr gick igång på olika inlägg som agiterade men med tiden blev sånt en riktig negativ energitjuv. Nuförtiden skriver jag svar när jag tycker det behövs men jag väljer ofta bort debatten och gör något vettigt och kreativt.
En annan spaning är att få människor behåller ett intresse över en längre tid. De flesta verkar kunna hålla riktigt fokus 7-10 år, där de första åren är oerhört inspirerande och allt är kul. Kommande 3-5 år så stabiliserar man sig och liksom mognar i sitt intresse och blir rätt avancerad och specifik. Sen tar ett antal år vid där intresset sjunker och man blir mindre aktiv och social. Här drar jag till med anekdotisk bevisföring och tar mig själv som exempel. 1999 köpte jag min första landsvägscykel. Kommande åren så var helt uppslukad av träningar, tävlingar och ville lära mig allt. 2003-2009 så tävlade jag mycket och cykel var mitt största intresse. Vi var ett tajt gäng i klubben som cyklade ihop nästa varje dag. Även om Stockholm är stort så var vi inte fler än att alla visste exakt vem alla var och vilken runda de kört dagen innan. 2009 började det bli lite mindre spännande och jag flyttade fokus från cykelgrenen landsväg till cykelcross. Det gjorde att jag fram till 2015 höll igång intresset men sen gick det snabbt. Det var inte kul tävla längre och jag började bli trött på mina klassiska träningsrundor. Under de tre senaste åren har jag tappat träningssuget men jag gillar fortfarande väldigt mycket att cykla. Numer är vi en handfull kompisar från förr som då och då ses och cyklar ihop. Alltid lika trevligt. Och det slår ALDRIG fel. Vi pratar alltid om hur mycket bättre de var förr. Och tittar man på de som jag cyklade med då så kan man fråga - var tog de vägen? Är sporten död för att jag inte cyklar med dem? Nej, tvärtom cykel som motion har aldrig varit större än nu. Förr var det 2-3 klubbar som man var med i men idag för de klubbarna en tynande tillvaro. Men är sporten död för det? Nej, tvärtom det finns mängde med små grupper av cyklister som samlas och kör tillsammans.
Absolut anekdotisk bevisförning men det finns lite att läsa om Community Life Cycle och där man försökt analysera de olika faserna. Här och här finns lite försök till analyser.
Hur gick det för mig och Facebook då? Hösten -17 började jag tröttna rejält och nästan exakt 2 år sen (19 december 2017) la jag mitt sista inlägg. Jag tyckte plattformen inte längre gav mig nåt. Numer tycker jag Twitter passar mig bättre. Där läser jag mest saker och är inte särskilt aktiv.
Tittar vi genom framrutan så ser vi en trend där vi inte har en lika bred målgrupp utan det har kokat ner till de som verkligen gillar foto och fotografi. Vi kommer vara relevanta för de med fotointresse men vi tror inte att de kommer vara superlivligt under bilder eller energiska debatter. Vi får som plattform försöka göra saker som är mer smala än breda. Vi har tex många grupper idag. Det är ju precis det som driver Facebook just nu men samtidigt så kanske många grupper skapar en känsla av ödslighet fast det är bra aktivitet lokalt. Där måste vi fundera.
För att runda av ett långt inlägg så uppskattar vi feedback. Bra som dålig. De ger perspektiv och är viktigt för att inte bli passiv. Vi tror mer på smala exklusiva events än stora mässor. Vi tror på bild och inspiration. Vi tror att teknik är fortsatt intressant. Egentligen så tror vi på samma saker som 2001 vi skall bara försöka adressera och serva de riktigt intresserade. Få till en mer tajt exklusiv foto-sällskaps-känsla. Satsa på sådant som är unikt - bra fotojournalistik, bildkritik och aktivering genom tävlingar och kurser. 2020 så skall vi skriva om teknik men vi skall också fokusera mer på bild och exklusiva möten! Vi har lite planer och vi får se vad det slutar med :)
Unika webbläsare v29 2013 - v48 2019. Källa Kia Index.
Nya kommentarer per månad de senaste 5 åren (2014-12 -- 2019-12)
Nya kommentarer per månad de senaste 5 åren (2014-12 -- 2019-12)
Nya annonser per månad de senaste 15 åren (2004-12 -- 2019-12)
Nya medlemmar per månad de senaste 15 åren (2004-12 -- 2019-12)
Nya kommentarer per månad de senaste 15 åren (2004-12 -- 2019-12)
Nya bilder per månad de senaste 15 åren (2004-12 -- 2019-12)