Fotografiska funderingar fullständigt fria från form & fason...

Hur viktigt är Galleri FS?


Är det kanske det yttersta betyget på att man är den Stora och Duktiga Fotografen som lyckats passera igenom detta trånga nålsöga? Eller kan man lika gärna vara en medelmåttig klåpare som "råkat" få till en bild så pass bra att den "råkat" tilltala tillräckligt många medlemmar i galleriet som "råkat" vara inne och rösta just vid det tillfälle ens bild "råkat" ligga i slussen? En serie tillfälliga omständigheter eller en åtråvärd plats i Fiiinklubben?

Tja, inte vet jag. Hursomhelst är man som medlem där berättigad att rösta. Antalet bilder i galleriet ökar, vilket gör att antalet röstande medlemmar ökar. Vilket jag antar gör att svarstiden minskar?! Dock vill jag efterlysa lite feedback på de bilder man fått refuserade. Kanske att få reda på vilka 3-4 motiveringar som varit oftast förekommande? Och lite mer info om hur urvalet går till vore ju faktiskt intressant. Vad som händer efter att medlemmarna sagt sitt? Krävs det ett lägsta antal röster? Eller en viss procentkvot åt ett visst håll? Åker bilden i så fall ut automatiskt eller sitter någon ur redaktionen aktivt och plockar ur bilden från slussen?

Vill inte kritisera galleriet som sådant, vilket syftet med det än är så är det väl ändå en "morot" som sporrar många att försöka ta den där pangbilden som verkligen skulle platsa. Och - laddar man upp en bild till slussen får man vara beredd på att ta ett nej! Hur urvalet än går till är jag väldigt glad och stolt åt min plats där, TACK igen ni som röstade! Och inte är man ju nöjd med EN bild där, utan försöker förstås fler gånger... :) Men, världen slutar inte snurra i och med ett nej! Man ska nog försöka att inte ta galleriet på så stort allvar, eftersom vad som kännetecknar upplevelsen av en bra bild ju är högst subjektivt!

Inlagt 2010-02-09 20:36 | Läst 960 ggr. | Permalink
Sista meningen säger allt!
Svar från Ullis A 2010-02-09 21:55
Fasiken, då har jag alltså svamlat en hel massa helt i onödan! ;)
Men tack, tycker det är ganska viktigt att tänka på! Självklart är man ganska fäst vid sina egna bilder, men det innebär ju inte att de går hem hos alla...
Hej Ulrika! Jag saknar också någon form av feedback men läser man info-sidan så där att det inte är att vänta.

Jag länkar dit så fler kan ta del av det=))

http://www.fotosidan.se/gallerifs/about.htm
Svar från Ullis A 2010-02-09 22:08
Hej Marie och tack för länken, det där har man ju läst för länge sedan... Jag citerar ett stycke...

Att ladda upp en bild till Galleri FS innebär att du kan bli refuserad, och då få en väldigt kort ytterst förenklad motivering till refuseringen. Likaså bedöms du av en lekmannajury så röstningen görs inte av några experter. Likaså röstar inte alla på alla bilder, utan detta varierar från bild till bild, vilket kan ge inkonsekvens. Att ladda upp en bild till Galleri FS innebär att du accepterar dessa saker.

Hmm, tycker nog att de kan ändra lite på den där "ytterst förenklade motiveringen"! Inte minst för att kanske gjuta lite olja på de vågor som kan uppstå... :))
Jag har glömt av hur galleri fs började?? någonstans måste ju någon ha beslutat att den var ämnad att lägga in första bilden... och sen är ju samtliga intagna bidrag subjektivt intagna.

egentligen tycker jag att det för att kallas "fotosidans bästa bilder" borde vara så att samtliga medlemmar fick rösta. eller?
Svar från Ullis A 2010-02-09 22:22
Ingen aning hur det började, har inte varit medlem här mer än 1½ år ca. Men har också funderat på hur det kan ha börjat, egentligen... Och visst är samtliga bidrag subjektivt intagna eftersom det där med vad som kännetecknar en bra bild ju är synnerligen subjektivt, hur många regelböcker det än finns... Därför ska man nog inte ta galleriet för allvarligt, dock är det skoj att vara med! Är lite kluven här...
Äntligen en som har fattat poängen.
Svar från Ullis A 2010-02-09 22:23
Bugar och tackar för det! Läste hos dig och du har nog fattat också. Men vill inte bli inblandad i någon pajkastning här...
Så här skrev jag i min blogg i november 2008.

Jag har lämnat in samma bild till Galleri FS och Kamera & Bilds tävling “Grand Prix 2008”. Jag fick i senaste numret av Kamera&Bild 20 poäng av Terje Hellesö.

Om vi först tar Galleri FS:s bedömning så lyder den så här:

- Höjer sig inte över mängden
- Ingen teckning i mörka partier
- Saknar spännande ljus
- Lite för enkel till utförandet

Terje Hellesös bedömning:

Det är inga lyckliga hästar, som står med sina täcken i en mörk skog. De är produktifierade istället för att vara individer. Här har fotografen tagit ställning - jag gillar det. Och att tankarna förs vidare. Den här bilden är något mer än vad den bara visar.

Efter detta slutade galleriet att motivera sina nej.

Det här är bilden som "knäckte" galleristerna!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1477497&target=_blank

Hälsningar från Björn
Svar från Ullis A 2010-02-10 22:19
Alltså ytterligare ett bevis på att ta Galleriet med en stor nypa salt, och att smaken är synnerligen subjektiv...
Vad gäller din bild är min alldeles personliga åsikt att den är spännande, suggestiv och lite mystisk. Ingen dussinbild precis!
Hälsn. Ulrika
Beskrivningen av hur Galleri FS funkar är rätt klargörande tycker jag. Galleriets innehåll är en typisk kommittéprodukt. Det måste med nödvändighet leda till profillöshet i bildurvalet. Det hindrar ju inte att många bilder där är sevärda, men inte många kvalar för min egen favoritsamling. Många bilder som jag själv väljer ut har säkert ingen chans att bli antagna.
Briljanta bilder tycks ha lättast att placera sig, men sådana blir jag ofta snabbt trött på.

Hur viktigt är Galleri FS? Den som lyckas publicera sig där tycker kanske att det är viktigt, för det måste ju boosta det personliga egot en del. Men den som jobbar för att få uppskattning av andra är alltid lite illa ute. Jag tänker på vad som är sann excellens: det är att tävla med sig själv, inte med andra.

Själv tittar jag nästan aldrig i Galleri FS, så uppenbarligen är det andra saker som är mycket viktigare för mig.

För övrigt tycker jag att Björn Björnsons kommentar är väldigt klargörande. En stark bild med karaktär och känsla refuseras av "kommittén" med småttiga argument, och sedan skäms man bestämt när man inser att en känd och framstående fotograf har bara beröm för den. Bättre då att fortsättningsvis bara säga: "Inte vad vi söker just nu", vilket ju är trams.

I ett av mina blogginlägg har jag skrivit att vi på Fotosidan är bättre fotografer än bildkritiker. Bildkritiken på Fotosidan är ofta amatörmässig i ordets sämsta mening, och Björn Bs erfarenhet tycker jag styrker min uppfattning.
Svar från Ullis A 2010-02-10 22:25
Som vanligt håller jag med dig till 100%... Sticker inte under stol med att jag är rätt stolt över att faktiskt vara med där själv. Åtminstone kändes det när jag kom med som något av ett bevis på att jag faktiskt kan, jag också... Hade det varit idag vet jag inte om jag tolkat det riktigt så. Utan kanske mer som att man tagit en bild som tilltalar den breda massan, vilket i sig kanske inte säger så mycket... Å andra sidan finns det en och annan "smal" bild där också!
Nåja...
Visst är vi här på fs bättre på att fotografera än att kritisera på ett bra sätt. Instämmer där också!
Hej!
Tror inte att du ska försöka ta bilder som platsar i Galleri FS. Du ska ta dina bilder. Personligen tycker jag inte om naturbilder, många är beskurna som fan för att komma nära. Att fotografera för mig handlar om att måla lite med ljus, många är duktiga men många bilder blir så där sockersöta så man vill inte ens se dem. De blir för mkt helt enkelt. De känns som om de är photoshopparnas eget galleri.

Ta de bilderna du blir glad över, skit i galleriet, har själv slängt upp massa bilder, även såna som är dåliga men för att prova och jag har inte en chans. De är inte min grej helt enkelt.
mvh
Morgan Larm
Svar från Ullis A 2010-02-10 22:28
Jag lovar dig att när jag sitter vid stranden med telet, eller kryper i gräset med macrot, då ägnar jag inte Galleriet minsta lilla tanke. Utan då fotar jag för MIN skull, för att ha skoj och må bra! Hemskt vore det väl annars... Dock är väl en plats i Galleriet en liten bonus, det måste ju erkännas! Men inget man jagar, absolut inte!
Hälsn. Ulrika
Jag tycker att galleriet bara är en kul grej, blir inte det minsta nedslagen när jag fått nej. För jag vet att det är lite av en slump/lotteri att man lägger in rätt bild vid rätt tillfälle.

Och som du skriver, det är subjektivt, och beror på så mycket, inte minst dagsformen hos den som tittar på bilden. Humöret avgör så mycket när man ser på bilder....
Svar från Ullis A 2010-02-10 22:29
Kan bara instämma och hålla med. TACK! :)