Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klotterplanket


Bli medlem i gruppen för att skriva
Föregående 1 ... 4 5 6 ... 34 Nästa 
morgondotter
för 7 år sedan sedan


Ett Skandinaviskt fotocentrum
är under utveckling i Landskrona
på Landskrona Museum

Landskrona Museum skall ställa ut det det bästa inom fotografin, såväl Skandinaviskt som internationellt. - det kommer att finnas Centrum för fotografisk teori och forskning -
många spännande utställningar har ägt rum de senaste åren
fler kommer
och årlig fotofestival

den utställning som pågår just nu heter
"AgN03. Histories of Science and Photography in Sweden"
den pågår till den 29 januari

Silver var det grundläggande ämnet i s/v film till det digitala tog över

jag tycker det hela låter spännande
och
den utställningen som pågår just nu hade jag gärna sett
du kan läsa om den i DN 22 februari, Kulturdelen

/inger
Erik Mofjell
för 7 år sedan sedan

Detta låter väldigt spännande tycker jag. Det får nog bli en tur söderöver vid tillfälle och då gärna med ett besök till Hovs hallar och Josefinelust med sin mycket säregna natur.
//Erik
morgondotter
för 7 år sedan sedan


under den senaste tiden har min oro för demokratins nedmontering varit stor
-
bilderna har blivit till snabbt och utan eftertanke - det kändes väldigt skönt

nu känns det som om jag blivit en betraktare
tidigare var jag drabbad
förmånen att kunna använda mig av gruppen för bildpublicering - hjälpte mig att göra resan från drabbad till betraktare
en mognadsprocess känns det som

- utvecklingen när det gäller presfrihet/censur
detta gäller ju både bild och text
är mycket oroande
tex Turkiet och Polen för att nämna några

bild är inte självklar
nazisterna brände mycket av det dekadenta som det kallades
kommunisterna likaså
tack och lov stals och gömdes en del
som vi kan se nu
/inger
morgondotter
för 7 år sedan sedan


GOTT NYTT ÅR

önskar //Erik och /Inger
esbtse
för 7 år sedan sedan

Gått nytt år till er också
morgondotter
för 8 år sedan sedan


åter
en
ny
medlem - Per Ebbesen
/inger
morgondotter
för 8 år sedan sedan


Vi har nöjet att hälsa Hans Tell
välkommen tillbaka i gruppen

/inger och //Erik
esbtse
för 8 år sedan sedan


Hej Inger,
Får jag ställa en teknisk fråga på Klotterplanket?
Jag är på väg att uppgradera min gamla digital kameror och ser att du har 2 st. 28 mm C-sensor kameror. Är inte detta en begränsning i att förmedla din vision? Eller ser du det som en styrka att arbeta med dessa och att i stället koncentrera dig på det visuella, konstärliga istället för teknik och byta optik?

Orsaken är att jag håller på att uppdatera mina digital kameror (från 2008) och jag har tänkt att ersätta min Pansonic-Lx3 med en spegelös 24 MP men med en Zoom. Min systemkamera D300 skall uppdateras till en fullformat D800/D900. Ekonomin har tyvärr hindrat mig att genomföra processen under de sista åren.

Alla de morgonar som kom och gick , det var livet. (Karin Boye)
esbtse
för 8 år sedan sedan

Tack Inger för dina synpunkter
Det var inte alls för mycket teknisk information.
Jag har analyserat mina behov och då jag sysslar med landskap och viss mån koncept liknade fotografi s har jag två behov. En system kamera till landskap och en mer kopaktliknade kamera för de mer experimentella bilderna. Dock har jag av historiska skäl för mycket optik och filter samt analog mellanformat utrustning och en del av dem använder jag inte så ofta. Är i en process sedan 5-6 år sedan att minska på utrustningen då jag har snävat in mitt intresseområde.
Har av vissa orsaker tappat sista 2-3 åren i att sälja av analog utrustningen men skall ta tag i det igen.

Satsar just nu på att starta upp projekten igen.
morgondotter
för 8 år sedan sedan

Thomas

jag ser mig själv som konstnär med kameran som redskap
och
erfarenhetsmässigt vill jag säga
att
efter att ha fotograferat med det mesta sedan slutet på 50- talet gick jag på 80- talets början över till Rollei 35
jag ville resa med kompaktkamera i fickan utan specialväska med optik

närheten till objektet eller personen blev kompaktens styrka
- men, allt hänger ju ihop med det som en vill skildra med kamerans hjälp
jag är som sagt inte fotograf i den meningen med teknik som intresse

du nämner två Leicor - den sista en Q
anledningen är kvalitet och den låga vikten då jag sedan ca 15 år är rullstolsburen
- jag vill inte och kan inte använda stativ, utan ta mina bilder utifrån de förutsättningar som finns och har hjälp av en avancerad elrullstol som kan ta sig fram på många ställen

så, kompaktkameran har varit min följeslagare sedan i ca 30 år nu
och
har aldrig kännts som en begränsning - närheten och den eventuella kontakten är dens styrka
som en slags tele kan jag beskära och använda särskilda program och i min lilla Nikon coolpix finns det zoom

javisst spelar ekonomin en roll, men jag tror att en i första hand måste ta ställning till sin egen utveckling ang bildskapande
är jag fågelfotograf kan jag inte sitta vid fågelbordet dag efter dag med en kompaktkamera - då vill jag komma närmare
är jag landskapsfotograf vill jag kanske ha vidare vinklar osv

den här gången köpte jag Leica Q - dens låga vikt, dens handgrepp och höga kvalitet
jag är en äldre dam utan bil och banklån
men utrycksbehovet och skapandet är aldrig sinande

vad du än gör - analysera dina behov när det gäller kameraköp - då hittar du din väg att gå
nu fick du mig att berätta mer än vad jag egentligen skulle, men det får du stå ut med
/inger
morgondotter
för 8 år sedan sedan


Thomas
javisst gör det ont när knoppar brister (Karin Boye)
bilder kan ligga till sig och mogna

ibland, tycker jag, finns en början till diskussion ... som plötsligt bara dör
-- -
någon gång händer det att samtalet utvecklas

jag skulle många gånger önska att det fanns utrymme för en diskussion eller ett samtal

men, som någon skrev på s/v's klotterplank - många söker sig till Face Book

/inger
morgondotter
för 8 år sedan sedan


Thomas
intressanta tankar som jag, i stort sett, delar

det korta av det långa blir för mig:

att vi vid varje ögonblick har två val ( nu tänker jag i första hand på bildbetraktandet)

att se och bli påverkad av en bild - skriva en kommentar om denna min upplevelse av bilden och utvecklas själv i och med det
eller
tiga och vara i säkerhet

att kommentera betyder ju att det en skrivit kan läsas av andra
och det kan kanske kännas otryggt

otrygghet skapas av tigande
och
leder inte till utveckling

detta har väl alla amerikanska TV-såpor visat oss
dramatiken är alltid uppbyggd kring tigandet och den otrygghet det skapar

konumtionen, i det här fallet bilder, tror jag som du, minskar vid känsla av meningsfullhet
och
meningsfullhet tror jag finns i att se andras bildvärld och att reflektera över den och sin egen

vårt sällskap heter ju "u t t r y c k"

kanske har någon annan i gruppen synpunkter


/inger
esbtse
för 8 år sedan sedan

Tack för din återmatning Inger.
Ibland måste bilden mogna innan man kan kommentera bilderna.
Dock kan vi hålla en minsta nivå på kommentarer i yttryck samt svar på dessa så att vi får en levande diskussion. vilket jag tror hjälper alla att utvecklas.
Erik Mofjell
för 8 år sedan sedan


Vi hälsar en ny medlem välkommen till gruppen. Välkommen Martin Andreasson!
//Erik /inger
rikitikitavi
för 8 år sedan sedan

Tackar Erik :) Och Hej alla andra, ska bli kul att byta ideér och bilder med er framöver.
Fridens!
/Martin.
morgondotter
för 8 år sedan sedan


Analys och tolkning av bilder
slå upp bildanalys - annars hamnar du i en app
Duckphoto.se

där finns en enkel model av och kortfattad text om hur en kan analysera och tolka bilder

jag tycker det är en bra modell -

var aldrig rädd eller oärlig - att tolka och analysera det du upplever i en bild är annat än att kritisera
det är du som är huvudpersonen, du ser på en bild och du upplever det ena eller det andra
van dig vid att uttrycka detta i ord

de bilder som publicerats i olika grupper här på FS är utlagda för att bildmakaren har ett syfte med detta
i första hand för att visa och att få evt respons - kanske det väcker något hos någon eller fler
/- naturligtvis finns det några som bara vill vara med och inte säga så mycket


men, här i vår grupp är det högt till tak

duckphoto.se - glöm inte att läsa den kortfattade texten

/inger
esbtse
för 8 år sedan sedan

En bra utgångspunkt sedan kan man tillfoga bild och fotohistoriska komentarer som krydda.
/Thomas
morgondotter
för 8 år sedan sedan


för mig har en fråga formulerats

ÄR BILDENS VÄRSTA FIENDE - LIKGILTIGHETEN

bildkonsumtionen är stor, mycket stor - men vad betyder denna konsumtion för oss som individer
kommentarer och upplevelser av bilder uttrycks sällan
har vi blivit teflonmänniskor av detta ständiga flöde - likgiltiga inför andras UTTRYCK

krävs häftigare yttryck för att beröra - ?
tankar och upplevelser kräver ständigt nya bilder - som en evig karusell går det runt runt
en slags beröringsångest - som blir större och djupare och kräver mer konsumtion
- tills vi försvinner utan att känna oss själva

vem är du?
vem är jag?

/inger
esbtse
för 8 år sedan sedan

Ett annat problem är att om man blir för introvert så kan det låsa sig. Man måste kunna slingra sig framåt mellan teori och känsla. Konsumtions behov kan minskas om känsla av meningsfullhet uppstår. Personlig utveckling tror jag är det viktigaste för att inte tappa lusten att skapa och försöka ersätta tomhet med teknik och konsumtion. Att hemta in inspiration är bra till e viss gräns men tillslut så är det vårt inre som är det enda viktiga och som kommer möjligöra lust och skapar glädje. Dock tycker jag att diskussioner om hur andra uppfatar bilder hjälper till att hålla en vettig kurs mellan blindskären för att stärka uttrycket samt bildens narrativa kvaliteter.
Erik Mofjell
för 8 år sedan sedan

En dyster betraktelse du kommer med här och jag är benägen att hålla med dig. I alla tider har människan klagat över sin tids stress och snabba konsumtion men ribban verkar höjas för varje generation, man kan bara undra var det ska sluta. Det är tråkigt att man ska behöva chocka i sitt uttryck för att synas, att sticka ut ur mängden som en vass nål istället för att låta tiden ha sin betydelse. Ett långsamt betraktande och reflekterande. Vi får slå ett slag för den långsamma konsumtionen. En bild behöver inte vara tråkig bara för att den är långsam, det är i den långsamma konsumtionen man ständigt upptäcker nya saker, det är de långsamma bilderna som ofta blir klassiker.
//Erik
Faber
för 8 år sedan sedan


Hej Inger. Det är nog den bästa och och tryggaste,starkaste,och rättvisaste,mannen i ditt liv ! Själv ömmar jag för alla som lider av Phantomsmärtor som denne åttioåring är namne till.Vänliga hälsningar av en som har varit hemligt förälskad i Diana./Peter S.
morgondotter
för 8 år sedan sedan

Underbart Peter
Diana
det är en begåvad, känslig och snygg kvinna
och
hon lyckades träffa Fanromen, Mr Walker utan kontaktannons
kärlek uppstod

vad själva Fantomen betytt för mig i förälskelsessammanhang vet jag inte - jag tror mer det var äventyret och hans ideologiska ställning som god och rättvis som fångade mig
jag köper även idag en tidning då och då, fast nu är det länge sedan
jag får uppdatera mig

hans dräkt tycker jag är lite svår - vad som finns under framgår förståss - men i en mening är han, i mitt tycke, ganska könlös
inget matchman över honom - men han är en god man och människa som bekämpar girighet och kriminalitet, han lyfter fram vänskap och respekt för såväl människor som djur och natur
en härlig vrå att försjunka i
/inger
morgondotter
för 8 år sedan sedan


Jag vill berätta att i år fyller Fantomen 80 år
en spännande utveckling under ett liv i Fantomengrottan i djungeln, far till två barn och särbo med Diana som jobbar på FN

en lärd och god man som straffar de "onda"
lär sina två tvillingar om historien, naturen osv
barnvakten är, under deras hela barn och ungdom, bandaren Guran som är fantomens bästa vän
Fantomen är en ovanlig tecknad serie - där både rasism och kvinnoförstryck lyser med sin frånvaro
ett särboförhållande med en välutbildad mamma i New York, en svart bushman som barnvakt och en god man i djungeln

jag har varit medlem i Fantomenklubben sedan unga år

Grattis Fantomen
fler av din sort kan jag önska

/inger
morgondotter
för 8 år sedan sedan


Vi vill
hälsa
Mashid Rasti Välkommen
i gruppen

/inger och //Erik
Erik Mofjell
för 8 år sedan sedan


Vi har nöjet att hälsa en ny medlem välkommen till gruppen. Välkommen Kajsa Eriksson!
//Erik
/inger
morgondotter
för 8 år sedan sedan


Fläskkvarteten och Freddie Wadling

Somewhere over the rainbow

lyssna på den
och
gör en bild

nu finns inte Freddie längre - men hans röst
och
kanske din bild

/inger
Erik Mofjell
för 8 år sedan sedan

En lysande idé. En personlig hyllning till en stor artist och konstnär.
morgondotter
för 8 år sedan sedan


Erik
kul att du nämner just Mussorgskij och Tavlor på en utställning - i början på -70 talet gav Emerson, Lake & Palmer ut Pictures at an exhibition en modern tolkning och mycket bra
- när jag sålde vinylen gick den förlorad
om du inte hört den, prova

Martin Nyström från DN väljer i en artikel ut världshistoriens 10 bästa operaarior
det går att lyssna på DN Kulturs Spotify

ja visst är musik en underbar del av livet, oumbärlig vill jag säga

jag lyssnar i lugn och ro till jazz och klassiskt - gärna när jag gör bilder
ja, Pink Floyd på maxvolym är också skönt - mitt favoritband

här i Skagen är det mycket musik och kulturhuset har anordnat en rad blueskonserter
helt fantastiska artister

nu är molnen rosa över Sønderstrand och ligger som grädde på en våffla
när solen går ned över Skagerack färgas himlens moln på Kattegatt sidan och hänger gärna i strandkanten när det inte blåser

ute vid havet behövs ingen musik - där finns den ändå

Händel är en fantastisk tonsättare och en favorit och finns i Martin Nyströms urval med
"O mio cor" ur "Aleina" av Händel

men nu blir det Cecilia Bartoli
inte dåligt det heller
men, Adeles "Hello" går heller inte av för hackor

Konstmusik öppnar själen

/inger
morgondotter
för 8 år sedan sedan


Hanna och andra

underbar musik kan få alla sorters fjärilar att flyga
och människor att resa sig

Puccinis opera Tosca har en aria Till Livet
den kan sjungas otroligt vackert av tex Jussi Björling eller Andrea Botcelli

duetten ur Pärlfiskarna med Jussi Björling och Robert Merrill är så vacker, jag tycker bäst om den operan av Bizet finns på You Tube

Nessum Dorma ur Puccinis Turandot vill jag höra om igen

operorna kan ha förskräckliga dramatiska överbyggnader - vissa arior tröttnar jag aldrig på
ikväll var en varm, vindstilla kväll här i Skagen - vi satt ute och lyssnade på just detta
så vackert det är
/inger
Erik Mofjell
för 8 år sedan sedan

Jag håller med dig fullt ut, jag tröttnar heller aldrig på musik. Bilder och musik är intimt förknippade med varandra, musik kan generera bilder och vice versa. I konstmusiken har detta utnyttjats i århundraden, ett känt exempel är Antonio Vivaldis De fyra årstiderna. Fyra violinkonserter, en för varje årstid. Eller Modest Mussorgskijs Tavlor på en utställning. Musikstycket heter faktiskt så. En god vän till honom som var konstnär hade en utställning. Han fick då idén att komponera musik till tavlorna. Ursprungligen är musiken komponerad för piano men flera versioner för orkester finns. Men mitt favoritstycke är nog Richard Strauss' En alpsymfoni. Musiken skildrar en fjällvandrares vedermödor under ett dygn i alperna. Fantastisk musik och mycket rik på inre bilder.
morgondotter
för 8 år sedan sedan


jag blev nyfiken på symboler och undersökte vidare - det jag ser är att det finns mycket intressant i detta

ang fjärilar förstår jag att - under metamorfosen från färglös puppa och larv till färgstark fjäril - blir fjärilen metafor för utveckling och hopp
detta är ju lätt att första, men vi måste veta att fjärilar utvecklas från puppa, larv och fjäril
alltså måste det finnas ett gemensamt kunskapsfält mellan betraktare/tolkare av bilden för att förstå symboliken

ang fåglar förstår jag att - fåglar hjälper människan att tänka innan hon handlar - fågeln som symbol kan representera en överblick över situationen

detta skall naturligtvis inte tolkas bokstavligt utan användas i ens inre rum - vilket det ofta gör när vi skapar bilder

jag tycker detta är spännande
inget flum om jag låter min känsla tolka (flum kan det bli i olika kläm och känn sammanhang)
det används flitigt av oss på ett medvetet eller omedvetet sätt, i allt bildskapande, och är starkt kulturellt och kunskapsmässigt betingat

kanske är det så olika grupperingar inom konst uppstår - vi som förstår och kan känna igen den andras symboler

det är naturligtvis detta som gör konsten "farlig" i vissa kulturer och politiska sammanhang
osynliga buskap kanskickas till de som förstår

den kraften känner makthavare och präster av och vill destruera
- Polen och många länder ligger i och idag kanske äver Österrike

konst som uttryck är förbjuden i flera länder, liksom musik och annat

/inger

eller somThomas Tranströmer skriver .... det finns en glänta i skogen - dit bara den som gått vilse hittar
Hanna Wallsten
för 8 år sedan sedan


Intressant diskussion om symboler. Inger du ställer frågan om en har ett ansvar som fotograf hur en använder symboler eller om konsten befriar en från det ansvaret.

Jag tycker absolut att det finns ett ansvar om det handlar om symboler som är väldigt politiskt laddade eller förknippade med någon form av kränkning (men det säger kanske sig själv). Så mitt svar är nog att konstnären kan påverka samhällsdebatten med sin konst, konst är ofta just samhällskritisk, alltså har vi ett ansvar.

Men å andra sidan kan jag själv ha svårt att tänka så när det kommer till mina egna bilder:

Något som jag själv tänkt på angående symboler (och nu kanske jag svävar iväg lite från själva kärnan i diskussionen) är att jag ofta använder klänningar i mina bilder. Jag vill gärna inte förstärka bilden av kvinnor som sköra och just väldigt traditionellt feminina eftersom jämställdhet är viktigt (å andra sidan är det inget fel med att vara feminin och skör heller, svårt detta!) och också mångfald. Normkritik är viktigt, och jag ser konst som någon sorts samhällskritik och något som kan påverka människors uppfattning.

Trots denna inställning till politik och samhällsdebatt osv så porträtterar jag ofta kvinnor som sköra och de brukar ha traditionellt kvinnliga kläder. Jag har svårt att koppla in den logiskt tänkande delen av hjärnan när jag skapar och det blir ofta att jag tycker att en klänning passar bra eftersom det blir en kontrast till miljön eller att en kan skapa rörelse i bilden. Det skall förmedla en känsla och den känslan kommer fram genom att göra modellen sårbar t.ex. Hon ser mer sårbar ut i bara ben t.ex. än om hon haft exempelvis byxor på sig. Skulle någon analysera mina bilder utifrån det perspektivet skulle det kunna argumenteras att jag förstärker bilden av det traditionellt kvinnliga. Det kanske inte stämmer men jag skulle kunna gissa det.

I övrigt så använder jag ofta fjärilar eller fåglar i mina bilder för att symbolisera något som försvinner eller en längtan som svävar över modellen.

Intressant Erik att du gör allt i kameran! Imponerande process :).
Hanna Wallsten
för 8 år sedan sedan

Helt rätt Inger, det är mitt eget ansvar :). Och jag får helt enkelt stå för det.... det som vill skapas behöver få skapas, med vissa begränsningar förstås. Jag kan tycka att de bilder med mer mörkare tema inte spär på bilden av kvinnan som skör, men det finns det säkert olika åsikter om.

Jag uppskattar din ärlighet, tack för synpunkterna.

Jag valde i min bild "Horror of Dawn" att klä modellen i helsvart och ingen klänning och det fungerade ju bra, så säkert blir det fler bilder i den stilen. Konst för att göra ett politiskt statement känns inte som mitt uttryck just nu, det kanske ändras i framtiden.

Tack för tips, får kolla upp Modesty Blaise!
morgondotter
för 8 år sedan sedan

Hanna
intressant detta med klänningar, bara ben, jämställdhet och skörhet

Modesty Blaise, som har blivit tecknad med större och större byst, kortare och kortare shorts, är em jämställd kvinna utan klänning
hon blir aldrig någon Bimbo eller skör varelse
feminin, vacker och inte minst begåvad och orädd

jag gjorde hennes bekantskap för mycket länge sedan genom en tecknad bok om hennes liv i flyktingläger och senare utveckling
Lilla grodan kallades hon då
läs den, den är en fin berättelse om en ung kvinnas utveckling - genom många strapatser till en mogen kvinna

jag är en helt okritisk beundrare

så, visst kan kvinnor gestaltas utan klänning, - du gör ett val
även om du säger att du inte vill förstärka bilden av kvinnan som skör och traditionellt feminin
så upplever jag att det är just det du gör i din bilder som jag sett här i gruppen

jag anar vad du vill visa
och
respekterar helt de symboler du valt


du är konstnären och väljer ditt språk genom dina symboler
och
får ta ansvaret för hur du vill framställa den kvinna du vill skall föra din talan

/inger
Föregående 1 ... 4 5 6 ... 34 Nästa 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar