Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klotterplanket


Bli medlem i gruppen för att skriva
Föregående 1 ... 5 6 7 ... 34 Nästa 
Erik Mofjell
för 8 år sedan sedan


Vad vore livet utan symboler och symbolik? Tomt och fattigt skulle jag vilja påstå. Visst kan symboler tolkas fel om det används på ett klumpigt sätt, som i ditt exempel om cyklisten Inger men används det på ett sofistikerat sätt kan det vara ett vasst vapen. I mitt eget bildskapande är symboliken en klart lysande ledstjärna, det behöver inte bara vara vad bildelementen i sig symboliserar utan även dess färger. En röd himmel är något helt annat än en grå t ex samtidigt som ett berg inte bara är ett berg utan kan symbolisera något svårforcerat, något man vill erövra, man vill veta vad som finns på andra sidan men då måste man först upp på toppen, det kan vara värt ansträngningen.

En metod jag själv använder mig av är multiexponerade landskap som utförs i kameran för att skapa fantasilandskap, landskap som inte existerar i den fysiska verkligheten men väl i den inre. Det är viktigt att bilden finns på minneskortet i färdigt skick även om det för betraktaren inte spelar någon roll om bilden har klippts och klistrats i datorn, resultatet är detsamma. Men i och med att det fiktiva landskapet återfinns på minneskortet så återspeglar det vad kameran och jag tillsammans har sett och upplevt. Däri ligger mitt personliga symbolvärde. Kameran är ögat, jag själv är hjärnan och bilden blir symboliken. Att bilden då finns på minneskortet utgör då ett bevis på denna symbios.

//Erik
morgondotter
för 8 år sedan sedan

Erik
jag tycker det är kul att du problematiserar detta med minneskortet - ett bevis på att detta inte är magi, tänker jag

under andra förhållanden, med okunskap om elektronik och minneskort, skulle dina bilder kunna ses som rent trolleri - du skulle kunna vara farlig som förvrängde människors syn och upplevelse med din apparat

för många år sedan, under en Afrikaresa, stötte jag på en man som fotograferat en Medicinman
han kunde inte förstå att han jagades ut av byn för att slänga sig i floden där han räddades ombord på en färja- kameran tog medicinmannens medhjälpare och slog sönder

medicinmannen, och de omkring honom, var helt övertygade om att med kameran som trollverktyg förvandlades medicinmannen till en pytteliten figur och förlorade all sin kraft
- något sådant får inte ske, det skulle ju sätta hela området med människor i kaos

detta är ju lätt för oss att förstå - på ett negativ blir en person pytteliten och förlorar sin kraft
Donald Trumph verkar inte lika skrämmande på ett litet negativ som på en stor TV-skärm med ljud

vart vill jag komma, jo att det kan både vara ett vasst och farligt vapen som vilseledande
- symbolik kan användas i religiöst - politiskt syfte, att manipulera oss att köpa saker osv

- finns det hos en fotograf/bildkonstnär ett ansvar - eller kan en handskas hur som helst med symbolerna?
i konstens namn

jag har själv först tänkt på detta efter Barbro`s kommentar - mina symboler

det jag förstår är att det krävs en gemensam förståelse av symbolerna för att överföra en upplevelse till betraktaren av den art jag vill förmedla

men, som konstnär/fotograf måste jag vara öppen för andras tolkningar och på det sättet blir ju bilden en överföring till betraktarens tankar grundade på livserfarenheter, kunskaper osv hos betraktaren - och blir utifrån det - gillad, ogillad eller osedd

kanske är det detta som gör att vissa bilder blir mycket omtyckta - den gemensamma beröringen i bilden - gemensamma symbolvärden
eller är det marknadsföringen, manipulationen?

ja, inte vet jag
det enda jag vet nu - är att jag använder symboler i stor utsträckning i mina bilder, framför allt de som jag skapar i P Shop
naturligtvis finns de också i fotografier jag tar - det är med hjälp av mina fotografier jag skapar bilder
och
i botten finns ju jag som bestämmer vad och vika bilder som skapas

det är spännande, i vår grupp, hur många olika uttryck det finns
och
att jag oftast känner igen vem som använder just den uttrycksformen/bildspråket

vi söker
och
utvecklas
kommer något på spåret .....

men symbolerna finns där
vare sig vi är medvetna om det
eller inte

som du säger Erik
vad vore livet utan symboler och symbolik

/inger
morgondotter
för 8 år sedan sedan

Erik
jag tycker det är kul att du problematiserar detta med minneskortet - ett bevis på att detta inte är magi, tänker jag

under andra förhållanden, med okunskap om elektronik och minneskort, skulle dina bilder kunna ses som rent trolleri - du skulle kunna vara farlig som förvrängde människors syn och upplevelse med din apparat

för många år sedan, under en Afrikaresa, stötte jag på en man som fotograferat en Medicinman
han kunde inte förstå att han jagades ut av byn för att slänga sig i floden där han räddades ombord på en färja- kameran tog medicinmannens medhjälpare och slog sönder

medicinmannen, och de omkring honom, var helt övertygade om att med kameran som trollverktyg förvandlades medicinmannen till en pytteliten figur och förlorade all sin kraft
- något sådant får inte ske, det skulle ju sätta hela området med människor i kaos

detta är ju lätt för oss att förstå - på ett negativ blir en person pytteliten och förlorar sin kraft
Donald Trumph verkar inte lika skrämmande på ett litet negativ som på en stor TV-skärm med ljud

vart vill jag komma, jo att det kan både vara ett vasst och farligt vapen som vilseledande
- symbolik kan användas i religiöst - politiskt syfte, att manipulera oss att köpa saker osv

- finns det hos en fotograf/bildkonstnär ett ansvar - eller kan en handskas hur som helst med symbolerna?
i konstens namn

jag har själv först tänkt på detta efter Barbro`s kommentar - mina symboler

det jag förstår är att det krävs en gemensam förståelse av symbolerna för att överföra en upplevelse till betraktaren av den art jag vill förmedla

men, som konstnär/fotograf måste jag vara öppen för andras tolkningar och på det sättet blir ju bilden en överföring till betraktarens tankar grundade på livserfarenheter, kunskaper osv hos betraktaren - och blir utifrån det - gillad, ogillad eller osedd

kanske är det detta som gör att vissa bilder blir mycket omtyckta - den gemensamma beröringen i bilden - gemensamma symbolvärden
eller är det marknadsföringen, manipulationen?

ja, inte vet jag
det enda jag vet nu - är att jag använder symboler i stor utsträckning i mina bilder, framför allt de som jag skapar i P Shop
naturligtvis finns de också i fotografier jag tar - det är med hjälp av mina fotografier jag skapar bilder
och
i botten finns ju jag som bestämmer vad och vika bilder som skapas

det är spännande, i vår grupp, hur många olika uttryck det finns
och
att jag oftast känner igen vem som använder just den uttrycksformen/bildspråket

vi söker
och
utvecklas
kommer något på spåret .....

men symbolerna finns där
vare sig vi är medvetna om det
eller inte

/inger
morgondotter
för 8 år sedan sedan


OM SYMBOLER
i bilden

tänker jag


efter att ha läst Lena Anderssons kolumn i DN Lördag 14 Maj 2016

Tecknen och främlingsskapet

att

(utgångspunkten är naturligtvis den kritik serietecknaren Jan Lööf mottagit senasre tiden)

i text går det att abstrahera - i bild inte
i text är ett äpple vad du gör det till genom att abstrahera
- om tecknaren, bildmakaren skall visa ett äpple måste denna illustrera ett särskillt äpple med individuella egenskaper
ett äpple symboliserar allt från kunskap till det knallröda giftäpplet som dödade Snövit

alltså - hur visar jag ett äpple i bild utan att symbolisera något - går det?

ett ganska kul och tydligt exempel L A använder är när den danske cyklisten Bjarne Riis oväntat vinner Tour de France
dagen efter loppet framställdes Bjarne i en sporttidning som en cyklist med skidor på pedalerna
Bjarne är från Herning på Jylland och inte från en skidmetropol längre norr ut

så lätt kan en bild eller teckning genom symboler säga något som kan bli helt fel - ja, om vi antar att tecknaren, bildmakaren inte hade ont uppsåt för att förlöjliga Bjarne

nog om detta
Barbro v M tog upp att jag gärna använder symboler så jag tyckte var kul att ta upp det
när jag läst L A´s kolumn kände jag att jag ville skriva lite om det och dela med mig

tankeväckande för oss som skapar bilder, kanske

/inger
morgondotter
för 8 år sedan sedan


jag glömde
berätta

att för dom som vill se Valand fotografernas
EXAMENSUTSTÄLLNING
I hear the
thunder crashing,
the sky is dark


(VERNISSAGE I LÖRDAGS) PÅ RÖDA STENS KONSTHALL tom 22 maj

GÖTEBORG

/inger
Lilit
för 8 år sedan sedan

Tackar för tipset!
Ska se om jag inte kan få till ett besök i helgen när jag är i Göteborg.
//Katja
morgondotter
för 8 år sedan sedan


MASTERS 2016 etapp III
Hedersomnämnande Natur Camilla Ekendal
tredje plats Porträtt Katja Tanhua
där också Camilla Ekendal fick hetsomnämnande
och i Ögonblick fick Malin Jochumsen och Katja Tanhua hedersomnämnande

för övrigt så skriver Göran Segeholm en artikel, Bildbetraktelser, som i mångt och mycket berör de inlägg om bild- upplevelse - att bli berörd och påverkad osv
som Thomas E startade diskussionen om

jag talar om nr 2 2016
den är läsvärd, som det mesta han skriver
tycker /inger
esbtse
för 8 år sedan sedan


Intressant Bok Critical Terms for Art History Robert S. Nelson
En essä bok. Ser mycket lovande ut hittills, dock har den minimalt med bilder. Jag hoppas den kommer fylla i glapp i min konstutbildning.

Consists of essays that cover a wide variety of terms in the history of art, from sign to meaning, ritual to commodity

Innehåll
OPERATION
1. Representation / David Summers
2. Sign / Alex Potts
3. Simulacrum / Michael Camille

COMMUNICATIONS
4. Word and Image / W. J. T. Mitchell
5. Narrative / Wolfgang Kemp
6. Performance / Kristine Stiles
7. Style / Jas Elsner
8. Context / Paul Mattick, Jr.
9. Meaning/Interpretation / Stephen Bann

HISTORIES
10. Originality / Richard Shiff
11. Appropriation / Robert S. Nelson
12. Art History / David Carrier
13. Modernism / Charles Harrison
14. Avant-Garde / Ann Gibson
15. Primitive / Mark Antliff and Patricia Leighten
16. Memory/Monument / James E. Young

SOCIAL RELATIONS
17. Body / Amelia Jones
18. Beauty / Ivan Gaskell
19. Ugliness / Nina Athanassoglou-Kallmyer
20. Ritual / Suzanne Preston Blier
21. Fetish / William Pietz
22. Gaze / Margaret Olin
23. Gender / Whitney Davis
24. Identity / Richard Meyer

SOCIETIES
25. Production / Terry Smith
26. Commodity / Paul Wood
27. Collecting/Museums / Donald Preziosi
28. Value / Joseph Leo Koerner and Lisbet Rausing
29. Postmodernism/Postcolonialism / Homi K. Bhabha
30. Visual Culture/Visual Studies / James D. Herbert
31. Social History of Art / Craig Clunas
Lars Nordström
för 8 år sedan sedan

Vad jag kommer ihåg var Robert Hughes bok pärlan just för lärdomen, kreativa infallsvinklar idéhistoriskt och bra skriven. Sånt jag uppskattar. Det ska vara en njutning att läsa och inte bara torra fakta.

Ett tips är att söka på olika lärosätens inst för konstvetenskap så finns säkert listor på kurslitteratur. En god idé att inte gräva för djupt och att låta det ta tid och välja utefter din egen lust och intressen.
esbtse
för 8 år sedan sedan

Hej Lars, ´
Minns du vilka böcker ingick i din utbilning som är relevanta för modern konst?
Lars Nordström
för 8 år sedan sedan

Låter intressant.
Troligtvis massivt teoretisk men sånt kan vara trevligt om man är på hugget för att gräva ner sig. Synd bara att det inte är mycket bilder. Det borde vara fokus för konstböcker, även de teoretiskt upplagda.

Jag minns en bok som ingick i kurslitteraturen när jag läste konsvetenskap på 90-talet och som jag gillade mycket, The Shock of the New av Robert Hughes. Tematiskt upplagd historia kring modernismens genombrott och med utblickar mot samhällsomvandlingen i stort.

Hursom har dina inlägg väckt till liv min lust att läsa mera konsthistoria. De ekonomiska spörsmålen lämnar jag dock därhän.
/Lars
MoAfoto
för 8 år sedan sedan


Blev inspirerad till att försöka skapa en kollektion under temat "mitt egna rum". Ett utkast till den ligger på min profilsida.
Monica
Barkbröd
för 8 år sedan sedan

Intressant!
Din kollektion skapade ett embryo i mitt huvud som kan tänkas bli mitt eget egna rum så småningom.

/Ove
Erik Mofjell
för 8 år sedan sedan

Det låter trevligt Monica! Ska kika på det vid tillfälle.
esbtse
för 8 år sedan sedan


Jag har en fråga på hur ni angriper fotoprojekt.
I ekonomisk teori finns det två tumregler realokering och 80/20-metoden.

Realokering används för att omfördela resurser, ex mellan ränta och aktier.
80/20-metoden kan tolkas på många sätt , ett sätt är att de sista 20% av ett projekt tar 80% av tiden. En annan tolkning är att det räcker att vara 80% klar då de sista 20% inte är kostnads effektivt att slutföra.

Så åter till konstprojekt. Hur arbetar ni?
Säter ni upp mäta bara mål innan projektet, ekonomisk, tidsmässigt och konstnärligt?
Även om det behövs inskaffande av utrustning inför projektet?
Har ni bestämt syftet, ex en utställning innan projektet startas?
Gör ni en realokering mellan teori och praktik inför varje projekt. Låter ni projektet, och enskilda bilder enbart vara 80% klara?
Inför ni en period av teoretiska studier inför projektstart eller går det parallellt med det praktiska arbetet?

I inledningen när ideer bollas kan det vara bra att använda mind mapps, är det något som ni använder?

I projektledings teori rekommenderas att sätta upp en graf med aktiviteter som listas som oviktigt till viktig samt ej är bråttom till mycket bråttom. Använder ni er av detta för att organisera fotoprojektet?

Hur utvärderar ni projektet? Med användning av kostnads och leverans kalkyl eller enbart om projektet nådde de konstärligt satta målen?

Utvärderar ni även vad som kan förbättras till nästa projekt och vad som lärdes av detta projekt?

Tacksam om ni delar med er av era erfarenheter.
Barkbröd
för 8 år sedan sedan

Jag kommer alltid i mål eftersom resan till stor del är målet. Har haft väldigt begränsat med utställningar och inte gjort någon bok osv. Din frågeställning aktualiserade funderingar jag haft länge. Visst är det kul att ställa ut osv och det jobbar jag till viss del för men egentligen är det själva arbetet som är det viktiga för mig.

För mig som amatör blir en utställning egentligen en förlängning av gilla-kulturen på t.ex. Facebook? En förhoppning om gillande alltså. För vad handlar det om egentligen när jag har min inkomst på annat håll? Bekräftelsebehov? Det är jag inte immun mot och samtidigt är jag mest intresserad av att göra min egen grej oavsett vad andra tycker.

/Ove
esbtse
för 8 år sedan sedan

Om ni inte styr upp projekten och använder er av målbilder, hur kommer ni då i mål? Tankar av portfolion då och då till utställningar?
Jag försöker hitta en arbetes metod som fungerar bättre än den jag har idag, vilken inte fungerar alls.
Barkbröd
för 8 år sedan sedan

Jag varken planerar eller följer upp ekonomin i mina projekt. I alla fall har jag hittills inte haft något projekt där jag tyckt att det skulle vara nödvändigt. (Jag har inte en oändligt stor kassakista och jag går ständigt back.) Saknas det pengar skjuter jag upp eller löser det på annat sätt.
Jag har ingen klar målbild. Projekten formas och omformas kontinuerligt. Tidpunkten när jag är färdig baseras snarare på en känsla än ett förutbestämt mål. Ett projekt för mig är inte bara ett mål, det är till stor del en resa.
Strukturerade utvärderingar är inget för mig. Erfarenheterna lagras i kroppen och följer med av sig själv. Den typen av projektplanering du beskriver skulle inte funka för mig. Jag skulle tröttna innan jag kommit igång. Lust, känsla och en gnutta disciplin kommer jag långt med.

/Ove
Hanna Wallsten
för 8 år sedan sedan

En inressant frågeställning, Thomas. Jag tjänar ingenting på mina bilder så jag går på känsla jag också. Jag är en strukturerad person som avsätter tid regelbundet till att skapa, även när jag inte "känner för det" sätter jag mig ner ibland och bara gör. Mina fotograferingar är planerade i och med att jag jobbar med iscensatta biler och det kräver en del förberedelse för att genomför, men mer strukturerad än så är jag inte, tror också att det skulle döda min kreativitet.

Lars Nordström, gillar kommentaren "smyga runt i buskarna och kalla sig för konstnär", tack för dagens skratt :).
Erik Mofjell
för 8 år sedan sedan

Ett alltför uppspaltande i teoretiska modeller avseende fotoprojekt tror jag, i alla fall i mitt fall, skulle döda kreativiteten. Vill jag genomföra något så gör jag det helt enkelt och går till 100% på känsla för det jag gör. Professionella som har en budget att hålla sig till kanske behöver tänka så men tack och lov är jag amatör, den som älskar, och gör allt i min egen takt. Det får ta den tid det tar och kosta vad det kostar.
Lars Nordström
för 8 år sedan sedan

Jag misstänker att många konstnärer är ointresserade av ekonomisk teori, åtminstone är jag det. Det kan förklara varför jag inte drar in några stålar på mina bilder.
Kanske borde man jobba med reklamfotografi istället för att smyga runt i buskarna och kalla sig för konstnär.
morgondotter
för 8 år sedan sedan


Lars
just som en motkraft om det finns mörker
eller ett flöde när det finns ljus

människans lust att leka är nog en av livets viktigaste drivkrafter
och att kunna använda leken för att bekämpa kvävning, tror jag, är oerhört centralt i oss

jag tänker på Per Oscarsson i filmen med de två pojkarna där han bor på ålderdomshem och blir den enes låtsasmorfarmorfar
och dör lycklig efter att ha lekt
Kan du vissla Johanna tror jag den hette - se den om du inte har

det du skriver om bildskapandet som ett sätt att gestalta inre tankar, känslor och impulser "att liksom ta ut det ur huvudet och titta på det utifrån."

fint formulerat Lars - jag tänker här på Hannas beskrivning av det konceptuella fotograferandet - gestaltandet av inre tankar osv och hur viktigt det är att gestalta eller formulera

ett medvetet val av innehåll i bilden som kräver kunskaper, mognad och öppenhet
fantasi och ett bildspråk

som det tillåtande du efterfrågar eller uttrycker som "det magiska sättet att se på verkligheten jag hade som barn -" ,,, - "känslan av att det fanns ett äventyr som väntade bakom varje hörn."

bild och olika uttryck är kulturens kärna
det äldsta vi har kvar är grottmålningarna från världens olika hörn där människor funnits

vi kollar efter äventyr

/inger
esbtse
för 8 år sedan sedan

Människan är alltigenom ond, en canser svulst på moder jord. Arvssynden kan ju inte tvättas bort med politiska floskler. Kanske leken gör att man för en kort stund glömmer vilket samhälle vi lever i och den annalkande kattastrof som för eller senare drabbar dig. Så passa på att lek medan det finns kvar ett hopp om en bättre existens.
morgondotter
för 8 år sedan sedan


Vi hälsar Katja Tanhua välkommen i gruppen

/nger och //Erik
Lilit
för 8 år sedan sedan

Tack för inbjudan även om det tog tid innan jag svarade.
Trevligt att vara tillbaka igen efter en tids frånvaro och inaktivitet.
/Katja
esbtse
för 8 år sedan sedan


Hej Inger,Terje
Att uppfatta att ens bild har en mening tror jag nu är en intern process, en form av terapi, Att bearbeta sina demoner som jag tror Bergman uttrycke sig i en intervju. När man utvecklas i det personliga uttrycket uppfattar jag man går från det rent visuella och mot ett inre landskap, där man arbetar med sina egna brister. Däremot är det viktigt att kunna termologi, symbolik och olika begrepp samt olika tekniker för att kunna förmedla sina visioner. Tyvärr har detta en nackdel och det är för mig att skapa blir tyngre och mer mentalt arbetsamt än om man stannar på det visuella nivån.
Terje Hellesø
för 8 år sedan sedan

Jag håller med dig Thomas!
Skapandet blir tyngre och mer mentalt arbetsamt, vilket jag tycker är det intressanta. Däri ligger de personliga utmaningarna, och bilderna blir också ännu mer intressanta. Det rent visuella kan i längden bli lite för ytligt och även uttjatat, man tröttnar.
Lars Nordström
för 8 år sedan sedan

Fotografi kan vara en motkraft mot allt som kväver människans lust att leka, och att känna sig hel. Med både styrkor och svagheter, ljus och mörker, förnuft och känsla.
Det fina med konsten - förutom glädjen i att vara ute och promenera och få frisk luft - är att det kan fungera som en frizon där man kan experimentara med alternativa sätt att tänka, släppa fram intuitiva impulser och känslor, låta de tankar som finns i medvetandet gestaltas i praktiken, att liksom ta ut det ur huvudet och titta på det utifrån.
När man ser på omvärlden på ett öppet, avslappnat men också medvetet och koncentrerat sätt växer det fram samband mellan tingen och en själv. I bästa fall känner man sig ännu mer som en del av och i samhörighet med verkligheten, det man ser och känner.
Jag saknar det mer magiska sättet att se på verkligheten jag hade som barn - och när jag drömmer. Var aldrig förtjust i att det tog slut med lek när man kom upp i tonåren. Och då menar jag inte lek i bemärkelsen spela boll eller gunga, även om det också hade sin charm. Nej, jag menar snarare känslan av att det fanns ett äventyr som väntade bakom varje hörn.
Jag tycker fotografin fyller den luckan, särskilt de stunder entusiasmen tar över och dämonerna - för att tala med Bergman - tar sig en tupplur. De behöver också lite tid att drömma.
/Lars
morgondotter
för 8 år sedan sedan

Thomas

för mig behöver det inte handla om demoner, som för Bergman
då kan det ses som ren terapi - en slags psykoanalys om det finns en person eller publik att spegla sitt uttryck i (Nore´n) och att sedan förstå sitt eget budskap eller det som vill ut och barbetas
brister kan vara ett centralt begrepp men också utveckling, fantasi och lekfullhet
som det du skrev om narrativ metod
och punctum

meningen med bilden kan,för mig, - bli tydlig efter den publicerats
eller efter vissa kommentarer
att SE andras bilder och kanske förstå något, känna igen något ...
då kan jag se vad mina inre tankar rör sig om - den öppenhet och ärlighet mot mig själv som jag låter bli insikter - är själva behållningen av mitt och andras skapande
en kvalitet och ett bestående värde

jag tror också, som du, att det är viktigt att att ha ett hum om terminologi och olika tekniker för att förmedla sitt budskap
men
jag tror en måste frigöra sig från det traditionella tänkandet för att använda det på ett kreativt sätt
människan är en lekande varelse - även om tungsinnet kan förmörka vår möjlighet till skapande
det inre landskapet du talar om, där arbetet med de egna bristerna kan äga rum - där tror jag att ett ljus finns i tunneln i form av att använda kunskaperna en har och det inre rummet
där har du igen det narrativa och punctum - att just se, låta sig påverkas och begrunda andras uttryck är ju en del av processen

det blir inte bra att isolera sig med bara ja-sägare, lajkare --- ingen utveckling kan äga rum utan motsättningar

HEGELS TESER
TES - ANTITES - SYNTES

att se andras bilder och att försöka låta sig påverkas - antingen si eller så och ibland säger en bild ingenting - det är också en påverkan
men just detta att låta andras bilder TALA
och att, evt få något med sig kräver ju att en tittar, vågar och öppnar sig

jag tror Thomas, att du kan förmedla fantastiska saker om du släpper din prestige och låter dig resa med i skapandet
så mycket som du läst och förkovrat dig borde du kunna använda mängder med möjligheter
din serie med fågeln, staketet och mannen med trumpeten tror jag har en essentiell betydelse
för mig känns dom som själva kärnan

det blir inte tyngre - men kanske mer ett frigjort du - och det kan kännas tungt att släppa något gammalt för att gå till något nytt

så ser all utveckling ut

vi ses i SYNTESEN

/inger
morgondotter
för 8 år sedan sedan


Terje
det är varken grumligt eller flummigt formulerat
du har fatt i mycket viktigt där

att skapa är inget som sker medvetet - det kommer ur den källa av kunskap och livserfarenhet vi har

ur det omedvetna, som vi alla bär med oss, och ur den insiktsfullhet vi uppnått kan med den grad av ärlighet och mogenhet vi har uppnått, låta oss skapa olika bilder, texter osv

detta kallas personligt uttryck
gruppens namn och syfte - att utveckla det personliga uttrycket

detta gör att vi känner igen konstnärer som Picasso, van Gogh
Shakespeares insiksfulla texter ...... Carl Larsson och
Lars Nore'n och Astrid Lindgren osv
dom har alla ett personligt uttryck

detta är inget som kan härmas - sökandet måste ske i en själv med hjälp av en tillåtande hållning till det egna uttrycket och hanverksmässiga kunskaper

ärlighet och en undersökande attityd

denna process försöks att formulera av tex Roland Barthes

jag tror inte det skall tolkas bokstavligt och är mer ett försök att formulera en omedveten process till medvetenhet

dom psykiska processerna som ligger bakom kan vi nog bara tillåta och surfa med på
inte tvångsmässsigt följa,
det är ur detta vårt personliga uttryck blir synligt
personlig utveckling och ärlighet, viss teknisk färdighet och lust kombinerad med behov
så är det där

att flörta med det i tiden omtyckta ger en falsk och oärlig bild av personen bakom yttrycket
då bör en nog titta lite på de behov som styr en
många likes kan bli ett behov och det kan bli en hunger efter detta som styr vissa personers liv
vi lever i en svår tid där omtyckandet, i vissa fall, är viktigare än det egna personliga uttrycket
/inger
Terje Hellesø
för 8 år sedan sedan

Tack Inger!
Många kloka tankar du delar med dig här, och det visar ju på den personligt skapande processen som tar en med på en lång vandring genom livet - genom den konst man skapar.

Däremot känner jag att det är en process som är ett resultat av kombinationen kunskap och personlig reflektion. Åtminstone som jag själv känner det; att ett nytt och utvecklat kunskapsfält föder ännu fler tankar och infallsvinklar. Antingen jag tittar på andra bilder, läser intressanta texter eller lyssnar på intressant musik.

Bilder ska givetvis inte tolkas bokstavligt, då missar man mycket inom bildens fascination - och man avväpnar det bilden så väl kan berätta av egen kraft. På olika sätt till olika människor.
esbtse
för 8 år sedan sedan


Hej Terje,
Tack för dina synpunkter.
Jag kommer med en följdfråga, vad är det i bilden som gör att den växer till sig? Är det något konkret i bilden eller är det något subjektivt, en känsla som växer till sig?
morgondotter
för 8 år sedan sedan

Thomas
jag vill säga till dig
att
bildens växande har med dig att görs - som du växer, växer bilden


/inger
Terje Hellesø
för 8 år sedan sedan

Hej Thomas!
Tack för frågan, som inte är den enklaste att svara på - helt enkelt för att jag inte alltid kan förutsäga vilka bilder som är så kallade "smygare" och vilka som inte är det.

Men jag tror det handlar om en kombination av abstrakta ingredienser, symboliska gåtor eller oklar/mångtydig stämning. Vissa kompositionsformer kan också kamouflera bättre än andra, några är tydliga och välkända, andra svårare att helt få grepp om. Ungefär som fasrummet eller fjärilseffekten, som grundar sig på ett komplext mönster - där varje detalj ger den andra, eller understödjer den andra; eller skapar konflikter. Men där inget kan plockas bort, utan att allt fallerar.

Grumligt eller flummigt formulerat, så jag hoppas du förstår mig.
esbtse
för 8 år sedan sedan


Jag undrar vilka tankar ni har om konceptets och kvalitets roll i de bilder ni tar fram. Dvs är iden viktigare än utförandet, eller har även hantverket sin egen inneboende kvalitet?
Hur viktig är bilden som singularitet? Kommer bilden till en till sin rätt först ihop med text eller en assambel av bilder?

Skapar ni direkt i kameran eller måste ni använda PS för att nå rätt uttryck? Vad missas vid avancerad bildbehandling och hur behålls känslan av äkthet?

Vad tycker ni är det drivande i bildskapandet, den direkta i bilden (windows) eller det dolda, idevärden (mirror)?

Vilken roll spelar punctum i ert urval av bilder att visa för en publik?
Hanna Wallsten
för 8 år sedan sedan

Mycket intressanta frågor!

Eftersom jag skapar konceptuella porträtt och själva syftet då är att gestalta en idé så kommer alltid konceptet främst för mig. Till en början brydde jag mig inte så mycket om det tekniska men jag har på senare tid insett att det spelar en större roll i montage, som nästan samtliga av mina bildre är, för att få fram budskapet och för att betraktaren inte skall fokusera på detaljer som kanske är mindre bra i bilden rent tekniskt. Att förmedla en känsla tycker jag är viktigare, men samtidigt så är saker som perspektiv och ljus viktiga att få till någorlunda.

Så svaret är lite tvetydigt- hantverket har sin betydelse men idén är ändå viktig. Utan hantverket verkar inte idén komma fram speciellt bra till mottagaren har jag märkt å andra sidan.

Samtidigt har jag själv sett bilder som berör mig mycket som inte är "perfekt" rent tekniskt. Ibland är det en del av konstnärens uttryckssätt- att inte göra 100% "rätt" utan att verkligen låta uttrycket stå i centrum. Det är nog en fin balansgång att lyckas med det. Själv får jag ofta kommentarer på att något litet inte stämmer i bilden men det kan också låta "skuggan är inte riktigt rätt men känslan är bra", vilket nog tyder på att ibland går det vägen.

Jag är verkligen inte teknisk av mig överlag och att analysera hur skuggor faller eller olika perspektiv är inte naturligt för mig, jag är en känslomänniska som mest jobbar efter intiution. Som sagt har jag på senare tid börjat lägga mer fokus på det tekniska och det är verkligen en kamp men väl utvecklande!

Jag tycker väldigt mycket om kombinationen bild och text och titeln är viktig för mig. Ofta uppstår den innan bilden. Kanske har det med min "genre" av konst att göra. Jag skriver gärna en dikt till bilden. Jag har fått kommentarer på att det är styrande men jag tycker inte det är ett problem. Jag har fått kommentarer på hur andra tolkar mina bilder som inte alls var vad jag själv hade som idé och då blir jag väldigt glad; någon har fått en känsla och kan tillföra mer till bilden och till min upplevelse också.

Jag tycker om att skapa serier men har många bilder som inte är en del av en serie också.

Jag använder alltid PS för att manipulera bilden. Dels för att det är ett montage mestadels och dels för att jag tycker det är så roligt att skapa en känsla genom färgval, ljus, att lägga på en struktur osv. Jag vill ofta få till en surrealistisk känsla och då är PS guld värt. Gränsen är dock fin när det kommer till att överarbeta bilden- har en effekt lagts till och det är alldeles för uppenbart vad jag vill säga tycker jag inte det är så lyckat.

Jag skulle säga att mirror absolut är drivande i mitt bildskapande, idéerna föds ofta utifrån känslotillstånd jag varit i.

Om jag minns rätt ät punctum det där som berör och som gör att betraktaren reagerar. Jag vill ofta åt det, och det är en av anledningarna till att jag kan skapa mörka bilder. Ett av mina favoritord att beskriva mina bilder är "läskigt", jag blir alltid så glad när betraktaren tycker att bilden är läskig. Det är ett säkert tecken på att den väckt en känsla.
Erik Mofjell
för 8 år sedan sedan

Det är detta som gör att jag trivs så bra i denna gruppen, diskussioner och funderingar kring vad vi håller på med. Dina frågor är intressanta och angelägna Thomas och jag ska försöka beskriva hur jag tänker.

Konceptet är viktigt för min bild och jag strävar efter att få det att gå hand i hand med utförandet, ibland lyckas jag ibland inte. Det är svårt och trögt men så vill jag att det ska vara, det är på något vis lättare att ta sig fram med större friktion. Det blir ett ständigt sökande som jag trivs bra med. Jag har många idéer i huvudet som jag ännu inte har realiserat och faktum är att luften ibland kan gå ur mig när jag väl har realiserat en idé, då är ju sökandet över samtidigt som tillfredsställelsen är stor att jag lyckats.

Jag lägger ner mycket krut på hantverket med kameran och skapar bilden direkt i kameran. På något vis tycker jag det är viktigt att kunna visa, inte minst för mig själv, att det faktiskt går att åstadkomma - vill jag påstå - vad som helst med hjälp av fantasi, påhittighet och teknik där inte bara kameran är verktyget utan även diverse hjälpmedel. Det arbete jag lägger ner i PS rör sig uteslutande om justering av ljus såsom kontrast, dels i hela bilden men även i delar av den. MEN det är inget självändamål, jag har hela tiden den färdiga bilden för mina ögon. Om jag anser att bildens värde står och faller med några oönskade föremål kommer klonstämpeln fram, men det är enbart i yttersta nödfall och det är aldrig några större arbeten. Det är slutresultatet som är viktigast.

Jag undviker att skapa bildserier, vill att bilden ska stå för sig själv. Däremot kan jag skapa flera bilder på samma idé utan att de för den skull ingår i någon serie. Det är också därför jag undviker att skriva bildtexter och bara ger bilderna korta titlar.

Punctum är viktigt för mig och styr stundtals, men inte alltid, mitt tänkande. Ofta nog är det bildens helhet som betyder mest. Ett ifrågasättande av vad man ser.

Onekligen frågor som går att fundera vidare på och jag ser fram emot fler svar.

//Erik
Terje Hellesø
för 8 år sedan sedan

Hej Thomas!
Jag tycker inte detta är några enkla frågor, men jag ska göra ett försök att förklara hur jag fungerar i frågan.

Konceptuellt - javisst, så mycket att det kan ge nya öppningar och vägar till att utveckla nya normer för bildspråket. Men inte på bekostnad att bildspråket, eller kvaliteten om man så vill. Fast kvalitet och kvalitet, det är ju alltmer relativt efterhand som vägarna mot intressanta bilder hela tiden utvecklas.

Hantverket - javisst, men inte så mycket att det skapar begränsningar eller låsningar på bekostnad av stil, utveckling - eller att hitta nya och intressanta normer till bra bilder. Det konceptuella får ju inte förlora sin betydelse, på samma sätt som hantverket inte får förlora sin betydelse.

Singularitet - viktigt, kanske viktigare för mig än något annat. En bra bild med många ingångar och bottnar - det är för mig viktigare att berätta en historia med en bild, än med många. Även om jag vet att vissa berättelser kräver flera bilder. Beroende på hur komplex berättelsen är förstås.

Jag skapar direkt i kameran, det är min väg och viktigt för mig. Men förstår att andra fotografer tänker annorlunda. Och så ska det ju vara, att fotograferna ska ha sina egna vägar och lösningar.

Avancerad bildbehandling är väl viktigt för dagens fotografer, som arbetar på det sättet - som mörkrumskunskaperna var viktiga för exempelvis Ansel Adams och John Sexton. Men tekniken kan aldrig bli eller vara ett självändamål. Konceptet har lika stor betydelse, tycker jag!

För mig själv är punctum viktigt, det styr mig i mitt eget fotograferande - men jag vill att mina bilder ska vara något mer. Jag gillar bilder som växer med tiden, som ändrar sig efter humör och period. Jag tänker annorlunda idag, än igår - och imorgon.
esbtse
för 8 år sedan sedan

Ni väcker med era svar ytterligare några undringar som jag slänger fram i denna dialog.

Jag föredrar också öppna bilder i mitt fotograferade och undviker i det längsta allt för slutna bilder, men när man arbetar med ett koncept så tycker jag mig ofta kämpa mot impulser att konstruera bilder som passar in i konceptet men som inte känns ärligt. Bilderna skaver, känslomässigt och känns oärliga, som skuggor på grott väggen dit projicerade av elden men inte, rena direkt genererade från det egna inre omedvetna. Visst man kan arbeta med arketyper och andra tekniker men hur bevarad det rena, oförstörda? Hur viktigt är känslan av äkthet för att uppnå beständighet i uttrycket och utveckla fotografens egna stil?
Lars Nordström
för 8 år sedan sedan

Skulle kunna bli några hundra sidor till svar. Söker ta det kort.

Efter att ha bevistat ett antal konstutställningar tycker jag mig se en strävan tillbaka till hantverket. Om vi tar Liljevalchs vårutställning som exempel är måleriet på frammarsch efter ett par decennier med mycket installationer och extremt idébaserade verk. Jag höll på att skriva att det kan vara verk där det inte ens förekommer någon bild utan text av olika slag. Jag brukar tänka att konstnären då kanske borde ägnat sig åt litteratur eller filosofi istället.
Det är naturligtvis en smaksak. Som du förstår är jag svag för just det visuella i bild. För mig utgör det oftast startpunkten. Idéer växer fram med tiden när ett projekt fortskrider, och jag föredrar dessutom öppna bilder.

Ett gott hantverk tycker jag har en egen kvalitet. Men som jag ser det är det som brukar kallas budskap, innehåll eller mening tätt sammanvävt med formen. Och ibland är "the medium the message". Idén att det döljer sig ett budskap under formens hinna tycker jag inte alltid stämmer. Att förstå formen, hur saker hänger samman visuellt är en del av innehållet i bild. Mer forminriktat tycker jag inte heller är liktydigt med ytlighet, åtminstone inte med det ordets negativa klang. Men detta måste vara en smaksak och vara olika från person till person. Att lyckas med uttrycka något både konceptuellt och estetiskt spännande eller varför inte vackert kan vara en strävan.

Angående PS är den oundgänglig eftersom RAW-filer som jag fotar ser för dassiga ut. Med tiden jobbar jag mindre i PS, men saknar hur jag lekte för några år sedan, till exempel genom att måla med oskärpa i bilderna. En kraftigt bearbetad bild behöver inte vara vare sig bättre eller sämre. Arbetsmetoden blir en del av fotografens stil, och ju mer den definieras med tiden (hårt jobbad eller inte) desto mer av en signatur för just den personen skapas. Sen tror jag att bilder kan kännas väldigt äkta även om bilden är mycket jobbad, det hänger på sättet det görs på och tanken bakom. Nu ser jag mig inte som dokumentärfotograf så då blir det lite lösare boliner.

Jag tycker att något slags spegel finns med i det jag fotograferar, men den yttre världen (fönstret) spelar också en stor roll. Glidande skala, lite olika mellan olika projekt och bilder har jag märkt. Men om du använder ordet driv bakom så skulle jag välja den subjektiva spegeln som ideal.

I praktiken brukar fotograferingen för mig baseras, åtminstone i starten av projekt eller för singelbilder, på njutningens princip. Jag beger mig oftast till platser jag på något sätt tycker om, vare sig det gäller övergivna hus, industriområden eller skogen. Utifrån att vistas där och spegla mig eller mina tankar i det jag ser uppstår bilderna. Jag tycker att grunden är att komma in i stämningen där man känner av det man ser, får en kontakt med det, jobbar sig in i materialet. Det finns en prestationsdemon vid sidan som ibland stör men som också bidrar till disciplin. Men mitt fokus är riktat mot att njuta av själva processen.

Vad svårt att förklara i ord något som bara rullar på av sig själv där ute...
/Lars
morgondotter
för 8 år sedan sedan

Thomas
intressanta frågor med många svar
som en tenta
jag beger mig direkt till Punctum - jag har ägnat mycket tid åt just detta under min tid som poolvärd här
men Barthes konkretiserar det hela
du pratade om den narrativa metoden
och allt kommer ju tillbaka till att en bild eller konstverk väcker känslor genom att medvetandet aktiveras - positivt eller negativt
en upplevelse föds i betraktarens medvetande - detta kan ske omedelbart eller med en viss ansträngning

Roland Barthes dog redan på 80- talet och skrev - det intressanta är att detta sker utan fotografens kontroll - detta var före den digitala utvecklingen och jag tror inte alltid att det var utanför fotografernas kontroll även under den analoga tiden
men teoretiskt för honom var det så

just detta att tala om beröring eller att påverkas, väcka minnen till liv
blir ofta en het potatis
som om det skulle vara något skamligt att vara människa med känslor och en historia

därför, tror jag, att det är lättare att kommentera ljus och beskärning
- vi vill kanske inte bli så personliga som denna typ av teoretskt tankegods för med sig

Thomas, jag tycker det är intressant att du tar upp dessa frågor
de bör bdiskuteras ofta
diskussioner ger ju utrymme för att en medvetenhet växer fram
- varje bild har sitt värde som föremål för betraktaren att påverkas av

vi skall inte underskatta det som händer här i denna grupp - alla bilder som läggs ut till beskådande ger ju oss andra en möjlighet till en upplevelse inom oss själva - en slags inre resa

om alla kunde ta sig själva på allvar och förstå vad bilder betyder
- att skapa och att uppleva och att ge andra upplevelser, berättelser och tankar

jag kan tycka att Alexander är något på spåren med sin -följar kritik
- det blir ju svårt för en utan följare att få minsta kommentar eller ingen som ens tittar på bilden
ingen som ens tittar utanför det egna hägnet
jag tycker det är ett problem, jag följer ingen - provade en gång men släppte det efter en dag då jag blev fylld med information jag inte ville ha
Thomas
som av slutning efter min moralpredikan om följare
vill jag säga dig att om en stund skall jag på konsert

bilden och dens förmåga att beröra och väcka tankar är nog i sig
hur du än skapat det

/inger
Erik Mofjell
för 8 år sedan sedan


Det är alldeles uppenbart att vi är en grupp mycket viljestarka personer i denna grupp med åsikter som spretar åt lite olika håll. Engagerade konstnärer som är engagerade i sig själva och det de skapar. Jag tycker det känns positivt för det håller gruppen levande. Alla har vi olika behov och avsikter med de bilder vi lägger ut och jag tror inte riktigt på att styra upp det hela för mycket vad gäller hur man ska beskriva sina avsikter i bildtexter m.m. Det är upp till var och en. Själv skriver jag sällan någonting eftersom min avsikt är att bilden själv ska tala. Om den inte gör det tillräckligt tydligt har jag inte nått fram och jag hoppas då på en kommentar som talar om detta. Texter och bilder kan mycket väl bilda en symbios men beskrivande texter till bilden serverar för mycket till betraktaren enligt min åsikt. Jag tycker man ska upptäcka en bild, om och om igen. På så vis blir bilden levande. Men här har vi ju olika förhållningssätt, allt efter den personliga läggningen och vad vi själva vill. Men jag föredrar bilder som visserligen är färdigskapade men samtidigt känns ofärdiga och öppna för egna tolkningar och funderingar.
Terje Hellesø
för 8 år sedan sedan

Jag håller också med dig Erik i din bild av gruppen! Det verkar ju lovande; hellre det än en tyst församling där alla nickar samtyckande.
esbtse
för 8 år sedan sedan

Jag håller med dig, det är ett moget synsätt
Anders F. Eriksson
för 8 år sedan sedan


Jag blir lite småarg när jag läser här på klotterplanket. "Vissa är inte mogna att få kritik och vissa är inte mogna att ge kritik". Ska man ha gått en konstutbildning för att få mottaga eller giva kritik?

I gruppbeskrivningen står att läsa följande: "U t t r y c k är ett sällskap där det väl utvecklade bildspråket och det personliga uttrycket står i centrum. Alla genrer och stilar är välkomna. Målet är att sällskapet skall vara brett och hyggligt representativt för fotosidans olika inriktningar, men där betoningen - oavsett stil och genre - ligger på ett långsiktigt, målmedvetet tänkande kring arbetet med fotografi."

Det borde innebära att det inte BARA är konstfoto som ska representeras i gruppen, utan alla typer av foto som förekommer på Fotosidan, och således också kommentarer som inte kräver utvbildning.
Hanna Wallsten
för 8 år sedan sedan

Haha okej det låter bra Anders :).

Jag önskar jag kunde länka till något vettigt som beskriver mer vad jag menar. Jag har för mig att det finns en artikel här på FS som ger riktlinjer angående kritik.
Anders F. Eriksson
för 8 år sedan sedan

Då slutar jag vara smusur :)
Hanna Wallsten
för 8 år sedan sedan

Min mening var inte alls att påpeka att folk behöver utbildning.

Jag har ingen konstutbildning själv. Men det är en konst (inte kräver konstutbildning) att ge kritik. Jag vet knappt vad vissa ord betyder som nämns i konstsammanhang (fick kolla upp ordet "suggestiv" t.ex.) så hade du känt mig hade det varit komiskt om jag hade tyckt att det betyder att man behöver ha en utbildning :).

Jag påpekar även i min kommentar att jag tycker det är en plats för alla.
Viddebo
för 8 år sedan sedan

Men det stämmer ju?
Vissa har en tendens att ge kritik på ett sätt motvarande en skitande flodhäst och andra, som i det här fallet, tar illa vid sig för minsta lilla?

Jag förstår inte ens vad som fick dig att bli "småarg".
Ingen har väl sagt det du verkar fått intryck av då jag läser din kommentar, du kanske misstolkade? Eller gör jag det?
mvh
esbtse
för 8 år sedan sedan


Hej Inger,
Tack för din återkoppling. Jag har häller inte kunnat kommenterat Terjes bild Cancer. Vet inte riktigt hur jag skall tolka bilden.

Jag har funderat mycket på din text om metaforer - Du har nog kommit på något viktigt här som för mig är centralt i mitt bildskapande och som jag skall arbeta vidare på..

Jag tycker du sammanfattade bildkritik på ett bra sätt i din tidigare text om BILDERNAS BETYDELSE som jag citerar nedan

BEGRUNDAR INTE DET SOM VISAS - KANSKE HAR FOTOGRAFEN NÅGOT DEN VILL FÖRMEDLA
men innebär inte - att någon tittat på och funderat över bilden
varför tycker jag om den här bilden?
säger den mig något
vad fångar den hos mig?
har fotografen/konstnären gjort liknande bilder tidigare - och har det språket utvecklats?
försök - att titta och ge bilderna en chans - kommentera också sådant du inte förstår
KRITIKEN GÖR ATT BILDMAKAREN KAN BLI BÄTTRE
ATT BLI IGENKÄND genom sina bilder - är ett personligt uttryck
esbtse
för 8 år sedan sedan


Tack för synpunkterna på den narrativa metoden. Jag antar att den är sprungen från Postmodernismen. Vilket ifrågasatte iden att verkets ide och mening var för alltid satt av konstnären vid verkets skapande. Utan framförde tesen att det var betraktaren som gav verket dess mening. Vilket öppnade för en dialog mellan skaparen och betraktaren och i slutändan blev även konstnären sitt eget konstverk. Det de tappade på vägen är tycker jag är hantverket och kvalitet. Konsten blev en dagslända, vilket kanske är ett uttryck för 60-talets slit och släng mentalitet.

Jag har en känsla av att moralen i samhället gick samma väg, och att vissa generationer ser moral som något sjukligt som står i vägen för den egna personliga utvecklingen. Pendeln svänger nu mot en moraliserande förtryck, vilket påminner mycket om 50 talets Usa med förföljelse av oliktänkande, vilkas åsikter avviker mot den i media framhållna inriktningen. Då är det lättare för konstnären att införa själv censur för att undvika problem..

Därför är det viktigt att koncentrera kommentarer på vad man uppfattar i bildens uttryck för att själv utvecklas och ge återkoppling till fotografens utveckling.
Terje Hellesø
för 8 år sedan sedan


Alexander: Det är lugnt för min del, jag tog det inte personligt heller. Utan det har blivit (och kanske fortsätter vara) en intressant diskussion. Ta dig en ny påsköl, så fortsätter vi diskussionen. Hehe!
Hanna Wallsten
för 8 år sedan sedan


@Alexander Dillman, du efterlyser mer diskussion och konstruktivitet om jag förstår det rätt. Jag säger inte att jag inte håller med dig :). Visst har måhända grupperna här på FS en inriktning och då är det bra om medlemmarna strävar åt samma håll.

Men varje gång jag ser kommentarer om att någon vill ha det på ett visst sätt eller att folk ska göra si eller så med sina bilder (skriva mer, visa fler halvfärdiga verk etc) så tänker jag att den som har önskemålet kan vara först med att göra så och leda vägen. Jag följer dig här på FS och du är bra på att diskutera olika infallsvinklar.
Bidra med sådant och lägg själv upp det du efterlyser själv så följer kanske fler med?

Jag har även sett otroligt barnsliga påhopp och kommentarer i vissa grupper här på FS, syftar inte specifikt på dig och inte heller denna grupp! Men blir det konsekvensen av att vuxna människor skall diskutera vill jag inte alls vara med. Risken finns att någon missförstår och det är inte alltid befogat med konstruktiv kritik tycker inte jag. Vill fotografen ha det så tycker jag det är ok. Men jag har sagt detta innan i andra diskussioner och säger det igen: en bild är inget som man automatiskt har rätt att dissekera och kritisera bara för att den läggs ut. Vissa är inte mogna för att få kritik och vissa är inte mogna att ge kritik. Står det i reglerna i gruppen eller på sidan får en väl leken tåla men jag tycker inte det är så självklart.

Kritik skall ges på ett speciellt sätt för att vara just konstruktiv enligt min mening och det är en konst att göra det. Jag brukar få bra kommentarer och uppskattar det mycket men vissa kanske inte kan ta det.

Jag tänker att FS och dess grupper är en plats för alla och alla är inte så pigga på att skriva utan kanske bara vill dela sitt konstverk.

Jag har fått kommentarer på att mina titlar är för styrande, och det håller jag oftast inte med om, men kanske är det därför vissa inte vill skriva så mycket om sitt verk utan mer vill låta det tala för sig själv? Det går ju att forma en berättelse och en åsikt om en bild utan att fotografen har diskuterat eller skrivit så mycket. Jag får ibland längre kommentarer om vad någon tänkte när hen tittar på min bild och blir väldigt glad för det.

Som du ser tycker jag mycket om diskussion ;). Det är bra att du tar upp vad du tänker, så tack för det. Absolut bra att diskutera.

Glad Påsk
Hanna Wallsten
för 8 år sedan sedan

Hej igen Alexander. Okej då verkar vi vara av ungefär samma uppfattning. Vad tråkigt att din personliga text inte fick så bra återkoppling, verkligen ledsen för det! Jag har inte varit så aktiv sista tiden. Har själv tagit mig ur en depression så jag hade nog kanske kunnat relatera. Det är även det ämne några av mina bilder berör och då blir det som du säger väldigt personligt.

Jag har själv gjort så, väldigt många gånger, fast inte just här på FS. Jag skriver ibland och delar bilder i olika Facebook-grupper och väldigt ofta blir responsen noll. Vilket ju leder till att man inte vill skriva igen, speciellt inte om man har ställt en fråga och ingen svarar. Det är en speciellt obehaglig känsla att ge något men inte få tillbaka. Å andra sidan så är det ju tyvärr upp till åskådarna att ge respons och ingenting som kan förväntas, även om jag vet hur det känns.

Varför det blir så har jag funderat på många gånger, och jag har inget riktigt svar tyvärr. Kanske är folk upptagna just då, kanske har vissa problem med att vara personliga, kanske berörde det inte de personer som tittar helt enkelt.

Min inställning till det hela är att jag lägger ut hjärtat på ett fat lite här och var och hoppas att någon återkopplar någon gång, det gör lite ont men ger en träning i att tycka om det man själv gör utan att andra ger feedback.

Nu gled jag ifrån ämnet lite kanske (?) men det berörde mig så ville bara utveckla lite.
esbtse
för 8 år sedan sedan

Man skall alltid fråga sig varför kritiken uttalar sig på detta viset. Det kan vara en intern störning snarare än en positiv kritik. Det är viktigt att vara trygg i sig själv för att kunna ta emot en positiv kritik och bedöma om man kommer vidare i sitt uttryck genom att assimilera dessa åsikter. Sedan kan ju smak vara olika och då leder kritiken ingens stans. Skall man ge en korrekt kritik så tar det tid att göra denna. Själv har jag tyvärr slarvat med det systematiska i uppgiften.
Viddebo
för 8 år sedan sedan

Hej Hanna!

Jag håller med dig om att tonen i vissa grupper kan mynna ut i tråkig läsning och lite av en sanlådenivå ibland, oftast pga gammalt grolll mellan några få. Självklart inget för den här gruppen!

Jag kan bara hålla med dig i allt du skriver, välformulerat och bra.

"Bidra med sådant och lägg själv upp det du efterlyser själv så följer kanske fler med?" tycker jag också är ett bra ställningstagande. Inte för att jag har tänkt orden just så, men jag försöker kommentera bilder så som jag själv skulle vilja att andra kommenterade mina. Vilket är extra svårt i den här gruppen, eftersom bilderna ska vara personliga och ett uttryck för något, och vet jag inte vad hen vill förmedla är det svårt att ge feedbacken jag vill kunna ge, det skulle antagligen bara leda till att någon blev stött, vilket så småningom kan leda till sandlådan.

Det lustiga är att jag nyss tog bort två bilder från gruppen, varav ena bilden var väldigt personlig, och bildtexten till den också, en bild där jag försökte beskriva hur jag upplevde att min långvariga depression (som jag tagit mig ur) var.
Jag bad också om feedback och om jag lyckats förmedla känslan, att det var ett projekt och en bild jag inte var klar med och att jag inte skulle ta kritik personligt.
Först tog jag bort bildpresentationen efter ca 30 visningar, det började kännas obekvämt med en så personlig text som inte fick någon respons. Sen skrev Inger Morgondotter en väldig fin och bra kommentar (tack!). Efter ytterligare några dagar tog jag bort bilden helt från gruppen, just för att det började kännas obekvämt.

Så jag försöker faktiskt och jag hoppas jag kommer lägga ut fler sånna.
Viddebo
för 8 år sedan sedan


Detta står skrivet om gruppen:
"U t t r y c k skall också vara en plats där man kan visa upp sina experimentella bilder, de som kanske inte är de snyggaste, eller mest tänkvärda, men sådana som flyttar fram positionerna inom din fotografering.
Sällskapet skall också befrämja ett öppet och utvecklande samtal om fotografi."

Jävligt bra skrivet, det var därför jag sökte mig hit.

@Terje, varför väljer du att säga så lite som möjligt om dina egna bilder? Det är för mig att ställa väldigt höga krav på gruppen. Det kanske fungerar för dig som har en "fanbase" och följare - iaf i den mening att få kommentarer, säkert oftast i ett berömmande format. Men i det stora hela, i gruppen/för gruppen, tror jag inte det är ett bra koncept för utveckling - att få beröm.
Och om alla visar upp "färdiga bilder" tror jag, som jag tolkar det, att det är som att motverka gruppens syfte.

VILL man "främja ett öppet och utvecklande samtal om fotografi" bör man väl kanske hjälpa betraktarna på traven? Speciellt som då det är en grupp för experimentella bilder?

Det är iaf så jag tolkar det hela.

Vill man så kan man ju hård-dra det genom att säga att hela fotosidan genomsyras av någon form av självcensur. Man väljer helt enkelt att ladda upp en typ av bilder som man får kommentarer för, och kommentarer folk ger är sällan av en konstruktivt kritiskt form utan är oftast helt enkelt bara positiva.
Viddebo
för 8 år sedan sedan

@Terje det var inte meningen att bli personlig med "fanbase och följare", det var taget ur luften, jag hade just kommit hem efter att ha varit och firat påsk på stan (druckit öl). Ursäkta.
Terje Hellesø
för 8 år sedan sedan

Hej Alexander!
Jag skrev nog inte någonstans att jag var ute efter beröm, heller inte att jag hade en "fanbase" - utan tyckte jag skrev rätt öppet och att jag uppmärksammade med kommentarer/dialoger runt bilderna. Enda orsaken till att jag valde att inte skriva något om bilderna initialt, var just att jag ville att bilderna direkt skulle få tala för sig själva. Alltså ha en så öppen ingång som möjligt, just kanske för att diskussionerna skulle ha möjlighet att utveckla sig på bästa sätt.

Ingen har ju de bästa svaren, inte heller jag - utan allt uppstår i diskussionen.

Dessutom väljer jag ut bilder helt efter eget huvud, inte efter vad som kan generera mest kommentarer - och tittar du på de bilder jag hittills publicerat i gruppen så är bilderna rätt "speciella" i stort.

Däremot förstår jag detta med att det kan råda någon form av självcencur på FS, vilket jag givetvis också är den första att beklaga - då detta verkligen är något jag själv inte alls har i tankarna.

Om du tittar på samtliga av de bilder jag hittills publicerat på FS (för närvarande 8 st), så ligger samtliga i gruppen "Uttryck", inte i någon av de andra grupperna eller poolerna. Det borde väl då vara tydligt att jag inte är ute efter "beröm" eller stor uppmärksamhet. Eller?

Du har fått 200 kommentarer till dina bilder, medan jag fått 29 kommentarer (enligt din och min profil). Om vi nu ska hålla oss till rena siffror...

Sedan ser inte jag detta med bildkommentarer som något man mäter som positiva eller negativa - för mig handlar det om diskussioner. Och hur dessa kan vara utvecklande för alla, både de som tittar på bilderna och fotograferna själva.
Föregående 1 ... 5 6 7 ... 34 Nästa 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar