Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
Vad vore livet utan symboler och symbolik? Tomt och fattigt skulle jag vilja påstå. Visst kan symboler tolkas fel om det används på ett klumpigt sätt, som i ditt exempel om cyklisten Inger men används det på ett sofistikerat sätt kan det vara ett vasst vapen. I mitt eget bildskapande är symboliken en klart lysande ledstjärna, det behöver inte bara vara vad bildelementen i sig symboliserar utan även dess färger. En röd himmel är något helt annat än en grå t ex samtidigt som ett berg inte bara är ett berg utan kan symbolisera något svårforcerat, något man vill erövra, man vill veta vad som finns på andra sidan men då måste man först upp på toppen, det kan vara värt ansträngningen.
En metod jag själv använder mig av är multiexponerade landskap som utförs i kameran för att skapa fantasilandskap, landskap som inte existerar i den fysiska verkligheten men väl i den inre. Det är viktigt att bilden finns på minneskortet i färdigt skick även om det för betraktaren inte spelar någon roll om bilden har klippts och klistrats i datorn, resultatet är detsamma. Men i och med att det fiktiva landskapet återfinns på minneskortet så återspeglar det vad kameran och jag tillsammans har sett och upplevt. Däri ligger mitt personliga symbolvärde. Kameran är ögat, jag själv är hjärnan och bilden blir symboliken. Att bilden då finns på minneskortet utgör då ett bevis på denna symbios.
//Erik
En metod jag själv använder mig av är multiexponerade landskap som utförs i kameran för att skapa fantasilandskap, landskap som inte existerar i den fysiska verkligheten men väl i den inre. Det är viktigt att bilden finns på minneskortet i färdigt skick även om det för betraktaren inte spelar någon roll om bilden har klippts och klistrats i datorn, resultatet är detsamma. Men i och med att det fiktiva landskapet återfinns på minneskortet så återspeglar det vad kameran och jag tillsammans har sett och upplevt. Däri ligger mitt personliga symbolvärde. Kameran är ögat, jag själv är hjärnan och bilden blir symboliken. Att bilden då finns på minneskortet utgör då ett bevis på denna symbios.
//Erik
OM SYMBOLER
i bilden
tänker jag
efter att ha läst Lena Anderssons kolumn i DN Lördag 14 Maj 2016
Tecknen och främlingsskapet
att
(utgångspunkten är naturligtvis den kritik serietecknaren Jan Lööf mottagit senasre tiden)
i text går det att abstrahera - i bild inte
i text är ett äpple vad du gör det till genom att abstrahera
- om tecknaren, bildmakaren skall visa ett äpple måste denna illustrera ett särskillt äpple med individuella egenskaper
ett äpple symboliserar allt från kunskap till det knallröda giftäpplet som dödade Snövit
alltså - hur visar jag ett äpple i bild utan att symbolisera något - går det?
ett ganska kul och tydligt exempel L A använder är när den danske cyklisten Bjarne Riis oväntat vinner Tour de France
dagen efter loppet framställdes Bjarne i en sporttidning som en cyklist med skidor på pedalerna
Bjarne är från Herning på Jylland och inte från en skidmetropol längre norr ut
så lätt kan en bild eller teckning genom symboler säga något som kan bli helt fel - ja, om vi antar att tecknaren, bildmakaren inte hade ont uppsåt för att förlöjliga Bjarne
nog om detta
Barbro v M tog upp att jag gärna använder symboler så jag tyckte var kul att ta upp det
när jag läst L A´s kolumn kände jag att jag ville skriva lite om det och dela med mig
tankeväckande för oss som skapar bilder, kanske
/inger
i bilden
tänker jag
efter att ha läst Lena Anderssons kolumn i DN Lördag 14 Maj 2016
Tecknen och främlingsskapet
att
(utgångspunkten är naturligtvis den kritik serietecknaren Jan Lööf mottagit senasre tiden)
i text går det att abstrahera - i bild inte
i text är ett äpple vad du gör det till genom att abstrahera
- om tecknaren, bildmakaren skall visa ett äpple måste denna illustrera ett särskillt äpple med individuella egenskaper
ett äpple symboliserar allt från kunskap till det knallröda giftäpplet som dödade Snövit
alltså - hur visar jag ett äpple i bild utan att symbolisera något - går det?
ett ganska kul och tydligt exempel L A använder är när den danske cyklisten Bjarne Riis oväntat vinner Tour de France
dagen efter loppet framställdes Bjarne i en sporttidning som en cyklist med skidor på pedalerna
Bjarne är från Herning på Jylland och inte från en skidmetropol längre norr ut
så lätt kan en bild eller teckning genom symboler säga något som kan bli helt fel - ja, om vi antar att tecknaren, bildmakaren inte hade ont uppsåt för att förlöjliga Bjarne
nog om detta
Barbro v M tog upp att jag gärna använder symboler så jag tyckte var kul att ta upp det
när jag läst L A´s kolumn kände jag att jag ville skriva lite om det och dela med mig
tankeväckande för oss som skapar bilder, kanske
/inger
MASTERS 2016 etapp III
Hedersomnämnande Natur Camilla Ekendal
tredje plats Porträtt Katja Tanhua
där också Camilla Ekendal fick hetsomnämnande
och i Ögonblick fick Malin Jochumsen och Katja Tanhua hedersomnämnande
för övrigt så skriver Göran Segeholm en artikel, Bildbetraktelser, som i mångt och mycket berör de inlägg om bild- upplevelse - att bli berörd och påverkad osv
som Thomas E startade diskussionen om
jag talar om nr 2 2016
den är läsvärd, som det mesta han skriver
tycker /inger
Hedersomnämnande Natur Camilla Ekendal
tredje plats Porträtt Katja Tanhua
där också Camilla Ekendal fick hetsomnämnande
och i Ögonblick fick Malin Jochumsen och Katja Tanhua hedersomnämnande
för övrigt så skriver Göran Segeholm en artikel, Bildbetraktelser, som i mångt och mycket berör de inlägg om bild- upplevelse - att bli berörd och påverkad osv
som Thomas E startade diskussionen om
jag talar om nr 2 2016
den är läsvärd, som det mesta han skriver
tycker /inger
Intressant Bok Critical Terms for Art History Robert S. Nelson
En essä bok. Ser mycket lovande ut hittills, dock har den minimalt med bilder. Jag hoppas den kommer fylla i glapp i min konstutbildning.
Consists of essays that cover a wide variety of terms in the history of art, from sign to meaning, ritual to commodity
Innehåll
OPERATION
1. Representation / David Summers
2. Sign / Alex Potts
3. Simulacrum / Michael Camille
COMMUNICATIONS
4. Word and Image / W. J. T. Mitchell
5. Narrative / Wolfgang Kemp
6. Performance / Kristine Stiles
7. Style / Jas Elsner
8. Context / Paul Mattick, Jr.
9. Meaning/Interpretation / Stephen Bann
HISTORIES
10. Originality / Richard Shiff
11. Appropriation / Robert S. Nelson
12. Art History / David Carrier
13. Modernism / Charles Harrison
14. Avant-Garde / Ann Gibson
15. Primitive / Mark Antliff and Patricia Leighten
16. Memory/Monument / James E. Young
SOCIAL RELATIONS
17. Body / Amelia Jones
18. Beauty / Ivan Gaskell
19. Ugliness / Nina Athanassoglou-Kallmyer
20. Ritual / Suzanne Preston Blier
21. Fetish / William Pietz
22. Gaze / Margaret Olin
23. Gender / Whitney Davis
24. Identity / Richard Meyer
SOCIETIES
25. Production / Terry Smith
26. Commodity / Paul Wood
27. Collecting/Museums / Donald Preziosi
28. Value / Joseph Leo Koerner and Lisbet Rausing
29. Postmodernism/Postcolonialism / Homi K. Bhabha
30. Visual Culture/Visual Studies / James D. Herbert
31. Social History of Art / Craig Clunas
En essä bok. Ser mycket lovande ut hittills, dock har den minimalt med bilder. Jag hoppas den kommer fylla i glapp i min konstutbildning.
Consists of essays that cover a wide variety of terms in the history of art, from sign to meaning, ritual to commodity
Innehåll
OPERATION
1. Representation / David Summers
2. Sign / Alex Potts
3. Simulacrum / Michael Camille
COMMUNICATIONS
4. Word and Image / W. J. T. Mitchell
5. Narrative / Wolfgang Kemp
6. Performance / Kristine Stiles
7. Style / Jas Elsner
8. Context / Paul Mattick, Jr.
9. Meaning/Interpretation / Stephen Bann
HISTORIES
10. Originality / Richard Shiff
11. Appropriation / Robert S. Nelson
12. Art History / David Carrier
13. Modernism / Charles Harrison
14. Avant-Garde / Ann Gibson
15. Primitive / Mark Antliff and Patricia Leighten
16. Memory/Monument / James E. Young
SOCIAL RELATIONS
17. Body / Amelia Jones
18. Beauty / Ivan Gaskell
19. Ugliness / Nina Athanassoglou-Kallmyer
20. Ritual / Suzanne Preston Blier
21. Fetish / William Pietz
22. Gaze / Margaret Olin
23. Gender / Whitney Davis
24. Identity / Richard Meyer
SOCIETIES
25. Production / Terry Smith
26. Commodity / Paul Wood
27. Collecting/Museums / Donald Preziosi
28. Value / Joseph Leo Koerner and Lisbet Rausing
29. Postmodernism/Postcolonialism / Homi K. Bhabha
30. Visual Culture/Visual Studies / James D. Herbert
31. Social History of Art / Craig Clunas
Jag har en fråga på hur ni angriper fotoprojekt.
I ekonomisk teori finns det två tumregler realokering och 80/20-metoden.
Realokering används för att omfördela resurser, ex mellan ränta och aktier.
80/20-metoden kan tolkas på många sätt , ett sätt är att de sista 20% av ett projekt tar 80% av tiden. En annan tolkning är att det räcker att vara 80% klar då de sista 20% inte är kostnads effektivt att slutföra.
Så åter till konstprojekt. Hur arbetar ni?
Säter ni upp mäta bara mål innan projektet, ekonomisk, tidsmässigt och konstnärligt?
Även om det behövs inskaffande av utrustning inför projektet?
Har ni bestämt syftet, ex en utställning innan projektet startas?
Gör ni en realokering mellan teori och praktik inför varje projekt. Låter ni projektet, och enskilda bilder enbart vara 80% klara?
Inför ni en period av teoretiska studier inför projektstart eller går det parallellt med det praktiska arbetet?
I inledningen när ideer bollas kan det vara bra att använda mind mapps, är det något som ni använder?
I projektledings teori rekommenderas att sätta upp en graf med aktiviteter som listas som oviktigt till viktig samt ej är bråttom till mycket bråttom. Använder ni er av detta för att organisera fotoprojektet?
Hur utvärderar ni projektet? Med användning av kostnads och leverans kalkyl eller enbart om projektet nådde de konstärligt satta målen?
Utvärderar ni även vad som kan förbättras till nästa projekt och vad som lärdes av detta projekt?
Tacksam om ni delar med er av era erfarenheter.
I ekonomisk teori finns det två tumregler realokering och 80/20-metoden.
Realokering används för att omfördela resurser, ex mellan ränta och aktier.
80/20-metoden kan tolkas på många sätt , ett sätt är att de sista 20% av ett projekt tar 80% av tiden. En annan tolkning är att det räcker att vara 80% klar då de sista 20% inte är kostnads effektivt att slutföra.
Så åter till konstprojekt. Hur arbetar ni?
Säter ni upp mäta bara mål innan projektet, ekonomisk, tidsmässigt och konstnärligt?
Även om det behövs inskaffande av utrustning inför projektet?
Har ni bestämt syftet, ex en utställning innan projektet startas?
Gör ni en realokering mellan teori och praktik inför varje projekt. Låter ni projektet, och enskilda bilder enbart vara 80% klara?
Inför ni en period av teoretiska studier inför projektstart eller går det parallellt med det praktiska arbetet?
I inledningen när ideer bollas kan det vara bra att använda mind mapps, är det något som ni använder?
I projektledings teori rekommenderas att sätta upp en graf med aktiviteter som listas som oviktigt till viktig samt ej är bråttom till mycket bråttom. Använder ni er av detta för att organisera fotoprojektet?
Hur utvärderar ni projektet? Med användning av kostnads och leverans kalkyl eller enbart om projektet nådde de konstärligt satta målen?
Utvärderar ni även vad som kan förbättras till nästa projekt och vad som lärdes av detta projekt?
Tacksam om ni delar med er av era erfarenheter.
Lars
just som en motkraft om det finns mörker
eller ett flöde när det finns ljus
människans lust att leka är nog en av livets viktigaste drivkrafter
och att kunna använda leken för att bekämpa kvävning, tror jag, är oerhört centralt i oss
jag tänker på Per Oscarsson i filmen med de två pojkarna där han bor på ålderdomshem och blir den enes låtsasmorfarmorfar
och dör lycklig efter att ha lekt
Kan du vissla Johanna tror jag den hette - se den om du inte har
det du skriver om bildskapandet som ett sätt att gestalta inre tankar, känslor och impulser "att liksom ta ut det ur huvudet och titta på det utifrån."
fint formulerat Lars - jag tänker här på Hannas beskrivning av det konceptuella fotograferandet - gestaltandet av inre tankar osv och hur viktigt det är att gestalta eller formulera
ett medvetet val av innehåll i bilden som kräver kunskaper, mognad och öppenhet
fantasi och ett bildspråk
som det tillåtande du efterfrågar eller uttrycker som "det magiska sättet att se på verkligheten jag hade som barn -" ,,, - "känslan av att det fanns ett äventyr som väntade bakom varje hörn."
bild och olika uttryck är kulturens kärna
det äldsta vi har kvar är grottmålningarna från världens olika hörn där människor funnits
vi kollar efter äventyr
/inger
just som en motkraft om det finns mörker
eller ett flöde när det finns ljus
människans lust att leka är nog en av livets viktigaste drivkrafter
och att kunna använda leken för att bekämpa kvävning, tror jag, är oerhört centralt i oss
jag tänker på Per Oscarsson i filmen med de två pojkarna där han bor på ålderdomshem och blir den enes låtsasmorfarmorfar
och dör lycklig efter att ha lekt
Kan du vissla Johanna tror jag den hette - se den om du inte har
det du skriver om bildskapandet som ett sätt att gestalta inre tankar, känslor och impulser "att liksom ta ut det ur huvudet och titta på det utifrån."
fint formulerat Lars - jag tänker här på Hannas beskrivning av det konceptuella fotograferandet - gestaltandet av inre tankar osv och hur viktigt det är att gestalta eller formulera
ett medvetet val av innehåll i bilden som kräver kunskaper, mognad och öppenhet
fantasi och ett bildspråk
som det tillåtande du efterfrågar eller uttrycker som "det magiska sättet att se på verkligheten jag hade som barn -" ,,, - "känslan av att det fanns ett äventyr som väntade bakom varje hörn."
bild och olika uttryck är kulturens kärna
det äldsta vi har kvar är grottmålningarna från världens olika hörn där människor funnits
vi kollar efter äventyr
/inger
Hej Inger,Terje
Att uppfatta att ens bild har en mening tror jag nu är en intern process, en form av terapi, Att bearbeta sina demoner som jag tror Bergman uttrycke sig i en intervju. När man utvecklas i det personliga uttrycket uppfattar jag man går från det rent visuella och mot ett inre landskap, där man arbetar med sina egna brister. Däremot är det viktigt att kunna termologi, symbolik och olika begrepp samt olika tekniker för att kunna förmedla sina visioner. Tyvärr har detta en nackdel och det är för mig att skapa blir tyngre och mer mentalt arbetsamt än om man stannar på det visuella nivån.
Att uppfatta att ens bild har en mening tror jag nu är en intern process, en form av terapi, Att bearbeta sina demoner som jag tror Bergman uttrycke sig i en intervju. När man utvecklas i det personliga uttrycket uppfattar jag man går från det rent visuella och mot ett inre landskap, där man arbetar med sina egna brister. Däremot är det viktigt att kunna termologi, symbolik och olika begrepp samt olika tekniker för att kunna förmedla sina visioner. Tyvärr har detta en nackdel och det är för mig att skapa blir tyngre och mer mentalt arbetsamt än om man stannar på det visuella nivån.
Terje
det är varken grumligt eller flummigt formulerat
du har fatt i mycket viktigt där
att skapa är inget som sker medvetet - det kommer ur den källa av kunskap och livserfarenhet vi har
ur det omedvetna, som vi alla bär med oss, och ur den insiktsfullhet vi uppnått kan med den grad av ärlighet och mogenhet vi har uppnått, låta oss skapa olika bilder, texter osv
detta kallas personligt uttryck
gruppens namn och syfte - att utveckla det personliga uttrycket
detta gör att vi känner igen konstnärer som Picasso, van Gogh
Shakespeares insiksfulla texter ...... Carl Larsson och
Lars Nore'n och Astrid Lindgren osv
dom har alla ett personligt uttryck
detta är inget som kan härmas - sökandet måste ske i en själv med hjälp av en tillåtande hållning till det egna uttrycket och hanverksmässiga kunskaper
ärlighet och en undersökande attityd
denna process försöks att formulera av tex Roland Barthes
jag tror inte det skall tolkas bokstavligt och är mer ett försök att formulera en omedveten process till medvetenhet
dom psykiska processerna som ligger bakom kan vi nog bara tillåta och surfa med på
inte tvångsmässsigt följa,
det är ur detta vårt personliga uttryck blir synligt
personlig utveckling och ärlighet, viss teknisk färdighet och lust kombinerad med behov
så är det där
att flörta med det i tiden omtyckta ger en falsk och oärlig bild av personen bakom yttrycket
då bör en nog titta lite på de behov som styr en
många likes kan bli ett behov och det kan bli en hunger efter detta som styr vissa personers liv
vi lever i en svår tid där omtyckandet, i vissa fall, är viktigare än det egna personliga uttrycket
/inger
det är varken grumligt eller flummigt formulerat
du har fatt i mycket viktigt där
att skapa är inget som sker medvetet - det kommer ur den källa av kunskap och livserfarenhet vi har
ur det omedvetna, som vi alla bär med oss, och ur den insiktsfullhet vi uppnått kan med den grad av ärlighet och mogenhet vi har uppnått, låta oss skapa olika bilder, texter osv
detta kallas personligt uttryck
gruppens namn och syfte - att utveckla det personliga uttrycket
detta gör att vi känner igen konstnärer som Picasso, van Gogh
Shakespeares insiksfulla texter ...... Carl Larsson och
Lars Nore'n och Astrid Lindgren osv
dom har alla ett personligt uttryck
detta är inget som kan härmas - sökandet måste ske i en själv med hjälp av en tillåtande hållning till det egna uttrycket och hanverksmässiga kunskaper
ärlighet och en undersökande attityd
denna process försöks att formulera av tex Roland Barthes
jag tror inte det skall tolkas bokstavligt och är mer ett försök att formulera en omedveten process till medvetenhet
dom psykiska processerna som ligger bakom kan vi nog bara tillåta och surfa med på
inte tvångsmässsigt följa,
det är ur detta vårt personliga uttryck blir synligt
personlig utveckling och ärlighet, viss teknisk färdighet och lust kombinerad med behov
så är det där
att flörta med det i tiden omtyckta ger en falsk och oärlig bild av personen bakom yttrycket
då bör en nog titta lite på de behov som styr en
många likes kan bli ett behov och det kan bli en hunger efter detta som styr vissa personers liv
vi lever i en svår tid där omtyckandet, i vissa fall, är viktigare än det egna personliga uttrycket
/inger
Jag undrar vilka tankar ni har om konceptets och kvalitets roll i de bilder ni tar fram. Dvs är iden viktigare än utförandet, eller har även hantverket sin egen inneboende kvalitet?
Hur viktig är bilden som singularitet? Kommer bilden till en till sin rätt först ihop med text eller en assambel av bilder?
Skapar ni direkt i kameran eller måste ni använda PS för att nå rätt uttryck? Vad missas vid avancerad bildbehandling och hur behålls känslan av äkthet?
Vad tycker ni är det drivande i bildskapandet, den direkta i bilden (windows) eller det dolda, idevärden (mirror)?
Vilken roll spelar punctum i ert urval av bilder att visa för en publik?
Hur viktig är bilden som singularitet? Kommer bilden till en till sin rätt först ihop med text eller en assambel av bilder?
Skapar ni direkt i kameran eller måste ni använda PS för att nå rätt uttryck? Vad missas vid avancerad bildbehandling och hur behålls känslan av äkthet?
Vad tycker ni är det drivande i bildskapandet, den direkta i bilden (windows) eller det dolda, idevärden (mirror)?
Vilken roll spelar punctum i ert urval av bilder att visa för en publik?
Det är alldeles uppenbart att vi är en grupp mycket viljestarka personer i denna grupp med åsikter som spretar åt lite olika håll. Engagerade konstnärer som är engagerade i sig själva och det de skapar. Jag tycker det känns positivt för det håller gruppen levande. Alla har vi olika behov och avsikter med de bilder vi lägger ut och jag tror inte riktigt på att styra upp det hela för mycket vad gäller hur man ska beskriva sina avsikter i bildtexter m.m. Det är upp till var och en. Själv skriver jag sällan någonting eftersom min avsikt är att bilden själv ska tala. Om den inte gör det tillräckligt tydligt har jag inte nått fram och jag hoppas då på en kommentar som talar om detta. Texter och bilder kan mycket väl bilda en symbios men beskrivande texter till bilden serverar för mycket till betraktaren enligt min åsikt. Jag tycker man ska upptäcka en bild, om och om igen. På så vis blir bilden levande. Men här har vi ju olika förhållningssätt, allt efter den personliga läggningen och vad vi själva vill. Men jag föredrar bilder som visserligen är färdigskapade men samtidigt känns ofärdiga och öppna för egna tolkningar och funderingar.
Jag blir lite småarg när jag läser här på klotterplanket. "Vissa är inte mogna att få kritik och vissa är inte mogna att ge kritik". Ska man ha gått en konstutbildning för att få mottaga eller giva kritik?
I gruppbeskrivningen står att läsa följande: "U t t r y c k är ett sällskap där det väl utvecklade bildspråket och det personliga uttrycket står i centrum. Alla genrer och stilar är välkomna. Målet är att sällskapet skall vara brett och hyggligt representativt för fotosidans olika inriktningar, men där betoningen - oavsett stil och genre - ligger på ett långsiktigt, målmedvetet tänkande kring arbetet med fotografi."
Det borde innebära att det inte BARA är konstfoto som ska representeras i gruppen, utan alla typer av foto som förekommer på Fotosidan, och således också kommentarer som inte kräver utvbildning.
I gruppbeskrivningen står att läsa följande: "U t t r y c k är ett sällskap där det väl utvecklade bildspråket och det personliga uttrycket står i centrum. Alla genrer och stilar är välkomna. Målet är att sällskapet skall vara brett och hyggligt representativt för fotosidans olika inriktningar, men där betoningen - oavsett stil och genre - ligger på ett långsiktigt, målmedvetet tänkande kring arbetet med fotografi."
Det borde innebära att det inte BARA är konstfoto som ska representeras i gruppen, utan alla typer av foto som förekommer på Fotosidan, och således också kommentarer som inte kräver utvbildning.
Hej Inger,
Tack för din återkoppling. Jag har häller inte kunnat kommenterat Terjes bild Cancer. Vet inte riktigt hur jag skall tolka bilden.
Jag har funderat mycket på din text om metaforer - Du har nog kommit på något viktigt här som för mig är centralt i mitt bildskapande och som jag skall arbeta vidare på..
Jag tycker du sammanfattade bildkritik på ett bra sätt i din tidigare text om BILDERNAS BETYDELSE som jag citerar nedan
BEGRUNDAR INTE DET SOM VISAS - KANSKE HAR FOTOGRAFEN NÅGOT DEN VILL FÖRMEDLA
men innebär inte - att någon tittat på och funderat över bilden
varför tycker jag om den här bilden?
säger den mig något
vad fångar den hos mig?
har fotografen/konstnären gjort liknande bilder tidigare - och har det språket utvecklats?
försök - att titta och ge bilderna en chans - kommentera också sådant du inte förstår
KRITIKEN GÖR ATT BILDMAKAREN KAN BLI BÄTTRE
ATT BLI IGENKÄND genom sina bilder - är ett personligt uttryck
Tack för din återkoppling. Jag har häller inte kunnat kommenterat Terjes bild Cancer. Vet inte riktigt hur jag skall tolka bilden.
Jag har funderat mycket på din text om metaforer - Du har nog kommit på något viktigt här som för mig är centralt i mitt bildskapande och som jag skall arbeta vidare på..
Jag tycker du sammanfattade bildkritik på ett bra sätt i din tidigare text om BILDERNAS BETYDELSE som jag citerar nedan
BEGRUNDAR INTE DET SOM VISAS - KANSKE HAR FOTOGRAFEN NÅGOT DEN VILL FÖRMEDLA
men innebär inte - att någon tittat på och funderat över bilden
varför tycker jag om den här bilden?
säger den mig något
vad fångar den hos mig?
har fotografen/konstnären gjort liknande bilder tidigare - och har det språket utvecklats?
försök - att titta och ge bilderna en chans - kommentera också sådant du inte förstår
KRITIKEN GÖR ATT BILDMAKAREN KAN BLI BÄTTRE
ATT BLI IGENKÄND genom sina bilder - är ett personligt uttryck
Tack för synpunkterna på den narrativa metoden. Jag antar att den är sprungen från Postmodernismen. Vilket ifrågasatte iden att verkets ide och mening var för alltid satt av konstnären vid verkets skapande. Utan framförde tesen att det var betraktaren som gav verket dess mening. Vilket öppnade för en dialog mellan skaparen och betraktaren och i slutändan blev även konstnären sitt eget konstverk. Det de tappade på vägen är tycker jag är hantverket och kvalitet. Konsten blev en dagslända, vilket kanske är ett uttryck för 60-talets slit och släng mentalitet.
Jag har en känsla av att moralen i samhället gick samma väg, och att vissa generationer ser moral som något sjukligt som står i vägen för den egna personliga utvecklingen. Pendeln svänger nu mot en moraliserande förtryck, vilket påminner mycket om 50 talets Usa med förföljelse av oliktänkande, vilkas åsikter avviker mot den i media framhållna inriktningen. Då är det lättare för konstnären att införa själv censur för att undvika problem..
Därför är det viktigt att koncentrera kommentarer på vad man uppfattar i bildens uttryck för att själv utvecklas och ge återkoppling till fotografens utveckling.
Jag har en känsla av att moralen i samhället gick samma väg, och att vissa generationer ser moral som något sjukligt som står i vägen för den egna personliga utvecklingen. Pendeln svänger nu mot en moraliserande förtryck, vilket påminner mycket om 50 talets Usa med förföljelse av oliktänkande, vilkas åsikter avviker mot den i media framhållna inriktningen. Då är det lättare för konstnären att införa själv censur för att undvika problem..
Därför är det viktigt att koncentrera kommentarer på vad man uppfattar i bildens uttryck för att själv utvecklas och ge återkoppling till fotografens utveckling.
@Alexander Dillman, du efterlyser mer diskussion och konstruktivitet om jag förstår det rätt. Jag säger inte att jag inte håller med dig :). Visst har måhända grupperna här på FS en inriktning och då är det bra om medlemmarna strävar åt samma håll.
Men varje gång jag ser kommentarer om att någon vill ha det på ett visst sätt eller att folk ska göra si eller så med sina bilder (skriva mer, visa fler halvfärdiga verk etc) så tänker jag att den som har önskemålet kan vara först med att göra så och leda vägen. Jag följer dig här på FS och du är bra på att diskutera olika infallsvinklar.
Bidra med sådant och lägg själv upp det du efterlyser själv så följer kanske fler med?
Jag har även sett otroligt barnsliga påhopp och kommentarer i vissa grupper här på FS, syftar inte specifikt på dig och inte heller denna grupp! Men blir det konsekvensen av att vuxna människor skall diskutera vill jag inte alls vara med. Risken finns att någon missförstår och det är inte alltid befogat med konstruktiv kritik tycker inte jag. Vill fotografen ha det så tycker jag det är ok. Men jag har sagt detta innan i andra diskussioner och säger det igen: en bild är inget som man automatiskt har rätt att dissekera och kritisera bara för att den läggs ut. Vissa är inte mogna för att få kritik och vissa är inte mogna att ge kritik. Står det i reglerna i gruppen eller på sidan får en väl leken tåla men jag tycker inte det är så självklart.
Kritik skall ges på ett speciellt sätt för att vara just konstruktiv enligt min mening och det är en konst att göra det. Jag brukar få bra kommentarer och uppskattar det mycket men vissa kanske inte kan ta det.
Jag tänker att FS och dess grupper är en plats för alla och alla är inte så pigga på att skriva utan kanske bara vill dela sitt konstverk.
Jag har fått kommentarer på att mina titlar är för styrande, och det håller jag oftast inte med om, men kanske är det därför vissa inte vill skriva så mycket om sitt verk utan mer vill låta det tala för sig själv? Det går ju att forma en berättelse och en åsikt om en bild utan att fotografen har diskuterat eller skrivit så mycket. Jag får ibland längre kommentarer om vad någon tänkte när hen tittar på min bild och blir väldigt glad för det.
Som du ser tycker jag mycket om diskussion ;). Det är bra att du tar upp vad du tänker, så tack för det. Absolut bra att diskutera.
Glad Påsk
Men varje gång jag ser kommentarer om att någon vill ha det på ett visst sätt eller att folk ska göra si eller så med sina bilder (skriva mer, visa fler halvfärdiga verk etc) så tänker jag att den som har önskemålet kan vara först med att göra så och leda vägen. Jag följer dig här på FS och du är bra på att diskutera olika infallsvinklar.
Bidra med sådant och lägg själv upp det du efterlyser själv så följer kanske fler med?
Jag har även sett otroligt barnsliga påhopp och kommentarer i vissa grupper här på FS, syftar inte specifikt på dig och inte heller denna grupp! Men blir det konsekvensen av att vuxna människor skall diskutera vill jag inte alls vara med. Risken finns att någon missförstår och det är inte alltid befogat med konstruktiv kritik tycker inte jag. Vill fotografen ha det så tycker jag det är ok. Men jag har sagt detta innan i andra diskussioner och säger det igen: en bild är inget som man automatiskt har rätt att dissekera och kritisera bara för att den läggs ut. Vissa är inte mogna för att få kritik och vissa är inte mogna att ge kritik. Står det i reglerna i gruppen eller på sidan får en väl leken tåla men jag tycker inte det är så självklart.
Kritik skall ges på ett speciellt sätt för att vara just konstruktiv enligt min mening och det är en konst att göra det. Jag brukar få bra kommentarer och uppskattar det mycket men vissa kanske inte kan ta det.
Jag tänker att FS och dess grupper är en plats för alla och alla är inte så pigga på att skriva utan kanske bara vill dela sitt konstverk.
Jag har fått kommentarer på att mina titlar är för styrande, och det håller jag oftast inte med om, men kanske är det därför vissa inte vill skriva så mycket om sitt verk utan mer vill låta det tala för sig själv? Det går ju att forma en berättelse och en åsikt om en bild utan att fotografen har diskuterat eller skrivit så mycket. Jag får ibland längre kommentarer om vad någon tänkte när hen tittar på min bild och blir väldigt glad för det.
Som du ser tycker jag mycket om diskussion ;). Det är bra att du tar upp vad du tänker, så tack för det. Absolut bra att diskutera.
Glad Påsk
Detta står skrivet om gruppen:
"U t t r y c k skall också vara en plats där man kan visa upp sina experimentella bilder, de som kanske inte är de snyggaste, eller mest tänkvärda, men sådana som flyttar fram positionerna inom din fotografering.
Sällskapet skall också befrämja ett öppet och utvecklande samtal om fotografi."
Jävligt bra skrivet, det var därför jag sökte mig hit.
@Terje, varför väljer du att säga så lite som möjligt om dina egna bilder? Det är för mig att ställa väldigt höga krav på gruppen. Det kanske fungerar för dig som har en "fanbase" och följare - iaf i den mening att få kommentarer, säkert oftast i ett berömmande format. Men i det stora hela, i gruppen/för gruppen, tror jag inte det är ett bra koncept för utveckling - att få beröm.
Och om alla visar upp "färdiga bilder" tror jag, som jag tolkar det, att det är som att motverka gruppens syfte.
VILL man "främja ett öppet och utvecklande samtal om fotografi" bör man väl kanske hjälpa betraktarna på traven? Speciellt som då det är en grupp för experimentella bilder?
Det är iaf så jag tolkar det hela.
Vill man så kan man ju hård-dra det genom att säga att hela fotosidan genomsyras av någon form av självcensur. Man väljer helt enkelt att ladda upp en typ av bilder som man får kommentarer för, och kommentarer folk ger är sällan av en konstruktivt kritiskt form utan är oftast helt enkelt bara positiva.
"U t t r y c k skall också vara en plats där man kan visa upp sina experimentella bilder, de som kanske inte är de snyggaste, eller mest tänkvärda, men sådana som flyttar fram positionerna inom din fotografering.
Sällskapet skall också befrämja ett öppet och utvecklande samtal om fotografi."
Jävligt bra skrivet, det var därför jag sökte mig hit.
@Terje, varför väljer du att säga så lite som möjligt om dina egna bilder? Det är för mig att ställa väldigt höga krav på gruppen. Det kanske fungerar för dig som har en "fanbase" och följare - iaf i den mening att få kommentarer, säkert oftast i ett berömmande format. Men i det stora hela, i gruppen/för gruppen, tror jag inte det är ett bra koncept för utveckling - att få beröm.
Och om alla visar upp "färdiga bilder" tror jag, som jag tolkar det, att det är som att motverka gruppens syfte.
VILL man "främja ett öppet och utvecklande samtal om fotografi" bör man väl kanske hjälpa betraktarna på traven? Speciellt som då det är en grupp för experimentella bilder?
Det är iaf så jag tolkar det hela.
Vill man så kan man ju hård-dra det genom att säga att hela fotosidan genomsyras av någon form av självcensur. Man väljer helt enkelt att ladda upp en typ av bilder som man får kommentarer för, och kommentarer folk ger är sällan av en konstruktivt kritiskt form utan är oftast helt enkelt bara positiva.
jag tycker det är kul att du problematiserar detta med minneskortet - ett bevis på att detta inte är magi, tänker jag
under andra förhållanden, med okunskap om elektronik och minneskort, skulle dina bilder kunna ses som rent trolleri - du skulle kunna vara farlig som förvrängde människors syn och upplevelse med din apparat
för många år sedan, under en Afrikaresa, stötte jag på en man som fotograferat en Medicinman
han kunde inte förstå att han jagades ut av byn för att slänga sig i floden där han räddades ombord på en färja- kameran tog medicinmannens medhjälpare och slog sönder
medicinmannen, och de omkring honom, var helt övertygade om att med kameran som trollverktyg förvandlades medicinmannen till en pytteliten figur och förlorade all sin kraft
- något sådant får inte ske, det skulle ju sätta hela området med människor i kaos
detta är ju lätt för oss att förstå - på ett negativ blir en person pytteliten och förlorar sin kraft
Donald Trumph verkar inte lika skrämmande på ett litet negativ som på en stor TV-skärm med ljud
vart vill jag komma, jo att det kan både vara ett vasst och farligt vapen som vilseledande
- symbolik kan användas i religiöst - politiskt syfte, att manipulera oss att köpa saker osv
- finns det hos en fotograf/bildkonstnär ett ansvar - eller kan en handskas hur som helst med symbolerna?
i konstens namn
jag har själv först tänkt på detta efter Barbro`s kommentar - mina symboler
det jag förstår är att det krävs en gemensam förståelse av symbolerna för att överföra en upplevelse till betraktaren av den art jag vill förmedla
men, som konstnär/fotograf måste jag vara öppen för andras tolkningar och på det sättet blir ju bilden en överföring till betraktarens tankar grundade på livserfarenheter, kunskaper osv hos betraktaren - och blir utifrån det - gillad, ogillad eller osedd
kanske är det detta som gör att vissa bilder blir mycket omtyckta - den gemensamma beröringen i bilden - gemensamma symbolvärden
eller är det marknadsföringen, manipulationen?
ja, inte vet jag
det enda jag vet nu - är att jag använder symboler i stor utsträckning i mina bilder, framför allt de som jag skapar i P Shop
naturligtvis finns de också i fotografier jag tar - det är med hjälp av mina fotografier jag skapar bilder
och
i botten finns ju jag som bestämmer vad och vika bilder som skapas
det är spännande, i vår grupp, hur många olika uttryck det finns
och
att jag oftast känner igen vem som använder just den uttrycksformen/bildspråket
vi söker
och
utvecklas
kommer något på spåret .....
men symbolerna finns där
vare sig vi är medvetna om det
eller inte
som du säger Erik
vad vore livet utan symboler och symbolik
/inger