Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
Har nu köpt en begagnad Nikon D700 efter att min D300 gick sönder i augusti och om allt är ok med kameran så börjar jag fotografera systematiskt igen.
Det betyder jag hoppas kunna ladda upp bilder mer frekvent än vad jag gjort under sista åren.
Räknar med att om ca 1-2 år köpa en ny kamera som Nikon D850/Z8. Men D700 räcker tillsvidare.
Det betyder jag hoppas kunna ladda upp bilder mer frekvent än vad jag gjort under sista åren.
Räknar med att om ca 1-2 år köpa en ny kamera som Nikon D850/Z8. Men D700 räcker tillsvidare.
Nu är jag äntligen klar med mitt projekt Papillon, boken släpptes till försäljning i fredags (dvs den 5e februari). Efter 3 års intensiv fotografering tog jag sista bilden till projektet i maj 2019, därifrån har det varit en lång och dryg resa till färdig bok.
Det känns väldigt bra att vara klar! Och konstigt.
Det tog lång tid men till slut lyckades jag författa en text som i grova drag sammanfattar vad jag hållit på med:
(En bra övning också, att försöka minnas tillbaka och formulera mig.)
Papillon har sitt ursprung i en långsamt växande känsla.
När jag långt efteråt försöker pussla ihop sammanhangen, kommer jag fram till att början var kring 2010/2011. Att det måste varit då jag började försöka formulera mig med hjälp av kameran, utan att förstå att det var det jag gjorde. Jag kunde inte formulera mig verbalt, och försökte nog inte heller.
Sommaren 2016 vaknade en medvetenhet om detta något som jag inte förstod ursprunget till och jag började använda fotografin för att undersöka och bearbeta. Det var starten för det målmedvetna fotograferande som så småningom kom att bli projektet Papillon.
Först i slutet av 2018 när jag av en slump kom att läsa boken Det manliga förnuftet, ”manligt” och ”kvinnligt” i västerländsk filosofi av Genevieve Lloyd började sammanhangen falla på plats.
Känslan jag inte kan formulera i ord har sin grund i självbild, mansroll och mansideal.
Min självbild blev så småningom utmanad igen när jag i kölvattnet av utmattning och sjukskrivning fick en autismdiagnos. Då var projektet klart sedan över ett år och jag hade satt igång arbetet med att göra en bok.
Den nya kunskapen om mig själv innebär att jag ser på arbetet med Papillon i fler ljus.
Självbild, mansroll och mansideal är fortfarande lika centralt och när jag nu ser dem genom prismat autism blir det en komplexitet jag inte kan reda ut. Och så kanske det ska vara.
Några ord som följde mig under stora delar av arbetet:
“not only do I not know the answer
I don’t even know what the question is”
/Metallica – My world
Det känns väldigt bra att vara klar! Och konstigt.
Det tog lång tid men till slut lyckades jag författa en text som i grova drag sammanfattar vad jag hållit på med:
(En bra övning också, att försöka minnas tillbaka och formulera mig.)
Papillon har sitt ursprung i en långsamt växande känsla.
När jag långt efteråt försöker pussla ihop sammanhangen, kommer jag fram till att början var kring 2010/2011. Att det måste varit då jag började försöka formulera mig med hjälp av kameran, utan att förstå att det var det jag gjorde. Jag kunde inte formulera mig verbalt, och försökte nog inte heller.
Sommaren 2016 vaknade en medvetenhet om detta något som jag inte förstod ursprunget till och jag började använda fotografin för att undersöka och bearbeta. Det var starten för det målmedvetna fotograferande som så småningom kom att bli projektet Papillon.
Först i slutet av 2018 när jag av en slump kom att läsa boken Det manliga förnuftet, ”manligt” och ”kvinnligt” i västerländsk filosofi av Genevieve Lloyd började sammanhangen falla på plats.
Känslan jag inte kan formulera i ord har sin grund i självbild, mansroll och mansideal.
Min självbild blev så småningom utmanad igen när jag i kölvattnet av utmattning och sjukskrivning fick en autismdiagnos. Då var projektet klart sedan över ett år och jag hade satt igång arbetet med att göra en bok.
Den nya kunskapen om mig själv innebär att jag ser på arbetet med Papillon i fler ljus.
Självbild, mansroll och mansideal är fortfarande lika centralt och när jag nu ser dem genom prismat autism blir det en komplexitet jag inte kan reda ut. Och så kanske det ska vara.
Några ord som följde mig under stora delar av arbetet:
“not only do I not know the answer
I don’t even know what the question is”
/Metallica – My world
På grund av trakasserier från medlemmar, ej från gruppen Uttryck vad jag vet, så kommer jag endast kommentera enstaka bilder i Uttryck och inget annat på fotosidan. Jag letar nu alternativ som gör att jag utvecklas i bildtänk till fotosidan. Jag kommer också uppdatera min blogg på fotosidan tills vidare. Det har varit ett underligt år 2020 men jag har så sakta kommit igång med bildtänk och fotograferande. Tyvärr är kvaliteten låg fortfarande på grund av ovana med kamerorna så jag har inte så mycket att ladda in till gruppen Uttryck men jag arbetar på att höja den. Bilder med lägre kvalitet laddar jag upp på egen blogg tillsvidare. https://thomasleriksson.wordpress.com/
Sluta använda gillaknappen!
Blir så urbota trött på denna simpla bildrespons att jag själv nästan helt tappat sugen på att lägga ut nya bilder.
Ibland när jag ser att ett antal bilder fått kommentarer, brukar jag bli intresserad. Men möts numera oftast bara av slappa och helt ointressanta gillamarkeringar.
Efterfrågar inga långa bildanalyser, men ändå några ord om vad man uppskattar – eller ogillar – hos bilden.
Låt Facebook stå för det evinnerliga gillandet. Inte Fotosidan som jag trodde var en hyfsat seriös plattform för åtminstone rudimentärt skrivkunniga bildintresserade.
Blir så urbota trött på denna simpla bildrespons att jag själv nästan helt tappat sugen på att lägga ut nya bilder.
Ibland när jag ser att ett antal bilder fått kommentarer, brukar jag bli intresserad. Men möts numera oftast bara av slappa och helt ointressanta gillamarkeringar.
Efterfrågar inga långa bildanalyser, men ändå några ord om vad man uppskattar – eller ogillar – hos bilden.
Låt Facebook stå för det evinnerliga gillandet. Inte Fotosidan som jag trodde var en hyfsat seriös plattform för åtminstone rudimentärt skrivkunniga bildintresserade.
Hur tänker ni när ni skapar bilder?
Vad är viktigast, känslan för stunden eller ett narrativt berättande?
Hur mycket planerar ni i förväg?
Jag har lärt mig att planera ett tema och platser i förväg men låta känslan styra under själva fotograferandet. Man skall inte tänka under fotograferandet så att man inte stör den kreativa processen.
Sedan analyserar man bilderna efteråt och även går igenom dem efter en vecka och bygger upp en 30 bilders portfolio per tema/deltema. Man byter sedan ut de svagaste bilderna efter att man har skapat en bättre bild.
Prolemet är om man har ett narrativt fokus så kan det vara svårt att byta ut svaga bilder. Exempelvis dokumentär fotografer kan arbeta på ett tema i flera år innan de publiserar en bok men då har de även arbetat med flera deltemor.
Vad är era åsikter om detta?
Vad är viktigast, känslan för stunden eller ett narrativt berättande?
Hur mycket planerar ni i förväg?
Jag har lärt mig att planera ett tema och platser i förväg men låta känslan styra under själva fotograferandet. Man skall inte tänka under fotograferandet så att man inte stör den kreativa processen.
Sedan analyserar man bilderna efteråt och även går igenom dem efter en vecka och bygger upp en 30 bilders portfolio per tema/deltema. Man byter sedan ut de svagaste bilderna efter att man har skapat en bättre bild.
Prolemet är om man har ett narrativt fokus så kan det vara svårt att byta ut svaga bilder. Exempelvis dokumentär fotografer kan arbeta på ett tema i flera år innan de publiserar en bok men då har de även arbetat med flera deltemor.
Vad är era åsikter om detta?
Efter några år sjukdom så hoppas jag kunna publicera bilder igen i gruppen. Dock har jag förlorat kompetens och det kan ta tid att få fram en tillräckligt högkvalitativ bild. Är också i process att uppdatera min system digital kamera till fullformat så fort som ekonomin tillåter. Arbetar nu mest med Fuji kameror då jag tycker min Nikon D300 ger grumliga bilder. Denna skall uppgraderas.
Vi hälsar Johanna Boman välkommen
poesi och bilder uppger du vara din genre - utan satt ha sett något så väntar vi med spänning på att se några bilder från dig - då du togs in på detta vis vill /erik och jag göra bedömningen öppet på så vis att gruppen får bedöma dina färdigheter genom kommentarer och därifrån får vi se hur det hela utvecklar sig
/inger
poesi och bilder uppger du vara din genre - utan satt ha sett något så väntar vi med spänning på att se några bilder från dig - då du togs in på detta vis vill /erik och jag göra bedömningen öppet på så vis att gruppen får bedöma dina färdigheter genom kommentarer och därifrån får vi se hur det hela utvecklar sig
/inger
Krister Andersson heter en ny medlem
och
/erik och jag hälsar honom välkommen
SAMTIDIGT TÄNKTE JAG FRÅGA OM NÅGON HAR SYNPUNKTER PÅ
FÖRHÅLLANDET MELLAN ETIK OCH SKAPANDE
ÄR FRÄMSTA MÅLET MED SKAPANDETATT BEHAGA
ELLER
ATT VARA "SANN"
JAG HAR JUST VARIT PÅ IKEA
OCH
DÅ BLEV FRÅGAN AKTUELL
samtidigt fick jag en inbjudan till Rickard Hosas Workshop
Estetik, etik och form
några tankar om detta kanske det finns
i dessa tider
då kulturens utrymme långsamt skalas ned
Göran Hägglund, KD, sa ju för några år sedan att det som inte liknade något inte var konst
och
detta synsätt breder, som jag förstår det, ut sig
vad tänker du - som är medlem i FS´s mest intressanta lilla Sällskap
/inger
och
/erik och jag hälsar honom välkommen
SAMTIDIGT TÄNKTE JAG FRÅGA OM NÅGON HAR SYNPUNKTER PÅ
FÖRHÅLLANDET MELLAN ETIK OCH SKAPANDE
ÄR FRÄMSTA MÅLET MED SKAPANDETATT BEHAGA
ELLER
ATT VARA "SANN"
JAG HAR JUST VARIT PÅ IKEA
OCH
DÅ BLEV FRÅGAN AKTUELL
samtidigt fick jag en inbjudan till Rickard Hosas Workshop
Estetik, etik och form
några tankar om detta kanske det finns
i dessa tider
då kulturens utrymme långsamt skalas ned
Göran Hägglund, KD, sa ju för några år sedan att det som inte liknade något inte var konst
och
detta synsätt breder, som jag förstår det, ut sig
vad tänker du - som är medlem i FS´s mest intressanta lilla Sällskap
/inger
Inger! Tack för dina ord. Det var roligt att få med min bild Fors i magasinet . Dock blev bilden rätt brusig när den trycktes på papperet som de använder sig av och vissa detaljer gick om intet. Du har helt rätt i att den utfrätta delen finns där med vilje, jag har t o m ökat exponeringen just i detta parti för att det ska blända ögat. Jag kunde ju ha skrivit det i min inledning men så blev inte fallet. Bilden är en blandning mellan en multiexponering och flera lager med andra bilder där största delen av arbetet utfördes i datorn.
/Erik
/Erik
tror att jag har varit medlem i den här gruppen för många, många år sen - så det är kul att vara tillbaka!