Logga in för att gå med i gruppen
Medlemmar
Lista alla
Om den här gruppen
Gruppvärd morgondotter, Erik Mofjell
Antal medlemmar: 59
Bilder: 4557 (174 okommenterade)
Kommentarer: 29476 (snitt 6.47 st per bild)
Typ: Ansökan krävs
Antal medlemmar: 59
Bilder: 4557 (174 okommenterade)
Kommentarer: 29476 (snitt 6.47 st per bild)
Typ: Ansökan krävs




![Björn Wångblad[BF]](https://obj.fotosidan.se/obj/memberpic/39/39019daa6b75087100de0822d463d365.jpg)












Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
önskar Lennart Jonasson Välkommen i Sällskapet
/inger
hälsar
Gert Frost
Välkommen
/inger och Erik
Erik och Inger
har
vi fått
en
ny
medlem i vårt lilla sällskap
Välkommen
Sonya Malinka Persson
/inger och /erik
Alan Arian
/inger & /erik
/inger & /erik
och ETT GOTT NYTT ÅR icke att förglömma
/Erik och /inger
Det betyder jag hoppas kunna ladda upp bilder mer frekvent än vad jag gjort under sista åren.
Räknar med att om ca 1-2 år köpa en ny kamera som Nikon D850/Z8. Men D700 räcker tillsvidare.
så har två av sällskapets medlemmar
deltagit i Masters etapp 1 med tre bilder i topp
Therese Blom med 2 bilder
Kemal Sahacic med 1
och
vi säger GRATTIS
/inger och //erik
Det känns väldigt bra att vara klar! Och konstigt.
Det tog lång tid men till slut lyckades jag författa en text som i grova drag sammanfattar vad jag hållit på med:
(En bra övning också, att försöka minnas tillbaka och formulera mig.)
Papillon har sitt ursprung i en långsamt växande känsla.
När jag långt efteråt försöker pussla ihop sammanhangen, kommer jag fram till att början var kring 2010/2011. Att det måste varit då jag började försöka formulera mig med hjälp av kameran, utan att förstå att det var det jag gjorde. Jag kunde inte formulera mig verbalt, och försökte nog inte heller.
Sommaren 2016 vaknade en medvetenhet om detta något som jag inte förstod ursprunget till och jag började använda fotografin för att undersöka och bearbeta. Det var starten för det målmedvetna fotograferande som så småningom kom att bli projektet Papillon.
Först i slutet av 2018 när jag av en slump kom att läsa boken Det manliga förnuftet, ”manligt” och ”kvinnligt” i västerländsk filosofi av Genevieve Lloyd började sammanhangen falla på plats.
Känslan jag inte kan formulera i ord har sin grund i självbild, mansroll och mansideal.
Min självbild blev så småningom utmanad igen när jag i kölvattnet av utmattning och sjukskrivning fick en autismdiagnos. Då var projektet klart sedan över ett år och jag hade satt igång arbetet med att göra en bok.
Den nya kunskapen om mig själv innebär att jag ser på arbetet med Papillon i fler ljus.
Självbild, mansroll och mansideal är fortfarande lika centralt och när jag nu ser dem genom prismat autism blir det en komplexitet jag inte kan reda ut. Och så kanske det ska vara.
Några ord som följde mig under stora delar av arbetet:
“not only do I not know the answer
I don’t even know what the question is”
/Metallica – My world
Blir så urbota trött på denna simpla bildrespons att jag själv nästan helt tappat sugen på att lägga ut nya bilder.
Ibland när jag ser att ett antal bilder fått kommentarer, brukar jag bli intresserad. Men möts numera oftast bara av slappa och helt ointressanta gillamarkeringar.
Efterfrågar inga långa bildanalyser, men ändå några ord om vad man uppskattar – eller ogillar – hos bilden.
Låt Facebook stå för det evinnerliga gillandet. Inte Fotosidan som jag trodde var en hyfsat seriös plattform för åtminstone rudimentärt skrivkunniga bildintresserade.
/inger och /erik
Vad är viktigast, känslan för stunden eller ett narrativt berättande?
Hur mycket planerar ni i förväg?
Jag har lärt mig att planera ett tema och platser i förväg men låta känslan styra under själva fotograferandet. Man skall inte tänka under fotograferandet så att man inte stör den kreativa processen.
Sedan analyserar man bilderna efteråt och även går igenom dem efter en vecka och bygger upp en 30 bilders portfolio per tema/deltema. Man byter sedan ut de svagaste bilderna efter att man har skapat en bättre bild.
Prolemet är om man har ett narrativt fokus så kan det vara svårt att byta ut svaga bilder. Exempelvis dokumentär fotografer kan arbeta på ett tema i flera år innan de publiserar en bok men då har de även arbetat med flera deltemor.
Vad är era åsikter om detta?
Sune L
Själv har jag varit något passiv här på fotosidan under senare tid. Under hösten tog ett antal egna utställningar mycket fokus.
Men i år ska jag bättra mig...
/S
Erik Mofjell för oss vidare ut i sin fantastiska värld - fotografier bearbetade både i kamera med dubbelexponering och kanske P S - kanske vill du berätta något Erik - inte för mycket naturligtvis - men lite?
du för oss ut på inre resor -i det nya året
Tack för det
/inger
SE
FILMEN
OM
KVINNORNA BAKOM KAMERAN
finns på FS öppningssida
/inger