Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klotterplanket


Bli medlem i gruppen för att skriva
Föregående 1 ... 3 4 5 ... 34 Nästa 
morgondotter
för 7 år sedan sedan


Nu måste jag få skryta lite

min ena bild och 59 andras, är - bland nästan 2000 bilder- utvald till årets Fotosidan Masters utställning på Galleri Kontrast i Stockholm

vilken härlig känsla att få vara utställd där

/inger
Barkbröd
för 7 år sedan sedan

Grattis!!

/Ove
john.shelton.
för 7 år sedan sedan

bra gjort!!!! Grattis!
Lilit
för 7 år sedan sedan

Grattis Inger!
Faber
för 7 år sedan sedan

Grattis Inger ! skryt för full hals / Peter.
Erik Mofjell
för 7 år sedan sedan

Det var sannerligen roligt att höra och inte en dag för tidigt. Grattis!
/Erik
Annica Mari
för 7 år sedan sedan

Åh va kul inger :-) Grattis
zimmy
för 7 år sedan sedan

Kul. Grattis!
morgondotter
för 7 år sedan sedan


Vi hälsar Gina Pepin välkommen
/inger
morgondotter
för 7 år sedan sedan


Vi välkomnar
Annica Mari Samuelsson
som ny medlem i vårt Sällskap
/inger och //Erik
Annica Mari
för 7 år sedan sedan

Varmt tack :-)
Erik Mofjell
för 7 år sedan sedan


Kan rekommendera ett besök på förnämliga Galleri Elf i Göteborg. Acacia Johnsons utställning Polaris är verkligen sevärd. Magiska stämningar och ödsliga isiga landskap.
//Erik
morgondotter
för 7 år sedan sedan


The
Absence
of
Something
is
Not
Enough

Examensutställningen för Konstnärligt Kandidatprogram
i Fotografi

AKADEMIN VALAND

RÖDA STENS KONSTHALL 29/4 - 21/5

VERNISSAGE 12.30

/inger
morgondotter
för 7 år sedan sedan


Vi välkomnar två nya medlemmar i gruppen
nämligen

Matti Merilaid
per-erik åström
Välkomna
/inger och //Erik
per-erik åström
för 7 år sedan sedan

Tackar!
Just nu är jag mycket upptagen med en bokproduktion, men kommer att lägga in bilder framöver...
Med vänlig hälsning,(per-erik åström
mattimer
för 7 år sedan sedan

Tackar så mycket (hade dock den uppfattningen att jag varit med i gruppen ett bra tag. Men jag kanske åkte ut nån gång utan att notera det :-))!
Hälsningar /Matti
morgondotter
för 7 år sedan sedan


Erik
du pratar om att skapa bilder som inte ger asociationer till en given geografisk plats eller tidspunkt

i en del bilder närmar du dig det, tycker jag, - men detta med ljuset ger, i alla fall mig, en tids och landmarkering
solen, som det ofta är, ger mig en upplevelse av gryning eller skymning
ljusets läge ger information om något - något som naturligtvis är en individuell upplevelse

jag känner ofta att tyngdlagen upphör att existera
och
att tiden står stilla
en känsla av att vara i en livmoder vill jag nog beskriva det som

jag förstår precis Kerstis tankar om Lennart Nilsson
en del bilder, av hans, är ju rent abstrakta

det är spännande att valsa runt och tänka kring detta, dina dubbelexponerade inre världsresor
ett lugn och ständiga upptäcktsfärder

jag tänker att det finns en olikhet i temperament mellan en gatufotograf, ständigt på språng för att hitta nya sätt ett erövra världen med sina bilder, och ditt sätt att utforska något mer evigt

men som sagt, olika skäl driver oss

/inger
Erik Mofjell
för 7 år sedan sedan

En känsla av gryning eller skymning är helt riktigt viktiga ingredienser i mina bilder och då i symbolisk bemärkelse. Människans egen gryning, att börja om på nytt. Natten som är drömmens tid. Skymning efter en avslutad dag, det som är gjort är gjort. Kanske är det bara jag som ser detta i mina bilder men det är tillräckligt för mig. Detta att skapa bilder är ju en högst självupptagen uppgift.
morgondotter
för 7 år sedan sedan


//Erik
din bild "Förhistoria" har två kommentarer" - båda associerar till en geografisk plats

du skriver i ditt svar att din avsikt var att bilden inte skulle knyta an till någon geografisk punkt

jag tycker detta är jätte intressant

Sune har skapat en bild som heter "Associationsfrihetlig
abstraktion"

vad förmedlas och hur tolkas bilder?
helt personligt naturligtvis

alla vill inte ha tolkningar
alla vill inte ha tekniska kommentarer

vad tänker du?

/inger
Erik Mofjell
för 7 år sedan sedan

Faktum är att jag inte tänker särskilt mycket när jag skapar en bild, den kommer och liksom växer fram, stegvis. Ofta nog är det en långsam process men det får ta den tid det tar. I mitt projekt som jag startade för ett drygt år sedan undersöker jag om det går att koppla bort känslan av tid och plats, om det går att skapa landskapsbilder som inte går att knyta till en given geografisk punkt eller given tidpunkt. En fråga som t ex: var är bilden tagen? Eller: när är bilden tagen? blir då meningslös. Bilden kanske inte ens är från vår egen planet. Det är naturligtvis helt upp till betraktaren att tolka en bild, skaparen har egentligen inget tolkningsföreträde eftersom den laddas med energi som tas emot olika. En kock kan ju inte säga att den rätten är godare än den trots att han själv har skapat den.
//Erik
morgondotter
för 7 år sedan sedan


Musik och litteratur säger du Erik
jag förstår mycket väl

det här med tonsättning av bilder
kan ju, på ett sätt, jämställas med texter till bilder
en slags alltomfattande upplevelse

för många år sedan var jag på kurs, akvarell, hos konstnären, målaren Laris Strunke på Gotland
han berättade just om detta
han har målat till litteratur, poesi - som illustration eller gestaltning av egen upplevelse av texterna

själv har jag ändrat en del i en Thomas Tranströmerdikt som passar till det projekt jag arbetar med
(kontaktar Monica T när allt är klart>>)

det finns en klart spännande dimension i detta
jag gjorde en performance för två år sedan på Grenens Konstmuseum i Skagen
jag visade 90 bilder
som bildspel med projektor direkt på väggen
mitt i den hängande utställninen med skulptur och oljemålningar
tre personer berättade spontant utifrån bilderna - helt fritt utan övning eller text
två av dom kände jag inte ens före, jag tog kontakt och dom sa ja
den tredje kände jag ytligt
jag visade bilderna som dom fick med sig hem - en träff till och så föreställning
vi hade tre föreställningar på konstmuseet med en månads mellanrum och avslutade på Kulturhusets bio
full salong
det var skitkul och nu har jag tre nya mycket goda vänner

et härligt och skönt sätt att visa bilder - publiken fick avbryta eller gå tillbaka till bilder när dom ville

med musik eller och röster kan det bli fint
tänk på det - kanske skall vi starta ett projekt?

kanske någon i gruppen är intresserad?

/inger
morgondotter
för 7 år sedan sedan


Erik

jag kan säga att din klassiska skolning inom musik - märker jag tydligt
i dina bilder
du tangerar ofta sökandet efter ursprungskärna genom din genommusikaliska väg in i och resande runt i många av dina bilder
tillåtande i sin gestaltning
som besökare känner jag mig helt fri - inga ledande, jo kanske dessa otydliga föremål väcker en känsla av att stanna upp, punkter stör mig - snarare väcker lust att undersöka mer

Planetariet i Tromsö gav mig en liknande känsla - deras teleskop öppnade vägen ut i rymden - en mäktig känsla när det inte finns horisont eller stopp

förutom tekniskt kunnande och att känna sin kamera/instrument
menar jag att det krävs stort mod att visa sina bilder för andra
som här på FS
när det är personliga uttryck som inte är main-stream

jag skulle vilja se några av dina bilder uppförstorade och tonsatta som verk
skriver du musik själv?
Röda Stens Konsthall är en lämplig plats, tycker jag

/inger
Erik Mofjell
för 7 år sedan sedan

Musik och litteratur är tveklöst mina stora inspirationskällor, i långt större utsträckning än andras bilder även om jag säkerligen påverkas av dem omedvetet. Att få sin bild tonsatt hade varit en stor ära, det skulle mycket väl dina bilder också kunna bli. I min ungdom komponerade jag en hel del musik för alla möjliga former av ensembler, men det var längesedan nu.
//Erik
morgondotter
för 7 år sedan sedan


Upphovsmannen
var en kvinna

Dokumentär om bla Anna Haag, Sveriges första pressfotograf, Ulla Lemberg och flera andra nutida kvinnliga fotografer

en mycket spännande Dokumentär som bla går tillbaka till 1906 när Anna Haag började på DN och hennes utveckling till pressfotograf

MYCKET SEVÄRD
SVT play

/inger
morgondotter
för 7 år sedan sedan


HASSELBLAD FOUNDATION
Göteborg
tom 14 maj

Adam Broomberg & Oliver Chanarin

Bertolt Brecht samlade tidningsurklipp och bilder från andra världskriget
han var mycket skeptisk till hur fotografier användes som sanningsvittne för att uttrycka lidandet

Broomberg & Oliver Chanarin utforskar, i denna utställning, hur mänskligt lidande gestaltas genom fotografi under längre tid och hur det förändras

utgångspunkten i utställningen är Brechts War Primer och Bibeln
Breht använde sig av våldsrelaterade texter i Bibeln och illustrerade dessa med fotografier från kriget och egna texter
War Primer blev resultatet som dessa två fotografer upptäckte under en Brecht -forskning i Berlin


War Primer 2 är deras skapelse - de har lagt till nutida mediebilder av kriget mot terrorn i i Brechts ursprungliga bok

ett Brechtcitat som är utställningens titel
"Don't start with the Good Old Things but the Bad New Ones
utställningen uppmanar till kritiska reflektioner över samtiden
allt med utgångspunkt i Bibelns våldsamma passager och Brechts utmaning om bild konsumtion och passiva bildläsningar som gestaltar övergrepp

KOM IHÅG LÄSGLASÖGON

/inger
morgondotter
för 7 år sedan sedan


Erik
nog är det så alltid
det fungerar bäst när en inte tänker för mycket på resultatet
när känsla får bestämma vad som blir

som du ser är jag en mer orolig själ än du
det sitter djupt
och
är konsekvenser av tidigare livserfarenheter, temperament - kort sagt personlighet

detta du säger tror jag gäller såväl mer konkreta fotografier/bilder som mer konstnärligt abstrakta

men, detta innebär att en stor kunskap och erfarenhet om verktyget - kameran - måste finnas som grund
som ett gitarrsolo kräver både kunskap om instrumentet och en djup kunskap om sig själv med instrumentet som uttrycksmedel
för att låta bra
att våga helt enkelt

vad tror du?

tror du att FS håller på att somna in?
det verkar finnas en mättnad i de flesta grupper - som om något nytt fångar uppmärksamhet och uttryckslusta . . .
/inger
Erik Mofjell
för 7 år sedan sedan

Nog fordras en gedigen kunskap om hantverket så att man kan släppa taget om det tekniska och ägna sig helt åt uttrycket, men det krävs mycket övning och många misstag. Jag kan till fullo skriva under på det du säger om gitarrsolo då jag själv är yrkesverksam som musiker, jag spelar i Göteborgs symfoniker och vet hur viktigt det är att öva och åter öva för att komma någon vart. Man får ingenting gratis. Det går inte att lära sig spela ett instrument genom att läsa om det eller att skapa bilder genom att bläddra i böcker. Det krävs hårt arbete tills man når den punkt då man kan ägna sig helt åt uttrycket.
//Erik
morgondotter
för 7 år sedan sedan


Erik
visst uppfattar jag dina avtryck
det är inte bara tekniken som bestämmer - du gör ju ett val

ditt personliga uttryck syns tydligt - så helt jungfruligt tror jag inte det är

jag har just en diskussion med Samuel och Lars Nordström om detta med mellanrummet mellan det som sker och upplevs, tekniskt eller på annat sätt,
och
det som uttrycks genom ens personliga påverkan av det

som tex bild, ljud eller inlägg i ett samtal

vi är ju inte maskiner - men forskaren Norbert Wiener skrev i slutet av 40 talet (tror jag) böcker om hur maskiner - i detta fallet datorer - blev påverkade av människan - jag tror den hette "Människa och apparat" om hur en dator kan bli neurotisk
jag läste detta på -70 talet och har inte kvar boken, men jag tyckte det var intressant redan då

om du tittar på Chaplins "Moderna tider" så finns det ju där redan då

jag menar att - vi påverkar och påverkas hela tiden av sådant vi inte är medvetna om
Polerna smälter - vi påverkas av reklamen - trender - våld - relationer
inte är jag alltid medveten om att något jag upplevde som kränkande tidigare i livet kan medföra att jag tex inte gillar röda bilar -
hur förstår jag det
och
använder jag tid eller energi för att se sambandet
---eller att
jag bara konstaterar -
och avbildar dem på ett ofördelaktigt sätt

uttrycksprocessen är komplicerad och därför spännande

som jag skrev i mitt förra inlägg, läser jag mina uttryck som en slags bok om mig själv
jag tycker sådant är viktigt för mig
det tycker naturligtvis inte alla andra, men en och annan har nog sett vilken skatt det finns där- inne i oss själva
om man vågar se och ta den till sig
det blir det personliga uttrycket menar jag

jag tror Erik att det jungfruliga landskapet finns inne i dig
det är därför dina bilder är magiska och outforskade
det gör dom spännande och rent poetiska . orden flyger runt som symboler i en oändlig ström
och
vi betraktare flyger in och flyger med i detta landskap mellan urtid och nutid
mellan yttre och inre

en viktlös resa in i vårt ordlösa medvetande

/inger
Erik Mofjell
för 7 år sedan sedan

Visst påverkas vi av vår samlade erfarenhet omedvetet eller medvetet i vårt uttryck, det tror jag starkt på. Själv trivs jag bäst när jag inte tänker för mycket när bilderna kommer till utan låter känslorna styra. När förnuftet får tala för tydligt blir det gärna stelt och jag blir inte riktigt nöjd. Ofta nog väver jag in förvridna och distorderade föremål eller linjer som avslöjar en ambivalent hållning jag hyser till en viss sak, jag avslöjar inte vad här. Men för mig känns det viktigt att få med dessa, de förekommer inte i alla bilder men en del.
//Erik
morgondotter
för 7 år sedan sedan


KVINNODAGEN
8 MARS 2017

/inger
morgondotter
för 7 år sedan sedan


GALLERI AXEL på Södermannagatan 16, Stockholm
har ikväll 3 mars 5-årsjubileumsfest
kl 17-21

en av utställarna är vår medlem Malin Jochumsen

ring för öppettider andra dagar

/inger
morgondotter
för 7 år sedan sedan


Just nu är jag inne i ett kreativt flöde
jag låter vad som helst hända, följer bara min lust
därför detta osammanhängande bildflöde

jag tycker om det - allt är möjligt
och
under tiden skapas mitt egentliga projekt av fotografier av en särskild karaktär jag tagit under flera år

mitt projekt började för en ca 5-6 år sedan då jag hade en utställning i Sundbyberg tillsammans med Eva Silver.Granhall och Samuel Poromaa

mitt tema var och är "spår av mänsklig aktivitet"

det fotografiet jag just lagt in är ju just detta " Något har hänt" - spår av mänsklig aktivitet - något vi ser hela tiden runt oss

jag har utvecklat det till att omfatta en viss karaktär
och
använder, utan rädsla, färg

jag skall hämta mina första provtryck i dag

som regel brukar jag trycka upp alla foton först i den billigaste versionen hos Crimson (1 kr/st)
sedan tejpar jag upp alla på väggen och flyttar runt
och
till sist gör jag ett urval

dom tittar jag sedan på som bildspel i datorn
håller detta
trycker jag upp dom kvarvarande i 20x20 cm
då går det att få en uppfattning om hur det hela kan gestaltas
sen
ångrar jag mig aldrig
och det är skönt
beslut är beslut

så gör jag
och under tiden leker jag med bilder och fotografier
P S är en otrolig sak, men så komplicerat - jag hittar ständigt nya möjligheter och minns aldrig hur jag gjorde
det gör ingenting
varje bild blir sin egen

jag är mycket påverkad av omvärlden, ser jag

för mig är det så - att jag ser mina bilder/foton som en bok jag läser om mig själv
jag känner mig som en ödmjuk betraktare
som läser av mina omedvetna strömningar

/inger
esbtse
för 7 år sedan sedan

Grattis, trevligt att det flyter på för dig.
Erik Mofjell
för 7 år sedan sedan

Intressant tema du har för ditt projekt, att inte i bilden se några förövare eller utövare utan bara deras spår och avtryck. Man får själv bilda sig en uppfattning och tolka det man ser. Man kommer även till insikt om hur stora avtryck man sätter i tillvaron utan närmare eftertanke. Kommer även att tänka på att ditt tema står i kontrast till mitt eget tema, mina fantasilandskap som är realistiska till sin natur eftersom det är riktiga objekt som är avbildade och att bilderna tillkommer direkt på sensorn. Landskapen finns dock ingenstans och därför kan omöjligen någon lämna sina avtryck där, de är och förblir orörda. Vem vill inte upptäcka ett jungfruligt landskap? I dina bilder finns avtrycken där men inte i mina.
//Erik
morgondotter
för 7 år sedan sedan


Vår medlem
LARS NORDTRÖM

har intervjuats i den Danska tidskriften AARH magazine
issue 4

han berättar om sina tankar och sin utveckling
inom
fotokonsten

mycket läsvärt och inspirerande

/inger
esbtse
för 7 år sedan sedan

Fantastisk, det är Lars värd
morgondotter
för 7 år sedan sedan


Min senast upplagda bild - En människa
skulle ha hetat jOHNNY GOT HIS GUN



för många år sedan såg jag filmen "Johnny got his gun" (1971) av Dalton Trumbo
en anti-krigsnovell han skrivit och regisserat

Johnny är quatro-amputerad och utan öron. ögon, penis och mun
han pendlar mellan realitet och fantasi
en ny sköterska kommer till hans isolerade rum och drar isär gardinerna
Johnny känner solens värme i sitt ansikte och rör sitt huvud
sköterskan uppfattar detta och provar igen med gardin fördragen och öppen - Johnny rör på huvudet och sköterskan förstår att Johnny är medveten
tid går och detta upprepar sig - en kontakt
uppstår
Johnny skickar med huvudtryck Morse-signaler - sköterskan förstår och kallar in läkaren som ser och förstår
- vad fantastiskt tycker jag som publik
och
läkaren skickar tecken via tolk till Johnny som kan svara
- - - Johnny svarar - Kill me

scenen därefter ser vi hur sköterskan förbjuds dra ifrån gardinerna och att ha kontakt
det sista vi ser innan dörren stängs är att Johnny skickar S.O.S, hELP ME

nu förstår jag bakgrunden till min bild - det kom till mig för en stund sedan, jag blev mycket berörd av den filmen

jag såg den tillsammans med tre psykiskt sjuka missbrukare och för en gångs skull gick det att ha ett samtal
vi var alla berörda bortom alla gränser - någon grät, kanske gjorde vi alla det .......

vad jag minns är filmen i svart vitt

min bild är så tydligt inspirerad av detta - en spännande sak detta - Att allt vi gör med olika uttrycksformer har sin upprinnelse i något vi tagit del av eller upplevt tidigare i livet
plötsligt är det moget och ibland har vi redskapen att uttrycka det

se den om du vill - den finns säkert på nätet någonstans




regissören jag nämnde har haft kontakt med Luis Bunuel
en regissör vars första film "Un chien Andalou"
"Den Andalusiska hunden" (1929)
gjordes tillsammans med Salvador Dali

en mycket intressant film för den som är intresserad av Surrealism
spännande galna konstnärer/personer med många olika uttryck

det finns så mycket spännande, inspirerande och berörande därute
tex Dada-isterna

/inger
morgondotter
för 7 år sedan sedan


RÖDA STENS KONSTHALL
Göteborg
3 februari - 9 april

ASYLUM
Julian Rosefeldt

9 videofilmer som undersöker stereotyper som identitet - identitet som förknippas med olika migrantgrupper


PROTECT/RELEASE
Hanne Nielsen & Birgit Johansen

visar
två av deras senaste verk som tar upp asylpolitik och aktivism utifrån verkliga händelser

/inger
Föregående 1 ... 3 4 5 ... 34 Nästa 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar