Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
Erik
du pratar om att skapa bilder som inte ger asociationer till en given geografisk plats eller tidspunkt
i en del bilder närmar du dig det, tycker jag, - men detta med ljuset ger, i alla fall mig, en tids och landmarkering
solen, som det ofta är, ger mig en upplevelse av gryning eller skymning
ljusets läge ger information om något - något som naturligtvis är en individuell upplevelse
jag känner ofta att tyngdlagen upphör att existera
och
att tiden står stilla
en känsla av att vara i en livmoder vill jag nog beskriva det som
jag förstår precis Kerstis tankar om Lennart Nilsson
en del bilder, av hans, är ju rent abstrakta
det är spännande att valsa runt och tänka kring detta, dina dubbelexponerade inre världsresor
ett lugn och ständiga upptäcktsfärder
jag tänker att det finns en olikhet i temperament mellan en gatufotograf, ständigt på språng för att hitta nya sätt ett erövra världen med sina bilder, och ditt sätt att utforska något mer evigt
men som sagt, olika skäl driver oss
/inger
du pratar om att skapa bilder som inte ger asociationer till en given geografisk plats eller tidspunkt
i en del bilder närmar du dig det, tycker jag, - men detta med ljuset ger, i alla fall mig, en tids och landmarkering
solen, som det ofta är, ger mig en upplevelse av gryning eller skymning
ljusets läge ger information om något - något som naturligtvis är en individuell upplevelse
jag känner ofta att tyngdlagen upphör att existera
och
att tiden står stilla
en känsla av att vara i en livmoder vill jag nog beskriva det som
jag förstår precis Kerstis tankar om Lennart Nilsson
en del bilder, av hans, är ju rent abstrakta
det är spännande att valsa runt och tänka kring detta, dina dubbelexponerade inre världsresor
ett lugn och ständiga upptäcktsfärder
jag tänker att det finns en olikhet i temperament mellan en gatufotograf, ständigt på språng för att hitta nya sätt ett erövra världen med sina bilder, och ditt sätt att utforska något mer evigt
men som sagt, olika skäl driver oss
/inger
//Erik
din bild "Förhistoria" har två kommentarer" - båda associerar till en geografisk plats
du skriver i ditt svar att din avsikt var att bilden inte skulle knyta an till någon geografisk punkt
jag tycker detta är jätte intressant
Sune har skapat en bild som heter "Associationsfrihetlig
abstraktion"
vad förmedlas och hur tolkas bilder?
helt personligt naturligtvis
alla vill inte ha tolkningar
alla vill inte ha tekniska kommentarer
vad tänker du?
/inger
din bild "Förhistoria" har två kommentarer" - båda associerar till en geografisk plats
du skriver i ditt svar att din avsikt var att bilden inte skulle knyta an till någon geografisk punkt
jag tycker detta är jätte intressant
Sune har skapat en bild som heter "Associationsfrihetlig
abstraktion"
vad förmedlas och hur tolkas bilder?
helt personligt naturligtvis
alla vill inte ha tolkningar
alla vill inte ha tekniska kommentarer
vad tänker du?
/inger
Musik och litteratur säger du Erik
jag förstår mycket väl
det här med tonsättning av bilder
kan ju, på ett sätt, jämställas med texter till bilder
en slags alltomfattande upplevelse
för många år sedan var jag på kurs, akvarell, hos konstnären, målaren Laris Strunke på Gotland
han berättade just om detta
han har målat till litteratur, poesi - som illustration eller gestaltning av egen upplevelse av texterna
själv har jag ändrat en del i en Thomas Tranströmerdikt som passar till det projekt jag arbetar med
(kontaktar Monica T när allt är klart>>)
det finns en klart spännande dimension i detta
jag gjorde en performance för två år sedan på Grenens Konstmuseum i Skagen
jag visade 90 bilder
som bildspel med projektor direkt på väggen
mitt i den hängande utställninen med skulptur och oljemålningar
tre personer berättade spontant utifrån bilderna - helt fritt utan övning eller text
två av dom kände jag inte ens före, jag tog kontakt och dom sa ja
den tredje kände jag ytligt
jag visade bilderna som dom fick med sig hem - en träff till och så föreställning
vi hade tre föreställningar på konstmuseet med en månads mellanrum och avslutade på Kulturhusets bio
full salong
det var skitkul och nu har jag tre nya mycket goda vänner
et härligt och skönt sätt att visa bilder - publiken fick avbryta eller gå tillbaka till bilder när dom ville
med musik eller och röster kan det bli fint
tänk på det - kanske skall vi starta ett projekt?
kanske någon i gruppen är intresserad?
/inger
jag förstår mycket väl
det här med tonsättning av bilder
kan ju, på ett sätt, jämställas med texter till bilder
en slags alltomfattande upplevelse
för många år sedan var jag på kurs, akvarell, hos konstnären, målaren Laris Strunke på Gotland
han berättade just om detta
han har målat till litteratur, poesi - som illustration eller gestaltning av egen upplevelse av texterna
själv har jag ändrat en del i en Thomas Tranströmerdikt som passar till det projekt jag arbetar med
(kontaktar Monica T när allt är klart>>)
det finns en klart spännande dimension i detta
jag gjorde en performance för två år sedan på Grenens Konstmuseum i Skagen
jag visade 90 bilder
som bildspel med projektor direkt på väggen
mitt i den hängande utställninen med skulptur och oljemålningar
tre personer berättade spontant utifrån bilderna - helt fritt utan övning eller text
två av dom kände jag inte ens före, jag tog kontakt och dom sa ja
den tredje kände jag ytligt
jag visade bilderna som dom fick med sig hem - en träff till och så föreställning
vi hade tre föreställningar på konstmuseet med en månads mellanrum och avslutade på Kulturhusets bio
full salong
det var skitkul och nu har jag tre nya mycket goda vänner
et härligt och skönt sätt att visa bilder - publiken fick avbryta eller gå tillbaka till bilder när dom ville
med musik eller och röster kan det bli fint
tänk på det - kanske skall vi starta ett projekt?
kanske någon i gruppen är intresserad?
/inger
Erik
jag kan säga att din klassiska skolning inom musik - märker jag tydligt
i dina bilder
du tangerar ofta sökandet efter ursprungskärna genom din genommusikaliska väg in i och resande runt i många av dina bilder
tillåtande i sin gestaltning
som besökare känner jag mig helt fri - inga ledande, jo kanske dessa otydliga föremål väcker en känsla av att stanna upp, punkter stör mig - snarare väcker lust att undersöka mer
Planetariet i Tromsö gav mig en liknande känsla - deras teleskop öppnade vägen ut i rymden - en mäktig känsla när det inte finns horisont eller stopp
förutom tekniskt kunnande och att känna sin kamera/instrument
menar jag att det krävs stort mod att visa sina bilder för andra
som här på FS
när det är personliga uttryck som inte är main-stream
jag skulle vilja se några av dina bilder uppförstorade och tonsatta som verk
skriver du musik själv?
Röda Stens Konsthall är en lämplig plats, tycker jag
/inger
jag kan säga att din klassiska skolning inom musik - märker jag tydligt
i dina bilder
du tangerar ofta sökandet efter ursprungskärna genom din genommusikaliska väg in i och resande runt i många av dina bilder
tillåtande i sin gestaltning
som besökare känner jag mig helt fri - inga ledande, jo kanske dessa otydliga föremål väcker en känsla av att stanna upp, punkter stör mig - snarare väcker lust att undersöka mer
Planetariet i Tromsö gav mig en liknande känsla - deras teleskop öppnade vägen ut i rymden - en mäktig känsla när det inte finns horisont eller stopp
förutom tekniskt kunnande och att känna sin kamera/instrument
menar jag att det krävs stort mod att visa sina bilder för andra
som här på FS
när det är personliga uttryck som inte är main-stream
jag skulle vilja se några av dina bilder uppförstorade och tonsatta som verk
skriver du musik själv?
Röda Stens Konsthall är en lämplig plats, tycker jag
/inger
Upphovsmannen
var en kvinna
Dokumentär om bla Anna Haag, Sveriges första pressfotograf, Ulla Lemberg och flera andra nutida kvinnliga fotografer
en mycket spännande Dokumentär som bla går tillbaka till 1906 när Anna Haag började på DN och hennes utveckling till pressfotograf
MYCKET SEVÄRD
SVT play
/inger
var en kvinna
Dokumentär om bla Anna Haag, Sveriges första pressfotograf, Ulla Lemberg och flera andra nutida kvinnliga fotografer
en mycket spännande Dokumentär som bla går tillbaka till 1906 när Anna Haag började på DN och hennes utveckling till pressfotograf
MYCKET SEVÄRD
SVT play
/inger
HASSELBLAD FOUNDATION
Göteborg
tom 14 maj
Adam Broomberg & Oliver Chanarin
Bertolt Brecht samlade tidningsurklipp och bilder från andra världskriget
han var mycket skeptisk till hur fotografier användes som sanningsvittne för att uttrycka lidandet
Broomberg & Oliver Chanarin utforskar, i denna utställning, hur mänskligt lidande gestaltas genom fotografi under längre tid och hur det förändras
utgångspunkten i utställningen är Brechts War Primer och Bibeln
Breht använde sig av våldsrelaterade texter i Bibeln och illustrerade dessa med fotografier från kriget och egna texter
War Primer blev resultatet som dessa två fotografer upptäckte under en Brecht -forskning i Berlin
War Primer 2 är deras skapelse - de har lagt till nutida mediebilder av kriget mot terrorn i i Brechts ursprungliga bok
ett Brechtcitat som är utställningens titel
"Don't start with the Good Old Things but the Bad New Ones
utställningen uppmanar till kritiska reflektioner över samtiden
allt med utgångspunkt i Bibelns våldsamma passager och Brechts utmaning om bild konsumtion och passiva bildläsningar som gestaltar övergrepp
KOM IHÅG LÄSGLASÖGON
/inger
Göteborg
tom 14 maj
Adam Broomberg & Oliver Chanarin
Bertolt Brecht samlade tidningsurklipp och bilder från andra världskriget
han var mycket skeptisk till hur fotografier användes som sanningsvittne för att uttrycka lidandet
Broomberg & Oliver Chanarin utforskar, i denna utställning, hur mänskligt lidande gestaltas genom fotografi under längre tid och hur det förändras
utgångspunkten i utställningen är Brechts War Primer och Bibeln
Breht använde sig av våldsrelaterade texter i Bibeln och illustrerade dessa med fotografier från kriget och egna texter
War Primer blev resultatet som dessa två fotografer upptäckte under en Brecht -forskning i Berlin
War Primer 2 är deras skapelse - de har lagt till nutida mediebilder av kriget mot terrorn i i Brechts ursprungliga bok
ett Brechtcitat som är utställningens titel
"Don't start with the Good Old Things but the Bad New Ones
utställningen uppmanar till kritiska reflektioner över samtiden
allt med utgångspunkt i Bibelns våldsamma passager och Brechts utmaning om bild konsumtion och passiva bildläsningar som gestaltar övergrepp
KOM IHÅG LÄSGLASÖGON
/inger
Erik
nog är det så alltid
det fungerar bäst när en inte tänker för mycket på resultatet
när känsla får bestämma vad som blir
som du ser är jag en mer orolig själ än du
det sitter djupt
och
är konsekvenser av tidigare livserfarenheter, temperament - kort sagt personlighet
detta du säger tror jag gäller såväl mer konkreta fotografier/bilder som mer konstnärligt abstrakta
men, detta innebär att en stor kunskap och erfarenhet om verktyget - kameran - måste finnas som grund
som ett gitarrsolo kräver både kunskap om instrumentet och en djup kunskap om sig själv med instrumentet som uttrycksmedel
för att låta bra
att våga helt enkelt
vad tror du?
tror du att FS håller på att somna in?
det verkar finnas en mättnad i de flesta grupper - som om något nytt fångar uppmärksamhet och uttryckslusta . . .
/inger
nog är det så alltid
det fungerar bäst när en inte tänker för mycket på resultatet
när känsla får bestämma vad som blir
som du ser är jag en mer orolig själ än du
det sitter djupt
och
är konsekvenser av tidigare livserfarenheter, temperament - kort sagt personlighet
detta du säger tror jag gäller såväl mer konkreta fotografier/bilder som mer konstnärligt abstrakta
men, detta innebär att en stor kunskap och erfarenhet om verktyget - kameran - måste finnas som grund
som ett gitarrsolo kräver både kunskap om instrumentet och en djup kunskap om sig själv med instrumentet som uttrycksmedel
för att låta bra
att våga helt enkelt
vad tror du?
tror du att FS håller på att somna in?
det verkar finnas en mättnad i de flesta grupper - som om något nytt fångar uppmärksamhet och uttryckslusta . . .
/inger
Erik
visst uppfattar jag dina avtryck
det är inte bara tekniken som bestämmer - du gör ju ett val
ditt personliga uttryck syns tydligt - så helt jungfruligt tror jag inte det är
jag har just en diskussion med Samuel och Lars Nordström om detta med mellanrummet mellan det som sker och upplevs, tekniskt eller på annat sätt,
och
det som uttrycks genom ens personliga påverkan av det
som tex bild, ljud eller inlägg i ett samtal
vi är ju inte maskiner - men forskaren Norbert Wiener skrev i slutet av 40 talet (tror jag) böcker om hur maskiner - i detta fallet datorer - blev påverkade av människan - jag tror den hette "Människa och apparat" om hur en dator kan bli neurotisk
jag läste detta på -70 talet och har inte kvar boken, men jag tyckte det var intressant redan då
om du tittar på Chaplins "Moderna tider" så finns det ju där redan då
jag menar att - vi påverkar och påverkas hela tiden av sådant vi inte är medvetna om
Polerna smälter - vi påverkas av reklamen - trender - våld - relationer
inte är jag alltid medveten om att något jag upplevde som kränkande tidigare i livet kan medföra att jag tex inte gillar röda bilar -
hur förstår jag det
och
använder jag tid eller energi för att se sambandet
---eller att
jag bara konstaterar -
och avbildar dem på ett ofördelaktigt sätt
uttrycksprocessen är komplicerad och därför spännande
som jag skrev i mitt förra inlägg, läser jag mina uttryck som en slags bok om mig själv
jag tycker sådant är viktigt för mig
det tycker naturligtvis inte alla andra, men en och annan har nog sett vilken skatt det finns där- inne i oss själva
om man vågar se och ta den till sig
det blir det personliga uttrycket menar jag
jag tror Erik att det jungfruliga landskapet finns inne i dig
det är därför dina bilder är magiska och outforskade
det gör dom spännande och rent poetiska . orden flyger runt som symboler i en oändlig ström
och
vi betraktare flyger in och flyger med i detta landskap mellan urtid och nutid
mellan yttre och inre
en viktlös resa in i vårt ordlösa medvetande
/inger
visst uppfattar jag dina avtryck
det är inte bara tekniken som bestämmer - du gör ju ett val
ditt personliga uttryck syns tydligt - så helt jungfruligt tror jag inte det är
jag har just en diskussion med Samuel och Lars Nordström om detta med mellanrummet mellan det som sker och upplevs, tekniskt eller på annat sätt,
och
det som uttrycks genom ens personliga påverkan av det
som tex bild, ljud eller inlägg i ett samtal
vi är ju inte maskiner - men forskaren Norbert Wiener skrev i slutet av 40 talet (tror jag) böcker om hur maskiner - i detta fallet datorer - blev påverkade av människan - jag tror den hette "Människa och apparat" om hur en dator kan bli neurotisk
jag läste detta på -70 talet och har inte kvar boken, men jag tyckte det var intressant redan då
om du tittar på Chaplins "Moderna tider" så finns det ju där redan då
jag menar att - vi påverkar och påverkas hela tiden av sådant vi inte är medvetna om
Polerna smälter - vi påverkas av reklamen - trender - våld - relationer
inte är jag alltid medveten om att något jag upplevde som kränkande tidigare i livet kan medföra att jag tex inte gillar röda bilar -
hur förstår jag det
och
använder jag tid eller energi för att se sambandet
---eller att
jag bara konstaterar -
och avbildar dem på ett ofördelaktigt sätt
uttrycksprocessen är komplicerad och därför spännande
som jag skrev i mitt förra inlägg, läser jag mina uttryck som en slags bok om mig själv
jag tycker sådant är viktigt för mig
det tycker naturligtvis inte alla andra, men en och annan har nog sett vilken skatt det finns där- inne i oss själva
om man vågar se och ta den till sig
det blir det personliga uttrycket menar jag
jag tror Erik att det jungfruliga landskapet finns inne i dig
det är därför dina bilder är magiska och outforskade
det gör dom spännande och rent poetiska . orden flyger runt som symboler i en oändlig ström
och
vi betraktare flyger in och flyger med i detta landskap mellan urtid och nutid
mellan yttre och inre
en viktlös resa in i vårt ordlösa medvetande
/inger
Just nu är jag inne i ett kreativt flöde
jag låter vad som helst hända, följer bara min lust
därför detta osammanhängande bildflöde
jag tycker om det - allt är möjligt
och
under tiden skapas mitt egentliga projekt av fotografier av en särskild karaktär jag tagit under flera år
mitt projekt började för en ca 5-6 år sedan då jag hade en utställning i Sundbyberg tillsammans med Eva Silver.Granhall och Samuel Poromaa
mitt tema var och är "spår av mänsklig aktivitet"
det fotografiet jag just lagt in är ju just detta " Något har hänt" - spår av mänsklig aktivitet - något vi ser hela tiden runt oss
jag har utvecklat det till att omfatta en viss karaktär
och
använder, utan rädsla, färg
jag skall hämta mina första provtryck i dag
som regel brukar jag trycka upp alla foton först i den billigaste versionen hos Crimson (1 kr/st)
sedan tejpar jag upp alla på väggen och flyttar runt
och
till sist gör jag ett urval
dom tittar jag sedan på som bildspel i datorn
håller detta
trycker jag upp dom kvarvarande i 20x20 cm
då går det att få en uppfattning om hur det hela kan gestaltas
sen
ångrar jag mig aldrig
och det är skönt
beslut är beslut
så gör jag
och under tiden leker jag med bilder och fotografier
P S är en otrolig sak, men så komplicerat - jag hittar ständigt nya möjligheter och minns aldrig hur jag gjorde
det gör ingenting
varje bild blir sin egen
jag är mycket påverkad av omvärlden, ser jag
för mig är det så - att jag ser mina bilder/foton som en bok jag läser om mig själv
jag känner mig som en ödmjuk betraktare
som läser av mina omedvetna strömningar
/inger
jag låter vad som helst hända, följer bara min lust
därför detta osammanhängande bildflöde
jag tycker om det - allt är möjligt
och
under tiden skapas mitt egentliga projekt av fotografier av en särskild karaktär jag tagit under flera år
mitt projekt började för en ca 5-6 år sedan då jag hade en utställning i Sundbyberg tillsammans med Eva Silver.Granhall och Samuel Poromaa
mitt tema var och är "spår av mänsklig aktivitet"
det fotografiet jag just lagt in är ju just detta " Något har hänt" - spår av mänsklig aktivitet - något vi ser hela tiden runt oss
jag har utvecklat det till att omfatta en viss karaktär
och
använder, utan rädsla, färg
jag skall hämta mina första provtryck i dag
som regel brukar jag trycka upp alla foton först i den billigaste versionen hos Crimson (1 kr/st)
sedan tejpar jag upp alla på väggen och flyttar runt
och
till sist gör jag ett urval
dom tittar jag sedan på som bildspel i datorn
håller detta
trycker jag upp dom kvarvarande i 20x20 cm
då går det att få en uppfattning om hur det hela kan gestaltas
sen
ångrar jag mig aldrig
och det är skönt
beslut är beslut
så gör jag
och under tiden leker jag med bilder och fotografier
P S är en otrolig sak, men så komplicerat - jag hittar ständigt nya möjligheter och minns aldrig hur jag gjorde
det gör ingenting
varje bild blir sin egen
jag är mycket påverkad av omvärlden, ser jag
för mig är det så - att jag ser mina bilder/foton som en bok jag läser om mig själv
jag känner mig som en ödmjuk betraktare
som läser av mina omedvetna strömningar
/inger
Min senast upplagda bild - En människa
skulle ha hetat jOHNNY GOT HIS GUN
för många år sedan såg jag filmen "Johnny got his gun" (1971) av Dalton Trumbo
en anti-krigsnovell han skrivit och regisserat
Johnny är quatro-amputerad och utan öron. ögon, penis och mun
han pendlar mellan realitet och fantasi
en ny sköterska kommer till hans isolerade rum och drar isär gardinerna
Johnny känner solens värme i sitt ansikte och rör sitt huvud
sköterskan uppfattar detta och provar igen med gardin fördragen och öppen - Johnny rör på huvudet och sköterskan förstår att Johnny är medveten
tid går och detta upprepar sig - en kontakt
uppstår
Johnny skickar med huvudtryck Morse-signaler - sköterskan förstår och kallar in läkaren som ser och förstår
- vad fantastiskt tycker jag som publik
och
läkaren skickar tecken via tolk till Johnny som kan svara
- - - Johnny svarar - Kill me
scenen därefter ser vi hur sköterskan förbjuds dra ifrån gardinerna och att ha kontakt
det sista vi ser innan dörren stängs är att Johnny skickar S.O.S, hELP ME
nu förstår jag bakgrunden till min bild - det kom till mig för en stund sedan, jag blev mycket berörd av den filmen
jag såg den tillsammans med tre psykiskt sjuka missbrukare och för en gångs skull gick det att ha ett samtal
vi var alla berörda bortom alla gränser - någon grät, kanske gjorde vi alla det .......
vad jag minns är filmen i svart vitt
min bild är så tydligt inspirerad av detta - en spännande sak detta - Att allt vi gör med olika uttrycksformer har sin upprinnelse i något vi tagit del av eller upplevt tidigare i livet
plötsligt är det moget och ibland har vi redskapen att uttrycka det
se den om du vill - den finns säkert på nätet någonstans
regissören jag nämnde har haft kontakt med Luis Bunuel
en regissör vars första film "Un chien Andalou"
"Den Andalusiska hunden" (1929)
gjordes tillsammans med Salvador Dali
en mycket intressant film för den som är intresserad av Surrealism
spännande galna konstnärer/personer med många olika uttryck
det finns så mycket spännande, inspirerande och berörande därute
tex Dada-isterna
/inger
skulle ha hetat jOHNNY GOT HIS GUN
för många år sedan såg jag filmen "Johnny got his gun" (1971) av Dalton Trumbo
en anti-krigsnovell han skrivit och regisserat
Johnny är quatro-amputerad och utan öron. ögon, penis och mun
han pendlar mellan realitet och fantasi
en ny sköterska kommer till hans isolerade rum och drar isär gardinerna
Johnny känner solens värme i sitt ansikte och rör sitt huvud
sköterskan uppfattar detta och provar igen med gardin fördragen och öppen - Johnny rör på huvudet och sköterskan förstår att Johnny är medveten
tid går och detta upprepar sig - en kontakt
uppstår
Johnny skickar med huvudtryck Morse-signaler - sköterskan förstår och kallar in läkaren som ser och förstår
- vad fantastiskt tycker jag som publik
och
läkaren skickar tecken via tolk till Johnny som kan svara
- - - Johnny svarar - Kill me
scenen därefter ser vi hur sköterskan förbjuds dra ifrån gardinerna och att ha kontakt
det sista vi ser innan dörren stängs är att Johnny skickar S.O.S, hELP ME
nu förstår jag bakgrunden till min bild - det kom till mig för en stund sedan, jag blev mycket berörd av den filmen
jag såg den tillsammans med tre psykiskt sjuka missbrukare och för en gångs skull gick det att ha ett samtal
vi var alla berörda bortom alla gränser - någon grät, kanske gjorde vi alla det .......
vad jag minns är filmen i svart vitt
min bild är så tydligt inspirerad av detta - en spännande sak detta - Att allt vi gör med olika uttrycksformer har sin upprinnelse i något vi tagit del av eller upplevt tidigare i livet
plötsligt är det moget och ibland har vi redskapen att uttrycka det
se den om du vill - den finns säkert på nätet någonstans
regissören jag nämnde har haft kontakt med Luis Bunuel
en regissör vars första film "Un chien Andalou"
"Den Andalusiska hunden" (1929)
gjordes tillsammans med Salvador Dali
en mycket intressant film för den som är intresserad av Surrealism
spännande galna konstnärer/personer med många olika uttryck
det finns så mycket spännande, inspirerande och berörande därute
tex Dada-isterna
/inger
RÖDA STENS KONSTHALL
Göteborg
3 februari - 9 april
ASYLUM
Julian Rosefeldt
9 videofilmer som undersöker stereotyper som identitet - identitet som förknippas med olika migrantgrupper
PROTECT/RELEASE
Hanne Nielsen & Birgit Johansen
visar
två av deras senaste verk som tar upp asylpolitik och aktivism utifrån verkliga händelser
/inger
Göteborg
3 februari - 9 april
ASYLUM
Julian Rosefeldt
9 videofilmer som undersöker stereotyper som identitet - identitet som förknippas med olika migrantgrupper
PROTECT/RELEASE
Hanne Nielsen & Birgit Johansen
visar
två av deras senaste verk som tar upp asylpolitik och aktivism utifrån verkliga händelser
/inger
/Ove