Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
Jag skriver under på att tyngdpunkten flyttas från bildseende mot bildspråk. Det senare förutsätter det förra, men inte tvärtom. Det är ju ingen grupp för konstvetare utan för bildskapare.
Jag tycker dock att samtalet kring bilderna, både den enskilda bilden men gärna mer allmänna diskussioner bör utvecklas. Första steget är att våga ge och ta emot sk konstruktiv kritik. Vi hjälper varandra vidare i feedback, men det skulle även vara trevligt med lite mer fördjupning och ambition i snacket kring fotografi. Det finns säkert en stor men dold kunskap bland medlemmarna. Detta är väl en spjutsspetsgrupp om jag förstått saken rätt, så det borde var lite mer driv även på kommentarsfronten
Jag tycker idéen om en alternerande jury med olika typer av fotografer fortfarande låter bra även om den inte fått så mycket gensvar. Kanske finns det fler som tycker så?
/Lars
Jag tycker dock att samtalet kring bilderna, både den enskilda bilden men gärna mer allmänna diskussioner bör utvecklas. Första steget är att våga ge och ta emot sk konstruktiv kritik. Vi hjälper varandra vidare i feedback, men det skulle även vara trevligt med lite mer fördjupning och ambition i snacket kring fotografi. Det finns säkert en stor men dold kunskap bland medlemmarna. Detta är väl en spjutsspetsgrupp om jag förstått saken rätt, så det borde var lite mer driv även på kommentarsfronten
Jag tycker idéen om en alternerande jury med olika typer av fotografer fortfarande låter bra även om den inte fått så mycket gensvar. Kanske finns det fler som tycker så?
/Lars
Samuel, ang ditt brev
tremånadersregeln förutsätter väl att den gäller som det den står för
det är väl ganska enkelt att kontakta dig om man har skäl att inte delta under en tid
det du beskriver känns som ett tassande kring denna eviga "lättkränkthet"
var tar gruppen vägen för de seriöst intresserade om den inte profilerar sig
UTTRYCK säger, mig i alla fall, att det rör sig om en konstnärs personliga uttryck
det personliga uttrycket märks ganska fort, även vid experimenterande, och det är , som jag förstår det, sällskapets mening
vad gäller röstande om nya medlemmar föreslår jag en djupare presentation av sig själv och kanske en beskrivning av tankarna bakom det sätt man utvecklar sig och sitt bildspråk på
det hjälper även ansökaren att konkretisera sig själv och kanske samla sig omkring sin tanke/tankar
den typen av ansökningar görs oftast i andra sammanhang och jag tror att seriositeten får en tyngd genom det
du nämnde också att kommentarerna är mer "upplevelsestyrda" än tekniska -
det tycker jag är upp till var och en att avgöra vilket sätt att utrycka/se som passar bäst för den personen - vissa har lättare för eller är mer eller mindre intresserade av det ena eller det andra
jag går ju igång direkt på det här då jag tillhör gruppen som analyserar innehållet eller vad bilden ger mig och inte är sådär förskräckligt intresserad av det tekniska (jag har ju inte PS, men kanske jag vill lära det senare) eller ibland inte vill dela med mig av mina egna lösningar
jag tycker det är lärorikt att läsa tekniska kommentarer och det stimulerar mig då jag oftast tänker på ett helt annat sätt
jag vill återkomma till upplevande och görande
för mig, skulle det vara intressant om också konstnären vill uttrycka sig i skrift lite mer - kanske ägna mer tid åt titlar eller albumnamn
även arbeta mer med samlade serier i form av album
jag kommer säkert på mer - detta är ett spontant svar på ditt brev
jag tycker du gör ett bra jobb Samuel och jag tror att du kan få den här gruppen att fungera
tydlighet
tydlighet
och jag tycker att de som hör av sig och har synpunkter eller kommentarer - hör av sig så det blir ett sällskap värt namnet
/inger
tremånadersregeln förutsätter väl att den gäller som det den står för
det är väl ganska enkelt att kontakta dig om man har skäl att inte delta under en tid
det du beskriver känns som ett tassande kring denna eviga "lättkränkthet"
var tar gruppen vägen för de seriöst intresserade om den inte profilerar sig
UTTRYCK säger, mig i alla fall, att det rör sig om en konstnärs personliga uttryck
det personliga uttrycket märks ganska fort, även vid experimenterande, och det är , som jag förstår det, sällskapets mening
vad gäller röstande om nya medlemmar föreslår jag en djupare presentation av sig själv och kanske en beskrivning av tankarna bakom det sätt man utvecklar sig och sitt bildspråk på
det hjälper även ansökaren att konkretisera sig själv och kanske samla sig omkring sin tanke/tankar
den typen av ansökningar görs oftast i andra sammanhang och jag tror att seriositeten får en tyngd genom det
du nämnde också att kommentarerna är mer "upplevelsestyrda" än tekniska -
det tycker jag är upp till var och en att avgöra vilket sätt att utrycka/se som passar bäst för den personen - vissa har lättare för eller är mer eller mindre intresserade av det ena eller det andra
jag går ju igång direkt på det här då jag tillhör gruppen som analyserar innehållet eller vad bilden ger mig och inte är sådär förskräckligt intresserad av det tekniska (jag har ju inte PS, men kanske jag vill lära det senare) eller ibland inte vill dela med mig av mina egna lösningar
jag tycker det är lärorikt att läsa tekniska kommentarer och det stimulerar mig då jag oftast tänker på ett helt annat sätt
jag vill återkomma till upplevande och görande
för mig, skulle det vara intressant om också konstnären vill uttrycka sig i skrift lite mer - kanske ägna mer tid åt titlar eller albumnamn
även arbeta mer med samlade serier i form av album
jag kommer säkert på mer - detta är ett spontant svar på ditt brev
jag tycker du gör ett bra jobb Samuel och jag tror att du kan få den här gruppen att fungera
tydlighet
tydlighet
och jag tycker att de som hör av sig och har synpunkter eller kommentarer - hör av sig så det blir ett sällskap värt namnet
/inger
Vill kommentera Samuels mail. Antar att det här är bästa forumet för det (?). Har inte hunnit fundera så mycket på det här, men när det gäller namnet måste jag säga att jag tycker att det är helt okej. Jag känner igen det problem som Samuel beskriver, med folk som söker utan att riktigt ha någon koll, men tror att det borde gå att lösa genom en mer utförlig beskrivning av antagningskriterierna och hur gruppen funkar. Angående juryfrågan så tycker jag fortfarande, precis som när det här kom upp i våras, att en vald jury med begränsad "mandatperiod" är den bästa lösningen. Man kan ha en kort period när det är fritt fram att nominera folk och sen har vi ett val (den 19 september kanske?).. ;-)
Du tar upp en sak som jag tycker är viktig Samuel, och det är detta att poolen skall fungera lite som ett bollplank där man kan lägga ut sina mer experimentella bilder - bilder där man känner sig tveksam om de fungerar. Det står ju också nämnt högst upp på sidan och det är så jag känner.
Sedan håller jag med Inger om att det väl inte skall vara negativt att ge många kommentarer. Vi är väl olika där, men jag blir jätteglad över alla kommentarer - även de som inte innehåller något "konstruktivt". Får jag en kommentar, oavsett hur den låter, så har ju min bild då väckt någon tanke eller känsla hos betraktaren - och det säger rätt mycket tycker jag.
Sedan håller jag med Inger om att det väl inte skall vara negativt att ge många kommentarer. Vi är väl olika där, men jag blir jätteglad över alla kommentarer - även de som inte innehåller något "konstruktivt". Får jag en kommentar, oavsett hur den låter, så har ju min bild då väckt någon tanke eller känsla hos betraktaren - och det säger rätt mycket tycker jag.
Hej, jag funderar lite över uppladdningstakten och aktiviteten för övrigt i Uttryck. Vet inte alls om det stämmer men just nu känns det som om de flesta medlemmar stängt ner och gått på semester. Varför jag tar upp det beror på att jag tycker det är lite synd. Gruppen är intressant att besöka för att få inspiration, men det är lätt att intresset svalnar när aktiviteten sjunker. Det blir lätt en negativ spiral. Eller är det tvärtom om, vi kanske skall vara nöjda med att det laddas upp bilder i långsam takt, så får vi mer tid att begrunda och inspireras av det som finns där. Vad tycker ni övriga? //Mats
om Alexander B känner sin person, moral och inte sitt konstnärskap ifrågasatt så är det Svante enligt din tolkning
jag ifrågasatte om en person som lägger ut en bild på en naken, mycket ung tonårsflicka vill med att lägga ut en sådan bild
den bilden och kritik är borttagen
så startade den diskussionen
jag kan inte acceptera bilder där personen är underårig och naken
och där får jag svårt att skilja på person och konstnärskap
då det i min värld finns ett ansvar att ta när man som konstnär går över det lagligas gränser och som människa (det finns en människa bakom kameran) när man har behov av att ta och visa den typen av bilder
/inger
jag ifrågasatte om en person som lägger ut en bild på en naken, mycket ung tonårsflicka vill med att lägga ut en sådan bild
den bilden och kritik är borttagen
så startade den diskussionen
jag kan inte acceptera bilder där personen är underårig och naken
och där får jag svårt att skilja på person och konstnärskap
då det i min värld finns ett ansvar att ta när man som konstnär går över det lagligas gränser och som människa (det finns en människa bakom kameran) när man har behov av att ta och visa den typen av bilder
/inger
Apropå debatten mellan Inger och Alexander så tycker jag Inger i sak rätt - lägger man upp bilder kan man inte bara tillåta en viss sorts kritik, och avvisa en annan. Men jag tror att Alexanders reaktion kan bero på att han känner sin person eller sin moral, och inte sitt konstnärskap, ifrågasatt. I en debatt bör man ju skilja mellan sak och person, och den distinktionen tycker jag inte att Inger alltid har iakttagit.
/Svante
/Svante
Ingen har väl rätt att bestämma den kritik som man vill ha, hela den tanken är ju absurd. Lägger man ut bilder på nätet, hänger dem i ett galleri eller klistrar upp dem på ett plank så får man tåla de reaktioner som kommer.
Hela idén med att lägga ut bilder på nätet är ju som jag ser det att exponera dem för massor av människor, inte bara den inre kretsen av ryggkliare - det är det som är det fina med sidor som den här. Gillar man inte att folk faktiskt reagerar på det man visar upp så kanske det finns andra arenor att visa upp sina små verk på.
I början reagerade jag starkt på negativa kommentarer o viftade ofta bort dem som flams, men det var då det.
Det värsta som kan hända som jag ser det, oavsett om det sker på nätet i ett galleri eller en konsthall är när besökarna/betraktarna ger en snäll okritisk liten kommentar av ren artighet för att sedan trava vidare. Jag ser hellre att nån river en utställning för mig än går utan ett ord.
Detta betyder juså klart inte att man som skapare av ett verk är benägen att hålla med om allt som sägs, men det är otroligt viktigt (som jag ser det) att utmana betraktarna till eftertanke och kanske rent utav få dem att ifrågasätta sin egen ståndpunkt. Jag tycker att det är tragiskt när all kritik som inte är rosenröd viftas bort, personer som gör det blir rätt snabbt ointressanta i mina ögon, de pysslar mer med hantverk än uttryck - inget fel i det, men konsthantverk och konstverk är ofta rätt olika saker och tjänar oftast helt olika syften.
Hursomhelst så tycker jag att vi som lägger upp grejer i denna spool, speciellt i denna pool - bör vara beredda på att ta diskussionen när den kommer och inte vifta bort den, tro det eller ej ur hårda debatter föds ofta nya tankar, uttrycket vässas och båda parter står ofta stadigare efter att åsikter stötts. Det här förutsätter ju förstås att man som kritiker och kreatör är öppen för diskussion...
Hela idén med att lägga ut bilder på nätet är ju som jag ser det att exponera dem för massor av människor, inte bara den inre kretsen av ryggkliare - det är det som är det fina med sidor som den här. Gillar man inte att folk faktiskt reagerar på det man visar upp så kanske det finns andra arenor att visa upp sina små verk på.
I början reagerade jag starkt på negativa kommentarer o viftade ofta bort dem som flams, men det var då det.
Det värsta som kan hända som jag ser det, oavsett om det sker på nätet i ett galleri eller en konsthall är när besökarna/betraktarna ger en snäll okritisk liten kommentar av ren artighet för att sedan trava vidare. Jag ser hellre att nån river en utställning för mig än går utan ett ord.
Detta betyder juså klart inte att man som skapare av ett verk är benägen att hålla med om allt som sägs, men det är otroligt viktigt (som jag ser det) att utmana betraktarna till eftertanke och kanske rent utav få dem att ifrågasätta sin egen ståndpunkt. Jag tycker att det är tragiskt när all kritik som inte är rosenröd viftas bort, personer som gör det blir rätt snabbt ointressanta i mina ögon, de pysslar mer med hantverk än uttryck - inget fel i det, men konsthantverk och konstverk är ofta rätt olika saker och tjänar oftast helt olika syften.
Hursomhelst så tycker jag att vi som lägger upp grejer i denna spool, speciellt i denna pool - bör vara beredda på att ta diskussionen när den kommer och inte vifta bort den, tro det eller ej ur hårda debatter föds ofta nya tankar, uttrycket vässas och båda parter står ofta stadigare efter att åsikter stötts. Det här förutsätter ju förstås att man som kritiker och kreatör är öppen för diskussion...
Jag undrar om det heta diskussionen är resultatet av en kulturkrock. Inte så konstigt att nåt sånt händer med tanke på sidans bredd av fotografer.
Vad jag förstår har naketbilder som ligger nära och ibland leker med det pornografiska blivit en trivial företeelse i många konstnärskretsar och även inom mode och reklam.
Det har kanske blivit så normaliserat att det nästan blivit osynligt tills någon utanför kretsen reagerar.
Jag kommer att tänka både på debatten om heroinchicha fotomodeller och Jeff Koons vulgära konstverk, som är en annan liga i provokation. Jag tycker inte Alexander Bergströms bilder är mer uppseendeväckande än vad som går att hitta på många gallerier.
Men det beror ju också på att gränsen för det tillåtna pressats ganska långt. Acceptansen ser olika ut i samhället och det skulle vara intressant med en dialog mellan olika värderingar.
Konsthistoriskt är det inte heller särskilt udda med såna motiv. Sen står det var och en fritt att tycka att det är smaklöst eller meningslöst. Det här är inget försvarstal för nåt, mera ett konstaterande.
Vad jag förstår har naketbilder som ligger nära och ibland leker med det pornografiska blivit en trivial företeelse i många konstnärskretsar och även inom mode och reklam.
Det har kanske blivit så normaliserat att det nästan blivit osynligt tills någon utanför kretsen reagerar.
Jag kommer att tänka både på debatten om heroinchicha fotomodeller och Jeff Koons vulgära konstverk, som är en annan liga i provokation. Jag tycker inte Alexander Bergströms bilder är mer uppseendeväckande än vad som går att hitta på många gallerier.
Men det beror ju också på att gränsen för det tillåtna pressats ganska långt. Acceptansen ser olika ut i samhället och det skulle vara intressant med en dialog mellan olika värderingar.
Konsthistoriskt är det inte heller särskilt udda med såna motiv. Sen står det var och en fritt att tycka att det är smaklöst eller meningslöst. Det här är inget försvarstal för nåt, mera ett konstaterande.