Annons

Zuiko Digital 25mm f/2.8 (pancake)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det skulle vara intressant om någon kunde lägga in en bild på objektivet med motljusskyddet på så man kan se hur stort det egentligen är.

eon skrev:
Det skulle vara intressant om någon kunde lägga in en bild på objektivet med motljusskyddet på så man kan se hur stort det egentligen är.

Motljusskyddet är inbyggt. Det enda som tillkommer är ett eventuellt uv-filter.

froderberg skrev:
Saknas avståndsskala, så det är svårt att förfokusera och jobba med hypofokalavstånd.
Sant, men för att kunna tillverka ett pannkaksobjektiv kan man inte få med allt :)

Jag borde förtydliga mitt tidigare inlägg: inga nackdelar som jag personligen ser det, menade jag.

Jag använder ytterst sällan förfokusering och saknar därför inte en skala för hyperfokalavstånd; autofokusen får jobba hårt i min kamera :)

Jag tycker det är fantastiskt att det får plats en autofokusmotor; det enda pannkaksobjektivet med inbyggd motor som finns.

FranzEA skrev:
Motljusskyddet är löst, och köps till separat.

Ja, det stämmer ju med Olympus hemsida.

Jag läste att motljusskyddet var inbyggt när objektivet lanserades, men kan inte hitta texten nu. Är det någon annan som kommer ihåg samma sak, eller har jag inbillat mig?

Det står fortfarande "inbyggt" på Cyberphotos hemsida, dock läste jag om det lösa i Carmeralabs test av objektivet.

FranzEA skrev:
Jag använder ytterst sällan förfokusering och saknar därför inte en skala för hyperfokalavstånd; autofokusen får jobba hårt i min kamera

Eftersom många är intresserade av objektivet för att användas vid gatufotografering kommer nog många att uppleva det som en klar brist.

Autofokus och gatufoto fungerar dåligt ihop.

Är det inte dessutom lite för snäv vinkel för att vara ett "riktigt" gatufoto-objektiv?

vitamin skrev:
Ja, det stämmer ju med Olympus hemsida.

Jag läste att motljusskyddet var inbyggt när objektivet lanserades, men kan inte hitta texten nu. Är det någon annan som kommer ihåg samma sak, eller har jag inbillat mig?

Det är ju bara att titta på objektivet så ser man att det inte finns något skydd för motljus. Se bilderna på objektivet i denna tråden. Jag anser att det är nödvändigt med motljusskydd.

Så frågan kvarstår: hur ser objektivet ut med motljusskyddet monterat?

eon skrev:
Det är ju bara att titta på objektivet så ser man att det inte finns något skydd för motljus. Se bilderna på objektivet i denna tråden. Jag anser att det är nödvändigt med motljusskydd.

Så frågan kvarstår: hur ser objektivet ut med motljusskyddet monterat?

Jag äger själv objektivet, och min uppfattning är att frontlinsen sitter något längre in än normalt. Därtill kommer en ganska liten filterdimension. Det blir förvisso inte samma avskärmning som den gängse plastkragen.

Om du har Photoshop eller liknande på din dator så kan du ganska snabbt få svar på din fråga med hjälp av bilden som Franz länkade till.

typ såhär ser kan det se ut monterat...

Bilagor

• pannkaka med kant.jpg
    pannkaka med kant.jpg
    47.8 KB · Visningar: 791
Kan man köpa pannkakan över disk någonstans eller är det bara att beställa över nätet som gäller?

Kitzoomen och E400 imponerar visst, men en fast 25 känns som ett måste:)

Bilagor

• kebab.jpg
    kebab.jpg
    77.8 KB · Visningar: 760
papi skrev:
Kan man köpa pannkakan över disk någonstans eller är det bara att beställa över nätet som gäller?

Kitzoomen och E400 imponerar visst, men en fast 25 känns som ett måste:)

Ja, som jag skrev tidigare i tråden, jag köpte mitt över disk i en Expert-butik i Göteborg… Fast det var det enda exet de fått in den här gången förstod jag.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto