vitamin
Avslutat medlemskap
Gutta skrev:
Alltså någon baksida måste ju myntet ha eller?
Det som får stryka på foten är i första hand ljusstyrkan. 2.8 är ju inte särskillt ljusstarkt för ett normalobjektiv.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gutta skrev:
Alltså någon baksida måste ju myntet ha eller?
eon skrev:
Det skulle vara intressant om någon kunde lägga in en bild på objektivet med motljusskyddet på så man kan se hur stort det egentligen är.
FranzEA skrev:
Jag har inte upptäckt någon annan nackdel med objektivet.
Sant, men för att kunna tillverka ett pannkaksobjektiv kan man inte få med alltfroderberg skrev:
Saknas avståndsskala, så det är svårt att förfokusera och jobba med hypofokalavstånd.
FranzEA skrev:
Motljusskyddet är löst, och köps till separat.
FranzEA skrev:
Jag använder ytterst sällan förfokusering och saknar därför inte en skala för hyperfokalavstånd; autofokusen får jobba hårt i min kamera
vitamin skrev:
Är det inte dessutom lite för snäv vinkel för att vara ett "riktigt" gatufoto-objektiv?
vitamin skrev:
Ja, det stämmer ju med Olympus hemsida.
Jag läste att motljusskyddet var inbyggt när objektivet lanserades, men kan inte hitta texten nu. Är det någon annan som kommer ihåg samma sak, eller har jag inbillat mig?
eon skrev:
Det är ju bara att titta på objektivet så ser man att det inte finns något skydd för motljus. Se bilderna på objektivet i denna tråden. Jag anser att det är nödvändigt med motljusskydd.
Så frågan kvarstår: hur ser objektivet ut med motljusskyddet monterat?
papi skrev:
Kan man köpa pannkakan över disk någonstans eller är det bara att beställa över nätet som gäller?
Kitzoomen och E400 imponerar visst, men en fast 25 känns som ett måste![]()