Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zuiko Digital 25mm f/2.8 (pancake)

Produkter
(logga in för att koppla)
FranzEA skrev:
Version 1

...är samma som Olympus har på sin internationella hemsida:

http://www.olympus-global.com/en/news/2008a/nr080305f28e.cfm

Jag kommer inte ihåg var jag läste det eller exakt vad det var jag läste (visst låter det lovande), men jag har för mig att den manuella fokuseringen skulle vara bättre än standardutförande på något sätt. Det skulle, med god vilja, också kunna tyda på att det är version 1 som är den slutgiltiga designen, eftersom fokusringen på den skiljer sig från fokusringen på kitobjektiven. Lite långsökt, men ändå.
 
papi skrev:
Rolig nyhet, tänk er denna miniglugg på en E410! Kan inte bli värst mycket större än DP1? Vet man när den kommer och vilket pris den får?

Tänkte precis på samma jämförelse när jag läste om 420'an med denna optik. Börjar närma sig kompakterna.
 
är novis på detta med "pannkakor", och bortsett från storleken, hur brukar ett sådant objektiv (vanligen) skilja sig optiskt/kvalitetsmässigt, från motsvarande zoom? (typ 25mm i zoomens läge vid ca samma ljuskänslighet, dvs 2.8 (cirka) )
 
Ett objektiv med fast brännvidd, oavsett om det är en pannkaka eller inte, är enklare att konstruera än ett zoomobjektiv.

Objektiv med fasta brännvidder är därför oftast bättre optiskt än zoomobjektiv.

Att zoomobjektiv är så populära beror förstås på den uppenbara fördelen.
 
angående

Är det någon som vet om pankakan kommer passa E-3? eller har 420 andra gängor?

Mvh Patric
 
Re: angående

Moosen skrev:
Är det någon som vet om pankakan kommer passa E-3? eller har 420 andra gängor?

Mvh Patric

Gängfattningen tillhör det förflutna kan man lugnt säga. Och Olympus har vad jag vet aldrig använt sig av gängfattning utan hela tiden haft bajonettfattning på sina kameror med utbytbar optik.
Olympus E-3 har samma fattning som E-410, E-420 och övriga kameror som finns inom4/3-systemet. Så pannkakan kommer att passa ypperligt på ett E-3-hus. Det blir som ett fotograferbart kamerahuslock!

Opps! Franz var en aning snabbare.
 
Tänker du som jag, på DMC-L1 med pannkakan? =) Borde se snyggt ut även om kameran och systemet haltar.
 
Tack för svaren, var lite klumpig när jag sa gängor vet ju att de använder bajonet. Har ni hört om några tes på gluggen? Är den något att införskaffa?
 
Rent kvalitetsmässigt?

Jag är övertygad om att Olympus inte släpper ett undermåligt objektiv. Det kommer säkert att hålla hög klass - i sin klass, den ingår ju i standardserien.
 
Nästan 3x ljusstarkare än vidvinkel-kitobjektivet vid samma brännvidd (25mm = f/4.7). Klart intressant!

Men man lär man ju förlora fördelen i att kunna hålla ett mycket stadigt grepp om objektivet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.