Annons

Zuiko Digital 25mm f/2.8 (pancake)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick precis min pannkaka från B&H och kan inte låta bli att visa den här bilden som jag nyss tog :)
 

Bilagor

  • 25300.jpg
    25300.jpg
    76.3 KB · Visningar: 434
Re: Re: angående

Torparfarsan skrev:
Gängfattningen tillhör det förflutna kan man lugnt säga. Och Olympus har vad jag vet aldrig använt sig av gängfattning utan hela tiden haft bajonettfattning på sina kameror med utbytbar optik.

Olympus hade M42-gänga på en modell av sina systemkameror på 70-talet, men det var en flopp som försvann lika snabbt som den kom. Om inte snabbare. Gängfattning och ljusmätning med "öppen" bländare var en återvändsgränd.
Se http://www.biofos.com/cornucop/ftl.html
 
Re: Re: angående

Torparfarsan skrev:
Gängfattningen tillhör det förflutna kan man lugnt säga. Och Olympus har vad jag vet aldrig använt sig av gängfattning utan hela tiden haft bajonettfattning på sina kameror med utbytbar optik.
Olympus FTL hade gängfattning (M42-gänga, även kallad Pentaxgänga fastän det var Praktica som började med den). Ett litet tekniskt underverk som hade fullöppningmätning trots gängfattning. Inte helt lätt att konstruera. Detta var en slags interimsmodell innan OM-1 kom. Olympus FTL tillverkades bara i något halvår eller så. Redan för 30-40 år sen hände det att modellgenerationerna var kortlivade alltså. Jag är inte alls övertygad om att utvecklingen går så jättemycket fortare nu.
 
MattiasL skrev:
Om man leker med tanken på E420 med pannkaka som kompaktkamera: en av de stora grejorna för mig med kompakter är att de inte låter. Med fast brännvidd, uppfälld spegel och lös sökare i blixtskon borde väl det vara löst? För slutaren i sig kan väl inte väsnas så värst?
Lös sökare behövs egentligen inte eftersom skärmen kan användas som sökare. Borde bli ganska diskret, ja.
 
Pannkaksoptiken + ett hus utan spegelhus borde ju vara en bra och kompakt kombination. Tyst och smidig som en mätsökarleica. En systemkamera i fickformat.
 
tobiasra skrev:
Men man lär man ju förlora fördelen i att kunna hålla ett mycket stadigt grepp om objektivet.
Ja, det känns lite ovant att hålla i kameran med pannkakan monterad :)

Jag vill liksom köra in fingrarna i frontlinsen eftersom det knappt finns plats för dem.

Som tur är har jag E-510 så det finns åtminstone ett ordetnligt grepp på kamerahuset.
 
Ser fram emot omdömmen om pannkakan. Den väcker ju trots allt ett visst ha begär. Hade det varit en lika liten fast ljustark vidvinkel på 12mm eller 14mm hade jag förmodligen redan ägt den.
 
Jag köpte min mest för att den är kul att ha, det finns inte många liknande objektiv :)

Bilderna blir riktigt bra med en, och eftersom den väger så lite är den perfekt att ha med på en promenad med bara kameran i handen; ingen fotoväska.

Det är en lite lustig känsla att gå omkring med pannkakan monterad på kamerahuset; nästan som om man glömt att sätta på ett objektiv.
 

Bilagor

  • 400råckstaträsk008.jpg
    400råckstaträsk008.jpg
    95.3 KB · Visningar: 537
... och en sista bild med Zuiko 25mm
 

Bilagor

  • 400råckstaträsk011.jpg
    400råckstaträsk011.jpg
    98.8 KB · Visningar: 529
Bra jobbat med att få tag på pannkakan. Pga initial popularitet, så är nog tillgången kvoterad för olika marknader. Läste på 43photo att efterfrågan på gluggen är större än vad man har i lager.

Detta faktum bör ju inspirera Olympus et.al. att introducera fler pancake lenses och fler objektiv med fasta brännvidder till Four Thirds systemet.
 
Sundvisson skrev:
Detta faktum bör ju inspirera Olympus et.al. att introducera fler pancake lenses och fler objektiv med fasta brännvidder till Four Thirds systemet.

Det får man verkligen hoppas när man har så machande kamerahus i storlek. Nått runt 15 mm skulle bli ett bra komplement.

Där tycker jag Pentax lite missat poängen med flera fina pancakes men inget riktigt litet hus hus.


BTW Bilderna ser riktigt fina ut.
 
Jag var i kameraaffären och köpte mig pannkakan idag. Känner mig mycket nöjd med att fotografera med den, men jag har inte hunnit titta på resultatet än.

Jag upptäckte också att Olympus knappast haft några planer på det här objejtivet när de formgav 400-serien. Remfästena sitter ju på framsidan vilket är snyggt och ger sköna retrovibbar, men det resulterar också i att kameran tippar bakåt när man har ett så här litet och lätt objektiv monterat. Det blir väl till att skaffa sig beredskapsväskan också.
 
henq skrev:
Intressant att den fanns inne (?).
Nån som sett den i Göteborg?

Jag köpte den på den renodlade fotokedjan som i Göteborg ligger på hörnet vid Drottningtorget (fast jag köpte min i Malmö - de hade fått in fyra stycken förra veckan, jag fick den näst sista).
 
Jag har länge gått och sneglat på pentax pannkakor och nu har alltså även olympus gjort en...Det jag undrar lite över är vad man betalar med. Alltså någon baksida måste ju myntet ha eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.